Ni-MH laden??

Mijn Carboon microheli vliegt op een Ni-MH 650mAh 8.4 V batterij
Standaard is er een lader bijgeleverd die je in het stopcontact steekt.
Nu heb ik ook een ROBBE POWER PEAK ULTIMATE lader.
Is de Ni-MH batterij geschikt om hiermee opgeladen te worden????
of is niet elke Ni-MH batterij geschikt om met een snellader geladen te worden

met dank,

patrick

dat was snel!

ik zal het eens lezen

zoals je zegt heb ik inderdaat een programma om deze cellen te laden en ontladen maar dan is het toch raadzaam om je even te informeren

thanks jan

jan(cabezo)
je moet natuurlijk wel een kabel heben die op je aansluiting van de accu past
maar nimh houden niet zo van hoogstroom laden.
max laad stroom is bij jou accu 650 mah
met de ultimate is dit 0.6 ah je kunt eventuweel meer laden maar je accu leeftijd gaat dan snel minder worden.

is er tevens een probleem met batterij geheugen?
stel dat je de bat. niet volledig ontlaad en dan terug oplaad enz..

is er dan geen kans op schade of vermindering van capaciteit

:help: Weer dat geheugeneffect :!:
Beste mensen hoevaak moet ik het nog schrijven, DAT GEHEUGENEFFECT BESTAAT ZO GOED ALS NIET MEER! "Vroeger" hadden de NiCad cellen er een beetje last van. De exacte oorzaak hiervan is altijd een beetje duister gebleven maar het had met de cadmiumkristallen te maken.
Moderne NiCad's hebben zo goed als geen last meer van dat geheugeneffect en andere accu's, accu's waar geen cadmium in wordt gebruikt, hebben er helemaal geen last van. In NiMH zit geen cadmium dus.........

high flyer, ik heb 2500 mAh sanyo's. ni-mh! mag ik deze wel opladen met een snellader van 800 mah.
of is dit echt slecht voor de batterijen??

ik laad mijn sanyo's penlites 2300 op met 2.3A zonder problemen.
2500mAh cellen laden met 800mA is niet echt snelladen, dus dat kan zeker geen kwaad.

oke, bedankt, want ik kan helemaal niet instellen met hoeveel ampere ik laat. het is volgens mij wel snelladen want de batterijen zijn binnen 2,5 a 3 uur vol. of heb ik dat fout?

Je NiMH accu in 2,5 tot 3 uur helemaal volldaden is prima. Het mag nog iets sneller (in 1,5 uur) maar als dat niet kan ga dan lekker zo door. Je accu zal hier absoluut niet kapot van gaan.

kun je /NImh accus nu beter wel of niet snelladen. is het zo dat je ze niet helemaal volkrijgt als je langzamer laad als 1C ?? dus bij 3300 Race Packs met minder als 3A of maakt dat gewoon niks uit

aha ik heb gevonden dat het laagste van het laagste is dat je 2500 packs laadt met 800mah. Voor snellere auto's kun je beter snelladen want dan zit er meer power in.(maar dus minder lang)

Lees mijn vorige reactie eens goed!
Kijk ook eens bij de Modelbouw FAQ daar staan twee stukjes over de NiCad en de NiMH accu's. Vrijwel al je vragen worden daarin beantwoord.

Hoi Ernst.

Op elektroheli was er een discussie aan de gang dat je NiMh's maar 2 keer op een dag mag laden:
Ha-eM Helifun zei:
Nicads kun je de hele dag laden en ontladen.
NiMh mag je slechts 2x per dag laden/ontladen, waarbij ze ook nog eens helemaal moeten zijn afgekoeld voordat ze worden herladen.
Ha-eM Helifun zei:
Ik heb dat ooit besproken met Hopf, die maakt gepushte en gematchte pakketten.
Volgens hem is het uiterst belangrijk, dat je NiMh tussen elke lading volledig laat afkoelen en maximaal 2 x per dag mag laden/herladen.
Bij een grotere gebruiksfrequentie neemt de levensduur van de cellen snel af.............

Ik kon dit niet terug vinden in je (fantastisch geschreven) FAQ. Wel dat je warme NiMh cellen zo weer mag opladen. (wat deze quotes dus weer tegenspreekt)

Is dit "max 2 keer per dag laden" verhaal waar?

Ik ken deze verhalen niet en ook mijn ervaring is helemaal niet zo. Het kan natuurlijk zo zijn dat die gasten hun accu heel erg zwaar belasten. Ook al is de inwendige weerstand laag toch zullen de cellen warm worden als je er 100Amp of zelfs nog meer uit gaat trekken.
Warme NiCad cellen accepteren slecht lading. Het is dus belangrijk dat je NiCad's goed af laat koelen voordat je ze gaat laden. Een warme NiCad accu gaat niet kapot als je hem gaat laden maar je krijgt hem gewoon niet vol! Dit effect vertonen NiMH cellen veel minder dus kan je een NiMH accu wel laden als hij nog niet helemaal koud is.
Het verhaal wordt wel een beetje anders als de accu echt pis heet wordt. Dan moet je een NiMH accu ook echt af laten koelen voordat je hem gaat laden. Dat komt omdat er een reëel gevaar is dat er waterstof uit het metaalhydride vrij komt als dat te warm wordt. Bij welke temperatuur dat gebeurt hangt af van het metaalmengsel dat voor het metaalhydride wordt gebruikt. De laagste temperatuur waarbij dat gebeurt is rond de 50°C. Dit mengsel zal niet gauw voor NiMH cellen gebruikt worden. Het meest voorkomende is een temperatuur tussen de 70°C en 80°C. Het is daarom belangrijk dat we er voor zorgen dat onze cellen inwendig nooit boven deze temperatuur uitkomen. Voor de veiligheid houden we dus een maximum temperatuur van 60°C aan de buitenkant van de cellen aan.
Mogelijk zijn er ondertussen al mengsels ontdekt waarbij deze temperatuur hoger ligt. Ik heb er echter nog niets over gelezen maar ik krijg ook die literatuur niet meer. Ik werk er niet meer mee helaas.
Waarom je een NiMH accu maar twee keer per dag zou mogen opladen zou ik ook niet weten. Volgens mij is dit een beetje onzin. Het enige wat ik me kan bedenken is dat hun accu's zo warm worden dat er wat waterstof vrij komt. Als ze geluk hebben wordt de druk niet zo hoog dat het veiligheidsventiel open gaat. De vrijgekomen waterstof moet dan weer in het metaal terug opgenomen worden en dat kost tijd. Zeker als de accu nog erg warm is. Wat zij dan doen is die accu een poos opzij leggen zodat hij helemaal kan afkoelen en het waterstof weer terug kan gaan in het metaal.
Zoals wij de accu's meestal gebruiken is dit niet nodig. Zolang de accu niet warmer wordt dan handwarm is er niets aan de hand. Wordt hij wel warmer dan moet je voorzichtiger worden. Is de accu echt goed heet leg hem dan een poosje opzij om af te koelen.

Back