Nieuw nieuw

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Smidsy, 11 mei 2020.

  1. Smidsy

    Smidsy

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hengelo
    Beste allemaal,
    Eerst zal ik mij even voorstellen:
    Ik ben Erik, 35 jaar en woon in Hengelo, sinds ik klein was wou ik altijd al iets radio grafisch hebben. Nu heel wat jaren later besloten om voor een vliegtuig te gaan eens te kijken of ik echt hooked kan worden door deze hobby.

    Ik heb een vraag mbt tot de aanschaf van de eerste spullen.
    Ik heb de volgende vliegtuigen op t oog.

    De meest veilige keuze lijkt mij:
    https://www.rcracingtwente.nl/product/e-flite-apprentice-sts-1-5m-rtf/

    Dit vanwege het complete pakket inclusief alles zender (vast niet het beste en uitgebreidste die er is).

    Nu is mijn vraag: is de volgende keuze iets minder veilig, maar wel voor in de toekomst wat meer hoe zal ik het zeggen wat meer vliegtuig??

    https://www.rcracingtwente.nl/product/e-flite-extra-300-3d-1-3m-bnf-basic-with-as3x-safe-select/

    De safe select werkt dat gewoon als je t niet meer kunt redden knop indrukken en hij levelt zich weer?

    Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven en verder helpen.

    Groet,
    Erik.
     
  2. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Erik.

    Ik heb zelf met de appretice gevlogen, zoiets is echt een beginners vliegtuig,dus een goede keuze om mee te beginnen.
    Ook zou ik eens gaan kijken bij een vliegclub bij jou in de buurt.
    In Nijverdal en in Eibergen zit een vliegclub,zelf ben ik lid in Nijverdal.
    Er word daar met van alles gevlogen van klein tot groot, en van goedkoop tot hele dikke vliegtuigen of helicopters.
    Ook zijn er mensen die je eventueel wel kunnen helpen met een 1e vlucht.

    Groetjes

    René
     
    Smidsy vindt dit leuk.
  3. Smidsy

    Smidsy

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hengelo
    Ik begrijp dat kijken bij een club natuurlijk altijd goed is en een vaak gegeven advies is. Toch zullen er hier vast ook wel wat ideeen over mijn keuzes zijn. Of is er nog een ander vliegtuig wat je wel als starter met een soort van safe mode kunt gebruiken? Warplanes zoals een spitfire of mustang is ook erg mooi. Ik zag dat e flite ook een f4u-4 corsair heeft gehad met de safe erop maar die is helaas niet meer te krijgen.

    Ook in Enschede zit bij het vliegveld een club toch, bestaat de club achter de waarbeek in Hengelo ook nog?
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die Apprentice is een erg prettig toestel voor beginner en gevorden piloten. Die Extra is een 3D toestel, grote roervlakken, wat een vlieggedrag oplevert waar je als beginner niet op zit te wachten.
    Voor hetzelfde geld koop je een Tundra van Hobbyking en een zenderset.. Maar dan heb je geen stabilisatiesysteem erin. Dan vlieg je dus echt zelf. Dat heeft wat meer uitdaging en is ook prima voor een beginner bij een club.
     
    Rickey20 en Smidsy vinden dit leuk.
  5. Smidsy

    Smidsy

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hengelo
    Ik dacht juist omdat die Extra door de safe technologie wel ook voor beginners wat makkelijker te behappen is en omdat je dan een wat uitgebreider (anders kan ik t niet verwoorden) scala aan roeruitslag hebt je ook als je meer gevorderd bent hier meer plezier aan zult beleven op de langere termijn.... Of zeg je dan kies de apprentice en koop dan na een aantal jaar een ander toestel... Is de zender set die bij de apprentice zit ook geschikt voor als je een vliegtuig wilt later met een landingsgestel en verlichting....?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Safe technologie is zeker als je bij een vereniging gaat vliegen volkomen overbodig. Je vliegt dan met een instructeur, die als het nodig is ingrijpt. Je leert dan echt vliegen zonder afhankelijk te zijn van stabilisatie-elektronica die ook niet feilloos is.

    En er is nog iets. Om zelfstandig te bij een vereniging te mogen vliegen, eisen de meeste verenigingen dat je een modelvliegbrevet behaalt. Daar bestaan twee soorten van een landelijk uitgegeven KNVvL brevet dat wordt gehanteerd door bij de KNVvL aangesloten verenigingen. Niet bij de KNVvL aangesloten verenigingen hanteren vaak een clubbrevet. Het KNVvL brevet kan je niet behalen met een automatisch gestabiliseerd vliegtuig. Voor mij gaat het nog verder. Als instructeur accepteer ik geen leerlingen die willen vliegen met een vliegtuig voorzien van stabilisatie hulpmiddelen. Ga je naar een vereniging dan zou ik daar even informeren over hun standpunt over lessen met stabilisatie-hulpmiddelen.

    Bij de Apprentice zit een heel eenvoudige zender. Op zich niets mis mee. Maar als je later verder gaat met het modelvliegen dan heb je toch beter materiaal nodig. Daar kan je nu ook voor kiezen, maar dan wordt het startbedrag flink hoger.

    Hou je voorlopig verre van warplanes, kunstvluchttoestellen e.d. Leer eerst vliegen. Dat is al lastig genoeg. Een Apprentice of vergelijkbare toestelllen zijn niet mooi, maar zijn ontworpen als beginnerstoestel en hebben de daarbij behorende eigenschappen.

    Kijk ook even hier https://www.godrone.nl/#loc=52.2860250,6.6720298,12

    Het luchtruim bij Hengelo en grote gedeelten er omheen zijn verboden voor modelvliegtuigen. Ook heel laag vliegen is niet toegestaan. Doe je het toch en wordt je betrapt, dan zijn de boetes niet misselijk. Ga daar dus niet vliegen. Verenigingen in zo'n gebied hebben afspraken met de de luchtverkeersleiding. Op de kaart staan alleen de gebieden waar niet gevlogen mag worden volgens de luchtvaartwet. Dat wil niet zeggen dat het in andere gebieden wel mag. Daar kunnen andere verboden van toepassing. zijn.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2020
    Smidsy vindt dit leuk.
  7. Smidsy

    Smidsy

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hengelo
    Ok dus eigenlijk is de apprentice ook geen goed toestel om mee te beginnen?
    Graag zou ik ook als je niet op de club terecht kan wat vliegen... Vandaar dat ik dacht aan een soort met safe, aangezien ik best bang ben geworden van de fipmpjes op internet waar je t ene na t andere toestel de grond ziet opzoeken, maar dan niet om te landen ....
    Wat zou dan wel een leuke zender en kist zijn om mee te beginnen, maar welke wel ook later leuk en uitdagend blijven... De warbirds zoals een mustang P51 een spitfire of een cossair hebben altijd mijn voorkeur gehad maar weet niet of dit haalbaar is?
     
  8. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Hallo Erik,
    Je bent bij onze club Ikarus in Tubbergen van harte welkom met je vragen en ook helpen we je graag met het maken van de juiste keuze.
    We hebben enkele clubkisten waar je mee kunt vliegen via het leerlingsysteem met bv de easyglider en ook de apprentice.
    Dus kom gerust eens langs of kijk op onze site.
     
    Smidsy vindt dit leuk.
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Zeker leuk en ook best haalbaar, maar als jij jezelf afhankelijk maakt van zo`n safe systeem aan boord word dat wel lastig. Het is handig als jij zelf het toestel onder controle hebt . Geloof niet dat het systeem voor jou gaat landen.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor zover ik weet is de Appentice ook leverbaar zonder elektronica. Die kan je dan naar eigen keuze aanschaffen. Welke set je moet kiezen is moeilijk aan te geven. Zover mensen, zoveel wensen. Bekende merken zijn bij voorbeeld Futaba, Multiplex en Spectrum. Vergeet dat alleen vliegen voorlopig maar. Modelvliegen is lastiger dan het lijkt.Laat ook die warbirds maar even uit je hoofd. Die komen wel over een paar jaar.

    Ga naar een vereniging in de buurt en praat daar met leden en instructeurs. Laat je door hen raden. Als je spullen koopt die binnen de vereniging bekend zijn, kan je er ook gemakkelijk mee geholpen worden. Lees ook nog even de beperkingen die gelden in het luchtruim rond Hengelo. Staat in m'n vorige bericht.
     
  11. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Erik

    Nee in Enschede bij het vliegveld zit geen vliegclub meer ,en achter de Waarbeek in Hengelo zit alleen nog een club die met auto's rijd.

    En zoals boven al gezegd is, er zijn best wel clubs in de buurt, en de meeste clubs hebben ook club vliegtuigen waarmee je zou kunnen lessen.

    Zo'n safe vliegtuig kan ook wel kapot daarom is het ook veel leuker om zoiets samen te doen met een instructeur, die kan dan mocht je een fout maken in grijpen.
    Zo heb ik leren helicopter vliegen bij een vliegclub.
    Alleen is meestal de lol er snel af ,en vooral mocht je eens crashen, hierdoor stoppen de meeste mensen,en beland de hobby op zolder.

    Wij vliegen nog wel eens met de heli achter de Bauhaus, stuur me maar eens een persoonlijk berichtje kunnen we eens afspreken.

    Groetjes René
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Alleen de supergetalenteerden slagen er in om alles zelf te leren zonder crashen, dat komt bij hen later wel, als ze hun hand dan toch overspelen....
    Maar inderdaad, de meest eigenwijzen beginnen meteen met een hoop crashes.

    En als ze dat nou maar in de Sahara deden, was het allemaal zo erg niet, maar het gebeurt meestal op plekken die totaal ongschikt zijn als modelvliegveld.
    Waar het wel verantwoord kan vind je namelijk... clubs. (ik heb het hier over ons dichtbevolkte landje)
    De vraag is of je zelf wilt vliegen of dat je het model in de lucht wilt zien....
    In het eerste geval: club opzoeken en het vlot leren (= luisteren en de instructies volgen), in het tweede: goede piloot zoeken en vragen het model voor te vliegen.
    Zie je wat je vraagt? Twee dingen die elkaar een beetje uitsluiten....
    Daar staat tegenover dat ik een type model in aanbouw heb, waarmee ik ~50 jaar geleden ben begonnen. Met een sputterend motortje mak als een lammetje, onder vol vermogen een lekker scheurijzertje. Punt is alleen dat vermogen, voor je het weet heb je teveel en loop je achter de feiten aan....
    Nu nog niet, maar als je deze zomer leert vliegen bij een club kun je, mits voldoende getalenteerd, over een jaar of twee probleemloos van die kistjes vliegen. Denk in stappen, niet in eindfasen.
    O ja, stabilisatie is niet bedoeld als hulp bij het leren vliegen, het heeft een heel ander doel.
     
  13. Smidsy

    Smidsy

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hengelo
    Super, bedankt voor het aanbod, de juiste keuze kijkt me idd iets van een relatief makkelijk toestel om deze te leren kennen... We zijn nog in afwachting van de vakantie of die wel of niet door gaat.
    Heb je misschien een linkje voor me van de club?
    Wat is trouwens ongeveer een beetje de tijd dat je kunt vliegen... Is dat zon 8 minuten? Dus veel accu's mee haha?

    Het safe systeem vond ik juist mooi omdat je t bij de apprentice aan en uit kunt hebben en ook een panic switch voor mocht het fout gaan... En je daarmee stapje voor stapje kunt gaan verbeteren.

    Ik begrijp dat alles wat er makkelijk uit ziet in de praktijk erg tegen gaat vallen haha.. En de warbirds... Altijd leuk om ergens over van te blijven dromen...

    Haha ik snap dat alles stuk kan ook een met een safe modus, t zou alleen de stap om ook zonder iemand die ik kan grijpen eens t toestel te pakken en in de beginnersmodus watbte vliegen wat kleiner maken en daardoor juist zou ik dan wat meer vlieguren in de vingers krijgen... Ik snap dat je niet altijd bij een club terecht kan welke tijden mij juist even zouden schikken...
     
  14. Smidsy

    Smidsy

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hengelo
    Precies dat filmpje had ik gister ook voorbij zien komen... En dat wil ik dus liever niet... Haha dat al wetende is al wijs dacht ik zo...
    Ik begreep dat ik 2 dingen vroeg die een beetje tegenstrijdig waren maar ach t oog wil ook wat... Ik vroeg me gewoon af of er ook eeb wat sportiever uitziende trainer was ipv de apprentice... Alhoewel deze met wat verf ook wel wat leuker te maken is denk ik haha ...
    En die warbird, mits je de zenders en accu's en alles al hebt zijn de vliegtuigen niet de duurste aanschaf over een aantal jaar...
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Grootste nadeel van de stabililisatie van de Aprentice is dat je je een aantal dingen aanleert, die naderhand heel lastig zijn af te leren.
    Door de stabilisatie die er in deze kist zit, kan je niet verder naar links of rechts rollen, of klimmen en dalen dan een bepaalde hoek.

    Je kan dus gewoon domweg tegen de knuppel blijven duwen en de ingezette beweging wordt door de stabilisatie begrensd.

    Maar als je gaat vliegen met modellen zonder die stabilisatie, kan je geen enkele knuppel simpelweg vast houden. je model blijft dan namelijk doorgaan met die beweging.
    en precies het omgaan met die vrijheid is wat je zal moeten aanleren en wat vliegen in het begin zo lastig maakt.

    Dus ja, je kan een Aprentice prima in de lucht laten rondvliegen... maar het heeft weinig te maken met hoe je een 'normaal' modelvliegtuig bestuurd.
     
    Smidsy vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je eerste vliegtuig moet je zien als een tijdelijk iets, en dan kan het toch maar beter iets "simpels" zijn zoals die Apprentice.
    Linksom of rechtsom, ook al koop je een 3D kist volgedouwd met stabiliserende electronica, ook daar ga je met een jaar of twee op uitgekeken raken, dus iets nieuws kopen ga je sowiso doen.
    Beter dan je vallen en opstaan met iets simpels te doen, en over twee jaar een leuke kist kopen, waarmee je je verder kunt ontwikkelen.

    Niemand leert rijden in een formule 1 wagen...

    En wat de meesten al zeggen: blijf van die stabiliserings-troep weg, het belemmert in de meeste gevallen alleen maar het ECHTE "leren vliegen". En het is juist het ECHTE vliegen wat zo leuk is: Een autostabiel ding van een afstandje vertellen of het links of rechts moet, word na een tijdje strontvervelend. Een vliegtuig echt beheersen, corrigeren voor wind, een bocht door sturen op fingerspitzengefühl, DAT is pas leuk, en dat BLIJFT ook leuk, zelfs met een tam trainertje. Ik vlieg na 38 jaar nog steeds met plezier met hetzelfde type als waar ik vroeger mee heb leren vliegen (Chartertje), ondanks dat ik ondertussen ook 35 jaar heli gevlogen heb, en een leuke warbird en een F3A kist in de hangar heb staan.
     
    Smidsy vindt dit leuk.
  17. Smidsy

    Smidsy

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hengelo
    Je kunt de stabilisatie toch ook uitzetten, of zeg je dan nog kies een ander toestel?
    Je zegt dat een apprentice je dan eigenlijk tegen werkt omdat hij je niet laat voelen waarneer je te ver gaat met een beweging omdat hij hem computergestuurd voor je opvangt, terwijl je beter kunt leren hoe ver je kunt gaan zonder hulp van een computer....
    Wat zou dan een betere keuze zijn??
    E-flite Cirrus SR-22T 1.5M BNF Basic EFL5950??
     
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Laat ik vooropstellen dat ik iedere nieuwe modelvlieger graag zie komen.

    Echter, het spelletje om te leren vliegen is niet zo makkelijk als men denkt. Ieder voordeel (stabilisatie) heeft ook een nadeel (zoals ik beschreef).

    Als je echt wilt leren vliegen en het een beetje leuk wil houden voor jezelf en voor je portemonee, dan is er eigenlijk maar 1 route en dat is via een modelvliegclub.
    dat klinkt afgezaagd en zal je waarschijnlijk raken op je zelfstandigheids gevoel maar het is gebasseerd op heel wat uren les geven.

    De ervaring leert dat zelfs met een goede trainers kist, met een goede instructeur en voldoende inzet, het altijd nog 3-6 maanden duurt voordat je een beetje gecontroleerd kan vliegen.

    het verschil zit 'm in dat 'gecontroleerd'

    een vliegtuig in de lucht houden en ergens binnen 100meter van de start plek op de grond smakken lukt al heel snel. Maar dat leverd schade op aan je model en potentieel voor je omgeving.

    Als je gecontroleerd leert vliegen, snap je ook waarom dingen zijn zoals ze zijn, vlieg je weinig tot niets stuk (nadeel: je hebt veel opslag nodig thuis :koud:) en kan je daarna vrij zeker door stappen naar sneller, zwaarder, complexer.

    Nu veel clubs weer wat open gaan, zou ik adviseren om eens een afspraak bij een club te maken die een clubtrainer via leraar/leerling vliegen. Dan kan je een indruk krijgen wat je te wachten staat voordat je wat koopt. Daarna kan je altijd nog beslissen.

    Mocht je dan toch een kist willen:
    zoek een hoogdekker, 150cm-160cm spanwijdte, liefst geen vlak profiel , wel met ailerons.
     
    Smidsy vindt dit leuk.
  19. Smidsy

    Smidsy

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hengelo


    Ze zijn aardig tevreden over dit toestel over de handling en dat hij weinig last heeft van de wind, en makkelijk te landen is in gras vanwege het neus wiel, daaron stelde ik dit toestel voor....
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die aprentice is een prima keuze zoals Bert ook aangeeft. Idd kun je het systeem gewoon vanaf de zender uitschakelen en kun je er heerlijk mee dollen.
     

Deel Deze Pagina