NGH 35 GT problemen.

Gisteren had ik bij HK een NGH 35 achteruitlaat benzinemotor gekocht.
Tot mijn verbazing zat deze vanmorgen vroeg al in mijn brievenbus gepropt, dus dacht ik, onmiddelijk op een statief monteren en inlopen.
Ik had op youtube en rcu wat filmpjes gezien van deze motor die met enkele handslagen meteen probleemloos liepen, maar je hoort me al komen, bij mij niet dus.
Na een half uur moegeslagen te zijn heb ik dan maar mijn accuboormachine tot starter omgebouwd en na minutenlang roteren toch leven in de motor gekregen.
Wat mij meteen opviel is dat de motor lekte vanbij het voorste lager en zo heel de propmeenemer nat maakte. Na een wat nadere inspectie merkte ik dat de tollerantie van het huis waar het voorste lager in zat nogal aan de hooge kant was en dus wss de motor langs daar lekt en valse lucht zuigt bij het starten.
Ik heb dan maar de motor uiteen gehaald en het voorste lager met loctite 638 gemonteerd.
Daarna heb ik de motor nog enkele malen nog steeds met de starter en buitengewoon veel moeite gestart.
Eens hij loopt loopt hij mooi door heel zijn toerenbereik en kan hij heel de dag op idle draaien indien ik dat wil. De motor lekt nog steeds een beetje langs het voorste lager.
Weet iemand wat ik kan doen om de motor toch beter gestart te krijgen?
 
Even de basis op orde.

Hoe zit het met je ontsteking?
Hoeveel graden? Hoe getest?
Afwijking van het Ontstekingstijdstip kan namelijk ook gigantisch veel startproblemen geven.

Afstelling van de carb.. Arm of rijk
Carb zelf. Membraampjes correct gemonteert?
Bij hk kun je alles verwachten
 
Als hij zo snel binnen was... en je ziet dat hij duidelijk niet in orde is, had je hem toch beter terug kunnen sturen? Is mijn eerste gedachte.

Starten van een benzinemotor (eigenlijk iedere motor) staat of valt met het primen.
Als ik dat met de Zenoah's, of zelfs met de omgebouwde OS 46 verkeerd doe, kan ik de hele dag tegen die prop meppen of aan het koord trekken, maar er gebeurt weinig.
Doe je het goed, dan moet het ding met een paar klappen lopen (zelfs die OS doet dat en die is niet eens voor benzine bedoeld...).
Voor het starten doet de timing er niet zo heel veel toe (het verstelbereik is bij deze motoren sowiso vrij klein) maar voor het goed doorlopen wel. Dat je motor, eens hij loopt, goed door het hele toerenbereik wil, geeft aan dat dat wel goed is, en dat geeft ook aan dat de afstelling alsook de pompwerking van de carburateur goed (of in elk geval voldoende) zou moeten zijn.

Dus ik denk, dat je een probleem hebt met het primen (en dat kan best mede verergerd worden door die lekkage vooraan).

De vraag is maar of je door het gebruiken van die Loctite niet je garantie verspeeld hebt....
 
I ben bij HK aan het proberen om een compleet nieuw carterhuis te verkrijgen.
Ik het de timing al zoveel mogelijk met de draaizin meegezet om misschien het starten zo beter te krijgen.
Maar ik denk inderdaad dat het een brandstofaanzuigprobleem is, ik moet heel lang met de startmotor met chokeklep dicht draaien vooraleer hij ontsteekt.
Pas dan start hij misschien met de starter.
Meteen dan begint hij vooraan te lekken ook.
Ik ga er eens mee bij een vriend langsgaan die er meer ervaring mee heeft.
Ik heb nog nooit een carburator opengedaan, dus weet al helemaal niet hoe de membraampjes zouden moeten zitten
 
1 van de standaard zaken die je altijd hoort op de fora bij slecht starten, is de tijd..
Zet hem te laat, en je hebt een ruk startende motor.

Al zou ik de moeite verder niet doen.. Als de brandstof er op plekken uitkomt waar het niet hoort, komt hij toch niet in een toestel.
Bij mij dan.
 
Al zou ik de moeite verder niet doen.. Als de brandstof er op plekken uitkomt waar het niet hoort, komt hij toch niet in een toestel.
Bij mij dan.
Kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn....
Als je geen garantie krijgt kan het de moeite waard zijn er eens goed naar te kijken, aan de andere kant is de prijs van deze motor nu niet zodanig dat ik er veel moeite in zou stoppen.... (is niet lullig bedoeld, meer als een realistische kijk op de dingen)
 
Vandaag heb ik vooraan een nieuw lager van SKF gemonteerd en het lekken is hiermee volledig opgelost.
Nu ik zeker was dat hij hier geen druk of onderdruk meer verliest opnieuw op de teststand gezet. Maar de carbu wil geen benzine aanzuigen.
Verdorie toch, voor 160€ meer had ik een OS33GT.
 
Niet gelijk in paniek raken... heb je het pulskanaal al gechecked of niet toevallig het pakkingkje verkeerdom gemonteerd is en de puls afsluit?

Het is per slot van rekening geen chinese imitatie carb als het goed is, maar een echte Walbro.
De kans is dus groter dat er iets vlak in de buurt van die carb mis is, dan dat er met die carb zelf iets aan de hand is.

En die OS GT33, die gebruikt OOK een Walbro....
 
Laatst bewerkt:
Je hebt niet aan de carb gezeten toch?

Eraf en erop?

Leiding in een knik?
Tank erg laag dit keer tov de carb?

Met het wisselen van een lager kun je verder geen zaken veranderen..
 
Net de oorzaak van het probleem gevonden.
Na het voor de zoveelste keer uiteenhalen van de motor om het pulsekanaaltje te inspecteren heb ik bij het terug monteren ervan enkele druppels 2 takt olie bovenop de zuiger laten vallen. Resultaat hiervan was dat de carbu bij het choken meteen grote teugen benzine aanzoog.
Het probleem is dus compressieverlies langs het segment waardoor hij de carbu niet kan laten pulsen door te weinig drukverschil in het carter.
De zuiger is trouwens ongeveer 3/10mm kleiner dan de cilinder, wat ook niet zal helpen. Momenteel ben ik de motor nog aan het laten draaien op kwartgas om misschien nog wat verder te roderen aangezien er nog maar weinig vertikale sporen op de cilinderwand zaten en je vooral nog het slijpwerk kon zien.
Ik verwacht er niet te veel van, maar ik kan het maar proberen he.
 
3/10 mm is best veel, maar voor hetzelfde geld is bij bedrijfstemperatuur de zuigerspeling een stuk kleiner.
Die zuigerveer, kan maar zo dat die nog lang niet afdicht, ding heeft ook nog nauweljks gelopen als ik jou zo begrijp....
 
Had er nog niet bij stilgestaan dat de alu zuiger idd meer zal uitzetten bij hitte dan de stalen cilinder.

Heb er vandaag tot nu toe weer 2 liter aspen met 2% extra olie dus 4% totaal doorgejaagd. Nu en dan 5 minuten half of kwart gas met dan wat volgas of idle en na ongeveer een kwart liter uitzetten en volledig laten afkoelen.
Dit komt op totaal ongeveer 3,5 liter tot nu toe.
En warempel, hij bouwt compressie op! Ik krijg hem nog niet met de hand gestart, maar de carbu zuigt steeds beter aan en hij ploft als ik hem aansla met de hand! Ik begin weer wat hoop te krijgen :-)
 
Of dat echt zo is, van die zuiger, hangt van de gebruikte legering af, maar ik schat zo in dat de materiaalkeuze bij NGH wat goedkoper is dan bij de topmerken.
Wat overigens niks zegt over de slijtvastheid....

Als hij enigszins betrouwbaar loopt, zou ik er nu gewoon mee gaan vliegen.
Over het algemeen zegt men van benzinemotoren dat je ze het beste in de lucht kunt laten inlopen.....
 
Laatst bewerkt:
Ik geef je hier 100% gelijk in, maar dan moet hij wel met de hand te starten zijn.
Ik ga geen accuboormachine tegen de neus van mijn vliegtuig duwen.
 
Zie je bij meer zuigerveer motoren.
Eerste keer van de dag ff met de startmotor aanslaan.
Zuigerveer gaat dan weer goed zitten. Geeft weer compressie.

Maar. Kans bestaat dat dit bij afkoelen weer gebeurt.
Kan zijn dat je simpelweg de motor bij het primen een beetje moet helpen.
Als er benzine op de zuiger ligt, moet het klappen.. Dan bouwt hij ook compressie op, en loopt verder.

In dat opzicht is het een beetje testen wat de motor leuk vind.
Sommige motoren houden ervan om een beetje droog te starten, dus zonder of bijna zonder te primen (brandstof in de motor krijgen)
Dat is wat anders dan choken.. Maar geeft wel extra brandstof.

Wat ik zelf heb gemerkt, is dat vele motoren graag een liever een beetje nat starten.
Het overtollige brandstof komt er doorgaans vlot uit, zolang je niet overdrijft.
Doorgaans met ontsteking klapt het vrij vlot.. Maar dan moet er wel peut zijn.

Dus primen zonder ontsteking.
Kan makkelijk dat je 10x de prop moet draaien om een beetje peut in de motor te krijgen.
Motor gaat meestal een beetje anders klinken als er nattigheid in de kamer komt.
Dan ontsteking aan. Dan moet hij het vlot doen..
 
En startmotor is vrij normaal hoor.
Handstart is beter. Maar tegenwoordig maakt het technisch eigenlijk niet zoveel uit.
Zolang je maar normaal doet. Een auto start je ook geen 15 minuten continu.
 
Daar zij
Ik geef je hier 100% gelijk in, maar dan moet hij wel met de hand te starten zijn.
Ik ga geen accuboormachine tegen de neus van mijn vliegtuig duwen.

Nou ja.... als de compressie zo laag is als jij zegt, zal een gewone starter, of desnoods een Kavan of Align starter, er geen moeite mee hebben. Maar ik zie niet in waarom het ding per se met de hand te starten moet zijn.

Als je dan per se toch niet electrisch wilt starten, zet je toch een kleine poelie achter de prop en trek je hem aan met een touwtje?

Als lomp alternatief neem je een bus remmenreiniger mee, en schiet je een klein schot remmenreiniger in de carb: daarna EEN slag ronddraaien zonder ontsteking, ontsteking aanzetten en meppen maar....
 
Is dit allemaal serieus bedoelt of een try-out van het inleidingspraatje op het volgende WTB congres?
Zuigers (35 cc.) met een speling van drie tienden, komt wel goed als ie warm is?
zuigerveren die op hun plaats floepen? en weer terug?
stalen cilinder?
testen wat de motor leuk vind, sommige beginnen graag lekker nat?
Weet ik er ook nog wel een paar.:D
groet,
Sam
 
Zuigers (35 cc.) met een speling van drie tienden, komt wel goed als ie warm is?
Och... Ik heb een OS 61 gehad die met die zuigerspeling nog liep (Kon zonder zuigerveer probleemloos tussen zuiger en bus door kijken...)
Mooi is anders, maar ik zie er ook weer geen mega probleem in.
Daarnaast, ik weet ook niet hoe het gemeten is...
 
Laatst bewerkt:
3/10 speling vindt ik toch redelijk veel , indertijd toen we nog gietijzeren cilinders gebruikten in de racers (50 cc) die toen toch ook 15.000 tr/min draaiden hanteerden we 6 à 7/100 speling , bij 3/10 stond hij al lang op't schap bij " offers to the god of speed":D
Je moet de speling wel meten ter hoogte van de pistonpen of iets eronder , op de kop is de zuiger merkelijker kleiner en zou de 3/10 misschien nog wel binnen de norm vallen .

Groeten Jef
 
Back
Top