Nieuw MBV Neptunus bouwproject

2021-06-06 Berge Stahl proefvaart-02.png
 
Vaart ze onder ballast?
Ik heb haar diverse keren zien binnen komen met ca. 250.000 ton ijzererts.
Zij lag dan beduidend dieper.
Groet. Henk.
 
Zie jij die jongens al met een paar ton ballast slepen Henk? Het schip kon 350.000 ton laden. Stel dat de romp ook 50.000 ton woog, dan krijg je een displacement van 400.000 ton. Deel je dat door 50 tot de 3e macht dan heb je een model met een afgeladen gewicht van 3,2 ton. En dan ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat alles (ook de diepgang) op schaal is. Buiten dat het een heel gesleep is met zoveel ballast, moet het model dat ook kunnen (ver)dragen. Gr. Klaas.
 
Henk, Had berekend op de grote schaal 1:50. In 1 : 400 wordt het gewicht 400.000.000 kg gedeeld door 400 tot de 3e macht. Dan komt er afgeladen 6,25 kg uit. Schat dat met een 3 kg erbij het schip wel aan de ijk ligt. Dan valt het gesleep aan ballast wel mee! Gr. Klaas.
 
Jullie hebben gelijk. De boot vaart hier op ballastgewicht. Met een tweede plak ijzererts voorin ligt ze een mooi stuk dieper. De eigenaar kan straks kiezen. Volgeladen varen doen we misschien een keer voor de foto maar is niet zo verstandig met zijn klein - kind aan het roer straks.
 
De Berge Stahl vervoerde voornamelijk de ijzerertssoort Itabira uit Brazilië.
Deze soort is niet rood, maar donkergrijs.
Hopelijk kan je het aanpassen, daar als iemand, die bekend is met overslag van ertsen de kleur ziet, deze waarschijnlijk zal reageren.
Overigens, deze ertssoort, zeker in concentraat, stortgewicht ca. 3,3, is zo hoog, dat er hiervoor aangepaste grijpers werden besteld.
Groet. Henk, ex werknemer EECV waar zij gelost werd.
 
Wat een mooi "weetje" dat deze erts grijs moet zijn. Deze plakken zijn schelpenzand met twee-component hars op kleur. Dat wordt dus overspuiten, ik zal het de eigenaar zeker nog even meegeven. 25 Juli is de overdracht van het model op de modelbouwhaven bij de AMVZ in Zevenkamp. Het bouwteam bestond uit 3 leden van de stichting Modelgroep Nederland die wekelijks bouwt in houtwerkplaats "Orion" in Zevenkamp Rotterdam.
We hebben de geschatte 100 bouwuren 'enigszins' overschreden en dus nog meer dan verwacht plezier van het bouwen gehad.

De nieuwe eigenaar betaalt een symbolisch bedrag en komt hopelijk zelf zijn Esso tanker bouwen op de club als hij met pensioen is. Deze scheepskok begint in augustus aan zijn laatste halfjaar-reis voor zijn pensioen.

We mogen het model jaarlijks minstens een keer tonen op een club-event en kunnen hem dan gelijk een onderhouds beurtje geven.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top