Nieuw model Trimaran

• Topicstarter Topicstarter Tomaran
  • Startdatum Startdatum
Ik zie niet zo gek veel verschil eigenlijk.:? Beide boten hebben een brede hoofdromp en smalle, kleinere drijvers. Als jacht vind ik het helemaal niks. De trimarans die een "salon" over de volle breedte van de drie drijvers hebben met een glazen schuifpui aan de achterkant, vaak opgeleukt met plastic palmen op het achterdek vind ik helemaal afschuwelijk.
ESCAPE-3.jpg

Maar ja: de rompvorm blijft een tri natuurlijk:mad:

De tri uit waterworld is natuurlijk toch wel een vreselijk stoer apparaat.

Wat een spuuglelijk gebakje! Ja, het heeft een centrale romp en twee 'drijvers', maar het lijkt me stug dat ze ook één drijver uit het water zal halen bij een beetje wind.
Dit is gewoon een salonboot voor watjes die er niet tegen kunnen om een beetje scheef te varen. :wink:

En ik zweer het je: ik heb ze rond het ijsselmeer echt gezien met plastic palmen achterop (en een grote glazen schuifpui).

Jip dat zou zo maar kunnen hier in nederland palm bomen op je boot :?
Meschien dat die als parasol diende whaha 8)
Wat zijn het tog raare jongens die hollanders 8)

ik zag niet echt verschil tussen die twee afbeeldingen tijdens het varen...
maar idd wat is dat een lelijke boot die met de salon over de hele breedte. Ik ben dus absoluut niet van plan om dat te bouwen. Dat is echt tijdverspilling!
verder zijn er nog geen vorderingen bij het project. Ik denk dat ik vrijdag weer wat ga doen. In ieder geval ga ik dan het skelet maken van de boot. Ja er komen spanten in. En misschien nog wat beplanken.
ja jongens nu komt het:
mfoilerf3_5a.jpg

ik ga allereerst proberen om mijn trimaran te laten varen. Maar daarna komt deze stap er nog bij. Dit wordt wel een hele klus. Maar ik denk dat het moet lukken. Ik ben van plan om er eerst een kleine kiel onder te zetten, die later dan dus weg moet. Ik vind dit namelijk wel erg vett!

Heb gister de spanten gemaakt bij modelbouw les. Was wel ongeveer uur bezig. Mn leraar vond het trouwens een prima idee.
Ik ben van plan om volgende les het dek erop te zetten. En dan te gaan beplanken. Dit lijkt wat vaag...
Hier een korte uitleg Ik zet de spanten op het dek. Dus dan ligt de boot op de kop. Dan ga ik met 4 of 6 planken de boot beplanken. Daarna moet ik het plamuren.
Tom

Hoi Tomaran,

de trimaran op de foto hierboven is er volgens mij een van het type Mini 40.

Op de site van Hugo (username=iwema) kun je de tekening van de mini40 in dxf formaat downloaden.

met een tekenprogramma zoals autocad of coreldraw kun je dan het DXFje zover uitvergroten als je wil en afdrukken.

Ik heb mijn model uitvergroot totdat de romplengte 70cm is geworden, dit geeft een masthoogte van iets meer dan 1 meter.

Op dit forum is dit al besproken en zeer waarschijnlijk is mijn trimaran nog iets te klein om lekker te laten varen maar ik wilde niet groten dan 70cm romp lengte.

Zoek op dit forum maar op trimaran of op mijn topics van john33 er zijn bouwfoto's van mijn tri dan kun je die eens bekijken.

denk er niet te licht over, een mutihull kan snel varen maar als een multihull om gaat slaan dan is het vaak al te laat en gaat ie om.
en kun je gaan roeien of zwemmen.

Wat jij wil is ook nog het gebruik van draagvleugels.
Ik hoop dat dit gaat lukken maar ik begin er niet aan.

Voor meer info kun je googlelen naar Mini40 of mini 40 trimaran.

Suxxes en laat eens wten hoe het gaat.

Back