Nieuw, onwetend en vragen

Hallo,

Ik ben nieuw hier en weet nog heel weinig van modelforums en Tamiya Trucks.

Ik ben Ben bijna 62 jaar en kom uit Zwolle. Als hobby heb ik Fleischmann Modeltreinen gehad in zowel H0 als N-Spoor daarna een Carrera racebaan in zowel Digital 132 als 124 en door ruimtegebrek heb ik nu een 2e hands Tamiya 300023801 1:14 RC XB MB Actros 3363 Groen met volledige opties overgenomen.

Een gebouwd model die ik wil ontleden en upgraden en gelijk wil kijken hoe deze werkt en in elkaar zit alvorens ik aan een nieuwe truck begin te bouwen.

De truck wordt bediend met een Carson Reflex Stick Multi Pro LCD 2.4G 14 kanaals.

Ik kom natuurlijk niet zo maar op het forum, ik kom er omdat ik op uitdagingen (of zeg maar problemen) stuit en aan het googelen was.

Wat zijn mijn uitdagingen:

Nu probeer ik deze truck te begrijpen en uit het volgende kom ik niet. Naast de MFC-03 is ook een Servonaut S 10 ingebouwd inclusief een stekker aansluiting achter op de cabine, waar kan deze Servonaut voor dienen of welke functie heeft deze? zie foto's

Verder wil ik graag de lampen van de bumperbalk en dakbalk via de 500501004 Reflex Stick LCD bedienen i.p.v. van via de MFC-03 unit.

Hoe doe ik dit en wat heb ik ervoor nodig?

Alvast dank voor jullie uitleg.

Bijlagen

• 2023-10-31 11.09.02.jpg
    2023-10-31 11.09.02.jpg
    192,3 KB · Weergaven: 188
  • 2023-10-31 11.09.06.jpg
    2023-10-31 11.09.06.jpg
    233,4 KB · Weergaven: 177
Hoi Ben
Welkom op dit mooie forum

Ik zie op de foto de tril unit van de MFC, die zou ik er per direct uitslopen, is niet realistisch en daardoor trillen ook nog eens alle boutjes en moertjes los.
Dat er een Servonaut regelaar inzit wil misschien betekenen dat de regelaar van de MFC defect is.

Nu zijn er meerdere scholen binnen de truck modelbouw maar velen opteren voor de Beier geluid/lichtmodules, deze zijn naar mijn mening veel veelzijdiger en uitgebreider en bieden de mogelijkheid om de verlichting van de trailer met infrarood / Bluetooth uit te voeren ipv draadjes.

Dank voor je reactie Leon, als ik de Servonaut loskoppel gebeurt er niks, ik merk géén verschil, ik vind het ook vreemd dat hij op kanaal 5 zit. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met een aanhanger welke erachter gezeten heeft maar waarom? groetjes Ben

De draden van de S10 volgen. Gaan ze naar de truck motor? Waar anders heen?

Goed idee van je om op zo'n manier de truckwereld te leren kennen. Maak van alles aantekeningen, labels en foto's. Tussen door dingen testen kan ook geen kwaad voor je verder gaat.

MFC en Carson zijn beide niet mijn ding. Daar kan ik je niet mee helpen helaas. Er zijn hier veel bouwverslagen te vinden en ook nog wel een groep die hards die je kunnen volgen en helpen,. Maak een bouwverslag zou ik zeggen met foto's dan is het helpen voor ons veel eenvoudiger.

Succes ermee!

Hallo Ben welkom
Als ik naar de foto's kijk dan kan het wel kloppen dat er een kieptrailer erachter heeft gezeten zoal Mark zegt. de bovenste aansluiting voor de verlichting en de onderste was voor de kiepmotor (zit als het goed is de s10 op) maar je kan de bumperbalk en ook de dakbalk wel op een ander kanaal zetten van de ontvanger met bijvoor beeld
CTI PS4a mini MULTI-SWITCH 4-kanaals kan je vier dingen schakelen met een rc kanaal

Dank je Rolf en Andre,

Bij deze truck zaten naast de facturen ook een deel van de gebruiksaanwijzingen en één daarvan was de Carson 500907216 1:14 Tipper Trailer Fliegl Stone Master, dus ik ga ervan uit dat het daarvoor is.

2023-11-01 10.05.08.jpg
2023-11-01 10.05.08.jpg

Dan nog een vraag voor Andre, ik heb de CTI PS4a mini MULTI-SWITCH 4-kanaals erin zitten, zie foto met 3 grijze draden over. Hoe kan ik de bovenbalk met lampen en de bumperbalk met lampen dan schakelen via mij Reflex Stick LCD?
Zover wordt één blauwe draad gebruikt voor de zwaailichten, ik ben zeer benieuwd naar je antwoord, want ik probeer het te begrijpen. Groetjes Ben

schakelaar kort naar omhoog = Schakeluitgang 1 IN of UIT
schakelaar lang naar omhoog = Schakeluitgang 2 IN of UIT
schakelaar kort naar beneden = Schakeluitgang 3 IN of UIT
schakelaar lang naar beneden = Schakeluitgang 4 IN of UIT
dus het kanaal waar nu je zwaailamp op zit volgorde kan ook net anders om zijn

grt André

Even voor de zekerheid nog een vraag Andre, nu heeft de Rooflamp (daklicht?) aansluiting J20 met de kleuren groen en wit en J14 Foglamp (bumperlampen) met de kleuren zwart en wit. Is er een vast kleurcode voor wat plus en min is? Ik weet dat rood plus is en zwart is min, zo ook bij de zwaailichten. Is wit in dit geval altijd de plus?

wit neem ik aan dat het de plus is alleen je mmoet denk ik nog wwerstand ertussen maken omdat de voeding via de switch te hoog is voor normale leds maar dat hang ook af hoeveel volt je accu is. Ik werk zelf altijd met een beier module. ik weet niet of die bumper balk en dak balk al weerstanden er in hebben

De accu is 7,2 Volt en 4800mAh, of de lampen een weerstand hebben weet ik ook niet. Hoe ziet zo'n weerstand eruit en hoe sluit je die aan?

Kan achteraf worden uitgerust met LED's 1x 307175097 (2) + 3x 307175099 (1)

Lampenbalkbumper (verlichting kan achteraf worden uitgerust met LED's 2x 307175097 (2)

Ik heb bovenstaande gevonden Andre, is dat wat je bedoeld?

Bedankt voor jullie advies. Ik heb deze voorgebouwde Truck verkocht en ga de nieuwe Tamiya 56373 Scania 770S 6x4 Silver bestellen zodra leverbaar wordt. Het bouwen lijkt mij veel leuker dan een voorgebouwde truck ontleden. De trailer wordt de 90750 3-axle flatbed trailer III Steel samen met de 907649 Conversion Kit Materiaaltrailer en om deze vol te krijgen lijkt mij de 907673 Linde Forklift 2.4G 100% RTR yellow een ideale combinatie om de fijne motoriek wat op te waarderen.

Welke tips ontvangen mag ontvangen om deze combinatie straks blinkend en goed te laten rijden?
Alvast mijn dank.

Bedankt voor jullie advies. Ik heb deze voorgebouwde Truck verkocht en ga de nieuwe Tamiya 56373 Scania 770S 6x4 Silver bestellen zodra leverbaar wordt. Het bouwen lijkt mij veel leuker dan een voorgebouwde truck ontleden. De trailer wordt de 90750 3-axle flatbed trailer III Steel samen met de 907649 Conversion Kit Materiaaltrailer en om deze vol te krijgen lijkt mij de 907673 Linde Forklift 2.4G 100% RTR yellow een ideale combinatie om de fijne motoriek wat op te waarderen.

Welke tips ontvangen mag ontvangen om deze combinatie straks blinkend en goed te laten rijden?
Alvast mijn dank.
Ik zou zelf persoonlijk aanraden om de standaard motor al te vervangen net als de versnellingsbak met een motor met vertraging (andere leden kunnen vast wel zeggen welke de beste is) als je dit doet kan je ook de standaard stuur servo positie schrappen en de "schakel" servo positie voor het sturen gebruiken

Zou kiezen voor een 55 of 80 turns motor, kijk eens bij wetronic.nl op de motor plaats je een vertragingsbak met een dikkere as, eventueel metalen aandrijfassen tussen je versnellingsbak naar de achter assen.
De stuur servo plaats je aan de voorkant zie je bouw beschrijving.

De standaard motor kan je beter dumpen dit is een race monster, als je op een baan wil gaan rijden gebruikt men een 55 of 80 turns motor bijvoorbeeld truckpuller motor of eentje van carson.

Voor verlichting heb je tal van opties de meeste gebruiken een beier unit SFR-1 of eentje van kraftwerk of carson plug en play.

Die trailer weet ik even niet wat je bedoeld precies. Je noemt geen merken en dat is wel handiger. Ik denk Carson?
Er zijn al wat tips voorbij gekomen maar het is net als met het geloof......

Die versnellingsbak op zich is helemaal niet verkeerd hoor. Een mooie crawlermotor en een extra vertraging en je hebt wel mooi 3 versnellingen. Maar ook een mooie onderbouwmotor van Wetronic of nog mooier servonaut loopt prima. De stuurinrichting ombouwen en al naar gelang je keuzes servo's aanpassen of verplaatsen.

Verlichting geluid en rijregelaar zijn er in alle soorten en maten.

Ook zijn er wel andere trailers te koop dan die van Carson. Hercules Hobby bijvoorbeeld waar de flat bed net boven € 200 kost incl belastingen. Komt wel nog verzenden bij van ca € 60,00. https://www.toucanhobby.eu/en-nl

Heb je al zender accu's en lader? Ook een belangrijk deel van je succes.

Tot slot is de Carson heftruck een leuke om het te leren. Wel is de hefkracht beperkt. Lichte lading van karton of 3D prints etc gaat het mooi mee.

Er zijn tal van bouwverslagen. Lees die eens door en kijk of er iets voor je bij is.

Maak zelf een bouwverslag en wij kunnen je volgen en helpen. Er zijn hier op het forum over bepaalde zaken verschillende meningen net als in het echte leven. Je kunt dan zelf je keuzes maken die bij jou passen.

Back