Nieuw lid probeert eerste quadcopter te bouwen

even kijken op het schema van je ESC welke de signal is, en dan even kijken welke de signal is op het bordje van de multiwii ... dat is eiglk de eniste manier

meestal is de binnenkant van het bordje de signal ... maar ik weet niet of dat bij de multiwii ook zo is .. wel even controleren!

In het boekje dat ik bij de ESC's kreeg staat er in het Engels niks over in, alleen in het Chinees staat er wel wat bij maar dat kan ik jammer genoeg niet lezen.

Ik heb dus maar ff gegoogled en als het goed is is bruin aarde, rood de + en geel/oranje de signal.
Op de multiwii staat het gelukkig wel mooi aangegeven

Google is always your friend :)
Mijn ervaring is nu al dat meegeleverde boekjes minder betrouwbaar zijn dan internet, dus ff opzoeken bij twijfel is vaak al aan te raden.

Geel zit aan de binnenkant? Net als op de multiwii aangegeven? Heel mooi, dan weet je nu ook hoe hij erop moet ;)

Jep, geel zit aan de binnenkant:).

Ik ben zo'n beetje klaar met bouwen, er moet alleen nog een onderstel op, een soort kap ter bescherming en nog wat draadjes moeten beter worden vastgezet. De props heb ik al gebalanceerd en ik heb de lipo al opgeladen, maar ik kwam er net achter dat ik nog geen batterijen voor de zender heb dus ik kan morgen pas beginnen met testen.:(
8633112.jpg

Ik weet niet helemaal zeker of ik de propellers zo goed heb vast gezet:
8633215.jpg

Hoe strak moeten de moeren aangedraaid worden? Zo strak mogelijk of net wat losser?

Oja, dan nog iets: ik ben vergeten een programmeer kabel mee te bestellen met de zender. Is dat erg of kan ik hem zo ook afstellen zonder hem aan een computer te hangen?

EDIT:
Ik kan niks in de gebruiksaanwijzing vinden over instellen zonder pc en de throttle, pitch en yaw waardes zitten allemaal tussen 1100 en 1800 dus dat moet toch wel aangepast worden. Ik kan echter wel de motors armen omdat ik met een switch op de zender de throttle uit kan zetten en dan staat ie wel op 1000.
Het enige probleem is dan dat de motors gelijk al (langzaam) draaien als ze gearmd zijn en ze gaan pas weer uit als ik ze disarm, maar ik kan in ieder geval proberen te vliegen.

Laatst bewerkt:
Maiden flight is gemaakt! :D
Eigenlijk gister al, maar toen heb ik alleen gehoverd, vandaag heb ik echt gevlogen. De besturing is wel even wennen, maar het ging wel aardig voor de eerste keer:p.
Ik moet alleen wel een beetje bijsturen met opstijgen anders kantelt ie gelijk al. Kan dat verholpen worden door een beetje met de trims op de zender te spelen of moet ik iets anders instellen? (De trims heb ik geprobeerd maar ik kreeg hem nog niet helemaal vlak)

bij mij moet ik altijd wat sturen bij het opstijgen.
Het kan te maken hebben met het 'ground-effect-.
Dit is een verstoring van de lucht onder de quad doordat de lucht op de grond botst.
Hierdoor is hij nog niet zo stabiel.
Ik hop meestal vrij vlot los van de grond, en na een halve meter is ie al veel stabieler.

Ik heb het nu ook gemerkt met dat 'ground effect'. Het scheelt inderdaad als je wat hoger gaat vliegen.:)

Ik heb toch maar een kabeltje besteld voor de Tx naar de pc, want ik kan nu de quad eigenlijk niet goed trimmen omdat ik nu telkens de trims moet aanpassen om de motors te armen/disarmen.
Daarbij heb ik ook maar een lipo voor de zender besteld zodat ik verder niet telkens nieuwe batterijen moet halen.

Mijn eerste 'echte' crash is ondertussen een feit:(.
Ik was zonet weer even aan het rondvliegen en toen kreeg ik het idee om eens wat hoger te vliegen. Dat ging op zich goed, maar toen liet ik het gas weer los om hem naar beneden te krijgen. Dat lukte, maar iets sneller dan ik in gedachten had... Hij kantelde ineens en in al mijn onervarenheid kreeg ik hem niet meer op tijd recht. :oops:
Resultaat: kamikaze actie schuin richting de aarde en na een doodssmak kostte het me wonder boven wonder slechts één arm en prop:p.

Beter bekend als: Het commandotje!

beste tip om omlaag te komen naar mijn mening: Of een schuine vlucht zonder extra gas erbij, of heel rustig in stappen.

Back