Nieuw model bergfalke II 55 cg probleem

Hallo, ik heb een vraag aangaande een nieuw model van Pilot-RC Co,Ltd. de Bergfalke II 5, dit model is zoveel mogelijk als schaal kist ontworpen en de eerste proto is al klaar, alleen is het zwaarte punt niet goed te krijgen, mits er enorm veel gewicht in de neus geplaatst wordt, is dit normaal bij dit model, in het echt zit er natuurlijk een piloot in de cocpit, en dit geeft ook meer gewicht aan de voorkant, maar is dit met een schaal kist anders op te lossen, of is een zware schaal pop noodzakelijk.

Graag een mening of suggestie hieromtrent.

full

full

Wingspan: 5.5m
Flying wieght: 7.5kg

Alvast bedankt Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan.
Gaaf ding zeg. Maar ik snap je vraag niet helemaal...
Een 5,5m kist die vliegklaar 7,5kg weegt? Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Zal toch eerder het dubbele moeten zijn :confused:
En hoeveel gewicht moet er dan in de neus? Ik weet niet wat jij veel vindt maar dat kan inderdaad best wel wat zijn. De echte weegt 300kg leeg, daar moet een gewicht van een mens (reken even op 75kg) voorin, dus dat is een kwart van het leeg gewicht.
bij mijn (veel kleinere) Minimoa en Ka-8 is het al bijna een halve kilo lood wat er bij moet.

Ja wat versta je onder "enorm veel gewicht" het zou mij niet verbazen dat dat 2 kg wordt of meer. Anders kijken of ergens in de staart nog wat(gewicht) te halen valt.

Hoi Jan.
Gaaf ding zeg. Maar ik snap je vraag niet helemaal...
Een 5,5m kist die vliegklaar 7,5kg weegt? Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Zal toch eerder het dubbele moeten zijn :confused:
En hoeveel gewicht moet er dan in de neus? Ik weet niet wat jij veel vindt maar dat kan inderdaad best wel wat zijn. De echte weegt 300kg leeg, daar moet een gewicht van een mens (reken even op 75kg) voorin, dus dat is een kwart van het leeg gewicht.
bij mijn (veel kleinere) Minimoa en Ka-8 is het al bijna een halve kilo lood wat er bij moet.

Hoi,

Ik vraag het even na, of het over het vlieggewicht gaat incl besturing, of over het gewicht zoals de kit geleverd wordt.

Bedankt voor de reactie.

Ja, dat is volkomen normaal. De 4m Ka-7 van Raymond heeft ook ruim een kilo gewicht voorin nodig (en weegt vliegklaar zonder lood/motor/accu in de neus zo'n 4,5kg, dus iets minder dan een kwart van het vliegklare leeggewicht)

Ja, dat is volkomen normaal. De 4m Ka-7 van Raymond heeft ook ruim een kilo gewicht voorin nodig (en weegt vliegklaar zonder lood/motor/accu in de neus zo'n 4,5kg, dus iets minder dan een kwart van het vliegklare leeggewicht)

Klopt, En ik kan het weten omdat ik deze Ka-7 wel eens "weg heb mogen gooien" :) :D
Echt spierballen werk en altijd weer spannend.

Vergeet ik bijna te vermelden dat het een mooie kist gaat worden, goeie keuze!!

5m50 model
17m20 origineel
schaal 0,32:1

Massa origineel leeg 300 kg
max massa 500 kg
Aanname normale massa 400 kg

Massa verandert oha. met de 3e macht van de schaal. Dus de massa van het model zou rond de 0,32^⅓=0,0323 tov. van het origineel moeten liggen (^⅓ is de derdemachtswortel).
0,0323 x 400 kg = 12,9 kg
Ik zou zeggen je hebt nog een tikkie ruimte. :rolleyes:

Een mens zou op die schaal 4,3 kg wegen (80 x 0,0323). Oké, een mens zit niet pal in de neus, maar meer naar achteren. Maar 2 kg 'mens in de vorm van lood' lijkt me heel normaal.

Dirk.

N.B.
Prachtige bak trouwens!

N.B.2
7,5 kg voor zo'n formaat houtbouwkist komt onwaarschijnlijk laag over. Ik zou me zorgen maken over de sterkte ... :confused:

5m50 model
17m20 origineel
schaal 0,32:1

Massa origineel leeg 300 kg
max massa 500 kg
Aanname normale massa 400 kg

Massa verandert oha. met de 3e macht van de schaal. Dus de massa van het model zou rond de 0,32^⅓=0,0323 tov. van het origineel moeten liggen (^⅓ is de derdemachtswortel).
0,0323 x 400 kg = 12,9 kg
Ik zou zeggen je hebt nog een tikkie ruimte. :rolleyes:

Een mens zou op die schaal 4,3 kg wegen (80 x 0,0323). Oké, een mens zit niet pal in de neus, maar meer naar achteren. Maar 2 kg 'mens in de vorm van lood' lijkt me heel normaal.

Dirk.

N.B.
Prachtige bak trouwens!

N.B.2
7,5 kg voor zo'n formaat houtbouwkist komt onwaarschijnlijk laag over. Ik zou me zorgen maken over de sterkte ... :confused:

Kijk zo'n antwoord is niet gebaseerd op gevoel maar op kennis. En daarom is zo'n forum nou erg leuk en leerzaam.

Is de oorspronkelijke Bergfalke geen tweezitter? Dan kom je al meer in de buurt... (alleen zit dan de achterste plaats doorgaans op het zwaartepunt)
Als hij inderdaad op (in?) het ZW-punt zit, telt die mens inderdaad alleen mee voor de vleugelbelasting, en niet in het momenten-samenspel dat het ZW-punt bepaald. Maar op zich een zinnige opmerking, want het is wel iets waarmee je rekening moet houden.
N.B.
Leuk dat we je weer vaker 'zien' op het forum!

Kijk zo'n antwoord is niet gebaseerd op gevoel maar op kennis. En daarom is zo'n forum nou erg leuk en leerzaam.
"Bedank foor die bloeme", maar ook niet teveel eer ...
Ik probeer alleen iets op een logische manier af te leiden.
Of die afleiding correct is moet nog blijken, maar meer hebben we niet op dit moment.
Overigens ben ik er wel van overtuigd dat dit verhaal op hoofdlijnen klopt.

Dirk.

Als hij inderdaad op (in?) het ZW-punt zit, telt die mens inderdaad alleen mee voor de vleugelbelasting, en niet in het momenten-samenspel dat het ZW-punt bepaald. Maar op zich een zinnige opmerking, want het is wel iets waarmee je rekening moet houden.
Dirk.

Helemaal goed dat de tweede man in het ZWP zit. Dat was meen ik een van de redenen waarom deze dubbelzitters/leskisten, waarbij de vleugels pijlstelling naar voren hebben, werden gebouwd....

Bedankt voor de reacties, pilot liet mij weten dat hij ongeveer 1.5 kg in de neus moet plaatsen om de Bergfalke in ballands te brengen, dit is dus normaal voor dit soort zwevers.

Groeten Jan

Back