Nieuw begin!

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Old_Shatterhand, 18 sep 2011.

  1. Old_Shatterhand

    Old_Shatterhand

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5
    Ola luitjes,

    Even snel voorstellen. Ben Chris uit Oldenzaal en heb ervoor gekozen om een zoveelste nieuwe hobby van mij te beginnen. Ben een zeer verslaafde fan van metaaldetector zoeken(zoek zelf met de DFX) Maar dat een andere keer. Ben 27 lentes jong en werkzaam als technisch tekenaar.

    Genoeg over dat.

    Ik heb om te beginnen een Sojus raket aangeschaft met 6x(3 in verpakking) D7-3 raket motor. 5 pakken beschermwatten, 5 parachutes en 20 elektrische ontstekers. Nou heb ik een donkerbruin vermoeden dat dit veelste veel is maargoed, so be it! Komt allemaal wel een keer van pas.

    Ik kan helaas op de verkopende site niets vinden over wat voor ladingen ik nog meer kan gebruiken in mijn raket qua diameters. De D7-3 raket motor is 25mm doorsnee en ik wil misschien een D12-7 lading gebruiken voor grotere hoogtes.

    Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is of dat ik een omhulsel nodig heb om de mogelijke tussenruimtes op te vullen?

    Groet Chris
     
  2. sjors

    sjors

    Lid geworden:
    27 jun 2005
    Berichten:
    79
    Locatie:
    N.gein
    D12-7 past zonder problemen in je raket, maar als je raket met een D12-3 goed vliegt ligt met een D12-7 je raket op (in) de grond voor je parachute naar buiten komt......

    D12-3 motor zal een impuls van ongeveer 16-17 Nsec leveren (D) met een gemiddelde stuwdruk van 12 N en daarna een vertraging leveren van ca. 3 seconden voordat de parachute naar buiten geblazen wordt.

    Als je de massa van je raket weet zou je moeten kunnen berekenen na hoeveel seconden (na de versnellings fase) de raket het hoogste punt berijkt. Meestal kies je je vertragingstijd iets korter omdat je (verwacht ik) de luchtweerstand niet mee berekent.

    Wat een goede vertragingstijd is hangt voornamelijk van de massa van je raket af (en eventueel zijn luchtweerstand)

    Succes ermee.
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    leuk ,
    Ik ben ook een Soyuz aan het bouwen voor de space expo, ik vermoed dat jij een kit hebt van Norris, die dingen vliegen over het algemeen goed . Hoewel ik niet kapot ben van de kwaliteit.

    Zelf heb ik gekozen voor en papiern model waar ik met behulp van onze #d printer alle details op maak.

    Als alles mee zit maakt het test model zaterdag zijn eerste vlucht op de oktober sky launch .
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hallo Sjors

    een D7-3 is van Sachen, een D12-3 is van estes. die twee zijn niet een op een tevergelijken ;-)

    Als je raket vliegt met een D7-3 dan zou ik he persoonlijk ook wel aandurven met een D12-5.

    succces met bouwen
     

Deel Deze Pagina