Vandaag even naar het stoomgemaal De Tuut en het ernaast gelegen Motorenmuseum in Appeltern geweest, en hoewel je het betrekkelijk snel bekeken hebt zeker de moeite waard.
Omdat het één van de stoomweekenden was, was 1 ketel van de 3 (of 4?) op druk:
In de machinekamer staan twee liggende stoomachines die elk een centrifugaalpomp met een capaciteit van 220 m³/min aandrijven. Ook die waren in bedrijf, wat is stoom toch lekker stil!!!
Daarnaast was er ook nog een ruimte met een modelopstelling die er erg verzorgd uitzag (foto's hiervan zijn helaas mislukt).
Er was ook nog een rondvaart waarbij het verleden van de waterhuishouding in het land van Maas en Waal werd toegelicht:
Daarna een kijkje genomen in het Motorenmuseum. Even snel geteld staan daar denk ik ruim 20 motoren, waarvan er een aantal op een bordes stonden dat niet toegankelijk was. De motoren daar worden kennelijk nog gerestaureerd/gereviseerd.
Van de motoren die wel toegankelijk zijn draaiden er een aantal. De meesten zijn stationair draaiende motoren, veel met een z.g. raak-mis regeling. Hoewel ik van oorsprong werktuibouwkundige ben kende ik die niet. Zo zie je maar, het gaat altijd op: "Learning all the time"

. Hier een Belgisch exemplaar van de Duitse ingenieur Hoffmann die onderweg naar Engeland vanwege de liefde in Brussel bleef hangen en daar een motorenfabriek startte. Deze motor werd onder meer gebruikt voor het aandrijvan van een draaimolen op een kermis.
Het waren niet allemaal verbrandingsmotoren, maar ook nog een paar stoommachines. Zoals een Amerikaanse Geiser stoomtrekker, ook wel Peerless (heeft zijns gelijke niet) genoemd.
Deze trekker uit eind 19e eeuw is in 1983 geheel gereviseerd, waarbij de ketel vernieuwd is, vandaar "1983" op het deksel van de ketel.
Al met al een prettig bezoek met vriendelijke mensen die je maar al te graag wat willen vertellen. Nog bedankt voor de tip Ron!!!
Groet,
Ad