niets toevoegen aan een discussie

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
H

hezik

Guest
Het valt mij op dat het de laatste tijd meer en meer mode begint te worden om je generaliserend uit te laten over wat anderen al dan niet doen op het forum, zonder zelf enige vorm van toevoeging te doen aan de discussie.

Ik wil de mensen die dat doen, verzoeken er mee te stoppen. Neem deel aan de discussie, of doe dat niet, maar laat niet ter zake doende opmerkingen nu eens achterwege.

Men heeft het over sfeer verpesten, ruzie uitlokken, enzovoort, in mijn ogen zijn DAT de mensen die het doen.. dus de mensen die er zelf het hardst over klagen.

Voorbeeld:

A ik wil "vraag"
B nou dat kan "antwoord"
C nee dat moet "antwoord"
B ik vind van niet, want "reden"
C ik van wel, want "reden"
D dat is nou altijd zo hier op het forum iedereen wil gelijk hebben en dan krijg je van die oeverloze discussies bah bah en wat ben ik toch eigenlijk goed

In dit geval zijn het niet B en C die de boel verstieren, maar D. Ook als B en C al drie pagina's over het onderwerp aan het discusseren zijn. Ze zijn dan nog steeds met het onderwerp bezig, en dat is waar een forum voor bedoeld is, discussie over onderwerpen, uitwisseling van kennis, enzovoort (tenminste, volgens mij).

Diegene die de schoen past, trekke hem aan, maar is het mogelijk om daar eens mee te stoppen? Post iets wat binnen de lopende discussie past als standpunt,mening, feit, of wat dan ook, maar laat die generaliserende beschouwingen nu eens achterwege..

Laatst bewerkt door een moderator:
dat is nou altijd zo hier op het forum iedereen wil gelijk hebben en dan krijg je van die oeverloze discussies bah bah en wat ben ik toch eigenlijk goed!

Nou goed, echt een oplossing heb ik er ook niet voor, maar je hebt wel gelijk. Mensen worden al gauw persoonlijk als ze een discussie niet hun kant op kunnen krijgen. Maar ik denk dat de meeste andere mensen het al gauw doorhebben dat dat zo is. Maar als ik zie dat het gebeurt heb ik meestal niet zo'n zin om dat aan te geven. Toch maar proberen dergelijke reacties te negeren?

In het specifieke voorbeeld wat jij noemt, het op het persoonlijk vlak trekken, vind ik dat de moderatoren als functie hebben de discussie te leiden op dat vlak, wat mij betreft zou men daar veel meer mee mogen doen, eerder ingrijpen, in plaats van een slotje plaatsen als de boel al volledig ontploft is.. niet dat het sturen van een discussie altijd werkt, maar ik denk dat het best vaker gedaan zou mogen worden.

Ik doelde met dit topic meer op mensen die een generaliserende beschouwing over het forum ergens menen te moeten posten, of over personen.. mensen die dus uberhaupt niet deelnemen aan de discussie, maar het louter nodig vinden om in zo'n topic nog even te melden dat ze het allemaal maar kut-voor-mekaar vinden hier.

Ik denk dat we hier straks wel voorbeelden gaan krijgen hier. Een geijkte is 'mensen waar maken jullie je druk om, ga vliegen' of een variant daarop.

Dan kom ik toch terug op de laatste opmerking. Als die mensen er geen reactie op terug krijgen (en dat willen ze) zullen ze er vanzelf mee ophouden. Het zijn wat dat betreft net kinderen. ;-)

Geef mij maar wat te bouwen dan ;)

Je andere opmerking: dat werkt bij kinderen inderdaad zo.. slecht gedrag negeren, goed belonen. Ik had gehoopt dat we hier voornamelijk met volwassenen zaten, die je ook gewoon kunt vragen het slechte gedrag te staken.. wat ik dus ook bij deze doe :)

Denk dat je dan toch een beetje naief bent, maar goed, je kunt het altijd proberen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf wel van houd mensen een beetje te jennen, maar op het forum probeer ik me een beetje in te houden omdat iedereen veel te gauw de verkeerde conclusies trekt. Maar goed, ik ben benieuwd hoe er op je vraag gereageerd wordt!

Het valt mij op dat het de laatste tijd meer en meer mode begint te worden om je generaliserend uit te laten over wat anderen al dan niet doen op het forum, zonder zelf enige vorm van toevoeging te doen aan de discussie.

Ik wil de mensen die dat doen, verzoeken er mee te stoppen. Neem deel aan de discussie, of doe dat niet, maar laat niet ter zake doende opmerkingen nu eens achterwege.

Men heeft het over sfeer verpesten, ruzie uitlokken, enzovoort, in mijn ogen zijn DAT de mensen die het doen.. dus de mensen die er zelf het hardst over klagen.

Voorbeeld:

A ik wil "vraag"
B nou dat kan "antwoord"
C nee dat moet "antwoord"
B ik vind van niet, want "reden"
C ik van wel, want "reden"
D dat is nou altijd zo hier op het forum iedereen wil gelijk hebben en dan krijg je van die oeverloze discussies bah bah en wat ben ik toch eigenlijk goed

In dit geval zijn het niet B en C die de boel verstieren, maar D. Ook als B en C al drie pagina's over het onderwerp aan het discusseren zijn. Ze zijn dan nog steeds met het onderwerp bezig, en dat is waar een forum voor bedoeld is, discussie over onderwerpen, uitwisseling van kennis, enzovoort (tenminste, volgens mij).

Diegene die de schoen past, trekke hem aan, maar is het mogelijk om daar eens mee te stoppen? Post iets wat binnen de lopende discussie past als standpunt,mening, feit, of wat dan ook, maar laat die generaliserende beschouwingen nu eens achterwege..

Henri, zo te zien gaat het helemaal goedkomen met het forum als jij moderator wordt.

[knip] nev mind weggehaald

Roel, ik heb geen passend antwoord op je bericht, weet ook niet precies hoe ik het moet interpreteren. Misschien kun je uitwijden?

Ik heb geenszins belangstelling moderator te worden, hondenbaantje is dat *brrr*

Hezik,

Ik denk dat Roel bedoelt dat jij je ook vaak mengt in precies die discussies waarover je het hebt. Uiteraard om de zaak in goede banen te leiden...... Vandaar, denk ik....:rolleyes:

de moderatoren als functie hebben de discussie te leiden op dat vlak, wat mij betreft zou men daar veel meer mee mogen doen, eerder ingrijpen, in plaats van een slotje plaatsen als de boel al volledig ontploft is..

Dan heb je na je dagtaak als werknemer(meestal) nog een avondtaak te verwezenlijken om alle postings te bekijken/lezen als moderator. Denk niet dat de moderators daar op zitten te wachten :)

@Dirk: als 'gewone eindgebruiker' is het niet mijn taak om discussies te leiden, in goede danwel slechte banen.. ik ben deelnemer, niets meer. Wat ik wel kan zeggen is dat ik nog nooit zo'n algemeen generaliserende opmerking heb geplaatst die niet on-topic was of in reactie op.

@user 1159: je hoeft niet alle postings te lezen.. maar als je niet wil modereren, moet je geen moderator worden. Bijna alle grote fora hebben een team moderators waarbij elke moderator zijn eigen taak heeft en wel degelijk de meeste draadjes bijgehouden worden.. als dat niet te doen is, kan men meer moderatoren aanstellen.

Hoe dan ook het was niet mijn bedoeling om hier een 'geef de moderatoren een veeg-uit-de-pan' draadje van te maken. Moderator zijn is een hondebaantje, je doet het niet snel goed en ik ben dankbaar dat er mensen zijn die het willen doen en begrijp ook dat dat hobbywerk is en moet blijven.

Het was mijn bedoeling om diegenen die altijd dat soort opmerkingen plaatsen zonder verder vorm van input, te vragen te overwegen om daar eens mee te stoppen :)

Ha, we hebben het oa. over de vliegjongens die bij ons in de autoforums in div. topics komen schreeuwen dat we het verkeerd doen en dat het geen wonder is dat onze motoren snel stuk gaan. Hoe goed we ook moeten aangeven dat de bijna 2x zoveel toeren dan een vliegtuigmotortje dusdanig veel krachten veroorzaakt dat er door metaalmoeheid schade kan optreden, het lijkt er maar niet door te dringen.

Nee daar hebben we het niet over Roelof, want of jij het nu leuk vind of niet, de mening die die etterbak ventileert, is wel een mening over het onderwerp. Misschien niet eentje die jij deelt, dat kan, maar wel degelijk on-topic. Verder heb ik hier op het forum nog nooit geschreeuwd :)

Ik zie de tendens ook wel langzaam groeien dat een topic vaak eindigt in een modderbad omdat menigeen uitlatingen post die er niet toe doen.
Of dit draadje echt zal helpen in het voorkomen ervan ? Ik heb zo mijn twijfels.
Maar het is zowieso niet verkeerd het eens aan te kaarten en zien wat voor reakties het teweeg brengt.

Nou AVS, vooralsnog levert het vooral getergde zieltjes op die menen hier hun gram te moeten komen halen.. :P

Nee daar hebben we het niet over Roelof, want of jij het nu leuk vind of niet, de mening die die etterbak ventileert, is wel een mening over het onderwerp. Misschien niet eentje die jij deelt, dat kan, maar wel degelijk on-topic. Verder heb ik hier op het forum nog nooit geschreeuwd :)

Hoe goed de vliegeniers kunnen verwijzen naar hun "laagtoerige" motortjes met een directe koeling van de prop vind ik dat het geen toegevoegde waarde heeft, de motoren en het gebruik zijn totaal verschillend. En er zijn genoeg ervaren autojongens die het heus wel weten......

Nogmaals, dat is jouw mening en daar kun je over discusseren. Feit blijft, hoezeer jij het ook oneens bent met die mening, dat het on-topic is. Heel kort zijn er ook genoeg ervaren vliegtuigjongens die weten hoe een nitromotor werkt, zijn er ook in de vliegtuigenwereld nitromotoren die met die toerentallen lopen EN is het hoge toerental, zoals ik in die discussie ook al aangaf, een EIGEN KEUZE, helemaal geen noodzakelijkheid. Die autojongens die er verstand van hebben draaien nog steeds hun motoren na een marginaal hoeveelheid aantal liters in de soep, dus tja, het is maar wie je wil geloven.

Tot zover die discussie, trek die discussie niet hiernaartoe verder, wil je er verder over gaan, doe dat dan in dat topic. Vooralsnog is jouw post hier WEL totaal 1000% offtopic dus ik verzoek je je aan het topic te houden, of niet te posten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back