Nieuw in lijnbesturing

Hallo lijnbestuurders.

Sinds mijn 10e ben ik gefascineerd door het merk Cox. Op die leeftijd kreeg ik mijn eerste .049 free flight helicoptert waar ik heel wat plezier aan heb beleeft.

Nu 14 jaar laten ben ik nog volop bezig met het verzamelen van motoren en modellen. Ik heb er al best wat in bezit. Tevens ben ik bezig met de verkoop van lijnbesturing vliegtuigen van Cox uit 1980 tot 1990. Iets wat hier minder in trek is, maar de Amerikanen echt verzot op zijn.

Zelf heb ik 0,0 ervaring met lijnbesturing maar vind het wel een zeer interessante tak van de modelbouw. Graag zou ik het lijnbesturen willen leren, met een van mijn cox motors die ik in bezit heb. Ik heb echter geen flauw idee waar te beginnen. Wil iemand me wat tips geven?

De volgende filmpjes hebben mij nog enthousiaster gemaakt:

(you tube, serie genaamd "My Three Sons - Air Derby")

K_Qi_71nOJI[/media] - My Three Sons (S2) - "Air Derby" pt.1/3
9kl_QRRR2ek[/media] - My Three Sons (S2) - "Air Derby" pt.2/3
ZaDWQxWXnVA[/media] - My Three Sons (S2) - "Air Derby" pt.3/3

Bij voorbaat dank!

Bas

Een voorbeeld van een vliegtuig uit mijn collectie:

coxp51-1.jpg

(mocht iemand hier nog oude gebruikte van hebben liggen, zou ik dit graag willen horen!)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bas,

Erg leuke filmpjes, hoog nostalgie gehalte.

Halverwege de jaren 60 vorige eeuw ( allemachtig, wat is dat lang geleden) werkte ik in een modelbouwwinkel waarin dit soort vliegtuigjes als warme broodjes over de toonbank gingen.
Veel klanten met startproblemen, dat demonstreerden we dan in de keuken hoe het moest.

Zelfs mijn oude "Dauntless dive bomber" van Wen Mac, zag ik in het filmpje nog op de toonbank staan......leuk ding, vloog van geen kant ....maar wel leuk :D

Of ze echter doorgaans wel zo goed vlogen als op die filmpjes betwijfel ik, ze waren immers redelijk zwaar, en het motortje stelde niet veel voor wat vermogen betreft.

Mijn LB vliegervaring begon bij een 1,5 cc dieseltje. (een Record trainer)

Maar er zijn hoer ongetwijfeld veel mensen op het forum die je advies kunnen geven over LB nu.

Groetjes,

Jan

Hallo Jan,

Leuk om een stukje over je geschiedinis van de lijnbesturing te lezen en je ervaring in een modelbouwwinkel. Heb je ook veel cox items in de winkel gehad?

Bedankt Herbert, van dat aanbod maak ik graag gebruik!

Hoi Bas,

We verkochten veel Cox en WenMac modellen met uiteraard de bijbehorende onderdelen ..... zoals de blikjes Cox glow-fuel die ik op het filmpje ook zag staan.
Verder hadden we er modelbouwmerken als Graupner, Robbe, en divere andere namen, en balsa, verf, motoren, radiobesturing ....nou noem maar op.
Ook Plastic en treinmodelbouw.
Ik ben daar uiteindelijk gaan werken doordat ik daar als klant vaak kwam.....

Een modelbouwzaak zoals ze er nu niet meer zijn denk ik, ik zou in elk geval niet weten waar.

Groetjes,
Jan

Back