Nieuw in het onroad gebeuren...

Hey iedereen

Ik ben gisteren eens als nieuwschierige naar de Tamiya Cup OP HRT in Houthalen gaan zien. Olii en Dafke aan het werk gezien in Houthalen :) Erna ben ik nog even naar MRG in Genk gereden en ik moet zeggen het lijkt me wel zeer plezant het onroad gebeuren. Zeker als het 1/8 gebeuren in Mol gaat verdwijnen...

Nu wat is een ideale instapper in het electrische onroad gebeuren, er mag wel wat snelheid inzitten natuurlijk...

Ik zag bvb Olii en Dafke aan het werk met de TRF reeks met een 12T van Tamiya, wat al de nodige snelheid op de baan bracht.

Zijn er nog zo aanraders van merken/modellen?
Zijn er shops in de buurt van het Belgisch Limburg die beetje meer gespecialiseerd zijn in het onroad gebeuren?

Laat de tips maar komen...

Groetjes
Kurt
 
Hey Kurtje,

Zoals ik je al eerder had aangeraden zou ik gaan voor het nieuw chassis van Tamiya.
De TRF417..
Binnenkort komt er dacht ik een nieuwere versie uit van het chassis. Dus zou daar nog wel even op wachten. Als het wachten niet meer kan, zoveel verschil zit er niet in de huidige en komende 417. Iets met differentielen dat er een verschil was ?
Correct me i've i'm wrong
De reden dat ik je de Tamiya aanraadt, is al zeker omdat ik zeker super content ben van Tamiya, zeker de TRF416 chassis's (416,we,X) zijn heel goed. De 417 zou een iets rustigere wagen zijn met betere baanligging. Ik heb dit zelf nog niet ondervonden maar binnenkort ga ik de 417 zelf aanschaffen!

Ook de onderdelen zijn in de duitse webshops vaak in stock en hebben een zeer goede service. Snelle levering en antwoorden vrij snel op vragen.

En je kan meedoen in de TamiyaCup! Zeker zo iemand als jij kan volgens mij zijn plaats er wel vinden. Zie maar naar Dafke (LOL)

Chassis is helaas in aankoop duurder dan de meeste modellen, maar dat is Tamiya.

Ieder chassis heeft zijn eigen karakter, en het een is meer geliefder als het ander (denk ff aan Xray) Met veel verschillende meningen ga je veel te weten komen over vele merken, zoals het opkomende merk Sakura. Schumacher,Yokomo,Corally,Serpent,Xray,Associated........

Mocht je de tamiya niet zien zitten kan je eens kijken naar het chassis van Yokomo. Ik ken iemand die er eentje heeft, na een tamiya wel is waar en zoals hij al zei. Elke wagen is anders! Als je ookal ziet naar de EK's en WK's zie je ook enkel de top chassis rondrijden.
 
Hallo Olii

Dank je wel voor je uitgebreide reactie en je ervaringen.
Inderdaad de TRF417 had ik al wat info over gekregen, en natuurlijk zelf wat zitten opzoeken :) Het lijkt me inderdaad een zeer leuke wagen, maar hij is wel zoals je zegt qua prijs aan de hoge kant. Maar de kwaliteit zal er ook wel naar zijn...

Stel dat ik begin met een TRF 417, wat heb ik dan nog allemaal nodig? zender/ontvanger heb ik al. Dan nog lipo's/regelaar/motor? nog dingen?
 
Naargelang je gaat rijden zou ik kiezen wat voor motor en regelaar je gaat nemen.
Gewoon in clubverband , dan zou je eens moeten kijken met wat voor regelement ze daar zitten.
Verder in belgie heb je de tamiyacup en het belgisch kampioenschap. Tamiyacup moet je dan meedoen in de gt2 reeks.
Dit wil zeggen een tamiya 12t motor. esc en lipo's zijn vrij
In het BK kan je ook perfect meedoen en zou ik beginnen in de stock klasse. Het is zeker niet dat deze motoren (17.5T) traag zijn! Ze zijn iets sneller in top als de tamiya's maar ze zijn iets tammer in het optrekken. Daardoor kan je zeer beheerst rijden.
Bk is ook een 17.5T motor dan , esc is vrij en lipo's ook en je mag vertimen.
10.5T is niet aan te raden als beginner want daar gaan ze echt heel snel.

Als servo heb ik een low-profile erin zitten van futaba. Zeer goede servo's, ook duur in aankoop. Een savox doet ook zeker niet onder die wel de helft goedkoper is!

Wat ook altijd handig is om te hebben zijn bandenwarmers. Ik gebruik hetzelf niet en ben dus ook af en toe in het nadeel. Maar ik gebruik wel gewoon bandensmeer van Lrp.

Als je een wagen koopt heb je ook een body nodig want die wordt er niet bijgeleverd. In de tamiyacup is dit een subaru sedan body en in het bk vrij. Daar rijden ze vooral met protoform.

Banden heb ik voorkeur naar sorex, ze hebben zowat overal goede grip wat het rijplezier enorm bevorderd!
Hiermee mag je dacht ik ook rijden in het BK maar niet in de tamiyacup!
Tamiya heeft zijn eigen bandjes en die zijn enkel toegelaten in de cup.

Als je een Tamiya koopt en zoekt de Tamiyacup te rijden stuur ik je wel een lijst door met benodigdheden.
 
Laatst bewerkt:
amen olii! mooi uitgelegd.
de 417 staat op seidel momenteel ferm afgeprijsd!


Naargelang je gaat rijden zou ik kiezen wat voor motor en regelaar je gaat nemen.
Gewoon in clubverband , dan zou je eens moeten kijken met wat voor regelement ze daar zitten.
Verder in belgie heb je de tamiyacup en het belgisch kampioenschap. Tamiyacup moet je dan meedoen in de gt2 reeks.
Dit wil zeggen een tamiya 12t motor. esc en lipo's zijn vrij
In het BK kan je ook perfect meedoen en zou ik beginnen in de stock klasse. Het is zeker niet dat deze motoren (17.5T) traag zijn! Ze zijn iets sneller in top als de tamiya's maar ze zijn iets tammer in het optrekken. Daardoor kan je zeer beheerst rijden.
Bk is ook een 17.5T motor dan , esc is vrij en lipo's ook en je mag vertimen.
10.5T is niet aan te raden als beginner want daar gaan ze echt heel snel.

Als servo heb ik een low-profile erin zitten van futaba. Zeer goede servo's, ook duur in aankoop. Een savox doet ook zeker niet onder die wel de helft goedkoper is!

Wat ook altijd handig is om te hebben zijn bandenwarmers. Ik gebruik hetzelf niet en ben dus ook af en toe in het nadeel. Maar ik gebruik wel gewoon bandensmeer van Lrp.

Als je een wagen koopt heb je ook een body nodig want die wordt er niet bijgeleverd. In de tamiyacup is dit een subaru sedan body en in het bk vrij. Daar rijden ze vooral met protoform.

Banden heb ik voorkeur naar sorex, ze hebben zowat overal goede grip wat het rijplezier enorm bevorderd!
Hiermee mag je dacht ik ook rijden in het BK maar niet in de tamiyacup!
Tamiya heeft zijn eigen bandjes en die zijn enkel toegelaten in de cup.

Als je een Tamiya koopt en zoekt de Tamiyacup te rijden stuur ik je wel een lijst door met benodigdheden.
 
Merci Olii dank je wel voor de uitleg! Je mag die lijst altijd eens doorsturen als je wil...
Mijn nitro 1:8 zijn ze zonet komen ophalen, dus hier is weer een autotje minder... :(
 
Dit wil zeggen een tamiya 12t motor. esc en lipo's zijn vrij
In het BK kan je ook perfect meedoen en zou ik beginnen in de stock klasse. Het is zeker niet dat deze motoren (17.5T) traag zijn! Ze zijn iets sneller in top als de tamiya's maar ze zijn iets tammer in het optrekken. Daardoor kan je zeer beheerst rijden.

En te zeggen dat we offroad zitten te rijden met 5.5 en 6.5T om er wat snelheid in te krijgen :p.

Verder heel heldere uitleg Olii. Ben benieuwd wat Kurtje gaat doen op onroad gebied.
 
Ja inderdaad Stewie, maar dat ligt helemaal aan de vertanding :)
Olii heeft gisteren filmpjes laten zien van 17.5 en dat gaat al goed vooruit
Filmpjes van 10.5 met vertiming amai :D
 
Ja inderdaad Stewie, maar dat ligt helemaal aan de vertanding :)
Olii heeft gisteren filmpjes laten zien van 17.5 en dat gaat al goed vooruit
Filmpjes van 10.5 met vertiming amai :D

Geloof het direct, vond de 12.5T met de "lichte" vertanding al goed voorruit gaan :yes:
 
Ja idd zo ne Tamiya spreekt me inderdaad wel aan...
Maar ga nog eens wat onderzoeken eer ik overga tot aankoop hoor.
Al zal dat wel voor mijn verlof in orde komen :D

Circuits hebben we wel een geluk in natuurlijk met Genk en HRT in onze achtertuin...

HRT is natuurlijk wel een nadeel dat enkele mensen daar met de TT01 rijden en de meeste nitro onroad MRX4 / MRX5 etc...
 
Geloof het direct, vond de 12.5T met de "lichte" vertanding al goed voorruit gaan :yes:


12T Stewie:D, helaas sensorless. Maar ze trekken echt wel goed op die motortjes:) Heel af en toe maar last van cogging, maar sensored is en rijdt veel beter:) De 17.5T en 10.5T zijn met sensor.

En inderdaad in HRT moet je licht vertanden.
Maar ginder rijden ze toch met foam he ? Want de trf417 is een rubber chassis ?



Kurtje,
Ik zie juist dat het 21 augustus BK is op Genk. Als je tegen dan nog niets beslist hebt ofzo kan je ginder is gaan kijken. Zitten echt allemaal mensen met veel ervaring! Weet niet of ik er zelf ga zijn dan.. Mocht dat zo zijn laat ik iets weten ;)
 
Laatst bewerkt:
hehe voor 21 augustus zou ik toch wel al beslist moeten hebben...
Zou dat graag voor einde juli al gedaan hebben, dan begint mijn verlof :D
 
Ja ik denk er juist aan dat ik da laatste 2 weken van augustus in Egypte zit dus kan ik zowiezo niet :)

Ben mijne TRF aan't rebuilden. Heb een nieuw chassis moete steke hahaha:D
 
als je neit erg aan Tamiya gebonden bent. Kun je ook een LRP s10 blast TC kopen. zit misschien een lelijke body op maar dat kan je veranderen. Lrp: ze zijn niet duur en toch zeer goed. Bij een modelbouwzaak in Geel heb ik de mijne gekocht en ze hebben er nog 1...
als je wilt stuur ik anders wel een video of mag je wel eens komen test rijden :)
 
Voor hetgeen dat Kurt de wagen zal gebruiken zal die met een lrp tekort komen.
Hij heeft trouwens een T3 van Xray gekocht ;)
 
Nee, Kurt (en ikzelf) kopen eigenlijk niet echt rtr autokes meer.
Niet dat ze slecht zijn ofzo, maar tijdens het bouwproces leer je al veel over de betreffende wagen.

Kurt en ik zitten met de T3 ongeveer op hetzelfde punt. De aandrijflijn zit erin en de shocktowers zijn gemonteerd.

Morgen doen we verder (indien er tijd is :)).
 
Laatst bewerkt:
jaja ze morgen doe ik zeker verder :)
Eerst het diff lager leggen zodat hij meer geschikt is voor asvalt en grotere tracks :)

Dan verder gaan... Wat een instellingen amai!!!
 
Back
Top