niets toevoegen aan een discussie

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
re

volgens mij zeg ik anders iets heel duidelijks hoor. Mijn boodschap is: als je niet deelneemt aan een discussie, post er dan ook niet in. Ga bv. niet posten 'ik vind deze discussie onzinnig'.

Ik zou niet weten waarom hier een slot op moet, of waarom jij dat zou moeten bepalen...

Jouw post is dus een voorbeeld van eentje die ik bedoel.

Dan ben je in mijn ogen een niet ruimdenkend en erg egoistisch persoon. Ik bepaal het niet ik stel het voor, en maak er anders een stikkie van voor zover dat er al niet was...

Zie je nu, zoals je het hele verhaal samenvat, hoe onzinnig jouw topic is? Dit is al niet meer dan dat er al bekend was, beschrijf je een emotie of denkwijze van iemand dan is dat fijn maar doe dat dan op een ander forum dan deze. Ik wil graag praten over alles wat met modelbouw te maken heeft en niet de ethiek van een antwoord.

Nee, ik zie niet hoe onzinnig dit topic is of zou zijn. Jij vind het onzinnig, dat wil niet zeggen dat het onzinnig is.

Waar je op zich gelijk in hebt is dat het topic overbodig is daar het verzoek in de topicstart eigenlijk voor zichzelf spreekt. Echter, de praktijk leert dat dit niet het geval is. Dus verzoek ik het expliciet. Daar kunnen mensen op ingaan, of niet.

Als jij deze discussie zo onzinnig vind, waarom reageer je er dan in? Waarom vind je het dan nodig hier te komen melden dat jij het onzinnig vind en dat hij op slot moet? Wat is het nut van die reactie?

Kennelijk ben ik een van de weinige die dit topic niet overbodig vind, waarom staat het dan toch vol met reacties?

Laatst bewerkt door een moderator:
uhmm even een reactie vanuit een andere hoek op deze discussie, ik snap de intentie van dit hele verhaal. Ik ben zelf dus van mening dat een mening geven over iets niet altijd iets toevoegt aan een discussie, waarmee ik vooral mik op de nutteloze opmerking die dus Wél betrekking hebben op het onderwerp.

Dan heb ik het persoonlijk over uitspraken in een topic waarin iemand informatie vraagt over bijvoorbeeld een nieuw rc vliegtuig/ auto. Waarin iemand alleen even meedeelt: Ik heb dit of dat merk, waar dan ook alle vormen van onderbouwing ontbreken.

Ik kan me hier soms mateloos aan irriteren. Mij valt daarbij op, dat vooral mijn leeftijdsgroep dat erg veel doet (heb dat zelf ook nog wel gedaan, ben het afgeleerd, dat zijn nutteloze dingen op een forum) en de leeftijdsgroep die daar net boven zit (tussen de 18-22 jaar). Bij hun is het juist weer het geval dat zij altijd gelijk moeten krijgen, omdat zij al veel meer ervaring hebben dan al die beginnende "broekies".

Tenslotte vind ik dat zulke discussies zoals deze in dit topic wel degelijk gevoerd moeten worden, en ook oplossingen zouden kunnen bieden voor dit 'probleem'

ik moest dit verhaal gewoon even kwijt,

groeten Dennis

Nee, ik zie niet hoe onzinnig dit topic is of zou zijn. Jij vind het onzinnig, dat wil niet zeggen dat het onzinnig is.

Waar je op zich gelijk in hebt is dat het topic overbodig is daar het verzoek in de topicstart eigenlijk voor zichzelf spreekt. Echter, de praktijk leert dat dit niet het geval is. Dus verzoek ik het expliciet. Daar kunnen mensen op ingaan, of niet.

Als jij deze discussie zo onzinnig vind, waarom reageer je er dan in? Waarom vind je het dan nodig hier te komen melden dat jij het onzinnig vind en dat hij op slot moet? Wat is het nut van die reactie?

Kennelijk ben ik een van de weinige die dit topic niet overbodig vind, waarom staat het dan toch vol met reacties?

(Offtopic)
Jij bent werkzaam in de rechtspraktijk?

Ontopic:

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt over het geen waar we over praten, laten we dat voorop stellen. Maar dit onder de forumgebruikers bekend maken is een meer algemene opvatting, buiten het feit dat er inderdaad tevaak onbenullig gereageerd wordt in een topic.

Leg dit dan bij hogerhand aan wal, met andere woorden, ik had een andere richting gekozen om je frustratie kenbaar te maken, snapje? Misschien dat een der moderators er iets mee kan, de forumeigenaar enz. Wellicht nemen ze dit mee of gaan er actiever mee om of wil je zeggen dat je daar nog niet aan gedacht had?

Iedereen blijft er een andere mening over hebben, de tolerantie is per persoon verschillend en kan dus ook varieren per topic, mij maakt het opzich niets uit, ik lees er doorheen/overheen en zoek de essentie van het topic.

Met andere woorden, dit topic kan oneindig doorgaan. Doe er liever iets aan via de mensen die er iets aan kunnen doen.

Grts Ralph

Laatst bewerkt:
Akkoord, dan zijn wij het eens, op het puntje uitvoering na dan.

Je hebt 100% gelijk als dit topic tot in het oneindige gerekt kan worden, simpelweg omdat er geen probleemstelling is die een antwoord behoeft, het is meer filosofisch van aard. De mogelijkheid dat iemand zegt 'het antwoord is: 42' bestaat niet, er is geen antwoord.

Waar het mij om ging, was bewustwording. De enige manier om dit gedrag te verminderen, is door mensen er bewust van te maken en te verzoeken het niet te doen.

En nee, ik werk niet in de rechtspraktijk, noch heb ik die ambitie :)

tsja bij de werkschepen en truckers honk *alhoewel bij truckers ook meer die kant op gaat helaas* valt dit effect nog wel mee.. voornamelijk ook omdat het een kleinere groep is maar ook omdat hier minder gebruik wordt gemaakt van kitje en klaar er wordt veel meer gecustomized.

Toch moet ik zeggen dat de aanwezigheid van moderators in bepaalde stukken sterk tekort schiet. en dit is niet bedoeld als negatief kritiek maar als opbouwend kritiek.

De aanwezigheid / afwezigheid in bepaalde delen van het forum zijn toch wel erg verschillend. nu weet ik zelf uit eigen ervaring *ex-beheerder van een ex groot forum met 5000 gebruikers* dat naar mate het forum groeit het steeds lastiger wordt dingen in de gaten te houden. hier is meer man voor nodig en vaak zijn de grootste *heiligen* op het forum die alles denken te kunnen oplossen vaak de laatste die ook daad werkelijk een handje willen helpen.

moderator / beheerder is een baan apart. lang niet iedereen kan dat aan. alle kritiek die je krijgt moet je nooit persoonlijk opvatten maar als groep / bedrijf. Mensen zijn vaak geneigd op de man te spelen bij problemen. dit is nou eenmaal iets dat typisch voorkomt op forums en wat ik zelf ook mee maak op mijn werk als service technicus.

mensen vinden het een kut forum want het beheer laat steken vallen.. echter schrijven of zeggen mensen vaak van. Wat een kut forum en die klote moderators doen er ook niks aan. Zonder dat ze zichzelf bewust zijn van dat ze op dat moment op de man spelen. Terwijl als iemand een opmerking zou plaatsen van Joh dat forum heeft wat problemen is hier wat aan te doen door de moderatoren? komt dat heel anders over.

Praktijk voorbeeldje:
Kopieermachine kapot. Klant gelijk al kwaad want het apparaat was vorige week ook al stuk naar zijn idee. Het eerste wat je vaak te horen krijgt van joh jullie zijn ook lekker op tijd he. zelfs als je binnen de 24 uur aanwezig bent.

vervolgens krijg je te horen van ja hij is vorige week ook al gerepareerd. 90% van de gevallen gaat het om een ander apparaat binnen hetzelfde pand.

als je dan met 30 min klaar bent is het van ja zeker snel wat aangepast en nu kunnen we volgende week weer bellen?

als je er langer over doet dan 30 min is het van.. wordt een nieuwe zeker he??

----------------------
terwijl er ook klanten zijn die je gewoon vriendelijk begroeten bij binnenkomst. En keurig met je meelopen naar het apparaat / aangeven van wat er precies mis is. En als we dan een keer niet binnen 24 uur reageren zeggen van tsja het kan gebeuren we hebben het allemaal wel is druk. Dat is heel anders binnen komen dan een klant die je gelijk aanvalt zonder dat je nog wat gedaan hebt.

wat nou de clue is achter dit verhaal is meer het feit van hoe mensen kunnen reageren en hoe ze zullen reageren. veel mensen zijn zich niet bewust van hun reactie en kwetsen onbewust daarmee mensen. Als mensen dan commentaar hebben hou het in het algemeen speel dit niet op de man.

en vaak zie ik hier ook reacties komen uit frustraties... tel tot 10 ;) en dan niet 12345678910. nee... 21 22 23 etc ;) *of ga eerst wat anders doen .. verder bouwen aan je project bijvoorbeeld zoals ik nu ga doen.

Let op!

Voorbeeld:

A ik wil "vraag"
B nou dat kan "antwoord"
C nee dat moet "antwoord"
B ik vind van niet, want "reden"
C ik van wel, want "reden"
D dat is nou altijd zo hier op het forum iedereen wil gelijk hebben en dan krijg je van die oeverloze discussies bah bah en wat ben ik toch eigenlijk goed

Ha, we hebben het oa. over de vliegjongens die bij ons in de autoforums in div. topics komen schreeuwen dat we het verkeerd doen en dat het geen wonder is dat onze motoren snel stuk gaan.

Die autojongens die er verstand van hebben draaien nog steeds hun motoren na een marginaal hoeveelheid aantal liters in de soep, dus tja, het is maar wie je wil geloven.

En daar doe je nou precies waar jezelf zo een hekel aan hebt.... :rolleyes:

re

Akkoord, dan zijn wij het eens, op het puntje uitvoering na dan.

Je hebt 100% gelijk als dit topic tot in het oneindige gerekt kan worden, simpelweg omdat er geen probleemstelling is die een antwoord behoeft, het is meer filosofisch van aard. De mogelijkheid dat iemand zegt 'het antwoord is: 42' bestaat niet, er is geen antwoord.

Waar het mij om ging, was bewustwording. De enige manier om dit gedrag te verminderen, is door mensen er bewust van te maken en te verzoeken het niet te doen.

En nee, ik werk niet in de rechtspraktijk, noch heb ik die ambitie :)

Ok met dit gegeven in het achterhoofd vind ik je topic aanpak een goed iets, en hopelijk dringt het bij de meesten door.

Als je het niet erg vind dan staak ik mijn reacties even in dit topic en lees ik vanaf de zijlijn mee voor verdere ontwikkelingen.

Groeten Ralph

Let op!
En daar doe je nou precies waar jezelf zo een hekel aan hebt.... :rolleyes:

Gedeeltelijk. Het gaat ook om het verloop van de discussie, ik plem dat niet zo maar neer, het is een reactie op een reactie, enzovoort.

Overigens quote je maar de helft, omdat ik in dezelfde reactie ook duidelijk aangeef dat die discussie hier eigenlijk niet gevoerd zou moeten worden, maar in het topic wat daarover gaat.

Op zich hoeft offtopic op zichzelf niet slecht te zijn, als het in het verloop van de discussie past. De vraag van iemand gaat bv. over een methanolmotor en dan geeft iemand als antwoord 'die plug van merk X is waardeloos'.. enz. Daar gaat iemand anders weer op in met 'waarom dan' of 'nee hoor' enz.

Dat vind ik een nog redelijk normaal verloop.

Het ging mij meer op de reacties die helemaal niets met het topic, of de postings in dat topic te maken hebben.

Inderdaad reacties als "dit topic is nutteloos", of "weer zo'n zeiktopic", of "het is ook altijd gezeik op het modelbouwforum".

Mee eens, het moet niet uit gaan monden in een welles/nietes discussie.

Ehh, wel ben ik van mening (heb het zelf best wel een aantal keer gehad hier), dat je je mag verdedigen als je een off-topic aanval krijgt.
Dit is een openbaar forum, discussies blijven tot in lengte van dagen beschikbaar, dus reageer je dan niet op de aanval, kunnen anderen concluderen dat je er mee eens was, waardoor jezelf in een verkeerd daglicht komt te staan....

In een discussie is het naar mijn mening normaal dat je tegenstrijdige meningen hebt...immers als iedereen dezelfde mening is toegedaan dan heb je geen discussie ;)
De een zal wellicht zijn mening wat feller of ongezoutener verkondigen dan een ander....ook dat is prima...we zijn allemaal anders en reageren ook allemaal anders...gelukkig :)
Toch kan ik me nog een topic herinneren waarbij een discussie uitmondde in een persoonlijke aanval naar een persoon.....en zelfs zijn auto werd niet met rust gelaten.
Dat zijn postings die wat mij betreft wel weg kunnen blijven. Iemand persoonlijk aanvallen of zeggen dat hij in een k*t auto rijdt slaat kant noch wal en heeft niets meer met een gezonde discussie te maken. Ik heb geen idee meer in welke thread die aanval plaatsvondt of waar de threat over ging...maar ik weet zeker dat er hier mensen zijn die het ook gelezen hebben en dus begrijpen wat ik bedoel.
Offtopic gaan is ook nog geeneens zo erg zolang het maar gerelateerd is vindt ik.
Als iemand een topic start over een formaat propellor om maar eens wat te noemen en iemand gaat 3 reakties verder ineens over z'n vakantie vertellen en hoe warm en leuk het wel niet was dan vindt ik het niet meer gerelateerd en dus niet te accepteren.

En.....laten we gewoon een wat aardiger zijn voor elkaar :) We zitten hier allemaal met eenzelfde hobbie. Ik leer zelfs uitermate veel van de tak van hobbie die ik geeneens beoefen en al die bouwverslagen die verslindt ik. Gewoon omdat het prachtig is om te zien hoe vakkundig men hier de dingen in elkaar bouwd.
Ik kan wel naar een kantklos-forum gaan...maar daar zitten ze ook niet te wachten op mijn vlieg-verhalen.......:(
Hier zitten we goed toch. Druk forum, veel mensen met veel ervaring. Ik lees mezelf elke dag suf aan de interessante dingen en zaken die men meemaakt en post alhier. Prachtig !!
Nou alleen nog beetje respect voor elkaar.....en elkaars mening:cool:

Betrof die auto toevallig een bepaald type terreinwagen? In dat geval was er meer historie ;)

Maar goed, voor de rest ben ik het 100% met je eens. Ik moet ook zeggen dat het mij tot nu toe positief opvalt hoe de discussie in dit topic verloopt.

Het beste is nog dat dit hele topic en al het geleuter eromheen net een schoolvoorbeeld is van wat Hezik zo hekelt. :lol: (Ik praat mezelf hier niet goed, want door wat ik nu doe, maak ik er ook deel van uit volgens Heziks theorie.)

Het verstandigste is eigenlijk om je gewoonweg totaal niet te bemoeien. ;)

[knip] nev mind weggehaald

Roel, ik heb geen passend antwoord op je bericht

Dat is de eerste keer dan...;)

weet ook niet precies hoe ik het moet interpreteren.
Misschien kun je uitwijden?
Ik heb geenszins belangstelling moderator te worden, hondenbaantje is dat *brrr*

Uitweiden: ten eerste ging ik pitten vlak na mijn 1e post, vandaar nu de "uitweiding".

Ik denk dat je hiermee naar Robert had moeten gaan. Een algemene oproep op het forum om on topic te blijven heeft op zich weinig zin.
Ja, je roept reacties op, dat klopt. Maar zitten daar geen lieden bij die meehuilen met de wolven in het bos?

Ik ben een aantal jaren mod geweest op het (inderdaad redelijk rustige) scheepsbouwdeel.
Hoeveel keren ik in die tijd PB's heb gestuurd met de tekst "blijf even bij het onderwerp", "word niet persoonlijk" "Hou eens op met dat irritante gedoe over ..." of woorden van gelijke strekking, ik weet het niet, maar ik kan ze niet tellen.
De reacties? Ik heb een aantal keren een modderbad over me uitgestort gekregen omdat mijn modwerk "broddelwerk" was, ik partijdig zou zijn, voetbal op het forum zou toelaten, censuur toepassen, een machtswellusteling zou zijn en bovendien zou de veiligheid van de modelbouwer en het publiek me een rotzorg zijn; ik zou mensen aanmoedigen tot het bouwen van "levensgevaarlijke" stoommachines.
Druppel was een mailtje van een gebruiker die me toevoegde: "Ik weet waar je moeder woont!"
Aangezien mijn moeder een vrij hulpbehoevende dame van 91 is, word ik dan een beetje hels.

En na deze jaren vond ik dat ik stokje wel eens door kon geven; bovendien zat er een (uiteindelijk geannuleerde) uitzending naar een operatiegebied aan te komen, dus...
...ben ik nu gewoon forumlid.

Mod een honde(n)baan? Inderdaad heb een redelijk incasseringsvermogen nodig.
Maar als je vind dat het op dit forum uit de hand dreigt te lopen: ga dan niet vrijblijvend voor de voeten lopen van een beheerder of mod, doe d'r iets aan en meld je aan om moderator te worden.
Dát is wat ik bedoelde met mijn opmerking.
Genoeg genuanceerd?;)

Jazeker, ik moet eerlijk zeggen dat ik het anders geinterpreteerd had, ook gezien jouw redelijk recente liefdesverklaring aan mij ;)

Voor een moderator moet ook draagvlak zijn. Als ik de verhalen van sommige insiders mag geloven, zou Robert, als ie mij zou aanstellen als moderator, er 1 moderator bij hebben, en de rest zo ongeveer kwijt raken. Termen als 'bloed drinken' enzovoort heb ik meermaals gehoord.

Ik denk dat Robert al genoeg te doen heeft.. dus dacht ik, laat ik het eens op deze manier proberen.

Wat betreft je modereren.. voor zover ik weet liep (en loopt) het in het botengedeelte altijd wel redelijk vreedzaam, dus wat dat betreft heb je goed werk geleverd, waarvan ik alleen zeg 'dat zou ik anders gedaan hebben' is niet modereren per PB, maar gewoon in een topic. Dan zien anderen ook dat er gemodereerd wordt en blijft het geheel beter in het gelid.. is mijn mening dan, he ;)

Gedeeltelijk. Het gaat ook om het verloop van de discussie, ik plem dat niet zo maar neer, het is een reactie op een reactie, enzovoort.

Neemt niet weg dat een goed advies vanuit ervaren personen twijfels opwekt bij de topicstarter en toekomstige lezers van het topic. De betreffende discussie is misschien leuk en zal altijd een onenigheid geven maar voer niet een dergelijke discussie in een goed bedoelde en opgezette topped topic.
Overigens zou een stukje begrip en onderzoek in de materie van andere RC takken dergelijke discussies iets meer overbodig maken.

Je blijft redeneren vanuit je eigen gelijk Roelof. Accepteer maar dat ik er een andere mening op nahoudt op dat vlak en dat je voorlopig nog geen argumenten hebt aangedragen om die mening te doen veranderen.

Het is aan topicstarter om te kiezen wiens mening hij of zij als 'de waarheid' wil zien.

Wat jij wil doen is:
"dit is mijn mening, ik heb ervaring, dus mijn mening is de waarheid. Jij post een andere mening, die dus niet de waarheid is, en dat moet je niet doen"

Helaas voor jou zou mijn mening zo maar eens wel de waarheid kunnen zijn, ook al denk jij daar anders over. Welke mening er uiteindelijk gevolgd wordt, is aan de topicstarter, niet aan de mensen die vinden dat zij op basis van hun ervaring gelijk moeten hebben.

Verder blijft binnen de discussie in dit topic het argument gewoon staan dat ook die vliegtuigjongen die daar een onpopulaire mening over dat onderwerp komt ventileren, nog steeds een mening over dat onderwerp geeft, en dus niet off-topic bezig is, en wel degelijk bijdraagt aan het topic.

Wat heel veel mensen vergeten op dit forum, is dat je, om een volledig beeld te krijgen, soms tegenspraak nodig hebt, er tegenspraak moet zijn. Tegenspraak dwingt mensen hun mening beter te formuleren, uit te werken, enzovoort. Dat is voor iedereen gunstig.

Nu ben en blijf ik natuurlijk een eigenwijs stuk vreten, dus soms denk ik er gewoon ook echt anders over, maar vaak genoeg neem ik opzettelijk een haaks standpunt aan om mensen te dwingen hun mening verder uit te werken.

Zeker in de modelbouw is het mij opgevallen dat je vaak maar een paar mensen hebt die echt weten hoe het zit, een groep waar ik mijzelf op de meeste gebieden niet toe reken, en een hele grote groep mensen die domweg anderen napraten.

Dat kan soms tot verkeerde informatie leiden, soms kun je goedbedoeld een groot voorbeeld napraten, maar toch verkeerde informatie geven, omdat dat grote voorbeeld die informatie in een andere context verstrekte.

In zo'n situatie is het dus verdomd nuttig als er zo'n dwarse aap als ik voorbijkomt, want dan vallen de napraters snel genoeg door de mand.

Voornaamste symtpomen zijn het aanvallen op zaken die totaal niet relevant zijn, bijvoorbeeld ervaring, opleiding, of of iemand zich wel met die tak bezighoudt.

Ik ben niet zo van de hokjes. Ik vind elk facet van onze hobby mooi. Omdat ik geen onbeperkt budget heb, beperk ik mij in uitvoering tot het vliegtuigvliegen, maar zou ik rijker zijn, zou ik ook helivliegen (OH MIJN GOD hoor ik nu sommigen denken ;) ) autorijden, enzovoort.

Verder worden er hier nogal eens zaken gepresenteerd alsof autorijden bv. totaal anders is dan vliegen; dat is simpelweg niet waar. De gebruikte technieken zit een behoorlijk stuk overlap in.

Als je nog verder wilt discusseren over of brandstof al dan niet schraal moet zijn, verzoek ik je dat in dat topic te doen, niet hier. Als je gewoon gelijk wil hebben op dat punt, moet ik je teleurstellen, dan zul je toch met betere argumenten moeten komen, en in DIT topic zul je DAT gelijk niet krijgen.

Jazeker, ik moet eerlijk zeggen dat ik het anders geinterpreteerd had, ook gezien jouw redelijk recente liefdesverklaring aan mij ;)

Hoho. er zijn grenzen, hoor...

Voor een moderator moet ook draagvlak zijn. Als ik de verhalen van sommige insiders mag geloven, zou Robert, als ie mij zou aanstellen als moderator, er 1 moderator bij hebben, en de rest zo ongeveer kwijt raken. Termen als 'bloed drinken' enzovoort heb ik meermaals gehoord.

Ik denk dat Robert al genoeg te doen heeft.. dus dacht ik, laat ik het eens op deze manier proberen.

Wat betreft je modereren.. voor zover ik weet liep (en loopt) het in het botengedeelte altijd wel redelijk vreedzaam, dus wat dat betreft heb je goed werk geleverd, waarvan ik alleen zeg 'dat zou ik anders gedaan hebben' is niet modereren per PB, maar gewoon in een topic. Dan zien anderen ook dat er gemodereerd wordt en blijft het geheel beter in het gelid.. is mijn mening dan, he ;)

Meestal vinden mensen het niet leuk als ze in het openbaar op hun vingers getikt worden, en krijg je felle reacties. Zat ik niet op te wachten, levert namelijk meer modwerk op.
Daarom heb ik in de meeste gevallen eerst per PB gemodereerd, en, als dat niet hielp, kwam er een "publieke" moderatie, waarbij man en paard genoemd werden. Dat is de prijs die men dan moest betalen.
En in het scheepsforum heb niet ik goed werk geleverd, maar gaat men over het algemeen redelijk "rustig" met elkaar om.

Even off topic: die nieuwe job doet je goed!
Nu ben en blijf ik natuurlijk een eigenwijs stuk vreten...
Zelfkennis is het begin van de ware wijsheid.;)

Even off topic: die nieuwe job doet je goed!

Ik ben ook maar mens en hoewel ik emotieloos posten ambieer, ga ik ook wel eens de mist in, en is mijn persoonlijk gesteldheid soms ook waarneembaar ;)

Helaas voor sommigen blijft de omnipresentie nog wel een kwaal :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back