Nieuw hier samen met mijn SS Rotterdam.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Tony Koorevaar, 25 dec 2016.

  1. Tony Koorevaar

    Tony Koorevaar

    Lid geworden:
    25 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goedenavond,

    Ik zal mij bij deze eerst even voorstellen, mijn naam is Tony, 24 jaar oud werkzaam in de beveiliging en heb de meest duurste hobby's (vrouwlief), luchtvaart, fotografie & schepen.

    Momenteel ben ik de Titanic aan het maken met het bouwpakket van Hachette, tevens heb ik via via de SS Rotterdam op de kop weten te tikken.

    De SS Rotterdam heb ik voorzien van 2 sterke motoren & heb ik het roer 'gangbaar' gemaakt. Echter: vandaag even in bad neergelegd om te bepalen hoe ik dalijk mijn accu moet neerleggen ivm gewicht bepaling. Helaas viel mijn schip gelijk om, wie o wie zou mij hiermee kunnen helpen om te zorgen dat hij netjes recht blijft liggen zonder te kapsijzen.

    De SS Rotterdam is dus tevens ook mijn eerste radiografische zelfbouw, dus tips voor het aansluiten van verlichting, zender/ontvanger, servo op het roer etc.

    Ik hoor graag van jullie,

    Met vriendelijke groet,

    Tony Koorevaar.

    Fijne feestdagen!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Josessers vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Welkom Tony,
    Eerst bepalen hoeveel gewicht er in moet om het schip op de waterlijn te krijgen. Vast houden terwijl ze op het water drijft en dan maar gewicht stapelen.
    Daarna dit gewicht zo laag mogeijk , liefst op de kiel in het schip plaatsen.
    hopelijk drijft ze daarna stabiel op het water. Mocht dit niet zijn ben je verplicht dit gewicht in een valse kiel onder het schip te plaatsen en hopen dat ze daarna wel stabiel licht.
    succes, vgr Marc
     
  3. Tony Koorevaar

    Tony Koorevaar

    Lid geworden:
    25 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo Marc,

    Bedankt voor je ontvangst, wat kunt u mij aan bevelen om als gewicht te gebruiken?

    Tevens als ik het dek er af haal (zoals bedoeld zie foto) dan ligt ze wel netjes recht.

    Gr

    Tony.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Tony, Welkom op het forum en de Rotterdam is een mooi schip. Om te bepalen hoe zwaar het schip moet worden zijn er wat afmetingen nodig. Op welke schaal is er gebowd? m je een rekenvoorbeeld te geven maak ik gebruik van decimeters, dan is het resultaat gewicht in kg. De formule is lxbxdx0,7. 17x2,5x0,65x0,7=19,33 kg. Stel dat de romp +opbouw 10 kg weegt dan moet er nog een kleine 10 kg bij. Probeer eens 4 (oude) 12 Volt 7Ah accu's plat op de bodem te leggen en dan de opbouw erop. Gaat hij dan nog op één oor dan zou je het kunnen proberen met bladlood op de bodem. Bij dit soort schepen zit er gauw teveel gewicht in de opbouw. Helemaal niet erg voor een statisch model, maar een ramp voor een RC-exemplaar. Je zou een beetje kunnen smokkelen met de diepgang en de waterlijn een cm op kunnen trekken. Dan kan er nog een accu bij als ballast. Die wegen ongeveer 2,5 kg per stuk. En anders kijken wat er aan onnodig materiaal uit de opbouw kan worden gefreesd. Succes verder. Zit net nog even te kijken naar de afmetingen van het echte schip. Als jouw model schaal 1:100 is dan kom je in het water aan de 40 kg. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2016
    Jeroen_de vindt dit leuk.
  5. NVerhagen

    NVerhagen

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    34
    Locatie:
    IJmuiden
    Ik wil niet heel lullig doen maar deze berekening klopt niet bij ieder schip. Ikzelf heb altijd mijn twijfels bij deze formules omdat de vorm en de lijnen van ieder schip bijna anders zijn. Dus ik heb mijn model even als voorbeeld genomen 14.5 x 3,2 x 1,9 x 0,7 = 61,7 kg
    Maar hij weegt 52 kg dus bij mij zit je met deze formule er al 10 kg naast.

    Mijn advies vul het model met water tot de waterlijn en kijk dan hoeveel liter eruit komt. Dat is het gewicht dat het model kan worden. ( dit kan alleen als het model aan de binnenkant ook tegen water kan)
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Natuurlijk maakt het uit of je een scherp of een vol schip hebt. Heb het daarom ook rekenvoorbeeld genoemd. Om het exact uit te kunnen rekenen heb je veel meer gegevens nodig. Ook maakt het uit of je het schip op de geladen waterlijn legt of in ballast laat varen. Waarschijnlijk zal de 40 kg, die ik noemde bij een 1:100 model niet helemaal worden gehaald. Hoop dat Tony er iets mee kan. Gr. Klaas.
     
  7. NVerhagen

    NVerhagen

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    34
    Locatie:
    IJmuiden
    Don't worry, be happy! Ik wou je niet beledigen met je formule! Ik wou alleen Tony waarschuwen dat je er niet blindelings op kan vertrouwen.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee hoor, kan wel wat verdragen. Had mijn huiswerk wat beter moeten maken en eerst uit kunnen zoeken wat de waterverplaatsing van het echte schip was. Ruim 31.000 ton, dus bij een schaal van 1:100 kom je dan op 31.000 gram uit. De factor 0,7 die ik in het rekenvoorbeeld gebruikte wordt dan iets meer dan 0,5. Hoop dat je er uit komt Tony. Gr. Klaas.
     
  9. Tony Koorevaar

    Tony Koorevaar

    Lid geworden:
    25 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb net nachtdienst gehad dus voorlopig even alleen lezen en binnenkort testen.

    Ik zie graag andere tips en adviezen tegemoet.

    Schaal is 1:200.

    In iedergeval super bedankt!

    Tony.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op die schaal ligt de lat wat hoger Tony! Je komt dan op een gewicht van tegen de 4 kg en past de ballast die ik voorstelde niet. Hopelijk past er op de bodem wat bladlood of loodkogeltjes tussen de spanten en lukt het op die manier. En dan niet te snel bochten nemen. Leuk schip om te zien trouwens. Gr. Klaas.
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ieder zijn methode , maar ik heb al dikwijls gemerkt dat theorie en praktijk soms redelijk ver van elkaar liggen in de modelbouw.
    Ik neem gewoon enkele ped flessen, vul deze met water en kijk hoe mijn schip op het water licht, vermits de waterlijn reeds geschilderd is heb je meteen een referentie.
    Daarna de flessen wegen en je weet hoeveel je aan gewicht nodig hebt, lood is uiteraard het beste daar dit de minste plaats in beslag neemt, je lood akku is al meteen een perfecte start.Al de apparatuur nog even verrekenen die nog moet geplaatst worden en je bent weer een weetje rijker.
    vgr Marc
     

Deel Deze Pagina