nicad accu overladen, wat nu?

• Topicstarter Topicstarter botombadur
  • Startdatum Startdatum
Wanneer je de accu dusdanig hebt overladen is de kans heel erg groot dat de accu overleden is. Bij de FAQ staat inderdaad niets geschreven over wat te doen als je da accu zo overladen hebt. Dat komt omdat je er NIETS aan kunt doen. De accu is "dood" en daar moet je het mee doen. Binnenin is de accu een chemisch fabriekje en dat fabriekje is verstoord. De chemicaliën die erin zitten zijn veranderd wat niet meer terug te draaien is. Het grootste probleem is dat de negatieve pool van de accu bedekt is geraakt met een dikke laag hele grote cadmiumkristallen. Die kristallen krijg je helaas niet meer weg.
Door een beetje te rommelen met laden en ontladen kan je de accu misschien weer een klein beetje aan het werk krijgen. De capaciteid is en blijft heel erg laag net als de maximale stroom die de accu kan leveren. Je kunt er hooguit nog een paar lampjes gedurende een korte tijd op laten werken.

hallo ernst

ik denk dat die accu gewoon niet is geladen geweest
als je een 7.2 pack laad met 7.2 lader dan heb je een heel kleine laad stroom
die je uren kunt vol houden

ik heb zo een pak eens geladen op 12 volt vroeger met zo eenn weerstands kabel er tussen
en ja ook vergeten
na 8 uur stond dat pak rood gloeiend
en na het in de kelder te hebben gegooid is het uitelkaar gespat elke cel afzonderlijk
en ja dat zijn echte bommetjes
daar dit niet gebeurt is denk ik dat het gewoon niet geladen is geworden
en een digitale lader kan daar alleen uitkomst bieden denk ik
ik laad hier 20 accus tegelijk op een lader die dit een heel jaar vol houd met 7.2 volt maar met een stroom van 10 milli ampjes
die accus zijn reeds 10 jaar en voldoen nog steeds
ik heb de laad grafieken vroeger al eens gepost

groeten raf

Ik hoop voor Arie dat je gelijk hebt Raf, ik bedoel dus dat er nauwelijks stroom heeft gelopen gedurende die 20 uur. Dat zou dan betekenen dat hij de accu normaal kan laden en dat er dus niet mis mee is. Maar het feit dat de accuspanning vrijwel 0V is baart me zorgen. Dat lijkt erop te wijzen dat er één (of meerdere) cel onderbroken is geraakt. Dan kan je er spanning opzetten wat je wilt maar stroom zal er niet meer gaan lopen. Tijdens zwaar overladen kan dat onderbreken namelijk wel eens gebeuren. Doordat de zaak intern gaat uitzetten kan een verbinding met de platen losscheuren en zo de onderbreking in de cel veroorzaken. Dat verklaart ook waarom de cellen niet geëxplodeerd zijn zoals bij jou. Voordat dit gebeuren kon was de onderbreking al ontstaan en liep er dus ook geen laadstroom meer.
Maar als er inderdaad vrij weinig stroom heeft gelopen doordat de spanning (te) laag was kan de accu mogelijk nog goed zijn.

ik ben momenteel niet bij mijn ouders thuis (waar de accu ligt) dus ik heb er nog niet verder naar kunnen kijken.

ik zal dit weekend gaan uitzoeken wat er precies aan de hand is en kijken of ik m nog kan laden.
de accu heeft dan een week rustig kunnen liggen en een beetje tot rust kunnen komen.

wel kan ik zeggen dat ik totaal geen vershil kon merken aan de accu, zover ik kan inschatten is ie totaal niet warm geweest en ook niet uitgezet of gescheurd ergens.

trouwens, als dat losscheuren van de cellen helpt tegen het exploderen, zou het best mooi zijn als ze bij nieuwe batterijen een soort 'beveiliging' daarmee inbouwen.

In de cellen zit ook een beveiliging die er voor zorgt dat de cellen de druk af kunnen blazen. Het probleem is dat dit alleen werkt als je niet al te gek veel overlaad. Ga je echt met hele hoge stromen overladen dan kan dat ventiel ook niet voldoende afblazen en kan de cel echt met een stevige klap uit elkaar knallen!
Dat er door de hoge druk in de cellen het één en ander kan vervormen kan je niet aan de buitenkant zien. Daar hoef je dus niet naar te kijken. Meestal breekt er binnenin ook niets en zal de cel eerder door de overdruk uit elkaar klappen. Ik heb het wel eens meegemaakt dat een cel onderbroken is geraakt door stevig overladen. De accu was ook heel erg warm geweest maar nog net niet zo ver dat de cel uit elkaar knalde. De onderbreking kwam net iets eerder. Dit als een "beveiliging" inbouwen in de cellen zal niet gaan. Het is veel te onbetrouwbaar en er bestaat de kans dat de zaak onderbreekt als het helemaal niet moet, mag of kan. Als je de accu "normaal" gebruikt en dus ook laad zal je nooit problemen hebben en is deze beveiliging ook niet nodig.
Mijn persoonlijke mening is dan ook dat het verboden zou moeten zijn om laders te verkopen die niet afslaan als de accu vol is of vol zou moeten zijn. Die laders zijn wel erg simpel en goedkoop maar heel veel mensen mollen er hun accu mee door te veel overladen. Dat betekend natuurlijk wel dat de fabrikanten meer accu's verkopen. Ik denk dan ook dat die (te) simpele laders voorlopig nog wel te koop zullen zijn.

hallo ernst

volledig met je eens wat die laders aan gaat

maar als je pack heet is geweest en dan bedoel ik echt heet dan zou je aan de krimpfolie moeten zien dat die of stuk of geel erg hardt geworden is

en daar wordt niet over gesproken
de accu ziet er normaal uit

groeten raf

Back