Nieuw model TU-Delft maakt maiden

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Hier zal @Rick NL wel het een en ander vanaf weten.
Een testmodel van een vliegende vleugel maakt zijn maiden.
Volgens mij TU Delft in samenwerking met de KLM.
Wel een hele scherpe V vorm.

 
Het is een project van de TUDelft met financiële en andere support van zowel KLM als Airbus.
Ik heb er niets mee te maken of te maken gehad, behalve dan dat ik Professor Rudolf Vos met zijn afstuderen ondersteund heb in de jaren 2003/2004.
Mooi dat ze de maiden succesvol hebben afgerond.
 
Ok, ik denk Rick weet alles maar helaas.
Ik vind die pijlstelling zo scherp, vroeg me af waarom dat was wantbin het verleden is er ook al gedacht over een vliegende passagiersvleugel maar die had een beetje een horten uiterlijk.

GJ
 
upload_2020-9-2_7-46-4.jpeg
upload_2020-9-2_7-46-4.jpeg


Ik las eens dat een delta de ideale vorm is. Mede daardoor heb ik de Impressivo Massimo bouwkit gekocht. Binnenkort eens afbouwen.
 
"De" ideale vorm bestaat niet, hooguit de ideale vorm die hoort bij een flink aantal randvoorwaarden.
Als de ideale vliegvorm zou bestaan, zouden alle vogels op elkaar gaan lijken.
Een zwaluw eet andere dingen dan een reiger, en mede daarom zijn hun vormen zo veel anders.
 
Een delta overtrekt niet of minder snel, dat is het ideale aan de vorm.
Maar ik heb nog nooit een thermiekzwever in deltavorm gezien dus dan kom je op wat Rick zegt, elke toepassing heeft een bepaalde ideale vorm.

GJ
 
Gerben, de piloot is iemand die jij volgens mij hebt leren vliegen, Nando van Arnhem.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Yep, is begonnen bij de ACK met vaste vleugels en daarna overgestapt naar heli.

GJ
 
Hij vloog een tijd voor Mikado met het V-Stabi systeem. Nu snap ik de vorm van het vliegtuig ;)
 
Als de ideale vliegvorm zou bestaan, zouden alle vogels op elkaar gaan lijken.

Ondanks dat niet alle vogels op elkaar lijken weten trekvogels maar al te goed dat vliegen in een V-formatie de ideale formatie is. Ik vraag me daarom nog steeds af waarom lijnvliegtuigen over lange afstanden niet in formatie vliegen. :)
 
Dat is eens getest door Mythbusters (geloof ik) Ze konden met eenmotorige propellerkistjes meetbaar efficienter vliegen, minder vermogen nodig om op snelheid/hoogte te blijven, maar ze moesten zo dicht op elkaar vliegen en zo intensief sturen dat het gevaarlijk werd
 
Ook dat zouden bij de TU Delft eens kunnen gaan onderzoeken. Met de huidige beschikbare elektronica en computers zou het toch mogelijk moeten zijn dat lijnvliegtuigen middels sensoren de afstand onderling moeten kunnen bewaren want deze techniek zit al autonome auto's verwerkt. Oké, het blijven vliegtuigen met passagiers en dus risicovoller dan een auto.
 
en wat dacht je van de turbulentie die in het zog van het eerste vliegtuig staat?
Lijkt mij niet heel fijn vliegen daar. Heeft een kleiner vliegtuig wel eens de 'kop gekost' toen bv een cessna te snel na een jumbo door het zelfde stuk luchtruim ging.

Erik
 
Auto's doen het autonoom ook nog niet heel erg betrouwbaar:rolleyes:

Er wordt vanalles verzonnen in de scheepvaart omdat de een of andere zeezieke computerprogrammeur denkt dat hij op die manier bemanning uit kan sparen maar het enige wat ze vooralsnog redelijk onder de knie hebben is stil liggen (Dynamic Positioning)

Echt ergens naartoe varen, reageren op veranderende weers- en verkeers omstandigheden en dat ook blijven doen zonder dat een sensortje of computertje of relaistje de geest geeft lukt ze zelfs met die trage zeeschepen niet, laat staan een verkeersvliegtuig die dat binnen enkele meters van een ander moet doen bij snelheden waar secondes jaren duren en elke fout een serieuze verzekeringsclaim gaat opleveren.

Ik denk dat een efficiente extreme-pijlstelling-liftingbody goedkoper is om te ontwikkelen;);)
 
  • Like
Reactions: Cnn
Een delta overtrekt niet of minder snel, dat is het ideale aan de vorm.
Maar ik heb nog nooit een thermiekzwever in deltavorm gezien dus dan kom je op wat Rick zegt, elke toepassing heeft een bepaalde ideale vorm.
GJ
Ik heb 40 jaar 1:1 delta's gevlogen (zeilvliegers, deltavliegers) en dat zijn echt prima thermiekvliegers.
Overigens is één van de betrokkenen bij die Flying V Henry Werij, die ooit ook een goeie deltavlieger was.
Jammer dat de naam Flying V al in gebruik was voor een populaire rockgitaar.
 
Back
Top