Nieuport 17 BMI.

Een te hoge capaciteit ESC moet normaal gesproken geen probleem zijn. Dat is alleen maar 'overkill', maar behoeft geen extra cellen. Is de servo niet gewoon stuk?

Dacht ik ook.
Heb deze dan laten testen met servotester in de winkel, werkt gewoon goed, voor de zekerheid nog een nieuwe meegenomen en deze doet hetzelfde.
Heb de Y kabeltjes ook al gewisseld, het blijft hetzelfde, de 9 gr servo werkt wel, maar de 15 gr servo doet niets, de rechter werkt normaal.
Heb de ontvanger ook al eens verwisselt, AR 600> AR 500, zelfde resultaat.
Wat ik niet goed begrijp, maar ken dan ook niet veel van electriciteit, een Y kabel verdeeld toch gewoon de stroom naar twee kabels, dit doet hij anders kan de 9 gr servo niet werken, als ik dan zo kijk zou ik denken dat de verlengkabel in de linkervleugel een te grote weerstand moet hebben zodat de benodigde stroom voor de 15 gr servo net onvoldoende zou zijn.
Dacht dat de trim de oorzaak kon zijn, maar die staat mooi in het midden.

Johan.

Weerstand zou nog het probleem kunnen zijn, verder klinkt het inderdaad een beetje als een mysterie. Wat doet de 15 gr servo als je hem direct aansluit op de Y-kabel, zonder verlengkabel in de vleugel ertussen?

Hetzelfde resultaat rechtstreeks op Y kabel, dus komt niet door verlengkabel.
4s lipo van mijn zoon er even op , blijft hetzelfde.
Gaan nu eens kijken met een DX5, zelfde resultaat.
Ga eens de pennetjes aan de 40A esc solderen en dan nog eens bekijken.
Maar al bedankt voor uw meedenken.

NIET VERDER ZOEKEN ^^^^ ALLES WERKT.
Het is de 80A esc, met de 40A geen enkel probleem meer.

Johan.

Laatst bewerkt:
Mogelijks probleem met de bec van ESC.
Geluk dat hij nog op de grond staat.

Grts Jonathan

Hetzelfde resultaat rechtstreeks op Y kabel, dus komt niet door verlengkabel.
4s lipo van mijn zoon er even op , blijft hetzelfde.
Gaan nu eens kijken met een DX5, zelfde resultaat.
Ga eens de pennetjes aan de 40A esc solderen en dan nog eens bekijken.
Maar al bedankt voor uw meedenken.

NIET VERDER ZOEKEN ^^^^ ALLES WERKT.
Het is de 80A esc, met de 40A geen enkel probleem meer.

Johan.

Servo probleem kan zijn dat de 15gr servo net te veel stroom gebruikt waardoor de spanning in elkaar zakt.
Met 4s lipo bereik je niets omdat de spanning van de bec toch naar beneden wordt gebracht naar 5V.
De bec zelf kan wel overbelast worden.
Met alleen de besturing kan je de lipo niet over belasten.
Met 4s gaat de motorstroom wel weer flink omhoog omdat de motor meer toeren wil draaien.
Als de lipo te klein is dan bereik je meer met een grotere capaciteit 3s.
Die kan meer stroom leven en de vlucht duur is langer.
Overcapaciteit van je regelaar is geen probleem.;)

Ik zie dat het inmiddels is opgelost maar wat was het nu?
De 80A regelaar begrijp ik.

Het zit hem in de 80A, maar hoe of waarom is mij nog steeds een raadsel.

Inmiddels maar eens een paar fototjes gemaakt in de buitenlucht, presenteerd altijd wat beter.

Nu maar even wachten op beter weer, het is wel wat droger, maar nu is de wind weer spelbreker, voor de maiden heb ik het liefst wat minder wind.

Johan.

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit.
Wat mij op valt is het ontbreken van V stelling.
Ik heb er zelf ook een maar dan 80cm spanw.
Ik had wat problemen met het zwaarte punt ver genoeg naar voren te krijgen.
Het kielvlak is ook vrij klein waardoor grondstarten moeilijk is.
Hij slingert alle kanten op.
Ben benieuwd hoe hij vliegt.:)

De ondervleugel had wat V mogen hebben, maar deze is recht.
De bovenvleugel staat wel een beetje negatief in V.
Maar hij is niet echt schaal, dus die foutjes nemen we er bij.
Richting zal inderdaad niet heel veel effect hebben bij opstijgen, dat zal wennen worden.

GLpZET6_wxA[/media] 17 - YouTube
Filmpje van een replika van de Nieuport 17.

En eentje van een Nederlands piloot ook met Nieuport 17 van BMI.

iFnuK2TAeJM[/media] Nieuport 17 First flight on a winter's day. - YouTube
Ken de persoon niet, maar hij zal het mij wel niet kwalijk nemen denk ik dat zijn filmpje hier ook getoond word.

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
De foutjes in de V stelling kunnen wel een destabiliserend effect hebben.
Het hangt af van de eisen die je stelt aan het vlieggedrag of je dat voor lief neemt.
Die Nederlandse piloot zou er trots op moeten wezen dat zijn filmpje hier staat.
Het filmpje zelf zou veel beter worden met meer samenwerking tussen piloot en cameraman.
Vaak is het model alleen maar een stipje op het beeld.
Daar is niet tegen te zoomen voor een cameraman.
De kunst is langzaam te vliegen zoveel mogelijk op constante afstand van de camera en niet te ver weg.;)

Johan,

Die 80 A is toch nooit een Jamara? Zie er eentje zitten in die Nieuport met gele krimpkous......

Mijn vraag is simpel, bij mij kakt de BEC ook hopeloos en dramatisch in vanaf meer dan 2 servos...Ik gebruik hem nog maar met aparte BEC om de servos/Rx te voeden.

Staat nogthans 3A op.....Gewoon brol en rommel ESC's.... niets meer niets minder. Je kan ze ten andere gewoon programmeren met een Hobbywing/HK plush progkaartje.

Stevo

Heeft vandaag zijn eerste vluchtje gehad.
Alleen was ik mijn fototoestel vergeten, dus volgende maal niet vergeten.
Heb hem zelf niet ingevlogen, maar heb hem wel eventjes overgenomen in de lucht, voor mij mogen de ailerons wat minder uitslag.
Bij het landen moet er wat gas opgehouden worden.
Maar het was nogal winderig, eventjes afwachten als er minder wind is.

Johan.

ik houd er bij alle toestellen bij de landing sleepgas op.Dit maakt de landingen lekker soepel en zacht omdat je altijd aanstroming over de roeren houdt . Je klunt ook wat expo op je rolroeren zetten zodat je wel de volle uitslagen hebt maar niet de nerveusiteit.
En kopstandjes zul je nog wel regelmatig maken met zo'n wo1 dubbeldekker aangezien het landingsgestel lekker dicht bij het zwaartepunt zit ,je leert er wel mee landen .
Je moet hem letterlijk tot het laatst tegen de grond aan vliegen .
zo heb ik een bristol scout en een fokker7 .
blijven leuke toestellen die wo1 kistjes .

Jamara e1

Uiteindelijk een plaatsje gevonden voor de esc, zonder over te gaan tot verlengen van de stroomdraden.
Boven de motor is de bedrading voor de batterij te kort, rechtstaand naast de motor sluit de motorkap niet, onderaan idem net als vooraan.

Bleef nog een mogelijkheid, heeft hij toch nog wat koeling.
Ben eens benieuwd of ik de motor werkend krijg, de esc is een E1 80A programmable brushless, met 3A bec van Jamara.
Hebt ge hier een programmeerkaart voor nodig om in te stellen of kan het via de zender? of is dat niet nodig als je niets specifieks wilt.
Zit geen papiertje bij.

Johan.

Ik ben momenteel ook op zoek naar een handleiding van de jamara e1
Heb jij er toevallig al een kunnen bemachtigen ?

Indien ja is het mogelijk om me die eens door te sturen aub.

Herman

Back