Nieuw model TU-Delft maakt maiden

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door GJVO, 1 sep 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hier zal @Rick NL wel het een en ander vanaf weten.
    Een testmodel van een vliegende vleugel maakt zijn maiden.
    Volgens mij TU Delft in samenwerking met de KLM.
    Wel een hele scherpe V vorm.

     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    Het is een project van de TUDelft met financiële en andere support van zowel KLM als Airbus.
    Ik heb er niets mee te maken of te maken gehad, behalve dan dat ik Professor Rudolf Vos met zijn afstuderen ondersteund heb in de jaren 2003/2004.
    Mooi dat ze de maiden succesvol hebben afgerond.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ok, ik denk Rick weet alles maar helaas.
    Ik vind die pijlstelling zo scherp, vroeg me af waarom dat was wantbin het verleden is er ook al gedacht over een vliegende passagiersvleugel maar die had een beetje een horten uiterlijk.

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.752
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    upload_2020-9-2_7-46-4.jpeg upload_2020-9-2_7-46-4.jpeg

    Ik las eens dat een delta de ideale vorm is. Mede daardoor heb ik de Impressivo Massimo bouwkit gekocht. Binnenkort eens afbouwen.
     
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    "De" ideale vorm bestaat niet, hooguit de ideale vorm die hoort bij een flink aantal randvoorwaarden.
    Als de ideale vliegvorm zou bestaan, zouden alle vogels op elkaar gaan lijken.
    Een zwaluw eet andere dingen dan een reiger, en mede daarom zijn hun vormen zo veel anders.
     
    Thedo en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een delta overtrekt niet of minder snel, dat is het ideale aan de vorm.
    Maar ik heb nog nooit een thermiekzwever in deltavorm gezien dus dan kom je op wat Rick zegt, elke toepassing heeft een bepaalde ideale vorm.

    GJ
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.470
    Locatie:
    Rotterdam
    Rick, kan het te maken hebben met de snelheid, beter gedrag in trans-sone bereik?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben, de piloot is iemand die jij volgens mij hebt leren vliegen, Nando van Arnhem.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2020
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.980
    Locatie:
    Nootdorp
    Nando de 3D helivlieger ?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Yep, is begonnen bij de ACK met vaste vleugels en daarna overgestapt naar heli.

    GJ
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.980
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij vloog een tijd voor Mikado met het V-Stabi systeem. Nu snap ik de vorm van het vliegtuig ;)
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.470
    Locatie:
    Rotterdam
    Ha grappig, dat is lang geleden!
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.470
    Locatie:
    Rotterdam
    Toch iets goed gedaan denk ik :)
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    .
    Ondanks dat niet alle vogels op elkaar lijken weten trekvogels maar al te goed dat vliegen in een V-formatie de ideale formatie is. Ik vraag me daarom nog steeds af waarom lijnvliegtuigen over lange afstanden niet in formatie vliegen. :)
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.923
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is eens getest door Mythbusters (geloof ik) Ze konden met eenmotorige propellerkistjes meetbaar efficienter vliegen, minder vermogen nodig om op snelheid/hoogte te blijven, maar ze moesten zo dicht op elkaar vliegen en zo intensief sturen dat het gevaarlijk werd
     
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    .
    Ook dat zouden bij de TU Delft eens kunnen gaan onderzoeken. Met de huidige beschikbare elektronica en computers zou het toch mogelijk moeten zijn dat lijnvliegtuigen middels sensoren de afstand onderling moeten kunnen bewaren want deze techniek zit al autonome auto's verwerkt. Oké, het blijven vliegtuigen met passagiers en dus risicovoller dan een auto.
     
  17. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    REO
    en wat dacht je van de turbulentie die in het zog van het eerste vliegtuig staat?
    Lijkt mij niet heel fijn vliegen daar. Heeft een kleiner vliegtuig wel eens de 'kop gekost' toen bv een cessna te snel na een jumbo door het zelfde stuk luchtruim ging.

    Erik
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.923
    Locatie:
    Rijnsburg
    Auto's doen het autonoom ook nog niet heel erg betrouwbaar:rolleyes:

    Er wordt vanalles verzonnen in de scheepvaart omdat de een of andere zeezieke computerprogrammeur denkt dat hij op die manier bemanning uit kan sparen maar het enige wat ze vooralsnog redelijk onder de knie hebben is stil liggen (Dynamic Positioning)

    Echt ergens naartoe varen, reageren op veranderende weers- en verkeers omstandigheden en dat ook blijven doen zonder dat een sensortje of computertje of relaistje de geest geeft lukt ze zelfs met die trage zeeschepen niet, laat staan een verkeersvliegtuig die dat binnen enkele meters van een ander moet doen bij snelheden waar secondes jaren duren en elke fout een serieuze verzekeringsclaim gaat opleveren.

    Ik denk dat een efficiente extreme-pijlstelling-liftingbody goedkoper is om te ontwikkelen;);)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    .
    Juist bij een V-formatie speelt dit niet. :)
     
  20. bdoets

    bdoets verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.806
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb 40 jaar 1:1 delta's gevlogen (zeilvliegers, deltavliegers) en dat zijn echt prima thermiekvliegers.
    Overigens is één van de betrokkenen bij die Flying V Henry Werij, die ooit ook een goeie deltavlieger was.
    Jammer dat de naam Flying V al in gebruik was voor een populaire rockgitaar.
     

Deel Deze Pagina