Nieuw lid probeert eerste quadcopter te bouwen

Hoi, ik ben Mike en ik ben van plan om zelf een quadcopter in elkaar te flansen. Ik begin met nul ervaring zonder materiaal, maar ik volg dit forum al een paar weken en omdat ik nu eindelijk vakantie heb leek het me een goed idee om zelf ook iets te maken. Omdat mijn budget niet al te groot is probeer ik de kosten enigszins laag te houden.
Ik heb zelf al een lijst gemaakt met dingen die ik mogelijk ga bestellen en vraag nu jullie hulp om daar aanvullingen/commentaar op te geven.

Ondertussen heb ik alles al besteld:
Controlboard:
CRIUS Multiwii SE Flight Control Board MWC - Flight Control - RCTimer Online R/C Hobby Store:

Om te programmeren:
FTDI Basic Breakout Arduino USB-TTL 6 PIN 3.3 5V - Flight Control - RCTimer Online R/C Hobby Store:

Motoren:
HobbyKing R/C Hobby Store : hacker Style Brushless Outrunner 20-28M

ESC's:
HobbyKing R/C Hobby Store : Mystery 20A Brushless Speed Controller (Blue Series)
(toch maar voor de Mystery ESC's gegaan)

ESC programmeer kaart:
HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Programming card for BlueSeries Brushless Speed Controller

Power distribution board:
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King Quadcopter Power Distribution Board

10x4.5" Props:
10"x4.5 GF Propeller Set Schwarz 4 Stück, 4,50 €

Lipo:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 2650mAh 3S 30C Lipo Pack

Lipo alarm:
HobbyKing R/C Hobby Store : On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s)

Lipo charger/balancer:
HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing ECO6 50W 5A Balancer/Charger w/ accessories

Tx/Rx
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
(Natuurlijk wil ik net als de rest van de wereld de Turnigy 9x 9ch maar die staat altijd op backorder, deze werkt hoop ik ook)

Kabletjes e.d.
HobbyKing R/C Hobby Store : 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set)
HobbyKing R/C Hobby Store : HXT 4mm Gold Connector w/ Protector (10pcs/set)(rode lipo connectors)
HobbyKing R/C Hobby Store : PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS (20PC)(10 paar 3.5 mm gold connectors) x2
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 4mm Heat Shrink Tube - BLACK (1mtr)(1 meter 4 mm heat shrink tube)
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Pure-Silicone Wire 18AWG (1mtr) Black(1 Meter 18 AWG kabel) x2

Het frame ben ik van plan zelf te maken met 4 aluminium buisjes en een houten plaatje als center board.
Ben ik nog wat vergeten? Kabeltjes, aansluitingen oid?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum, leuk om te lezen dat je je gaat wagen aan het bouwen van een quadcopter!

Wat je sowieso nog nodig hebt:
-3.5 mm gold connectors, voor de aansluiting van je motoren aan je ESC (4x 3 connectors)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=68
-4 mm Heatshrink om je gold connectors mee af te dekken en te beschermen tegen kortsluiting
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5277
-Afhankelijk van de grootte van je quadcopter zal je kabels vanaf je esc naar je motor moeten gaan verlengen. Bijvoorbeeld met 18AWG kabel
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11852
-Als je de kabels moet verlengen, moet je ook je ESCS weer opnieuw inpakken in heatshrink. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=13839
-Voor de aansluiting van je LIPO op je power distribution board:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10254

Verder, behalve onderdelen voor je frame, kan ik niet zo veel bedenken. Ik neem aan dat je al beschikt over geschikte soldeer apparatuur? Dat ga je zeker nodig hebben.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Ik had inderdaad al gedacht dat ik zou moeten solderen en gelukkig heb ik al een soldeerbout dus dat is geen probleem. Ik ben van plan om mijn quadcopter diagonaal van het ene uiteinde tot aan het andere 50 cm te maken. Zouden die standaard kabeltjes dat halen?
Wat betreft de kabel om de Lipo aan het power distribution board te maken, zit die niet al meegeleverd aan het bordje vast? Zo staat het wel op de foto in ieder geval

Ik hoor niet altijd even goede verhalen over die rctimer props, ik gebruik zelf de GemFan props (die je onder andere in verschillende kleuren hier kunt kopen).

Voor de rest ziet het er wel goed uit, success met bouwen!

Aan je lipo zitten 2 losse draden, die passen niet direct op je powerboard. Daar heb je dus die verloopkabeltjes voor nodig

Bedankt voor het advies over de props, het lijkt me inderdaad wel handig om een paar goede uit te zoeken.
Voor de duidelijkheid over de aansluiting van de lipo op het powerboard:

Die aansluiting past dus niet hierop:

Voor zover ik kan zien moet dat wel lukken tenzij de aansluitingen niet even groot zijn, maar zeg maar als ik er naast zit.

Bedankt voor het advies over de props, het lijkt me inderdaad wel handig om een paar goede uit te zoeken.
Voor de duidelijkheid over de aansluiting van de lipo op het powerboard:

Die aansluiting past dus niet hierop:

Voor zover ik kan zien moet dat wel lukken tenzij de aansluitingen niet even groot zijn, maar zeg maar als ik er naast zit.

Ik wist niet dat er al een XT60 aansluiting zat op het powerboardje. Dan is het een kwestie van de juiste connectoren kopen, "oude" connectoren verwijderen en nieuwe solderen:-)

Goed, dan komen er dus ook andere connectoren op mijn lijstje te staan:p.
Ik zal het morgenochtend wel even aanpassen

die rode connectoren ben ik persoonlijk zeer tevreden over, heb er meer vertrouwen in dan die xt60 en dergelijke. zitten stevig vast hebben heel veel contact oppervlak en de plastic hulzen zijn mooi groot om stevig beet te pakken om de boel weer los te trekken.
en geen krimpkous over een uitstekend stukje waar je de draden aan moet solderen.
de rode huls zit netjes over alles heen. minder kans op gescheurde krimpkous en een draad welke tegen een alu of metalen onderdeel aan tikt.
nadeel is wel dat ze groter/ langer zijn dan xt connectoren, maar voor een multi moet dat niet veel uitmaken denk ik.

Kijk voor je escs ook naar de blueseries, deze hebben een atmel cpu en kunnen naar simonk geflashed worden, schijnt extra stabiel te zijn.
Mvg
Daniel

Ik had trouwens geen idee dat er verschillen zaten in ESC's, behalve dan dat de verschillende hoeveelheden stroom aankunnen en de een wel en de ander niet programmeerbaar is.
Zijn programmeerbare ESC's standaard al goed ingesteld of moet ik dan ook nog een programmeerkaartje aanschaffen?

De Rode connectors zoals gezien hier zijn de zogenaamde G4
deze kunnen tot ongeveer 80 ampere
de xt-60 zijn tot ongeveer 40-60 amp

Ik heb zonet het controlboard en de usb programmer besteld.
Als het kan wil ik vandaag of morgen de rest ook bestellen, maar ik twijfel nog welke ESC's ik moet nemen

Zoek even op simonk firmware.
Deze is speciaal geschreven voor multi copters.
Standaard is een regelaar voor een vliegtuig of helie geprogrammeerd.
In een multicopter mag een esc nooit stroom naar een motor uitzetten om de accu te beschermen, in een vliegtuig maakt dit minder uit.
Van wat ik heb begrepen gaat de response tijd omlaag en heb je kleinere en meer correcties. Zie het als een snelle servo op de staart van een helie, hoe sneller hoe stabieler.
Progkaart heb je nodig om timing,battery failsafe, slow start, cell count,etc in te stellen in de stock firmware. als je gaat flashen is dit niet nodig, wel een usbavr 5$.
Ik heb helaas 4plush 40a regelaars die niet te flashen zijn.
Denk er toch over om de blueseries te kopen.
Hoop dat dit een beetje duidelijk is

Daniel

@Meddo: jij geeft in de beginpost aan dat je begint zonder ervaring. Betekend dit dat je nog nooit hebt gevolgen? Zo ja, dat zitten we in hetzelfde schuitje.

Ik ben een volledige noob in het vliegen en wil gaan leren vliegen met een multicopter. Zijn die dingen tegenwoordig zo foolproof of kan ik beter ergens anders mee beginnen?

als je helemaal geen vlieg ervaring hebt kan een multi moeilijk en zelfs gevaarlijk zijn.......en frustrerend denk ik als je je quad de grond in boort en opnieuw kan gaan bouwen..

het is raadzaam om iemand die al vliegervaring heeft je de beginselen een beetje te leren.
als we een multicopter meeting hebben zijn er zat mensen die je met alles kunnen en willen helpen.
of misschien woont er wel iemand in de buurt die je kan en wilt helpen.

het zou zonde zijn als je je quad sloopt of zelfs kwijt raakt..

Zoek even op simonk firmware.
Deze is speciaal geschreven voor multi copters.
Standaard is een regelaar voor een vliegtuig of helie geprogrammeerd.
In een multicopter mag een esc nooit stroom naar een motor uitzetten om de accu te beschermen, in een vliegtuig maakt dit minder uit.
Van wat ik heb begrepen gaat de response tijd omlaag en heb je kleinere en meer correcties. Zie het als een snelle servo op de staart van een helie, hoe sneller hoe stabieler.
Progkaart heb je nodig om timing,battery failsafe, slow start, cell count,etc in te stellen in de stock firmware. als je gaat flashen is dit niet nodig, wel een usbavr 5$.
Ik heb helaas 4plush 40a regelaars die niet te flashen zijn.
Denk er toch over om de blueseries te kopen.
Hoop dat dit een beetje duidelijk is

Daniel
Ik heb ff wat opgezocht over dat flashen van de ESC's maar dat lijkt me heel wat werk om voor mekaar te krijgen, zeker omdat ik net begin met het hele multicopter gedoe. Het is misschien wel een goed idee om gewoon voor de blue series te gaan zodat ze later alsnog kan flashen als ik er zin in heb.

@Meddo: jij geeft in de beginpost aan dat je begint zonder ervaring. Betekend dit dat je nog nooit hebt gevolgen? Zo ja, dat zitten we in hetzelfde schuitje.
Klopt, net als jij heb ik nog nooit gevlogen met een multicopter, maar voor alles moet een eerste keer zijn toch?
als je helemaal geen vlieg ervaring hebt kan een multi moeilijk en zelfs gevaarlijk zijn.......en frustrerend denk ik als je je quad de grond in boort en opnieuw kan gaan bouwen..

het is raadzaam om iemand die al vliegervaring heeft je de beginselen een beetje te leren.
als we een multicopter meeting hebben zijn er zat mensen die je met alles kunnen en willen helpen.
of misschien woont er wel iemand in de buurt die je kan en wilt helpen.

het zou zonde zijn als je je quad sloopt of zelfs kwijt raakt..
Ik heb inderdaad al gelezen over wat er allemaal mis kan gaan en ik ga er ook echt niet van uit dat het bij mij allemaal perfect verloopt:p. Ik denk alleen niet dat er veel mensen in de buurt wonen die me kunnen helpen, maar als ik vragen of problemen heb kan ik het ook hier plaatsen lijkt me.

@Meddo: waar woon je dan? Bij toeval heb je toch je plaatsnaam gekozen als gebruikersnaam want dan woon je erg in de buurt?

Back