NGH benzinemotoren: 9, 17, 25, 35 en 2x35cc

Ik weet niet van welke planeet jij komt?:confused:

Van dezelfde planeet als ik denk ik, want ik moet het eigenlijk wel met Jeroen eens zijn. Geen vonkstoring, lager gewicht, hoger vermogen, minder koelproblemen, eigenlijk is alles beter aan de kleine gloeiplug motoren en hoewel een goed afgestelde benzinemotor inderdaad betrouwbaarder loopt, is er aan een benzinemotor een hoop meer wat verkeerd dan wel kapot kan gaan, danwel storing kan veroorzaken.

Er zal wel een reden voor zijn, maar ik heb nooit begrepen waarom de kleine benzinemotoren (20 cc of kleiner) eigenlijk nooit van magneetontsteking voorzien zijn. Ben je in elk geval van die ontstekingsbatterij af, en zeker voor vliegtuigmotoren heb je dat vliegziel zoals dat op mijn Zenoah 23 cc zit, niet nodig. Een magneet met spoel in de propmeenemer zou het eigenlijk al moeten kunnen doen. Lijkt me wel interessant als iemand met meer verstand van zaken daar eens wat over kan zeggen. Of beter nog, iets kan knutselen voor dergelijke toepassingen, want die ontstekingsbatterij is mij een flinke doorn in het oog.

Groet, Bert

Van dezelfde planeet als ik denk ik, want ik moet het eigenlijk wel met Jeroen eens zijn. Geen vonkstoring, lager gewicht, hoger vermogen, minder koelproblemen, eigenlijk is alles beter aan de kleine gloeiplug motoren en hoewel een goed afgestelde benzinemotor inderdaad betrouwbaarder loopt, is er aan een benzinemotor een hoop meer wat verkeerd dan wel kapot kan gaan, danwel storing kan veroorzaken.

Toch vreemd dat de praktijk compleet anders uitpakt; storing had je zelfs op 35Mhz niet als je netjes 2 gescheiden circuits had (ontsteking en besturing) en is bij 2.4Ghz al helemaal probleem meer. Lager gewicht heeft niks met betrouwbaar te maken. Vermogen eveneens niet. Koelingsproblemen heb je zelf in de hand, met een plaatje depron/hout maak je in 5 minuten een perfect koelende motorkap. Vervolgens heb je daarna een motor die een leven lang betrouwbaar loopt (aangezien wij modelvliegers maar héél weinig uren maken)

De methanonmotoren die spontaan afslaan bij slechter wordende gloeiplugs of veranderende weersomstandigheden, die zou ik toch niet "betrouwbaarder" willen noemen;)

, want die ontstekingsbatterij is mij een flinke doorn in het oog.

Groet, Bert

Waar om Bert ?
De kleine Zenoah,s hebben als voeding maar een 1S lipo nodig .

Het starten van de kleinen (20 - 26) word er een stuk makkelijker door en je hebt veel minder gewicht .

Dat zware vliegwiel bij magneet ontsteking heeft hij omdat het een industrie motor is en in tuingereedschap dat nodig is om hem te kunnen starten en dat hij stationair blijft lopen . ;)

Maar voor een magneet ontsteking heb je ook bijna geen andere oplossing , je hebt die grote magneten nodig om de stroom op te wekken.

Voor de 38er Zenoah bestaat er een lichter vliegwiel om gewicht te sparen .

Op een vliegtuig zit er nog een propellor op die de vliegwiel functie mee overneemt als er een electronische ontsteking op komt .

Mvg Johan

Ik draai nog een aantal oude OS 10 cc sf motoren
ze draaien meestal na 1 slag soms een tweede
en ik heb nooit problemen gehad
uitval kwam aleen voor als ik de tank leeg vloog
afgelopen jaar een ioude 15 cc sf gekregen
die zit nu op men kleine mustang
nadat we hem in oss schoon hebben gemaakt
zuigerveer zat vast
loopt i perfect
en ja ook nu weer
aanzuigen tikie loopen

mijn moto loopt i goed
nietmeer aan klooten

Helemaal mee eens, ook op onze planeet lopen methanol motoren gewoon goed als je er op de juiste manier mee om gaat. Ook vroegah....
Oortjes, oogjes, vingertjes, en dan vooral aflblijven!
TLC noemen de Amerikanen dat.

Maar over die accu wil ik nog even iets zeggen, vooral bij lichtere motoren kan een battery-eliminator de gewicht/vermogen verhouding veel beter leggen dan met een vliegwiel of extra accu.
http://www.troybuiltmodels.com/items/WRCIBEFION.html zonder regelaar
http://www.troybuiltmodels.com/items/WRCIBEFV2.1.html met regelaar
Het ding is door mij getest en nagemeten, niets engs aan.
Als bovendien een hoeveelheid brandstof meegenomen wordt die een gelijke vliegtijd geeft durf ik te wedden dat er niet zo dramatisch veel verschil in zit.
Met het stoken van E85 komt de verhouding dan nog beter te liggen.

Dan heb ik nog wel een vraagje voor Johan, Weet jij of er Walbro membranen zijn die geschikt zijn voor bio-benzine? Dus met een hoog alcohol percentage?

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens, ook op onze planeet lopen methanol motoren gewoon goed als je er op de juiste manier mee om gaat. Ook vroegah....
Oortjes, oogjes, vingertjes, en dan vooral aflblijven!
TLC noemen de Amerikanen dat.

Maar over die accu wil ik nog even iets zeggen, vooral bij lichtere motoren kan een battery-eliminator de gewicht/vermogen verhouding veel beter leggen dan met een vliegwiel of extra accu.
WRC Wike R/C Products IBEF Ignition Battery Eliminating Filter - For UNREGULATED LiIon or LiPoly (WRCIBEFION) - troybuiltmodels.com zonder regelaar
WRC Wike R/C Products IBEF Ignition Battery Eliminating Filter Ver 2.1 for any battery type including Li-Ion, Li-Poly, NiMh, NiCad, A123 (WRCIBEFV2.1) - troybuiltmodels.com met regelaar
Het ding is door mij getest en nagemeten, niets engs aan.
Als bovendien een hoeveelheid brandstof meegenomen wordt die een gelijke vliegtijd geeft durf ik te wedden dat er niet zo dramatisch veel verschil in zit.
Met het stoken van E85 komt de verhouding dan nog beter te liggen.

Dan heb ik nog wel een vraagje voor Johan, Weet jij of er Walbro membranen zijn die geschikt zijn voor bio-benzine? Dus met een hoog alcohol percentage?

Opletten met die bio.......te weinig Octaan als dan toch bio de racing fuel kopen en 2takt olie erbij.
ikzelf meng 1 op 30 en 2% nitro loopt nals een speer en je heetlopen is ook verholpen. Wel opletten met 2takt bio olie is gewoon erge rotzooooooooi

Wellicht is de hang naar benzine motoren te wijten aan de wat lastiger verkrijgbaarheid van methanol? Noem maar wat... naast het prijsverhaal. Ik heb dat ook een beetje. Moet altijd naar is speciaal adresje. En daar is ook niet altijd voorraad. Daarnaast zou de benzine motor wat minder vet draaien en zuiniger door de grotere energie dichtheid van benzine, bij de grotere motoren althans. En daarmee een minder vettige kist.

Staat tegenover dat methanol snel afbreekt in het milieu. Zo ook de smerende olieën, onder onder UV licht snel afgebroken.
Bij benzine is dat een ander verhaal wat olie betreft. Daarnaast bevat benzine een behoorlijke hoeveelheid benzeen. Zowat Nr 1 boven in de lijst van kankerverwekkende stoffen. Dat wordt in het gebruiksgemak wel eens vergeten.

Moet je methanol al zo min mogelijk op de huid hebben, benzeen moet je absoluut vermijden!

Met de methanol motoren heb ik wat motorloop geen problemen. Mits verkeerde brandstof voor het doel.

Back