nieuw hier

• Topicstarter Topicstarter dolorfin
  • Startdatum Startdatum
D

dolorfin

Guest
hallo

ik ben hessel,43 jaar en samenwonend.
na veel meelezen hier heb ik nu maar eens de eerste stap gezet om te
leren vliegen met een electro heli.
mijn ervaring is 0 maar je moet ergens beginnen.
ik heb voor myzelf een beetje een "stappenplan" gemaakt.

ik wilde beginnen met een flightsim en onderwel met de bouw van een
heli.
ik heb hier verschillende topics gelezen van mensen die beginnen en vanuit de reacties gefilterd dat het mischien het beste is om maar gelijk met een
cp heli te beginnen.
ik begrijp dat ik het myzelf niet makkelijk maak maar ik wil ook geen verkeerde gewoontes aanleren.
ik zat te denken aan een kds450 of een trex 450 in combinatie met een
spectrum dx6 of 7i of een futaba 7 kanaals (ik meen ergens gelezen te hebben namelijk dat de spectrum zenders mischien verboden worden hier?)

hoe staan jullie tegenover deze benadering?
nogmaals,ik begrijp dat ik het mijzelf moeilijk maak maar ik wil niet beginnen met slechte spullen of met een heli die makkelijker vliegt om er later achter te komen dat ik eigenlijk nog niks geleerd heb.
de bouw zal wel een strijd worden maar ik ben zelf wel een techneut en hoop met eventueel hulp van hier dat wel voor elkaar te krijgen.

is dit een gezonde benadering of denken jullie dat het beter anders kan?
iedere opinie wordt zeer gewaardeerd.

Gefeliciteerd met je nieuwe virus:rolleyes:

En zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt, zijn er erg veel manieren om te beginnen met helivliegen.
Jouw manier is dus nooit per definitie fout, dit hangt volledig van je eigen geduld, de beschikbare vlieglocatie (heb je de ruimte of ben je in een zolderkamer aan het rommelen..) en natuurlijk budget....

Om te leren vliegen kun je ook een Fp nemen. Hiermee leer je geen verkeerde dingen aan, het gevoel en besturing is hetzelfde. En als je een Fp kunt vliegen, kun je een 450 zeker in de lucht houden.
Een Cp het nl nog wat afstelwerk nodig, en iedere crash staat garant voor het vernieuwen van onderdelen. En aangezien je al aangeeft geen ervaring te hebben, zul je dit meerdere keren mee gaan maken.

Een fp heeft regelmatig alleen een beetje afstelwerk nodig, en vliegt dan gewoon verder.

Voor de bouw van een heli moet je eigenlijk even naar de finless bob video´s kijken op helifreak. Hiervoor moet je even aanmelden, maar hier worden de meeste helicopters een keer volledig uitgelegd, ook de basiszaken.

Succes!

Een coaxiale heli, of zo een FP helitje met een schuine flybar, zoals de walkera cb100,
deze helis zijn goed om de reactie in de vingers te krijgen voor wat is wat.
Alleen je moet niet denken als je nose in kan vliegen hiermee, dat je dat ook op een normale CP heli gaat lukken.
Deze stap is wel nodig, want je wil niet na hoeven denken in de lucht.

Fixed pitch helis :
Deze zijn niet voor buiten omdat er heel snel de wind onder komt vanwege de luchthappende bladen ( niet plat zoals CP ).
En je stijgt door de motor sneller te laten draaien, hier leer je crashen en bestellen.

CP heli :
Gevaarlijk spul, als beginner krijg je tog wel te maken met per ongeluk een knopje overhalen ofzo, waarna de heli volle toeren gaat draaien.
Hierbij moet je ook een goede afstandbediening kopen, dan kunnen die fp en coax helis met afstandbediening en al de prullebak in!

Je weet dat het kan , een paar duizend later gaat het je ook wel lukken! , alleen voor hoe lang is de vraag, tot je weer neerstort om een reden die jij nog niet kon bedenken.

Laatst bewerkt:
ik kan dus volgens jullie eerst eens voorzichtig met een fp heli beginnen?
een walkera 100 wordt genoemd, mag ik dat als beginners heli zien?
(voor zover beginners helis bestaan)
ik ga er eens induiken,in ieders geval bedankt zover voor de reactie.

Ik ben zelf net een paar weken geleden begonnen met een CB100. Ik had zo'n supergoedkoop 3kanaals apparaatje gekocht. Maar daar was ik al snel op uitgekeken. Da's toch echt speelgoed. Vervolgens ben ik net als jij eerst heel veel gaan lezen. En uiteindelijk hier voor gekozen.

In de eerste plaats wilde ik een heli die klein genoeg is voor binnen. Ik wilde niet eerst leren vliegen met publiek, eerst een stuk moeten reizen voor ik kon beginnen om vervolgens na 1 crash weer naar huis te moeten. Dus ik leer nu de basics gewoon thuis alleen in alle rust. Lekker dicht bij het stroom, makkelijk om het apparaatje even af te laten koelen voor ik weer met de volgende lipo verder kan terwijl ik lekker een bakkie koffie heb.

In de tweede plaats wilde ik een heli die bij een crash tegen redelijke kosten weer verder kon. Dus klein en relatief crashproof. Ik moet nu, na zo'n 80 vluchten de tailmotor vervangen. Maar ja, moet ik die maar niet tegen stoelpoten aan stoten... Maar da's naast de blades eigenlijk de eerste echte kostenpost. En nog geen 20 euro. Dus goed te overzien.

In de derde plaats wilde ik eerst een fp goed begrijpen. Zowel qua gedrag als qua technologie en afstelmogelijkheden. Dat maakt de overstap ook minder lastig straks als ik klaar ben voor een CP.

En nu na een aantal weken kan ik eigenlijk nog maar net een beetje side-in een beetje hooveren. Ik vind het nog steeds een uitdaging om hem echt goed te controleren, al gaat het elke keer steeds een beetje beter. Het komt er eigenlijk op neer dat ik dit een heel goed instapmodel vind. Ik ben er elke dag nog blij mee. En een CP hoef ik echt nog even niet te proberen. Dat zijn eigenlijk potentiële moordmachines in de handen van mensen die niet begrijpen hoe je heli moet vliegen. Wellicht dat ik gewoon niet heel snel leer, maar de fijne motoriek om een heli te besturen is denk ik wel iets dat moet groeien. De reflexen om op de juiste manier te corrigeren hebben de meesten niet vanaf de geboorte zeg maar.

Ikzelf hoef pas aan een cp te denken als ik de CB100 echt goed door de kamer kan slingeren. Dat vanuit een gezonde respect voor de grotere machines, en het benodigde zelfvertrouwen om een stap verder te gaan..

Maar zoals je hebt gelezen zijn er meerdere wegen te begaan....

Succes in ieder geval met je overwegingen en de uiteindelijke keuze!!

Walkera heeft nu ook nieuwe helikopters met 3 assen gyro, die zien er al heel wat minder breekbaar uit!
Betere landingsgestel etc.

ik ga inderdaad eerst maar een fp heli bestellen.
de instelling van eric(leert vliegen) is een hele gezonde en je ideeen matchen de mijne ook wel.
rustig aan beginnen zonder publiek.
bovendien kan ik beter zo n walkera crashen dan een 800 euro+ align na 10 seconden in elkaar prakken.
ik heb een e-sky flightsim besteld (er zijn ongetwijfeld betere) om eens te kijken hoe het met mijn gevoel voor heli vliegen zit en om alvast wat ervaring op te doen.
1 dezer dagen maar een walkera bestellen en dan eens wat ervaring op doen.

ik heb een paar filmpjes op helifreak.com bekeken over de bouw van een 450 pro
en dat is toch idd wel hoog gegrepen voor een amateur.
met name de zender instellingen is iets wat ik erg onduidelijk/ingewikkeld vindt.
als ik zover mocht komen dat ik ga zelfbouwen dient er nog veel geleerd te worden ben ik bang
tot zover bedankt allemaal voor de goedbedoelde adviezen.

WALKERA--CHINA

Dit is de flybarless van de cb100,

Mooi dingetje. Wist niet dat ze de micro's ook al FBL konden maken.

Maken die giro's hem ook wat minder nerveus? de 4#3 was een dwarrel dingetje. Hoveren ging wel maar netjes vliegen was erg lastig. Al ging de BL 4#3 versie van een lid op 2.4GHz al een stuk beter.

Welkom hier :),
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met je eerste benadering.

Maar dan met de voorwaarde dat je het niet helemaal alleen gaat proberen.
Je geeft aan dat je het instellen vanaf de filmpjes op Helifreak.com toch nog wel ingewikkeld vind overkomen, dat geeft voor mij aan dat je er nog helemaal geen ervaring mee hebt.
Er zijn echter best veel mensen te vinden die er aardig wat ervaring mee hebben en het ook goed kunnen overbrengen.
Het grappige is dat je met een RTF Fixed pitch heli, in je eentje, op dat gebied helemaal niets gaat leren.
De opmerkingen dat je een paar duizend verder bent voordat je een CP kan beheersen geld slechts voor enkelen die het zwaar onderschatten, en niet de moeite nemen om zich echt in de techniek te verdiepen, of moeite hebben met de moeilijkheidsgraad van de techniek en er gewoon niet uitkomen.
Ga je bij een vereniging vliegen, of bij een clubje mensen met ervaring, dan kan je eerste aanpak prima verlopen.
(woonplaats invullen in je profiel doet soms ook wonderen)
Je krijgt bij je eerste bezoek waarschijnlijk meer info mee dan je kan verwerken.
Die simulator is zowiezo een heel goed idee, moet je altijd doen als je gaat beginnen, en zelfs blijven doen als je al gevorderd bent (helivliegen = braintraining).

Wil je er echt eerst aan proeven....
Dan is die FP zeker een prima keuze.
Krijg je het virus of heb je het virus al..
Dan staat die FP heel snel op de plank stof te verzamelen vrees ik.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Mooi dingetje. Wist niet dat ze de micro's ook al FBL konden maken.

Ja, ik ben normaal tegen het merk walkera, maar nu gaan ze tog echt de goede kant uit.
En als beginner heb je niet veel keus uit wat beters.

Als dat landingsgestel normaal was, zou ik nog eens een gokje wagen met dit merk.
Er is gewoon geen concurentie, simpel.

E-Sky sim? Eh, die heeft bij mij mijn computer laten crashen... Ik ken verder ook niemand die dat ding aan de praat heeft kunnen krijgen, dus ik weet ook niet of hij verder, als je hem eenmaal werkende hebt, goed is. Er zijn genoeg gratis te downloaden sims, ik weet niet waar je ze kunt vinden, maar ze zijn er zeker.

Heey Hessel,

Ikzelf ben ook zo begonnen als jou ... zelf uitvinden en ben begonnen met een coaxiale heli om uit te vinden wat het basispakket eigenlijk inhoud. Ik vlieg nu met een FP heli, de Honeybee FP van Esky. Daarnaast heb ik een belt CP V2 gehad maar dat vond ik zelf nogal *&%^&*^^(*& ... Nu vlieg ik nog met een KDS 450C. De combinatie door met de FP te oefenen en het geleerde met de KDS ook uit te gaan oefenen gaat mij erg goed af! En inderdaad ZONDER publiek want dan kun je je volledig concentreren op je heli!

Als SIM zou ik aanraden Aerofly PRO deluxe. Deze is met name voor de heli erg leuk en leerzaam! Hij is te koop, maar ook te downloaden ;)

Succes met de hobby!!!

Welkom Dolorfin en sterkte haha :D dit schijnt een ongeneeslijke virus te zijn!

Persoonlijk kan ik me goed vinden in uw eerste gedachten, ben zelf op dezelfde manier door de beslissingsboom gegaan.

Zelf heb ik het uitgestippeld in zeg maar 4 stappen:
1. Een goedkope heli (coax lama v4)
Basis kun je goed leren vwb nose in/tail in/ hooveren en het vliegen van uiteindelijk de 8'jes etc.. Uiteraard kan dit ook een FP zijn. Zelf vond ik de vergevingsgezindheid van een coax ideaal om mee te beginnen puur voor training. (en plezier haha)

2. Een goede Sim (Phoenix)
Veel goede revieuws en zeer betaalbaar voor een realistiche sim. Is (bijna) onmisbaar om CP te leren, zit midden in mijn leerproces en wat is CP een totaal andere wereld dan coax zeg. Maar ik merk wel degelijk dat ik profijt heb van de training in het corrigeren en het richtinggevoel al is het maar een "coaxje".

3. Een goede CP (trex 450)
Er is veel (te veel soms) te vinden over de ervaringen van andere met hun heli. Uiteindelijk is geen enkele keuze de verkeerde zolang het aan je verwachting vodoet en je er plezier aan hebt. Ik vind het een prettig idee dat het aan de keuze van de heli in ieder geval niet kan liggen als je voor de betere heli's kiest. Al is het formaat discutabel in mijn geval. Mede door mijn budget en het maximaal 450 vliegen bij ons indoor is mijn keuze 450 geworden, anders was dit zeker een 550 geweest voor mij persoonlijk. Die komt er vast en zeker op een ander moment wel weer ;)

4. Een Club
Thuis zonder publiek is lekker oefenen, alleen op de Sim is lekker oefenen, maar wanneer je op een club vliegt zitten er net die opmerkingen en adviezen bij die gevraagd en ongevraagd gegeven worden wanneer je vliegt, toegespitst op jouw vlieggedrag en meteen uitvoerbaar in de praktijk....wat wil je nog meer.
Vaak word er op de club gesleuteld en kan men live helpen bij je bouw en of instellingen.

In ieder geval heel veel plezier met de hobby en succes met je keuzes.

Mvrgr Ricardo

Ik ben dus op jouw eerste manier begonnen.Dit kan wel als je veel geduld heb en een redelijk budged.Ik heb gelijk een cp aangeschaft maar deze eerst 3 weken laten leggen om me suf te lezen en zoeken op internet naar info en filmpjes.
Ik heb aardig wat kennis op gedaan op dit forum en met filmpjes op youtube.
Dit doe ik nog dagelijks.
Ik ben er achter dat dit een hobby is die veel kennis vraagt.Maar wat zeker te leren is. Mijn eerste cp heli heb ik dus bij de 2e keer totaallos gevlogen.Nu heb ik een goede heli overgenomen van iemand van dit forum met een goede zender er bij en heb vandaag 3 goede vluchten (hoover) gemaakt.Deze manier is dus niet perse slecht vind ik.Mijn eerste heli is dan wel goed voor onderdelen, maar ik heb wel een hoop geleerd.Een simulator lijkt me ook een goede oplossing,alleen kreeg ik hem niet aan de praat op vista

Mocht je toch met de cp beginnen raad ik je aan dus eerst te gaan studeren op internet.Dit is nog leuk ook.Ga je eenmaal beginnen met je eerste vlucht kies dan een dag dat het HELEMAAL wind stil is of ga ergens binnen oefenen met hooveren.
Een kleine windvlaag en je bent de controle kwijt als beginner(ik kan het weten :) )

succes met je keuze.Heb geduld dan is het zeker een leuke hobby of zoals sommige zeggen virus

ik heb besloten om fp heli te kopen om alvast wat indoor te kunnen oefenen.
met de cp begin ik gewoon te bouwen alhoewel ik alle ins en outs nog niet begrijp.
het begrijpen/bezig zijn met de techniek is voor mij al 80% van de lol.
tegen de tijd dat ik een cp vliegklaar heb ben ik dan toch weken verder temeer daar ook mijn budget niet onuitputtelijk is.
ik had het idee opgevat om tegen die tijd een steun te bouwen waarop ik de cp kan inspannen om te leren hooveren zonder mijzelf of anderen in gevaar te brengen.
voorbeelden van deze stands staan er plenty op het web .
tevens kan ik op die manier voorzichtig kijken hoe het zit met die zender instellingen.
met de tot dan opgedane ervaring met een fp en de sim moet ik toch een onderbouwde stap kunnen maken.
wat de e-sky sim betreft.
die maakt gebruik van fms en die software heb ik reeds draaien op vista.
ik heb wat gepield met het toetsen bord om het model aan te sturen wat dus niet geweldig is.
ik heb de esky sim besteld vanwege de meegeleverde "zender"'.
tegen de tijd dat ik een zender heb gekocht voor een cp-heli kan ik altijd die gaan gebruiken ism eventueel betere simulatiesoftware.
binnen enkele dagen verwacht ik de esky sim en laat jullie dan wel weten hoe/of dat werkt.
zoals gemeld,heeft fms bij mij nog geen enkel probleem opgeleverd ism het toetsenbord.

ik heb fms ook gebruilt met toetsenboord echter heeft dit niks te maken met de realiteit. Ik denk dat je het zo goed aanpakt.Ik wens je veel succes en mocht je vragen hebben hoor ik het wel.(voor zover ik die kan beantwoorden :) )

ik heb vanavond die esky-sim ontvangen.
zojuist de software (fms) geinstalleerd en de "zender" ingeplugged (usb)
het programma draait feilloos ism de zender.
ik gebruik wel mijn oude xp pc.
het schijnt dat fms draaien op vista een extra bestandje nodig heeft dat je handmatig in de sys32 map moet toevoegen om de boel aan de gang te krijgen.
voor mij niet van toepassing want op xp draait het goed.

ik heb vanavond die esky-sim ontvangen.
zojuist de software (fms) geinstalleerd en de "zender" ingeplugged (usb)
het programma draait feilloos ism de zender.
ik gebruik wel mijn oude xp pc.
het schijnt dat fms draaien op vista een extra bestandje nodig heeft dat je handmatig in de sys32 map moet toevoegen om de boel aan de gang te krijgen.
voor mij niet van toepassing want op xp draait het goed.

Wauw, dan ben jij de eerste die ik ben tegen gekomen! :D Ik snap echt niet hoe je dat voor elkaar hebt, ik heb ook gewoon XP erop en hij joeg alles in de hobbel. Had ook een zender erbij en een linkkabel en alles erop en eraan, tsja... Misschien heb jij net een goeie en ik een slechte? Ik weet het niet meer. Fijn in ieder geval dat hij het wel bij jou doet! Veel simplezier! :D

Back