Nieuw F3RES reglement

Discussie in 'F3-RES' gestart door jve, 28 feb 2021.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  2. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    2.969
    Locatie:
    Huissen
    c) a fuselage nose with a radius less than 5 mm.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2021
  3. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    2.969
    Locatie:
    Huissen
    Ik dacht een fout te zien, niet dus.
    Wat niet toegestaan is dus...
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Klopt, en landing met de staart op het dek, anders geen punten!
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  5. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik vind het persoonlijk een prima idee om de “regels” te synchroniseren met het Duitse regelement.
    Dan ben je af van landelijke verschillen.
    Misschien kunnen we het een jaar proberen en daarna evalueren.....
     
    jve vindt dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Kraggenburg
    Die 5 mm neusradius was er toch al in het huidige regelement, of mis ik iets?
    Geen priklandingen kan ik, zelfs als niet-wedstrijdvlieger, alleen maar onderschrijven.
    Da's gecontroleerd neerstorten als je het mij vraagt ;-)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Deventer
    Gezien het regelement dan mag een ballastpijpje van carbon of glas ook niet, klopt dat?
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Kraggenburg
    Voor zover ik weet niet idd. Alleen liggers, staartboom, roeraansluitingen en eventueel een stuk rompbekleding. Correct?
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Kraggenburg
    De x-dream gebruikt gewoon een gat (of 2) in de rompspant, en klemt de ballast met de vleugelbout. Elegante oplossing,
    misschien de moeite waard om te kijken of je dat kan kopiëren.
     
  10. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.577
    Locatie:
    Gouda
    Met papier en secondenlijm maak je ook snel een kokertje, zo dik al je zelf wilt, en conform de reglementen.
     
    crins en arvaa vinden dit leuk.
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    2.2 Not allowed is the use of
    d) ballast which is not carried internally and fastened securely within the airframe.

    2 x NOT = yes, maar wel vastgezet.

    Niet toegestaan is het gebruik van ballast die niet intern wordt gedragen en stevig is vastgemaakt in het casco.
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nieuwe reglement, aangeboden aan de FAI, hanteert ook max 8m/s wind zonder gusts notering.
    Ik vind het veel voor deze kisten. Ik ben benieuwd.

    f) The contest shall be interrupted the contest director if the wind is continuously stronger than 8m/s measured at two (2) metres above the ground at the starting line (flight line), for at least one minute.
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Kraggenburg
    sooo, toemaar. Da's ook nog eens meer dan 8 m/s op de standaard 10 m hoogte. Ik vind dat ook veel, da's windkracht 5! Ik heb nog nooit met een RES gevolgen in dat weer en was het ook niet echt van plan, maar misschien valt het mee...

    Het feit dat ze over 1 minuut praten (in plaats van de standaard 10 minuten) scheelt dan wel weer. Dan is het toch een soort van gust meting.
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.953
    Locatie:
    Rijnsburg
    Een goede 4bf, windkracht 5 begint bij 10,8 m/s;)

    Betekent het niet gewoon dat er meer ballast in moeten stoppen of gewoon wat steviger bouwen?

    Klinkt heel erg beidehand maar is zo totaal niet bedoeld!

    De Inside is niet heel sterk of snel maar kon ik tot 7m/s al lekker vliegen. De Andreas heb ik inmiddels verkocht (want ik RES nooit) maar die kon aan het duin makkelijk meer wind hebben en heb ik in Oostenrijk als net zo goede thermieker ervaren.

    Dan hoef je voor die wind ook geen energie in zo'n super kwetsbaar hoplicht ding te steken.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2021
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.953
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maar zoals gezegd: ik vlieg geen RES dus ik weet niet wat voor problemen de wind voor jullie nog meer oplevert behalve hard wegwaaien in een bel
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    De schaal van Beaufort zegt dat 5Bft bij 8m/s begint, zie hieronder.

    https://www.knmi.nl/kennis-en-datac... Beaufort wordt,zwakke bries, storm of orkaan.

    RES kisten wegen ongeveer 400gr, met n beetje ballast naar 500gr.
    Bij 8m/s is het n beetje soaren, wachten op n belletje, hopen dat je hoog meekomt zodat je misschien stekend je doel haalt.
    Zal dus voornamelijk hangen in de wind zijn.

    We hebben dit jaar afgesproken dat 6m/s voor de wedstrijd in NL max is, daar mogen nog wel gusts in zitten.

    We gaan zien wat er bij de FAI beslist wordt, het is nog in voorstel.
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.953
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vergiste mij inderdaad. Ik heb in mijn hoofd dat 10 m/s 5bf is en 13m/s 6bf.
    (Maar dat is verder off topic want het gaat om 8m/s;))

    Ik snap het probleem hoor! Bij de f5j gaan we door tot 12m/s omdat dit in de internationaal f5j-regels is afgesproken maar is ook vrij hard. We hebben lang 9m/s als local rule gehad en dat is met die grote bakken nog wel goed te te doen dus dacht ik dat er voor 2meter modellen ook nog wel redelijk te vliegen valt.

    Hellingvliegen is natuurlijk niet helemaal representatief maar met 10m/s kon de Andreas nog wel voor het duin blijven
     
    jve vindt dit leuk.
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Kraggenburg
    Het probleem is dat een RES thermiek moet vliegen om zijn tijd te halen, en tegen de tijd dat je alleen nog maar rechtuit kan vliegen door de wind dan lukt dat niet meer. Ik geen idee waar de grens met ballast echt ligt - wel interessant om eens te proberen met veel ballast.
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.953
    Locatie:
    Rijnsburg
    f5j ook. De thermiek is er met meer wind ook wel, en naar mijn ervaring vaak ook veel sterker, maar je moet met de bel en dus met de wind mee omhoog en daarna tegen de wind terug komen en daar heb je een zwaardere kist voor nodig.

    Om 10% sneller te vliegen moet je kist 20% zwaarder worden en als ik die door trek: als je met een kist van 400gram bij 6 m/s aan de limiet zit en je wil tot 8m/s kunnen. Dat is 30% meer wind en moet je kist 60% zwaarder worden, dat is 640 gram, dat is geen ondenkbaar gewicht toch?

    Maar.....zoals beschreven uit het zich snel in een beetje in de wind hangen tot je beneden bent. Ook dat herken ik van de f5j, met mijn 1,5meter elektrozwever kom ik daar bij die wind ook al snel op uit, en dat is met lichte kistjes niet heel leuk vliegen. Daar ben ik het helemaal mee eens!

    Thermiek vliegen met meer wind is een hele andere manier van vliegen en dat wordt vaak af geschoven als niet leuk.

    Let wel: ik heb het over MEER wind....niet over VEEL wind.
     
    jve en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik lees net dat de limit voor Turkije op 9m/s ligt. Pfff.
    Zij starten dan met zwaardere kisten met carbon ondersteund. Dit om voluit te kunnen starten.

    Die richting willen we nu juist niet op gaan.
    Voor ons blijft hout de voorkeur houden.
    We gaan het zien.
     
    Amigo II en Justus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina