Niet alleen LiPo kunnen gevaarlijk zijn

Even reageren:

Aangezien je aan een tijdschema gebonden bent kom je al snel uit op 6 Amperé. Daarmee laadt bijna iedereen (steptcharge is anders) Dat het niet optimaal voor de cellen is, boeidt echt niemand... Zolang ze maar optijd vol zijn.

Bij mij lader is de Temp Cut off deffect en ik heb hem dus gedwongen uit moeten schakelen.... Meeste mensen gebruiken bij ons op de club hem wel, toch uit bescherming voor de cellen.

Worden ventilen door de "barr's" niet al gedeeltelijk afgesloten???????? Normaliter komt er in mijn ogen op het ventiel geen tin, als je normaal soldeert.

Spullen in de brandende zon was wel duidelijk. Mijn Hudy Tools waren gloeiend heet. Gelukkig kon ik mijn elektronica (lader/voeding enz) achter een pitkoffer van iemand laten schuilen, scheelt een hoop.

Dat gedoe met verzekering... Je bent een club, met gezellige mensen (vrienden) een ongeluk kan gebeuren, waarom zou je gaan zeuren over verzekeringen enzo.. kom op... kan gebeuren... Als ik over de Cerb vlieg en zo tegen iemand's been aan kom, gaat hij ook niet zeuren over verzekering. Je verontschuldigt je en vraagt of het goed gaat, klaar...... We zijn toch niet elkaars vijanden..

Groet Robert

>Dat gedoe met verzekering... Je bent een club, met gezellige mensen (vrienden) een ongeluk kan gebeuren, waarom zou je gaan zeuren over verzekeringen enzo..

stel nu dat zo'n cel ontploft was en iemand een oog kwijt is. Dat betekent geschonden voor het leven en als je pech hebt is zijn profesionele carriere er ook aan. Als je dan dingen doet zoals cellen laden aan 6A terwijl de fabricant dit niet wil ... zeer interessant in de rechtbank en voor je schuldgevoel.

zou je dan nog effe kunnen zeggen... 'doet het pijn, laten we verder rijden'?
verzekeren is plannen voor dingen waar je niet aan wil denken.

Patrick

Ik maak ook gebruik van de Orion lader en ik moet toegeven dat mijn cellen heter worden dan met de oude lader die ik gebruikte, hier ben ik ook allerminst gelukkig mee. Overigens zegt dit niet dat hij heter of kouder laad dan andere van zijn soort genoten, dat weet ik dus niet.

Ik heb nog oude GP 3300 cellen liggen [voor wat thuis testwerk] welke onder normale omstandigheid maar ongeveer 2800mA aanwijst voordat hij een delta-peak laat zien, temperatuur ongeveer 42 graden, bij een omgeving temperatuur van 22 graden. Nu heb ik hem laatst op mijn oververhitte sleutelzolder met omgeving temperatuur van ongeveer 32 graden geprobeerd te laden. Hij gaf nu een temperatuur afslag bij 45 graden, en had de accu maar met ongeveer 1200mA gevoed. Ik laad met een laadstroom van 4.3 Amp. Als je daarbij ook nog eens een zonnetje er opzet, wat zal deze accu dan weinig stroom opnemen. [dus zet men de lader op 50 of 55 graden om dit tegen te gaan]

Ik ben het met Robert eens dat in onze tak van de rc hobby weinig rijders geintresseerd lijken, althans het heeft niet de eerste prioriteit, hoe men de duur kan verlengen van hun cellen. Het is voor onze cellen “echt een kwestie van overleven”, ze moeten op tijd ingezet kunnen worden, en nog maximaal presteren ook.

Bij “prestatie sport” zoals het wedstrijd rijden [voor vliegers misschien wel het pylonracen] worden andere eisen gesteld en prestaties verlangt dan bij “duur/vrijetijdsporten” zoals lekker vrij vliegen, varen, rijden of andere zaken waarbij een accu de kracht moet aanleveren. Door op verschillende wijze te laden kan je de “ontlaadkarakteristiek” enigszins beïnvloeden, hiermee kan je bijvoorbeeld extra punch in het begin van een heat genereren, of juist nog extra kracht aan het eind van de heat overhouden, hier stemmen bepaalde wedstrijd-rijders hun tactiek op af. Het zal je dan ook niet verbazen dat deze rijders, wanneer zij gaan vrij-rijden/trainen, ook wel eens wat minder “agressieve” laadmethodes hanteren.

De omgeving temperatuur speelt een grote factor bij de eindtemperatuur van de geladen cellen, welke op haar beurt de ontlaadkarakteristiek [soms negatief] beïnvloed. Hoe je het 1 en ander kan beïnvloeden, en ten gunste kan brengen aan jouw tactiek, is voor andere om te beantwoorden. Zelf houd ik mij daar niet zo mee bezig, want ik heb nog steeds mijn handen vol aan het goed sturen, en daar kan ik nog genoeg tijdwinst mee halen [zoals zo vele, die hier wel mee experimenteren] Dat bij relatief nieuwe cellen de reacties van bijvoorbeeld “heet” weer nog onbekend zijn, lijdt wel eens tot een knalparty die in het gunstige geval met een “sisser” afloopt, of echt van zich laat horen zoals in het topic onderwerp beschreven is.

Mij is vandaag iets soortgelijks overkomen.

Ik ging om 13.30 smiddags, 30-35 graden, met mijn brushless buggy rijden. Deze buggy rijd op 16 GP3300 cellen. Ik had de accu's geladen met 3,5A. En de temperatuursensor stond op 40 graden celcius.

Batterijen opgeladen. En gaan rijden. Na drie heen en weer in mijn straat, zag ik rook uit men auto komen. Ik dacht: sh-it, de esc is doorgebrand. Maar het waren de accu's! Ze waren aan het roken en sissen. Eerst op een veilig afstandje blijven staan, in verband met ontploffingsgevaar. Maar daarna de kabels losgehaald en de accu's in het gras gegooid. Zodat mijn auto en elektronica niet kapot zouden gaan. Hier het resultaat:

toastedgp33002xy.jpg

toastedgp330029ie.jpg

Deze accu's zijn al erg vaak gebruikt. En ook aardig mishandelt met clubraces. Ik heb ze nu officieel dood verklaart :P

Dit waren overigens GP2200 cellen die met 6 Amp constant werden geladen

laden met 6 ampere...?
is dit niet teveel voor een cel van 2200 mAh?
ik had nochtans hier draadjes gelezen bij het snelladen tot max 1C te gaan.......

steffe

steffe zei:
Dit waren overigens GP2200 cellen die met 6 Amp constant werden geladen

laden met 6 ampere...?
is dit niet teveel voor een cel van 2200 mAh?
ik had nochtans hier draadjes gelezen bij het snelladen tot max 1C te gaan.......

steffe

Zoals, drift junkie al aangaf, ik vlieg met elektro pylonracers en maak me dus niet zo zorgen om de levensduur van een accu. In dit geval geldt ook, hoe heter hoe beter. Het verschil tussen een koude en hete accu is zo'n 60 ampere. Tel uit je winst :D
Overigens gaan de cellen al een heel aardig tijdje mee ondanks dit misbruik.
Voor normaal gebruik zou ik de boel zeker wat rustiger behandelen en persoonlijk met zo'n 2C laden (1C laden en een uur wachten zie ik niet zitten).

Paul

Jasper zei:
Mij is vandaag iets soortgelijks overkomen.

Ik ging om 13.30 smiddags, 30-35 graden, met mijn brushless buggy rijden. Deze buggy rijd op 16 GP3300 cellen. Ik had de accu's geladen met 3,5A. En de temperatuursensor stond op 40 graden celcius.

Batterijen opgeladen. En gaan rijden. Na drie heen en weer in mijn straat, zag ik rook uit men auto komen. Ik dacht: sh-it, de esc is doorgebrand. Maar het waren de accu's! Ze waren aan het roken en sissen. Eerst op een veilig afstandje blijven staan, in verband met ontploffingsgevaar. Maar daarna de kabels losgehaald en de accu's in het gras gegooid. Zodat mijn auto en elektronica niet kapot zouden gaan. Hier het resultaat:

toastedgp33002xy.jpg

toastedgp330029ie.jpg

Deze accu's zijn al erg vaak gebruikt. En ook aardig mishandelt met clubraces. Ik heb ze nu officieel dood verklaart :P

Dit is de reden,waarom ik niet mer zulk warm weer ga rijden,de accu's worden veels te heet,tijdens het rijden/ontladen.Waardoor je dit soort taferelen krijgt :roll:

Eerlijk gezegt,denk ik niet dat dit door misbruik komt,maar dus door de veel te hoge temp buiten,en daardoor ook van de accu

Ik denk eerder dat het door de Brushless set komt. Deze vraagt gewoon weg veel meer stroom van je accu (regelaars worden niet voor niets met ventilator geleverd).
Door de hogere stroom pieken die gevraagd worden, warmt de accu veel sneller en hoger op. En dan nog eens lekker warm weer, oude cellen krijg je dit......
Cellen die "misbruikt" zijn zullen voornamelijk slechter presteren, als in lagere piek spanning en minder capaciteit.

Groet Robert

Robert K zei:
Ik denk eerder dat het door de Brushless set komt. Deze vraagt gewoon weg veel meer stroom van je accu (regelaars worden niet voor niets met ventilator geleverd).
Door de hogere stroom pieken die gevraagd worden, warmt de accu veel sneller en hoger op. En dan nog eens lekker warm weer, oude cellen krijg je dit......
Cellen die "misbruikt" zijn zullen voornamelijk slechter presteren, als in lagere piek spanning en minder capaciteit.

Groet Robert

Dat ligt maar net aan de motor natuurlijk. Je hebt ook brushless motoren die weinig stroom trekken, tis maar net hoeveel windingen er gebruikt worden.
Wat overigens ook zou kunnen is dat de krimpkous van de cellen gesmolten is waardoor cellen met hun huizen in kontakt gekomen zijn. Heeft iemand weleens de temperatuur gemeten van hun wedstrijd accu's gemeten na een heat? Ben wel benieuwd!

Paul

En dan wel met dit soort weer gereden ,natuurlijk :D Ik ben dan ook wel beniuewt naar de temperatuur.

Het feit is wel dat warm weer,nou niet bepaald ideaal is voor de cellen.

Paulraaf zei:
Heeft iemand weleens de temperatuur gemeten van hun wedstrijd accu's gemeten na een heat? Ben wel benieuwd!

Paul

Paul, feit is dat mijn accu's heter de auto in gaan, dan dat ze er uit komen. Dit is wel met 19T, deze motor trekt gewoonweg minder stroom dan een 12T motor. Maar ook met 12T komt de accu niet heter uit de auto dan dat hij er in is gegaan. Tevens is het zo dat het beter is om een warme accu in je auto te plaatsen dan een koude. Als hij warmer is, presteert hij beter.
Ik moren avond even meten na 7 minuten rijden. Meestal is de motor stukken warmer dan de accu :P

Groet Robet

Nu is het gewoonweg toevallig dat met dit hete weer enkele accu packs kapot zijn gegaan en men roept al gelijk dat dit door het hete weer gekomen is. In voorgaande jaren was het ook regelmatig zeer heet weer en zijn geen accu's kapot gegaan of hoorde je er niets van.

Naar mijn mening is er een saenloop van omstandigheden die ervoor gezorgt heeft dat die pakketten uit elkaar geklapt zijn. Een van die boosdoeneers kan zijn zoals Paulraaf al schreef dat de krimpkous van de cel kapot is gegaan en er daardoor kortsluiting is ontstaan. De meeste vliegers die heel veel van hun cellen vragen halen die krimpkous al bij voorbaat weg en isoleren de cellen van elkaar door middel van kaptonband. En natuurlijk zorgen voor voldoende koeling tijdens het laden en ontladen. En het belangrijkste nu effe niet proberen om het uiterste uit de cellen te halen, maar genoegen te nemen met iets minder.

Back