Niet te duur???

• Topicstarter Topicstarter Alex4tune
  • Startdatum Startdatum
"in het begin niet te duur of complex gaan zoeken"

Twee keer geld uitgeven is ook niet alles ;) Als je weet dat de hobby wel wat voor je is, kun je het net zo goed in één keer goed doen. Investering is wel groter, maar dan loop je tenminste niet meer tegen drempels op. M'n trainer wil nog prima met m'n standaard F-14, maar als ik straks m'n serval wil gaan besturen heb ik al een probleem omdat ik de 2 rolroer servo's niet kan mixen. Dan moet ik alweer een uitbreiding kopen. Dit was ik niet van plan, en daarom komt er binnenkort een FX-18. Die kan alles wat ik nodig heb. Heli vliegen was ik toch niet van plan. En veel ingewikkelder dan een paar rolroerservo's mixen ga ik toch niet nodig hebben. Dan is het goedkoper om een mixer in m'n huidige zender te doen, maar omdat deze 40MHz is lijkt het me toch verstandiger om een andere zender aan te schaffen ;)

DualdudE zei:
M'n trainer wil nog prima met m'n standaard F-14, maar als ik straks m'n serval wil gaan besturen heb ik al een probleem omdat ik de 2 rolroer servo's niet kan mixen. Dan moet ik alweer een uitbreiding kopen. Dit was ik niet van plan, en daarom komt er binnenkort een FX-18. Die kan alles wat ik nodig heb. Heli vliegen was ik toch niet van plan. En veel ingewikkelder dan een paar rolroerservo's mixen ga ik toch niet nodig hebben. Dan is het goedkoper om een mixer in m'n huidige zender te doen, maar omdat deze 40MHz is lijkt het me toch verstandiger om een andere zender aan te schaffen ;)

v-kabeltje?

v kabeltje kan prima alleen is het alemaal wat gemakkelijker instellen met 2 servos waarvan je de uitslag onafhankelijk van elkaar kan regelen, dan kan je ook eens spelen met flaperons ed.

Met zo'n kabeltje werken ze toch niet tegenover gesteld? Dan volgen de beide servo's toch de zelfde beweging van de knuppel op de zelfde manier? Correct me if i'm wrong, heb me nog niet heel goed in deze materie verdiept.

of het servoheveltje van de ene servo naar rechts zetten en de ander naar links zo dus:

afb1295.jpg

Heej

Ik heb een vraag!
Kan je met een zender accu ook de onvanger mee opladen of heb je 2 apparte accu's nodig ???

alvast bedankt
Gr alexander

:? Nee dat wil niet lukken,

Je moet voor je zender en ontvanger een aparte accu hebben.
Anders heeft je model geen stroom.

Zou wel een interessante uitvinding zijn :idea:
scheelt een hoop gewicht.
vaak kan je wel met wat geknutsel je accu van de ontvanger en de accu van je zender met de zelfde lader opladen.

Laat je goed informeren over de lader, of dit inderdaad wel kan.

Dag Alexander,

In de zender, de stuurkast die je in je hand houd, zit een accu om het signaal wat jij via de knuppels geeft, uit te zenden naar je vliegtuig.

In het vliegtuig zit een ontvanger. Deze ontvanger ontvangt (logisch he) het uitgezonden signaal, en zet dit om in een bruikbaar signaal voor de servo's (de stuurmotortjes). Om te ontvanger en servo's te laten werken is spanning nodig. In het vliegtuig moet dus ook een accu zitten.

Beide accu's kun je opladen met een universeellader. Bijvoorbeeld een Robbe Lader 5r.
Zo'n lader heeft verschillende uitgangen om je zender en ontvangeraccu tegelijkertijd te kunnen laden .

Gerben

Ok maar hoe kan je zien de accu leeg is van de ontvanger ??

alvast bedankt
Gr alexander

Normaliter zie je dat niet.
Je plaatst in het model een accu die ruim voldoende is.
Een accu die groot genoeg is om de hele dag te kunnen vliegen. Je kunt je voorstellen dat een accu voor een groot model met heel veel servo's een grotere accu nodig als voor een trainer met 4 servo's. Voor een Calmato zou ik een 1000mAh NiMh accu aanraden.

Wil je het in de gaten houden dan kan dat. Er zijn voltmetertjes met ledjes verkrijgbaar of een apparaatje als de Schulze blinkie/Graupner Voltspy.
Maar zoals gezegd, 95% van de modelvliegers vliegt zonder.

Gerben

Alex4tune zei:
Ok maar hoe kan je zien de accu leeg is van de ontvanger ??

dan stuurt ie niet meer en dondert ie ongecontroleerd uit de lucht en veranderd ie een een bonk snippers :twisted: :wink:

sorry kon het niet laten :D

het echte antwoord is wat gerben hierboven beschrijft.
enigste aanvulling, als je straks ooit eens een computerlader bezit (geen noodzaak verder) kan je ook nog eens goed de staat van je accus zien doordat je ongeveer een indicate hebt van wat je er aan energie inpropt.

Ook zijn er van die handige ledjes monitors

b_450.jpg

Ze zijn niet precies maar een rood ledje is zeker stoppen.

Ook zou ik gaan voor de 1700 sanyo cellen. Zijn net iets groter dan een AA batery maar kan je wel de hele dag mee vliegen.

P1001_1-4141.jpg

gr Remco

Heel erg bedankt voor de info.
Ik weet al een stuk meer .
Aleen nog even over de servo's je krijgt toch wel ergens een handleiding bij hoe je de servo's erin moet zetten ??

alvast bedankt
gr Alexander

En nog een vraag stuur je met je rolroeren of met je staart roer of met alle 2??

alvast bedankt
Gr alexander

Ik heb een 600MAh Jamara packje in m'n vliegtuig...en daar kan ik ook de hele dag mee vliegen. D'r is nooit meer dan 150-200mah uit.

Alexander,

In het begin stuur je met de rolroeren. Heb je het druk genoeg mee. Ben je op een gegeven moment wat meer gewend aan het sturen van hoogte, rol en gas, zul je merken dat met richtingroer meesturen in bepaalde situaties goede resultaten oplevert.

Bij het starten vanaf de grond, moet je zowieso met het richtingroer sturen om het model in een rechte lijn te houden.

Aan de andere kant kunnen modellen als de charter etc. prima met alleen richtingroer gestuurd worden. Zal ook wel moeten aangezien ze geen rolroeren hebben :-)

Groeten,
Gerben

Back