Nieuw: Multiplex Merlin

multiplex probeert met de Xeno inderdaad ook de klant te koppelen aan de eigen setup. Het probleem aan de Xeno is dat de motor halverwege het toestelletje zit en er vervolgens een as van 10cm(?) aanzit richting de propellor. Erg omslachtig.

Klopt. Ik heb opgeteld wat je kwijt bent als je die motorset als spareparts besteld en dan zonder motor/regelaar, zodat je die elders kan halen. Voor een stukje elapor, kapje, as, spinner, prop en nog wat kleinspul ben je 70 euro kwijt. Die Xeno is best redelijk geprijsd als zwever, maar om 'm te motoriseren ben je een fortuin kwijt.

Aangezien ik op zich al genoeg parkflyers heb, overweeg ik een Blizzard; 89,= euro en gewoon m'n eigen setup inbouwen.

Laatst bewerkt:
de blizzard is beter te motoriseren met HC motoren en dergelijke dacht ik. misschien koop ik hem ook nog eens. hotliners interesseren me erg, en de merlin is redelijk klein om er vaak mee buiten te kunnen vliegen.

(waar 89 voor de blizzard?)

de blizzard is beter te motoriseren met HC motoren en dergelijke dacht ik. misschien koop ik hem ook nog eens. hotliners interesseren me erg, en de merlin is redelijk klein om er vaak mee buiten te kunnen vliegen.

(waar 89 voor de blizzard?)

Eens; neemt niet weg dat de Merlin een erg leuk kistje is.
De Blizzard kost o.a. bij Lindinger (6 euro verzendkosten uit Oostenrijk - moet je bij nederlandse webshops eens mee aankomen) en Hoellein 89,= euro. De Robbe Roxxy BL 3529-24 kost bij Lindinger 35 euro (z'n HobbyCity-equivalent nog geen 2 tientjes) en lijkt mij een erg leuke optie om er een "lauw-liner" van te maken.

Even voor iedereen ,het wachten is op de pakketpost van uiteraard TNTpost ,daarin zit o.a de motoren voor de merlin we gaan beginnen met deze n.l van HC de TURNIGY 28-22-A 1600Kv Outrunner (Eq:2204).
Een opvolger van dd BL serie (zeg gewoon maar een copy) met zijn 130 watt een goede vervanger voor de powertrain die multiplex aanraadt (is 50 Watt) ,en die ik echt over de top vind gaan ,veel en veels te duur.
De cone wordt 35 mm ,bij 30 mm sluiten de proppellers niet netjes naast het vliegtuig ,wat nadelig is voor de airspeed uiteraard.
Turnigy 900 als servo ( nog steeds een van de beste in het low budget systeem en krachtig genoeg met een 1,6 Kg trekkracht) ,en uiteraard een 2s1p 800 mA lipo cel ,vermoedelijke airspeed zal ergens rond de 80 Km zijn met een vliegtijd van ongeveer 10 tot 20 min. afhankelijk van de trottle manegment.
Totaal vlieggewicht komt ongeveer op 350 tot 400 Gr slowliner,hotliner,lauwliner ik weet het niet maar gezien de grote van het kistje vermoed ik dat het een rappe machiene wordt.
Voor vervanging van de motor ,ga ik eerst de rode clowns neus waar de motor aan vast zit ,bewerken met dubbelzijdige tape voor tapijt ,doe je dit niet dan kan je na de motage er niet meer bij ,en kunnen de motoren ook niet uitgewisseld worden ,meer ideen laat mij even horen.
Groentes Cees Dorst

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een stukje elapor, kapje, as, spinner, prop en nog wat kleinspul ben je 70 euro kwijt. Die Xeno is best redelijk geprijsd als zwever, maar om 'm te motoriseren ben je een fortuin kwijt.

Door dit soort dingen is MPX mij dus kwijt als klant. De nog ongebouwde EZ* op zolder is de laatste kist die ik van ze aanschaf. Geld verdienen is één ding, diefstal is heel wat anders.

Ach kom nou toch, diefstal.. zoek dat woord eens op in de Dikke van Dale.

Tjonge jonge , sadking-billy wat kan je geweldig zeuren ,nu weer over het plaatsen van punten ,doe me een lol ga in een schommel stoel zitten mijmeren over het misbruik van de nederlandse taal ,dit is een hobby-forum en het gaat dus over de hobby voor mislukte neerlandizie zijn er andere fora ,en bij the way taalfouten krijg je ook nu gratis.
Cees Dorst

Okee sadking-billy ,zoals je al zei bij de RC-groups ,je vind dit diefstal ,ik zie het probleem niet ,je vind hem te duur ,dan koop je hem niet ,daar kan je lang en kort over praten en is dus volgens de DVD absoluut geen diefstal ,dezelfde mening had je over de merlin ,ik heb hem gekocht bij natterer ,ik vind het een leuk kistje en wou hem wel hebben ,ondanks dat andere lopen te emmeren over het feit dat hij te duur is ,ga ik gewoon op zoek naar een methoden om hem wel betaalbaar te houden ,misschien wel onorthodox maar dat is hobby ,zie maar wat je met de info doet.
DIT IS EEN DISCLAIMER ,ALLE TAALFOUTEN ZIJN GRATIS ,EN OVER ALLE ANDERE KLACHTEN IS GEEN CORRESPONDENTIE MOGELIJK.
Tenzij het positiev en reel is ,plus bijdraagd aan de hobby

Zeg Kees, doe even rustig zeg. Het lijkt me duidelijk dat af en toe een enter je stukjes een stuk leesbaarder maakt. Ik zal vast niet de enige zijn die dat denkt en neem nu maar van mij aan dat ik me om wat spel- stijl- en schrijffouten echt niet druk maak.

Er zijn hier ook mensen actief die wat meer moeite met lezen hebben of al wat ouder zijn, voor hen is zo'n enorme lap tekst gewoon lastig te lezen. Je hebt wel wat moeite met (vriendelijk en niet erg serieus bedoelde, vandaar de ;) )kritiek geloof ik? Stress is erg slecht voor je hoor :)
Bovendien, tweemaal onder elkaar een persoonlijke aanval op mij, netjes hoor. Tsss.

hezik, ik weet wat de letterlijke betekenis is; maar je zult met me eens zijn dat 70 euro voor een stukje piepschuim en wat plastic (-edit- ik bedoel hier dan het reserve setje zonder de motor) niet erg correspondeert met de werkelijke (en zelfs maar relatieve) waarde ervan. Dat ze dit logischerwijs doen om te zorgen dat mensen niet alleen het 'reserve-setje' kopen en er zelf electronica bij aanschaffen is overduidelijk; het zou wél van voortschrijdend inzicht getuigen als ze die prijs acceptabel zouden houden. Tenslotte zijn er altijd mensen die voor de makkelijke route gaan en toch gewoon de MPX-spulletjes aanschaffen.

Maargoed, het is natuurlijk maar nét wat het je waard is. :)

Laatst bewerkt:
Sorry sadking-billy mijn excuses ,helaas kom ik de laatste tijd vaker op een hoop fora deze onzin tegen ,ik begin daar een beetje allergish voor te worden ,nogmaals het was niet persoonlijk bedoeld Groeten Cees

Even voor iedereen ,het wachten is op de pakketpost van uiteraard TNTpost ,daarin zit o.a de motoren voor de merlin we gaan beginnen met deze n.l van HC de TURNIGY 28-22-A 1600Kv Outrunner (Eq:2204).
...

Hallo Cees,

Dank voor het delen van de motor; ikzelf ben sinds afgelopen weekend ook eigenaar van de Merlin en ik vind het een stikleuk kistje. Met de nadruk op tje want het is wel een "petit" versie van de easyglider. De discussie over hoe duur dit stukje foam wel niet is vind ik overbodig. Hij is niet veel duurder dan bijvoorbeeld een Graupner Discus waar ik ontzettend veel plezier aan beleef.
Ik en mijn vader hebben nagenoeg de hele mpx lijn en alles is simpel te bouwen, vliegt super out-of-the-box en we zijn allebei heel tevreden. Ik bouw ook andere dingen en als dat dan niet gaat zoals ik wil denk ik altijd aan de kwaliteit van MPX.
Het antriebsetje is een beetje over de top in vergelijking met het model; neemt niet weg dat dit op mekaar afgestemd is en ik altijd de set koop, maar deze is meestal goedkoper of gelijk aan het model is. Dat is nu niet zo dus gaan we even shoppen....

De motor die je aangeeft Cees lijkt me ook een goeie. Alleen is deze wel fel genoeg????
Ikzelf heb al naar de inrunners zitten kijken, alleen gebruiken die zoveel stroom.
Is de 28-26 1650Kv wellicht een optie? Turnegy outrunner ook. Deze geeft to 500 gram thrust... alleen bij de afmeting staat niet de diameter vermeld. Qua type zou dit gelijk aan die van jouw moeten zijn toch?

De spinner vind ik niet tof... ik ga proberen de rode nog los te krijgen via MPX; maar gok dat die nog niet leverbaar is of ooit zal worden.

Ben benieuwd naar je ervaringen!

GR
ruud

Okee ruud de reden waarom ik de andere motor kiest is de stroom opnamen ,ik ben gebonden aan 2s800mA accu ,zoals je zelf heb gezien is de ruimte zeer beperkt ,de lopende max stroom bij de motor die je aangeeft is 20A en overtreft de bovenstaande accu 20C*0,8A is 16 A max stroom die hij mag trekken verder 130W en 140 W (afhankelijk van de prop) is een niet zo erg groot verschil.
Verder wat de spinner betreft denk ik niet dat hij los leverbaar wordt ,omdat het een aparte maat is ,33mm is nou geen standaard maat ,dat is 30 of 35mm ,ik denk zelf dat het een inch maat is ,bovendien vind ik het experimenteren leuker dan alles kant en klaar kopen. Groeten Cees

Is de 28-26 1650Kv wellicht een optie? Turnegy outrunner ook. Deze geeft to 500 gram thrust... alleen bij de afmeting staat niet de diameter vermeld.
Ruud,
de nummering van de Turnigy motoren is naar mijn weten een indicatie voor de maat. Een 28-26 motor heeft een diameter van 28mm en een diepte van 26mm.

Ruud,
de nummering van de Turnigy motoren is naar mijn weten een indicatie voor de maat. Een 28-26 motor heeft een diameter van 28mm en een diepte van 26mm.

Ik snap jullie niet.

Koop je een veel te duur schuimpje dat natuurlijk wel heel mooi doorontwikkeld is.
Ga je qua motor vervolgens proberen alsnog voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten met een sub-optimaal presterend ding met rottige lagers waarvoor je ook nog dat prachtige kistje moet gaan uithollen.

Lekker bezig hoor! Wordt echt een vliegend "Poldermodel"...

Koop dat gewoon dat motortje van Hoellein voor 3 tientjes; weet je zeker dat je het optimale uit die kist haalt en dat je een kwaliteitsmotortje hebt.

http://www.hoelleinshop.com/
Sonderactionen

Nou zambezi zijn we met zijn tween ,eerst vind je hem te duur (wat die xeno betreft heb je volledig gelijk ,wat een achterlijk power train gebeuren) dus wil je hem niet kopen ,daarna adviseer je een motor bij hollein.

Daarna ben ik niet goed bezig en wordt het een poldermodel vliegtuig ,wat doe ik nog meer fout ?????.(overigens valt de prijs mee ,als je hem in duitsland haalt ,niet veel duurder dan de easy-star)

In mijn boek is modelvliegen een sport waar je bij moet experimenteren ,een van de meest geexperimenteerde modellen is nog steeds de easy-star ,bijna niemand vliegt dat vliegtuig na 4 maanden nog orgineel ,sommige kopen hem en gaan eerst modden.
voor ,dat hij het luchtruim ziet.
Dus doe ik dat ,verder past het motortje precies ,en haal ik alleen wat van de neus af zodat er wat meer rumte ontstaat voor de outrunner.

ja, de reactie was ook nog eens een quote op mijn maatuitleg...

ik heb er weinig zin in dat dit een huildraadje word omdat mensen graag geld uitgeven. Laat ieder gewoon lekker zijn eigen vliegtuig voor zijn eigen plezier bouwen, aanpassen en vliegen!

Nou zambezi zijn we met zijn tween ,eerst vind je hem te duur (wat die xeno betreft heb je volledig gelijk ,wat een achterlijk power train gebeuren) dus wil je hem niet kopen ,daarna adviseer je een motor bij hollein.

Daarna ben ik niet goed bezig en wordt het een poldermodel vliegtuig ,wat doe ik nog meer fout ?????.(overigens valt de prijs mee ,als je hem in duitsland haalt ,niet veel duurder dan de easy-star)

In mijn boek is modelvliegen een sport waar je bij moet experimenteren ,een van de meest geexperimenteerde modellen is nog steeds de easy-star ,bijna niemand vliegt dat vliegtuig na 4 maanden nog orgineel ,sommige kopen hem en gaan eerst modden.
voor ,dat hij het luchtruim ziet.
Dus doe ik dat ,verder past het motortje precies ,en haal ik alleen wat van de neus af zodat er wat meer rumte ontstaat voor de outrunner.

Ik zal toch nog een poging wagen het uit te leggen. Ik snap niet dat ALS je zoveel geld uitgeeft (ALS... als in "als") aan zo'n kistje, dat je vervolgens voor een motortje kiest dat a) niet past b) qua prestaties niet in de buurt van het origineel komt en c) kwalitatief daar ook niet mee te vergelijken is (neem dat maar van me aan). Als je shipping meerekent heb je voor pakweg 15 euro (zegge: vijf-tien) meer een schitterend motortje dat perfect past en het waarschijnlijk super doet. Ook dit motortje valt wat mij betreft onder experimenteren (want het is niet het origineel), dus zou jou ook blij moeten maken.

Experimenteren hoort in ons modelbouwersbloed te zitten. Mijn Easystar vliegt op 2S met een HET-RC 3W, heeft prachtig afgewerkte luchthappers en al 5 verschillende props gezien. Binnenkort wil ik een setje vleugels bijhalen om in te korten voor de slope; geen idee of het werkt. Het eind is nog lang niet in zicht.
Je doet niets fout omdat je experimenteert. Ik zet alleen vraagtekens bij jouw keuze; niet bij je motivatie om te experimenteren.

Voor de duidelijkheid: ik laat 'm dus niet liggen omdat ik 'm te duur vind, maar omdat ie te weinig toevoegt aan m'n collectie. Ik vind het een erg leuk kistje en heb een motortje gevonden waarmee ik 'm (net) acceptabel zou vinden qua prijsstelling en heb die info ook met jullie gedeeld. Wel heb ik opgemerkt dat een Blizzard niet veel duurder hoeft te zijn; is een hele andere kist met ander inzetgebied, maar je komt er niet onderuit te constateren dat je dan veel meer kist hebt voor je centen.
Doe er mee wat je wilt. Ik ga vanaf nu fijn meelezen en hoop dat je goede resultaten haalt met je setup.

Laatst bewerkt:
Ruud,

Hey Jitze,

Soms is het de afmeting van de stator; dus dan komt er zeker nog een mm of 4 bij (minimaal).... die types word ik aardig gek van... ik ben benieuwd naar de ervaringen van Cees met zijn motor.
Ik hoef nog niet 123 te bestellen; ben in afwachting van servo's (Hitec's HS55) die deze week binnen komen. En dan ga ik beginnen met plakken.

En aan iedereen: ik deel de mening dat dit een leuk bouwdraadje moet worden en eigenlijk elk topic toegevoegde waarde moet hebben ipv het algehele gemekker en frustratie over vanalles en nog wat behalve waar het hier om draait. Dat het een duur ding is blijkt nu uit meer posts dan wat anders dus "point taken". Nu verder met de bouw :-)

Ik ben me de blubber aan het googlen naar een passende spinner. En gevonden:
Suche Ergebnisse : \\EFFEKTMODELL//

Even naar beneden scrollen. Zijn meerdere typen van. 15 euro is wel prijzig, maar mooie alu spinner

gr
ruud

Okee zand erover ,de spinners zijn binnen 30mm en zijn net te klein voor de neus scheelt weinig ,motoren zijn onderweg zowel in 22 als 26mm ,verwacht ze as zaterdag of vrijdag binnen ,morgen maar eens foto's maken ,daar zitten overigens ook de ontvangers bij.

@jitze het is ook geen huildraadje geworden soms wordt er nogal verkeerd gereageerd ( zij de haagenees ,die nu in delft zit) maar ook dat moet kunnen ,normaal zou je naar de kroeg gaan en een lekker biertje er op drinken ,of wat anders.

@ ruud ik ben net naar de site geweest en daar stond inderdaad de spinner 33mm /3.17 as moet precies passen zo zie je maar weer als je iets wilt dan bestaat het ook.

@ jitse O voordat ik het vergeet wat je zei klopt bv 2204 serie zou 22mm rond moeten wezen ,helaas moet je een chinees wezen om daar weer anders over te denken.
maar goed hier komt de motor spec's

TURNIGY AerodriveXp

Model: TR28-22-A
Max Eff: 5A
Max Load: 8A
Kv: 1600
Weight: 25.9gr
Pull: 100~300gr
Prop: 8x4 or 9x5
Voltage: 6~9v
No Load Curr: .7A
Size : 22mm
Shaft: 3.17mm
Suggested Prop: APC 8x4 E

Dit is een openings set met een 15A GWS regelaar op een 2s1p 800ma Gem vliegtijd beraagt ongeveer 10 min met trottle management verder staat er een 2826 turnigy aan de zijlaan te springen of hij mee mag doen.
Maar nu eerst slapen en morgen foto's maken. Welterusten en de groentes Cees

Back