NGH benzinemotoren: 9, 17, 25, 35 en 2x35cc

ron van sommeren

Forum veteraan
Zie
www.nghengine.com

Op de site staat de 2x35cc omschreven als twin maar als ik zo naar de foto's kijk, lijkt het me een boxer, de cylinders zijn t.o.v. elkaar verschoven.

O.a. bij Pichler en JustEngines, zie het overzicht van leveranciers.

20111210163649xzPs0WDzn3RnH49NQHnY.jpg

201192114126GF0AJwyGlatFnhIvw9sp.jpg

Laatst bewerkt:
Minder dan op methanol, maar ze zijn zo vriendelijk geweest om propmaten en toerentallen te vermelden.
Als iemand dat ff terug wil koppelen bij de eerste aankoop, dan weten we een stuk meer.
Ziet er goed uit, lagere brandstofkosten en minder rommel op het toestel.
Ideaal voor toepassingen waar veel gevlogen wordt.
Zou voor een trainer ook kunnen al is de iets toegenomen complexiteit daar weer net een beetje te veel van het goede vermoed ik.

In de autowereld zou het inderdaad om een boxer gaan.
In de vliegtuig wereld gaat het om een twee cilinder.
Wat ik niet begrijp is de zuinigheid? willen ze hiermede bedoelen op een motor die dezelfde, zal het maar Pk noemen als eencilinder meer gaat verbruiken als hun twee cilinder, of doelen ze dit op andere merken.
Vind een 4 tact gewoon een onding, vingers bezeren bij starten door terugslag enz.
Met startermotor geen probleem zeg je, nu draai hem dan maar eerst rechtsom tot voor de uitlaatslag, anders kan je het wel schudden.
Voordeel is wel het geluid, een tweetakt dient meer gedemt te worden als een 4 tact,
Neem mij niet kwalijk, maar bazeer mij hier door het feit dat ik al 40 jaar ervaring heb met een 4 takt, mijn vrouw noemt namelijk Quatretemps, wat letterlijk 4 tijden betekend, net een 4 takt dus.
Ook moeilijk te starten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Johan.

In de autowereld zou het inderdaad om een boxer gaan.
In de vliegtuig wereld gaat het om een twee cilinder.
Wat ik niet begrijp is de zuinigheid? willen ze hiermede bedoelen op een motor die dezelfde, zal het maar Pk noemen als eencilinder meer gaat verbruiken als hun twee cilinder, of doelen ze dit op andere merken.
Vind een 4 tact gewoon een onding, vingers bezeren bij starten door terugslag enz.
Met startermotor geen probleem zeg je, nu draai hem dan maar eerst rechtsom tot voor de uitlaatslag, anders kan je het wel schudden.
Voordeel is wel het geluid, een tweetakt dient meer gedemt te worden als een 4 tact,
Neem mij niet kwalijk, maar bazeer mij hier door het feit dat ik al 40 jaar ervaring heb met een 4 takt, mijn vrouw noemt namelijk Quatretemps, wat letterlijk 4 tijden betekend, net een 4 takt dus.
Ook moeilijk te starten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Johan.

Nee ze bedoelen dat deeze motoren op benziene minder verbruiken dan op metanol
wat gewoon klopt
metanol heeft meer vermogen
Maar je hebd er ook meer van nodig

Beste Johan,

Zonder verder in te gaan op je vrouw, zijn 4takten wel de meest makkelijk te starten motoren. Als je wilt kom je maar eens les nemen.
Je gebruikt eigenlijk die bokkige eigenschap tegen de motor zelf, om hem zodoende letterlijk tussen duim en wijsvinger aan de gang te helpen met een snelle "flip" tegen de compressie.
Dat doe je aan de spinner zodat je met geen van de tien geboden tussen de propbladen zit.
Trouwens over je vrouw gesproken....ehm tja... :-)

Laatst bewerkt:
Ik heb mijzelf als kerstcadeau de 17cc NGH gekocht voor op een Mick Reeves Gangster 75 die op de bouwplank ligt. Ik heb het motortje nog niet gestart, maar ben alvast voorzichtig aan het uitkijken naar een stillere uitlaat, want het dempertje wat er bij zit stelt niet veel voor. Het eerste wat ik moet vinden (of laten maken) is een haaks spruitstukje met de bevestigingsgaten 32 mm uit elkaar (hart op hart).

Op het opgegeven vermogen moet je je niet blindstaren, dit is vaak hoog op een absurd hoog toerental. In het gebruik draai je een motor niet hoger dan op 11000 toeren en is dus het hierbij geleverde vermogen een stuk lager, misschien slechts zo'n 60% van wat er opgegeven wordt. Veel interessanter is om te weten welke prop met welk toerental gedraaid wordt.

En benzinemotoren lopen heter dan methanolmotoren.

Zolang het ontwerp van de motor daarop aangepast is (grotere koelribben, evt aangepaste lagerconstructies, etc) en je er bij inbouw in het model daar een beetje rekening mee houd, is dat niet echt interessant, toch?

Groet, Bert

zo als ik het nu bekijk heeft een benziene onder e 20 cc eigelijk totaal geen zin
De kleine metanolmotoren zijn zeer betrouwbaar en hebben een betere vermogen gewichtsverhouding
je moet namelijk ook de exstra accu voor de ontsteking mee rekenen
dus minder vermogen hoger gewicht is slechtere prestaties maakt minder plecier
pas bij de grotere motoren word verbruik wat belangerijker

Back