Nieuport 28 C1, schaal 1:3 met scratchbuild 475cc Gnome Monosoupape

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 10 sep 2016.

  1. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Sittard
    Na een periode van zeker 10 jaar niks meer aan de RC modelbouw gedaan te hebben, begon het een paar jaar geleden weer te kriebelen. (onderhuids virus dat je nooit kwijt raakt maar af en toe in "slaapstand" gaat). Dus de Pitts bouwdoos van Practical Scale van zolder gehaald en verder gegaan met de bouw ervan. Inmiddels is deze nagenoeg spuitklaar en toch al in gedachten bezig geweest met een ander project. Op zolder namelijk nog een tekening set "gevonden" van de Proctor Nieuport 28 die ik een jaar of 20 geleden uit de VS had laten overkomen. Ik zou deze graag in schaal 1:3 gaan bouwen. Bij wat googlen kwam ik echter ook nog veel informatie over de Gnome Monosoupape tegen. En zelfs een site waar deze te koop is in schaal 1:4. Ook de site van Stephen Wessel (http://modelengineeringwebsite.com/Gnome_monosoupape.html). Niet lang getwijfeld en de tekeningen besteld. Geen idee waar ik aan ga beginnen, maar het lijkt me een fantastische uitdaging.
    ......
     
  2. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Sittard
    ... dan maar eens gestart met een blokkie staal.
    IMG_0875_2138.JPG
    en wat uurtjes draaiwerk;
    IMG_4111.jpg

    (de tekeningen zijn overigens niet metrisch maar in inches, dus heel wat reken werk....)
     
    verfbrander en ron van sommeren vinden dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.178
    Locatie:
    tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wordt mooi draadje zo, vliegtuig én motor :)
    Hoe lang verwacht je dat het allemaal gaat duren?

    Waarom staal i.p.v. aluminium? Omdat massa toch nodig is vanwege korte neus?

    "Plus zelfbouw 9cyl.475cc rotatiemotor"
    o.i.d.in de titel opnemen? Zou jammer zijn als mensen dat niet zien/weten, i.h.b. de draaiers/frezers buiten vliegtuigforum (turbines, stoom). Titel (berichten) kun je gedurende twee dagen na plaatsing nog wijzigin via Topic-tools bovenaan de discussie. Na die periode moderatoren vragen d.m.v. meld onder openingsbericht.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2016
  4. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Sittard
    Hallo Ron,

    Goed voorstel, ga ik meteen doen.
    Ik denk dat ik wel een paar jaar nodig zal hebben. Moet tussendoor ook nog werken :) ..en de hond uitlaten...

    Je vraag over staal of aluminium is inderdaad voor de hand liggend. Staal omdat:
    1. er aan de constructie (geen enkel giet onderdeel) toch e.e.a. gesoldeerd moet worden en dat gaat lastig aan aluminium,
    2. de originele motor ook van staal is.
    3. de ontwerper er ook voor gekozen heeft....
    Groeten
    Roel
     
  5. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Sittard
    De shell voor de crankcase is bijna klaar. Was wel even heftig verspanen. zeker qua tijd. Saai, maar even doorbijten.
    Hier bezig met afsteken.

    IMG_4140.jpg

    DSC_4872_2613.JPG

    Wat er nu moet gebeuren is in de randen de gaatjes voor de front casing en rear casing maken. Die gaatjes zitten paarsgewijs (?) op 40 graden van elkaar en worden later met schroefdraad voorzien. Voor de komende bewerkingen worden ze echter ook gebruikt om de 9 cylinder posities uit te lijnen.

    Dus op naar de freesbank en de verdeelkop.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  6. henky

    henky

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Wageningen
    Dit ziet er gaaf uit!
    Blijf het zeker volgen.
     
  7. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Sittard
    Hallo Henky,
    Bedankt. Zal nog wel een tijdje duren. Hopelijk houden we het vol:)
     
    Dickie vindt dit leuk.
  8. henky

    henky

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Wageningen
    Het is hobby daar moet geen haast bij zitten dus dat mag tijd kosten.
    Heel veel succes met de bouw!

    Gr Leon
     
  9. tonspit

    tonspit The First Aviators

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.037
    Locatie:
    Stein
    Hallo Roel,

    Heel leuk dat je besloten hebt om de bouw van de motor op het forum te zetten.
    Blijf het zeker volgen.

    Ton
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.506
    Locatie:
    groningen
    ???

    Ik kan er, bewondering en eerbied, UREN naar kijken . . .

    Succes! :thumbsup:

    (Kenden we jou nou al, of ben je redelijk/helemaal nieuw hier? Anyway, van harte welkom! :))


    jan.
     
  11. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Sittard
    @Ton: ja, het moest er langzaam eens van komen. :)

    @jan: ben inderdaad redelijk nieuw. Dit is mijn eerste thread. Super dat je deze gaat volgen.

    Groeten Roel.
     
  12. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Hoofddorp
    :thumbsup: de moeite waard om te volgen.
    Wat een mooi project.

    Grt john
     
  13. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    100
    'Gut ding hat weile' ... zei hij.

    Veel succes!
    Peter
     
  14. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Borne (OV)
    Mooi stukje draaiwerk, ga dit draadje ff volgen.
    Ben blij dat ik zulke dingen kan maken op een C.N.C machine.

    Groetjes Rene
     
  15. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    3.733
    Locatie:
    Haarlem
    Wow, Roel wat een gaaf project heb je gekozen :yes:!
    Afgelopen weekend heb ik nog genoten van de nodige vluchten met de door jou gebouwde kist uit je Avatar, heerlijk!
    Als dit nieuwe project hetzelfde bouwniveau krijgt als die BE2e staat ons nog veel moois te wachten :beer:.
    Succes en laat ons heel graag meegenieten van je vorderingen.

    Groeten, Ralf
     
  16. Blitske

    Blitske The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hier nog een volger met grote bewondering , als een mens wil kan hij toch veel !
    Maar niet iedereen heeft de gouden handen om aan zulke projecten te beginnen maar aan de start te zien komt dit dik in orde , nice nice

    Grtjs Blitske
     
  17. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Sittard
    Dank allen voor de (morele) steun.

    @Rene: Wie weet kom ik je nog eens om hulp vragen... :)... vooral de 9 cilinder met al die koelvinnen wordt een leuke (winter-)klus.

    grtz.
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  18. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Sittard
    Zo, weer een klein stappie verder:

    IMG_4146.jpg

    De verdeelkop op de freesbank geplaatst en om de 40 graden 2 gaatjes geboord, eerst met centerboortje en daarna opgeboord naar 2.5mm (later worden deze gaten opgetapt naar M3 voor de bevestiging van het voor en achter lagerhuis).
    De verdeling over de exacte hoek is hier cruciaal, want deze gaten gaan ook gebruikt worden om straks de posities van de 9 cylinders te bepalen.
    Voor de zekerheid had ik een papieren afdruk 1:1 op de rand geplakt, mocht ik me een slag vergissen met de verdeelkop.
    De gaatjes zijn door-en-door geboord naar de achterzijde. Het boortje was net lang genoeg. De voorzijde heb ik gemerkt met een duidelijke teken, zodat ik later weet dat die kant mijn referentie zijde is (mocht er een geringe afwijking in de gaatjes zitten) en zal die dan ook gebruiken om elke vervolgstap v.w.b. de cylinder verdeling te maken.

    Het is gelukt:

    DSC_4873_2622.JPG

    Hier kan ik uren naar kijken.. ..:kwijl:
     
    tjarko en henky vinden dit leuk.
  19. tonspit

    tonspit The First Aviators

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.037
    Locatie:
    Stein
    Dan ben je niet alleen.

    Ton
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.781
    Locatie:
    Zwolle
    Roel wat een fantastisch project...en wie droomt er niet van een werkende rotatie motor op zijn kist te hebben.

    Ik zie dat het een 475 ccm motor gaat worden en een 1/3 schaal N28.. Nu heb ik wel een idee van het gewicht van de Gnome en de kist in deze afmetingen en...dat gaat toch wel indrukwekkend worden!!

    De Gnome is een 13 liter motor dus 1/3 schaal klopt wel met 475 ccm....ga ook maar uit van een gewicht van 3 kg...en het startgewicht zal zo rond de 16,5 tot 18 kg gaan liggen. Petje af!!

    Overigens staat er bij mij om de hoek een 9 cilinder Gnome en ook nog eens een N28...(naast de full size Blériot)...dus..info is er genoeg!!
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2016

Deel Deze Pagina