nieuw model van type IX-c 40 in 1:72???

• Topicstarter Topicstarter U-Kater
  • Startdatum Startdatum
U

U-Kater

Guest
Beste bubbleheads,

Ik vroeg me af of iemand van ons forum deze foto's al had gezien:

http://www.modelshipgallery.com/gallery/ss/dkm/U-853-72-dp/dp-index.html

Mensen die het type VII van Revell al hebben gebouwd en mogelijk ook geinteresseeerd zijn in hun nieuwe type VII-c 41 zullen vermoedelijk ook erg geinteresseerd zijn in een type IX model in schaal 1:72.
Laten we die Don Preul allemaal een mailtje sturen en hij dat model gaat produceren zodat we mogelijk een nog beter 2006 hebben.

Groetjes,
U-Kater :wink:

Hoi Wiljan,

Mooie boot! Maar mischien een domme vraag, ik ben niet thuis is dit type boten, waar dient die versmalling in het voordek voor??

Voor zover ik weet was dit bedoeld als truc ter verbetering van de snelheid...een soort erg natte CW-waarde dus. Ik denk dat U-kater je hier alles over kan vertellen...

Jos

Jawel, en hier komt het dan;

Het "missende" gedeelte werd door de duitsers "Schnelltauchback" genoemd.
Het type IX stond ook bekend als "Seekuh" (vrij vertaald; zeekoe) wat een niet zo fraaie bijnaam was. Dit was weer te danken aan het feit dat de IX een stuk langzamer was met duiken dan het type VII. Ik bedoel hiermee de tijd die nodig was om zo snel mogelijk van boven water tot helemaal onder water te komen( dus onzichtbaar voor de vijand)
Om de duiksnelheid te vergroten haalde men op het einde van de oorlog stukken uit het dek, onder het motto, als je er minder van hebt duurt ook ook minder tijd om het onder water te krijgen.
Een gemiddeld ervaren crew van een type VII kon de boot in een tijd van ongeveer 30 seconden geheel onder water krijgen(periscoopdiepte = 13 meter). Bij de IX duurde dat 15 tot 20 seconden langer.
Wel eens berekend hoe veel meter een vliegtuig aflegt in 15 tot 20 seconden bij een snelheid van 500 km per uur? In ieder geval net genoeg om een paar flinke dieptebommen af te werpen op een duikende en daardoor geheel weerloze onderzeeër met meestal een zeer destructief resultaat.
Of het bedachte inderdaad konstruktief was valt te betwijfelen, de duiksnelheid ging er wel iets op vooruit maar het eindresultaat weten we allemaal, ze verloren de oorlog (gelukkig)

Tot de 15de,
U=Kater

Het zou inderdaad erg leuk zijn als deze IX-C in productie ging.

Over de inkepingen op het voordek. Ze dienen zoals Jos en U-Kater reeeds vermelde voor verbetering van de duiksnelheid. Deze verbetering bestond eruit waterdichte opberg containers voor reserve torpedo's te verwijderen. Deze zaten op de plaats waar nu de inkeping in het dek zit. Doordat deze containers een zeker volume hebben wat boven de waterlijn licht moet er dus meer water in de balasttanks worden gelaten om de boot te laten duiken. Dit kost dus extra tijd.

Groetjes:

Mathijs

Ronald,

Jouw link betreft een type VII/C-41 dit is niet de IX-C welek U-Kater bedoelde.

De IX-C was groter dan de VII, daarnaast kan je een VII altijd herkennen aan de sadeltanks. Het type IX heeft deze niet. Wellicht dat je dacht dat het dezelfde boot was aan de hand van de toren. Beide modellen zijn namelijk uitgevoerd met een Turmumbau IV met een 3,7 cm kanon op de lower wintergarten.

Groetjes:

Mathijs

Mathijs,

Ik sluit me helemaal bij je aan. Alleen de waterdichte containers waren toen men met de snelduikbak begon te experimenteren al vrijwel niet meer in gebruik.
Men durfde toen amper meer boven water te komen, laat staan dat ze probeerden reservetorpedo's boven water in de boot probeerden te krijgen want dat duurde voor 1 torpedo al meer dan een uur.( afhankleijk van de zeegang zelfs nog langer)
Alleen de boten op de "west" (IX-D2) hadden ze nog wel.

Groetjes,
U-Kater

Back