Nieuw hier

Mijn opmerking had ik eigenlijk moeten afsluiten met een knipoog (haha).

Gelijk even een eerste vraag/opmerking: ik zat wat in het bouwboek te bladeren, en ik zag bij de eerste verlijmingen (dek op spanten en spanten op kiel), dat men kwistig met secondenlijm in het rondstrooit.

Nu ben ik niet zo'n liefhebber van secondenlijm (tenzij het noodzakelijk is), ik geef altijd de voorkeur aan de oude vertrouwde houtlijm (je weet wel, die waar je van die vellen van aan je vingers krijgt -[ je moet de lijm ook op het hout smeren en niet op je vingers, sufferd ! -] ondanks de langere droogtijd).

Bovendien heb je met houtlijm wat meer mogelijkheden tot correctie, en dat kan ook wel prettig zijn.

En de sterkte is geen probleem, ik heb al eens een testje gedaan met 2 planken op elkaar (elk 18mm dik), middenstuk verlijmd met houtlijm, klemmen erop en 15 minuten wachten en we kregen ze haast niet meer los (met heel veel kracht), en na uitharding breken de planken gewoon af voor en na de lijmplek.

Zouden er nadelen zijn houtlijm te gebruiken i.p.v. de secondenlijm, afgezien van de genoemde "nadelen" ?

Groeten, Daan.

ik zou gaan voor de bekende witte wateroplosbare houtlijm. mocht je een foutje maken dan kun je het altijd weer loshalen.
kijk eens of je aan injectienaalden kunt komen en doe dan witte houtlijm erin, na gebruik in een potje met water zetten en je hebt altijd lijm paraat staan, groot voordeel hiervan is dat je maar kleine hoeveelheden lijm gebruikt en er vrijwel geen lijm op de zichtbare delen komt te zitten. mocht dat het geval zijn direct na het aanbrengen met een vochtig doekje verwijderen.

secondenlijm heeft een groot nadeel dat het mogelijk witte vlekken achterlaat, alleen gebruiken als het echt niet anders kan :)

voor het lijmen van metalen onderdelen zijn ook goede alternatieven zoals UHU Hart

in een later stadium ook weer (verdunde) houtlijm gebruiken om knoopjes te borgen

ik zou gaan voor de bekende witte wateroplosbare houtlijm. mocht je een foutje maken dan kun je het altijd weer loshalen.

HM - ik was ooit een boeier van Billing Boats aan het bouwen, en deze stond op een plank onder een afvoer die af en toe wat nat was.

De boot is dus in planken weer uit elkaar gevallen.

Wateroplosbare houtlijn is ok - maar ik zou ook de watervaste kwaliteit erbij houden....

Dick2: dank voor de welkomstwoorden !
Jan, Hans, Klaas: leuk zo'n kit; hoef je ook nooit een nieuwe te kopen !
Zonder gekheid, ik was van plan de watervaste soort te gebruiken.

Groeten, Daan.

Watervaste soort, oké!
Maar...... let op dat je lijmresten direct verwijderd, zeker als je vernis of beits gaat gebruiken.
Watervaste lijm geeft vlekken waarvan je denkt dat ze weg zijn, maar bij het vernissen weer tevoorschijn komen, en dat is écht lelijk
Daarom is lijm op waterbasi eigenlijk beter, omdat je lijm resten met een vochtig doekje heel makkelijk verwijderd, en dan ook definitief weg zijn.
Je boot hoeft niet in het water, dus dat moet geen probleem zijn.

Ook van mij welkom! Ik ben zelf ook sinds kort een beginner in de botenbouw, en ik kan je vertellen dat dit een leuk en behulpzaam forum is!!

Succes met de bouw!

Hans (weer terug van vakantie)

Ik zie nu pas jouw bericht over de "seconden lijm"
Zoveel mogelijk vermijden zoals Jan al aangaf.
Wat betreft de lijmen (is persoonlijk)
Witte houtlijm (Bison D2 supersterk op waterbasis)
UHU hart voor metalen delen.
Evt Bison Gel (in kleine tubes) voor metaal op hout, is ook een secondelijm, maar iets minder snel en dus corigeerbaar
Voor extra sterke verbindingen (misschien onder enige spanning staande) 2 componenten (epoxy) van Bison. (Kombi snel Epoxy)
Het laatste verlijmd ook op geschilderde ondergronden.

Hallo allen, ik heb weer een vraagje.
Ik ben nu bezig met een bootje te bouwen, en dit scheepje heeft 2 lagen beplanking, beiden linde.
Nu heb ik hier op het forum ergens iets gelezen over de afmetingen van planken in (o.a.) het begin van de 18e eeuw.
Ik speel met het idee om de 2e laag niet in linde, maar in afrikaans noten te maken, en indien mogelijk "op maat".
Wie, O wie, weet waar het stukje staat of heeft de juiste informatie ?
Bij voorbaat vriendelijk dank.

Groeten, Daniel.

Dit soort info staat in het topic "dek beplanking" in dit deel van het forum.
Moet je laatst door mijzelf bij gewerkte stuk pakken
Jij was toch bezig met de President?
Welk bootje is dit dan?

Hoi Klaas, dank voor je antwoord; alleen gaat het om de huidbeplanking en niet het dek.
Het waren een paar zinnen over welke lengtes plank er waren en in welke periode, en ik zit me suf te zoeken.
En de "President" is het bootje.
Na enige b.bi.h.h. en b.bu.h.h. en 3 eerste lagen beplanking, die me geen van allen aanstonden, ben ik nu voor de 4e maal de 1e beplanking aan het aanbrengen.
Lijkt nu wel goed te lukken.
Voor de 2e laag wil ik waarschijnlijk het noten gebruiken, en wel, op redelijk originele afmetingen (is gelijk een hele goede oefening).

Groeten Daniel.

Volgens W zu Mondfeld:

beplanking_zpsb07c50e7.png

Back