"Nieuw museum voor collectie Thijs Loeffen"

Ik begrijp niet zo goed wat dit met modelbouw te maken heeft of het moet voor modelbouwers zijn met wel heel slechte ogen. Natuurlijk het is prachtig om de werking van die dingen te zien maar ik zie de gemiddelde modelbouwer nog niet ieder weekend met motoren slepen van vaak meer dan 1000 kilo. Vandaar dat er nu een museum voor komt zodat ze niet elk jaar naar een jaarmarkt hoeven te worden gebracht. Dit gebeurde namelijk in het verleden wel om vrienden van de vereniging te werven en munten op te halen voor de financiering van het gebouw waar het museum in wordt onder gebracht.

Ron bedankt voor dit nieuws.
Ik zal die kennis van mij op de hoogte brengen, die heeft nog een "molen-Deutz" (voor als het niet waaide) uit ca 1930.
Misschien dat hij hem daar kwijt kan.
Op het mbf heeft er tenslotte ook niemand (bij hem in de buurt) belangstelling voor.

Komt dat doordat jij meer een off-road auto rijder bent Arnold? Die zie ik nog niet met een schuifmaat/meetlint onder een auto kruipen om die na te kunnen bouwen. Volgende open stoom dag ga ik weer naar De Tuut.

Arnold ik denk omdat stoom jou niet intereseert
Ja en mij intereseren auto.s niet
De een houd van de dochter
En de ander van de moeder he
Een enkeling vind ze beide wel leuk
mvg
Frederik
Ron wanneer is de eerste stoomdag dan ?

Laatst bewerkt:
Volgens mij gebeurt het vaker per jaar. Site in de gaten houden of aan het bestuur vragen voor data. Hij zal ook wel open zijn tijdens Nationale Stoomdagen of zo.

Laatst bewerkt:
Vandaag in de krant
Stoomgemaal De Tuut krijgt motorenmuseum

Openingtijden en stoomdagen in 2013
www.de-tuut.nl/index.php/ons-bezoeken

logo.jpg

het zijn mooie motortjes, meest ''lorenz'' en ''benz & spol'', prachtige opgeknapte staat dus weinig investering nodig. Geef ze maar een mooi museumpje, dan blijft er wat bewaard, voor het nageslacht. Al zullen mijn kinderen vast later zeggen ''wat is dat voor grasmaaier''.........zucht.

Maar dit zijn echt nog kleine moterkes heren, niks boven half tonnetje. Ik heb een aardige prive-collectie en niks minder dan 1.5 ton, en max 7 ton (en inderdaad, dan ga je nergens meer heen, het er mee slepen is gewoon niet te doen)

Stoom en diesel/benzine kan prima samen hoor, als het maar mooie oude techniek is toch? Nieuwe auto's kijken en dan kwijlen in de rai daar vind ik nou niks aan..........

Stork, Deutz, Werkspoor, ABC, Kromhout en Industrie, en natuurlijk Jastram, heren, ooit was de industriele opkomst zo mooi......

Voor wie het echt leuk vind : in mei zijn er diverse mensen met grote prive-collecties (grote) antieke motoren die een open dag houden, ofwel ''draaidag''. Vaak zijn het mensen die geen massa's publiek willen dus ik zet niks op internet, maar voor de echte liefhebbers heb ik wel wat gegevens. Gewoon ff mailen ok?

Groet, Monster Diesel

Vandaag even naar het stoomgemaal De Tuut en het ernaast gelegen Motorenmuseum in Appeltern geweest, en hoewel je het betrekkelijk snel bekeken hebt zeker de moeite waard.
Omdat het één van de stoomweekenden was, was 1 ketel van de 3 (of 4?) op druk:

Ketels.jpg

In de machinekamer staan twee liggende stoomachines die elk een centrifugaalpomp met een capaciteit van 220 m³/min aandrijven. Ook die waren in bedrijf, wat is stoom toch lekker stil!!!

Machines_en_Pompen.jpg

Daarnaast was er ook nog een ruimte met een modelopstelling die er erg verzorgd uitzag (foto's hiervan zijn helaas mislukt).
Er was ook nog een rondvaart waarbij het verleden van de waterhuishouding in het land van Maas en Waal werd toegelicht:

Rondvaart.jpg

Daarna een kijkje genomen in het Motorenmuseum. Even snel geteld staan daar denk ik ruim 20 motoren, waarvan er een aantal op een bordes stonden dat niet toegankelijk was. De motoren daar worden kennelijk nog gerestaureerd/gereviseerd.
Van de motoren die wel toegankelijk zijn draaiden er een aantal. De meesten zijn stationair draaiende motoren, veel met een z.g. raak-mis regeling. Hoewel ik van oorsprong werktuibouwkundige ben kende ik die niet. Zo zie je maar, het gaat altijd op: "Learning all the time":D. Hier een Belgisch exemplaar van de Duitse ingenieur Hoffmann die onderweg naar Engeland vanwege de liefde in Brussel bleef hangen en daar een motorenfabriek startte. Deze motor werd onder meer gebruikt voor het aandrijvan van een draaimolen op een kermis.

Benzine_motor.jpg

Het waren niet allemaal verbrandingsmotoren, maar ook nog een paar stoommachines. Zoals een Amerikaanse Geiser stoomtrekker, ook wel Peerless (heeft zijns gelijke niet) genoemd.

Stoomtrekker.jpg

Deze trekker uit eind 19e eeuw is in 1983 geheel gereviseerd, waarbij de ketel vernieuwd is, vandaar "1983" op het deksel van de ketel.

Al met al een prettig bezoek met vriendelijke mensen die je maar al te graag wat willen vertellen. Nog bedankt voor de tip Ron!!!

Groet,

Ad

Gekoppeld aan de groene centrifugaalpomp die er achter staat. Ik vermoed dat die blokjes in rubber (zwart) zijn opgesloten: demping?

edit: zo'n demper zou ook met magneten te doen zijn, in ieder geval in theorie: wervelstroom-rem.

Back