ni-cd baterei voor hpi baja

• Topicstarter Topicstarter cvb
  • Startdatum Startdatum
C

cvb

Guest
hallo

ik heb net een snel lader gekocht xbase deluxe van ansmann racing
ik kan daar alle batereien mee opladen dus ook de ni-cd van mijn baja.
mijn baterij is van 2000mha, maar mijn lader kan tot 5000mha,
dat weet ik dus ik zet hem op 2000 mha zodat ik hem niet overbelast.
nu mijn vraag dan vraagt hij hij c=....., op op hoeveel amp mag ik laden en hoe lang moet hij er dan in zitten.
bestaat daar een formulle voor.

hij kan min 0.1 A tot max 5.0 A

kan iemand mij helpen

mvg cvb

De NiCd met 2A laden neemt zo'n uurtje in beslag (als deze echt leeg is). Met 2A wordt de accu handwarm* dus zal niet zo snel oververhitten.

* Bij het laden altijd cellen controleren op opwarming. Als een cel stuk is zal deze toch snel te heet kunnen worden met alle gevolgen van dien (gebeurt zelden, maar een gewaarschuwd mens...).

dus niet op 3 of 4 amp laden
reden? dat de cellen te warm krijgen meschien

of niet

mvg cvb

Je bedoelt deze:

De Nikkel MetaalHydride (NiMH) accu

en

De Nikkel Cdmium accu. Laden, ontladen en bewaren.

De FAQ's zijn op dat punt een beetje raar ingedeeld.. je moet hierboven op 'modelbouw-faq' klikken en dan NIET op "accu's/batterijen", maar op "FAQ's - RC-Techniek/Accu-Techniek" ;)

Overigens.. ik neem aan dat topicstarter dyslect is, maar toch even, dit is iets wat gewoon te onthouden is, batterijen schijf je met een ij, niet met ei.. en eigenlijk zijn dit geen batterijen, maar accu's ;)

hallo

hoe komt dit

ik doe het volgende (mijn batt pack is 2700 mah met 5 cellen)

ik ga als volgt te werk

ik stel mijn lader in op ni-mh batt dan stel ik de 2700mah in
dan de laad snelheid op 5 a ik start de lader en na 5 min zegt de lader ik ben te einde, klopt dit,
dit is toch zeer snel
en hoe komt dit

mvg cvb

ik heb daar geen verstand van het zal met handen en voeten moeten uitgelegt worden,

ik hoop dat iemand mij goed kan helpen of mensne van de streek tielt kom eens af voor uitleg

mvg cvb

mag je een 2,7 a pakket sowieso wel met 5a laden? da's toch 1.85C.. je mag toch een nimh pack maar met max. 1 C (snel)laden en met max 1/10 C langzaamladen?
(volgens de link die hierboven werd gegeven)

kan me echt niemand helpen hoe ik mijn batt moet laden.
er zijn toch wel meer mensne die met snel laders werken bestaat daar geen formule voor,

mvg cvb

Met 'c' bedoelen we in de modelbouw de capaciteit van je accu, dus in jouw geval 2000 mAh. Als je nu met 1 x c wil laden kies je 1 x 2000 mA = 2 Ampere als laadstroom.

Met hoeveel c je mag laden ligt aan het type accu en aan de voorschriften van de fabrikant. Een NiCd-accu mag je vaak met 2 x c of zelfs meer opladen, bij een NiMH-accu is 1 x c meestal het maximum.

Ik zou dus eerst maar eens beginnen met 1 x c, dus gewoon met 2 Ampere. Er zijn wel enkele voorwaarden:
- de accu moet snellaadbaar zijn.
- het laadsnoer moet niet te lang zijn en goed stekkers hebben.
- de accu moet in redelijke tot goede conditie zijn.
Wordt aan één van de voorwaarden niet voldaan, dan zal de lader vaak te vroeg afslaan.

oké dat is een beetje in mijn taal dank u.

dus ik mag mijn accu zeker niet op 3 of 4 a laden.

en hoe bepaal je dan de tijd daarvoor

bv ik laad aan 2x c, 2a op 2000mah, hoe lang moet deze ongeveer laden
kun je dat uitrekenen

mvg cvb

dus ik ben nu bezig met mijn accu met 4 a aan het laden c is 2000mah.

maar is dat normaal dat de v naar 8 volt gaat ipv 6v.

en de bat heeft niet warm (nog niet ) is nu al 15min bezig.

mag ik ook op 5 a laden

mvg cvb

dus ik ben nu bezig met mijn accu met 4 a aan het laden c is 2000mah.

maar is dat normaal dat de v naar 8 volt gaat ipv 6v.

en de bat heeft niet warm (nog niet ) is nu al 15min bezig.

mag ik ook op 5 a laden

mvg cvb :|

Ik ben ook niet zo bekend in het accu gebeuren. Maar 2xc is wel TE veel hoor. Ik zou gewoon 1xc aanhouden 2A dus. Dat is toch al snel zat?

Als er staat (ik zeg maar wat) 2A op een lader, dan betekend dit dat hij 2A per uur laad. En al staat er bijv 150mAh dan betekend dat dat hij 150mAh per uur laad.

Dus het word dan :
capaciteit van je accu/ laadstroom = .... Uur laden

dus bijv:
2000mAh(2A)/4A=0.5 Uur(30min) laden in jou geval.

Hierbij gaan we vanuit dat de accu leeg is.

En met het warm worden, dat is juist goed. Hoe kouder hoe beter eigenlijk, als hij warmer word betekend dat dat hij voller word. Hij mag niet warmer dan handwarm worden (zo'n 40 graden). Als hij warmer word moet je hem uitzetten, dat betekend dan dat hij vol is.

Liu

mijn accu is opgeladen

hij heeft 23 min ingezeten met een laadstroom van 4a, normaal moet hij dan een 30 min ingezeten hebben maar het was 23 min.
en hij heeft er 1450 mah in de batt gestopt.

is dit nu een goede laad beurt

mvg cvb

De batterijen waren niet helemaal leeg?

Het kan best dat het na 23 min klaar is hoor. Dit kan komen omdat de accu misschien niet helemaal leeg was(dus misschien zat er nog 550mAh in). Dus het is niet erg dat hij niet vol is geladen.

Je kan hem nu ookgewoon gebruiken.

hé manne allemaal bedankt voor de goede uitleg
zodat ik toch tot een goede laadbeurt ben gekomen
mvg cvb

Back