Nieuw in de sport

• Topicstarter Topicstarter Christian Stalenberg
  • Startdatum Startdatum
C

Christian Stalenberg

Guest
.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou is mijn vraag of mijn motortje dat wel trekt. Als ik die in mijn Spitfire zou zetten. Ik heb de speceviekaties van dat motortje nog maar ik weet niet wat dat allemaal inhout ik heb ook op internet gekeken naar motortjes maar daar staat kv bij. Wat houd dat Precies in?

Met vriendelijke groet Christian Stalenberg

[/GALLERY]

Dat hangt i.d.d.van de motor kv af en de stroom die deze motor kan hebben.
kv wil zeggen dat de motor onbelast het aangegeven getal x de accu spanning zal draaien.
Dat getal is het onbelaste aantal toeren per volt accu spanning.
De juiste prop zal er voor zorgen dat de motor vol gas nog ongeveer 75% van dit toerental draait.
Voor de Spitfire is deze motor te licht.
Hij zal er wel mee vliegen maar niet zo als je verwacht van een Spitfire.
Als je die motor toch wilt gebruiken kies dan een ander model dat ongeveer 10x het gewicht van de motor vliegklaar heeft of iets vergelijkbaar met waar hij uit komt.
Aan bouwtekeningen is overigens geen gebrek.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1333878

Je moet dan een 8x5 bij 2S lipo en 5x4 prop bij 3S lipo gebruiken.
De stroom zal dan ongeveer 10A maximum zijn.
Dit is allemaal te berekenen met een propcalculator.;)

http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

2824-26 betekend de afmetingen van de stator en de lengte van de motor zonder as.

http://www.der-schweighofer.net/product/63949/elektromotor_roxxy_bl_outrunner_2824_26_robbe

Laatst bewerkt:
Dank u wel voor uw reactie ik ga er wat mee doen!
Maar u zegt dus dat de motor te licht is? Als ik er een zwaardere motor in zou zetten woord hij dan niet erg neus zwaar?
en wat voor een gewicht motor moet ik er anders inzetten?
Maar nogmaals bedankt voor uw hulp

Christian Stalenberg

Bij Flitetest gebruiken ze powerpack 2 en 3 voor dit model (mooi model trouwens, die staat ook op m'n verlanglijstje) op 3S.

Het Foamboard (Posterboard noemen ze dat bij Flitetest) kan je bijvoorbeeld HIER halen; neem dan de 5mm variant.

Dit zijn de voorgestelde setups:

Optie 1 vlieg je wat kalmer mee en optie 2 is voor als je vertouwder bent met het toestel en het allemaal wel wat sneller mag.

Veel bouwplezier, het zijn erg leuke vliegtuigen van Flitetest :)

Hallo Christian
Ten eerste leuk dat je aan het vliegen bent.
Ik ken de Flite Test kisten wel een beetje en ik heb zelf de Boxcar gemaakt met mn klas en ik kan zo uitvinden wat je nodig hebt stuur maar een PBtje als je vragen hebt ik help je er graag uit!
Waar woon/vlieg je eigenlijk

Didier Neefe

Dank jullie wel voor de hulp ik ga eens ff kijken
en het overleggen met mijn vader.
Die power pakketten van File test Zijn gewoon te koop op hun website?
Ik heb ook nog een andere vraag ik weet nu ongeveer wat dat KV
betekent. Maar hoe of onder welke naam zien je de snelheid nou licht dat ook aan het gewicht van het vliegtuig maar ik weet van mijn vader dat er bij brandstof motoren cc is hoe zit dat bij elektro?
Ow en dat foamboard is dat steviger dan depron?
Wand ik maar die Spitfire van depron. dat haal ik altijd bij een laminaat winkel. En waar ik vlieg ik vlieg overal en nergens geen vaste vlieg plek.
Een regelaar hoe zit dat dan? hoe weet je nou bij welke motor die past?

Hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Vijn dat ik woord geholpen en vooral
serieus woord genomen omdat ik nog wat jonger ben.

Christian Stalenberg

Als je een vliegtuig hebt dan is het vrij eenvoudig daar een passende motor voor te vinden alleen hoort daar ook een regelaar bij die bestand moet zijn tegen de stroom die de motor opneemt.
Dan moet er nog een passende lipo bij gevonden worden die lang genoeg voldoende stroom kan leveren.
Een brandstof motor heeft een bepaald aantal cc en dat geeft aan hoe groot die motor.
Het vermogen dat hij leveren kan staat in de specs en drukt men meestal uit in pk.
1PK= 736 watt en zo kan je dat omrekenen hoeveel watts een elektromotor moet zijn om een bepaalde brandstof motor te kunnen vervangen.
Foamboard is een schuimplaat met papier er op maar Depron heeft dat niet en is daar om lichter maar met beiden kan je elk vliegtuig bouwen alleen moet je rekening houden met de eigenschappen.;)

Dank u wel ik doe mijn best.
Ik begrijp nu dat het bij een elektro motortje gaat om de aantal watts.
Nou heb ik 2 motortje bekeken op internet waarvan 1 van Hobbyking en eentje van een andere website
Bij hobbyking zie ik staan ( Power (W) ) ik neem aan dat dat het aantal watts zijn klopt dat?
Maar bij die andere zie ik alleen (idle speed) staan dat is op de volgende website
http://www.der-schweighofer.net/product/63949/elektromotor_roxxy_bl_outrunner_2824_26_robbe
Hoe zit dat pressies?

Christian Stalenberg

forum 2.png forum 1.png

Power is engels voor vermogen en dat geef je aan in watts(W)
Als dat er niet bij staat dan is het te berekenen uit de stroom in Ampere x spanning in Volt.
Een motor die belast 10A gebruikt bij een spanning van 10V gebruikt een vermogen van 100W.
Idle speed betekend toerental onbelast dus zonder prop en dat is afhankelijk van de spanning daar om staat er 1380 U/min/V of omw per minuut per volt.

Als je setups wilt bestellen voor die FT modellen kan je dat het goedkoopst bij Hobbyking doen moet je wel de juiste setups zien te vinden
Stuur mij anders even een persoonlijk berichtje met al je vragen dan kan ik deze met gemak beantwoorden voor je [emoji6]

Een tip zoek een club op in de buurt daar leer je heel veel en kunnen mensen je helpen ook is het een stuk veiliger

Dank jullie wel Cdrom flyer en Didier Neefe.
Bedankt dat ik met mijn vraagen bij jullie te recht kan.
Na schooltijd knutsel ik af entoe wat aan mijn FT Spitfire.
als ik nog een vraag weet ik waar die te stellen.
Ik heb samen met mijn vader een vliegtuig op hobby king uitgezocht
De P-40n van Durafly. Waarbij ook een 2.4ghz zender.
Daarover heb ik ook nog een vraagje je kan natuurlijk presies de zelfde ontvanger besten als je er nog een ander vliegtuig op wil zetten
Maar ook een ander type ontvanger waar moet je naar kijken als je wilt weten welke ontvanger er met die zender kan verbinden?

Christian Stalenberg

Nog een vraagje. Er zit geen canopy op die Spitfire tekeningen.
Heeft iemand mischien een idee hoe ik er wel een op kan makken?
Van plex glas of zo of gewoon iets anders?

Christian Stalenberg

Als je een blok hout in de juiste form maakt dan stop je hem in een petfles.
Als je het geheel gelijkmatig verwarmt dan zal de fles zich om de mal vormen.
Ik heb nog geen ervaring hier mee dus kan geen verdere details geven.

Voor ontvangers moet je vooral letten op het merk (ik weet niet hoe dat zit bij die zender die jij hebt besteld) (ik raad je trouwens wel aan als je verder wilt gaan en meer geld kan / wil gaan besteden om een Futaba zender te halen deze zijn niet goedkoop maar de kwaliteit is top!) ik heb zelf een Black Horse P40 Tomahawk met een 15cc Saito 4 Takt motor. Wanner krijg jij jouw P40 binnen? Als dit voor 5sept is kan je misschien mee doen aan WW2 dag op onze modelvliegclub! Hier is de site: www.gmvc.nl

Sorry voor de lang tijd geen reactie. Dat klink hardstike leuk!
Wanneer hij binnen komt weet ik helaas nog niet.
Met de canopy ga ik eert nog wel even een test stukje makken
maar eert de spit zelf af makken.

Back