Nieuw op dit forum

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Peter48, 21 jul 2019.

  1. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goede middag schippers,

    Ik ben helemaal nieuw in de wereld van scheepsmodelbouw.
    Nou heb ik de laatste jaren veel intresse in de schepen en vooral de zeevaart.
    Vandaar dat ik een maand of 3 geleden ben begonnen met het bouwen van een coaster, zonder tekening en geheel vanaf foto.
    Het was ook eerst de bedoeling om enkel en alleen als model te maken maar ik kreeg er plezier in en dacht nu ga ik hem ook vaarbaar maken. Welleswaar had ik er een roer en schroefas in gebouwd.
    Nu kwam ik op het punt wat heb ik nog nodig, motor, vaarregelaar en accu. De rest had ik nog van de hobby rc-car van jaren terug.
    Ik ben een leek wat betreft electronica en heb me laten adviseren door rc-point.
    Na een tijdje te hebben rond gesnuffeld op dit forum heb ik toch nog een vraagje om evt verkeerd aansluiten te voorkomen.
    Ik heb een vaarregelaar van Graupner profi 40r BEC.
    Dat BEC snap ik nog niet helemaal maar als ik het goed heb wordt de ontvanger gevoed door de regelaar met 5 V, wat betekend dat ik geen accu voor de ontvanger nodig heb??? 20190721_121329.jpg
     
  2. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Alvast bedankt voor de reactie.
    Ik zal eerdaag wat foto's van het schip plaatsen, het is een coaster van 90cm lang geworden

    Groetjes, Peter
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Peter, welkom op het Forum. De regelaar met BEC houdt in dat je je ontvanger en servo's vanuit de motorregelaar worden gevoed. We zien de plaatjes tegemoet. Geef ook gelijk wat meer afmetingen zoals breedte en diepgang en de schaal waarop je bouwt. Dan is er ook een schatting te maken van het gewicht, de schroefdiameter en een bijpassende motor. Als je de Graupner regelaar wilt blijven gebruiken kom je in de gelijkstroommotoren terecht. Niet goedkoop, maar wel de beste is de Bühler Zon03. Die hebben ze bij RC-Point en Hobbieplaza. Loopt geruisloos en is gemakkelijk te plaatsen tussen een paar alu hoeklijnen. Trekt zonder vertraging vrolijk een schroef van 60 mm en gebruikt dan op 12 Volt ongeveer 1Amp. Met een 4 Ah accu vaar ik daar bijna een hele dag mee. Verdiep je eerst maar eens in afmetingen en gewicht om te zien of zo'n ding kwijt kunt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2019
  4. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bedankt Klaas voor je reactie,
    De afmeting is 90x14cm en de diepgang 5 cm
    De motor wordt een Krick 600 (die heb ik al) en een schroef van 35mm, 40 mm had ook nog gekund maar groter past er niet onder
    De Buhler Zon03 werd met afgeraden om de reden dat er geen grotere schroef onder kan.
    Ik moet de fot's nog even op de pc zetten dan kan ik ze posten.
    Gr, Peter
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Vind het een vreemd advies. Die Krick 600 vreet veel meer stroom dan de Bühler en maakt veel meer toeren. Die Bühler is wel 2 x zo zwaar, maar bij een schip van 90 cm is dat meestal geen probleem. Maar goed, kijk maar wat er gebeurt. Neem in ieder geval een flinke accu, die gelijk als ballast kan dienen. en niet teveel gas geven bij het varen. Gr. Klaas.
     
  6. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoi Klaas,
    Klopt wat je zegt, maar het ging om het feit dat er geen grotere schroef op kan dan 35mm en niks ten nadele van de Buhler want die had ik eerst ook in me gedachten vanwege de positive reacties.
    Maargoed we gaan het zien. Aldoende leert men hihi. Misschien ga ik nog een keer een bootje bouwen maar dan gedetaileerder dan deze.
    Welke accu zou jij me aanbevelen voor deze regelaar / motor?? Ik zat te denken aan 8 penlite's graupner 2600mAh of is dat verkeerd.
    Ik zal een paar foto's posten. Ik vind het er leuk uitzien niet letten op details, maar ik vind het wel leuk te horen wat de ervaren bouwers er van vinden.
    Hij is vanaf foto's gemaakt zonder tekening van het bestaande schip de ms westborg / westgard / wilson holla

    20190710_212831.jpg 20190720_191039.jpg 20190721_182721.jpg
     
    E.hof vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor alleen van foto's is het een leuk ding geworden Peter! Als accu zou ik een 12 V 7 Ah loodaccu nemen. Die moet wel op zijn kant in het ruim gaan. Aangezien de motor nogal wat toeren maakt dacht ik eerst aan een 6 Volts loodaccu, maar dan wordt je BEC van je regelaar kritisch. Bij 2.600 mAh Nimh cellen bestaat het gevaar dat bij volgas de spanning inzakt en dan begint je BEC ook raar te doen. Heb er erg in dat het met die enkele kruiskoppeling erg nauw steekt qua uitlijning. Zelf neem ik altijd een dubbele. Dat is veel minder kritisch en draait lekker stil. Zorg dat je schroef voldoende diep onder water ligt. Vooruit varend trekt het water altijd wel iets op langs de romp, maar voor een beetje achteruit moet de schroef zeker een cm onder water liggen. Hoop dat je iets aan deze info hebt. Misschien dat mijn vorige postings een beetje negatief "klonken", maar zo is het niet bedoeld. De insteek is dat jij met plezier gaat varen en daartoe zo goed mogelijk wordt geïnformeerd. Succes verder om het schip vaarklaar te maken. En hou ons op de hoogte van je vorderingen. Gr. Klaas.
     
  8. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bedankt voor je reactie Klaas,

    Deze week komt er niet veel van om het af te maken maar als er wat nieuws is post ik het wel.

    Gr, Peter
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De exacte gegevens van deze motor kan ik zo snel niet vinden maar soortgelijke motoren draaien met een behoorlijk hoog toerental. Dat kan betekenen dat de motor bij een flinke belasting nogal veel stroom gaat trekken. Als je dan een 2600mA NiMH accu gaat gebruiken zal die heel slecht presteren. Die NiMH accu's kunnen niet zo heel erg veel stroom leveren en omdat de capaciteit "maar" 2600mAh is zal de accu ook knap snel leeg zijn. Ik ben bang dat je er nauwelijks een half uurtje mee zal kunnen varen.
    Wat Ron aan geeft is ook heel belangrijk, de motor moet wel goed ontstoord zijn anders kan je echt problemen krijgen. Als je 2,4GHz apparatuur gebruikt kan dat mee vallen maar als je nog de "oudere" 40MHz apparatuur gebruikt is die ontstoring echt noodzakelijk.
     
  11. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo Ron,
    De motor is niet onstoord volgens mij.
    Het is een Krick power 600, 11,500 U/min Spannings bereik 2,4 - 12 volt.

    Hallo Ernst,
    Ik ge hem laten draaien op een 12V 7Ah loodaccu, dat advies gaf Klaas ook al aan.
    Toch bedankt voor je reactie.
    Weet nog niet wanneer ze te water wordt gelaten ik heb nog een paar weken en dan komt er effe niks van.
    Maar jullie horen het zeker, ben toch benieuwd wat het wordt heb er totaal geen ervaring mee, mocht het goed bevallen dan ga ik zeker nog een ander schip bouwen.
    In eerste instantie wilde ik alleen een model bouwen maar dat pakte zo goed uit naar mijn mening dat ik het toch maar varend maakt.

    Groetjes, Peter
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Peter en ook een welkom van mijn kant.
    Deze motor is niet inwendig ontstoord. Je zult er dus nog een ontstoorsetje op moeten solderen.
    Het motoradvies vind ook ik vreemd.
    Je hebt nu een motor die op 8,4V onder last 11.500 RPM draait. Op 12V en vol gas heb je een mooie zelfgebouwde niet-zo-ergonomische rood-witte slagroomklopper.
    De motor verbruikt zonder last al 1A, op volle kracht (en belast) 8A.

    De Bühler ZON 03 heeft op 12V een toerental en van 3030 RPM en verbruikt daarbij 1,7A.
    Wel of niet belast maakt voor dit soort motoren weinig uit.
    Resultaat: de zenderaccu zal eerder leeg zijn dan je scheepsaccu.

    Het enige waar je op moet letten zijn de afmetingen, zeker als de motor diep in het schip ligt.
    De Krick 600 heeft 36mm doorsnee, de Bühler 40mm.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  13. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bedankt Roel,
    Ik ga me er eens in verdiepen in ieder geval weer wat info waar ik zeker wat aan heeft.
    Gr. Peter
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Ik sluit me aan bij de mening over het motoradvies, voor een schaalmodel neem je geen motor voor een snelvarend model, doelloos en oneconomisch.
    Als je de schuimklopperij zat bent (of de motor het loodje heeft gelegd) kijk dan eens naar deze:
    https://www.conrad.nl/p/brushed-universele-elektromotor-motraxx-x-drive-555-1-5700-omwmin-244478
    Geen Zon03 wat koppel betreft, maar met een vijfpool anker toch netjes te regelen met jouw regelaar en geen overmatige toeren op 12V.

    Groeten, Jan.
     
  15. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bedankt Jan,
    Ik had geen idee wat voor toerental deze motor had en wat ik nodig had, had er helemaal geen ervaring mee.
    Maar ik onthoud deze zeker.
    Het is nu te warm maar eerdaags ga ik het even uitproberen, kan ik altijd nog voor deze motor kiezen, de kosten zijn het niet.

    Groet, Peter
     
  16. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    3000tpm op een schroefje van 35mm wordt wel wat aan de lage kant...
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Adam, Laten we eens van die 3.000 toeren en een spoed van 1:1 uitgaan en de volgende rekensom maken.
    3.000 (toeren)x60(minuten)x3,5(spoed in cm) = 630.000 cm/uur:100.000 = 6,3 km/uur. Reken voor het gemak een slip van 50% dan kom je nog op een snelheid van 3,15 km/uur.
    Dat is even onder de schaalsnelheid van 3,4 km/uur.. Met een sleepboot is het fijn om wat overpower te hebben, maar een los varend schip heeft maar weinig vermogen nodig om te bewegen.
    Hogere toerentallen leiden alleen maar tot lucht happende schroeven. Bijna al mijn modellen varen met ongeveer 3.000 toeren op de schroef en bij achteruitslaan trekken ook die nog lucht.
    Voor een planerend vaartuig gelden natuurlijk heel andere getallen. Maar het gaat hier om een verdringer. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
  18. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goede middag allemaal.
    Even een testje gedaan in de badkuip.
    Inmiddels een andere motor erin gemonteerd de motor die Jan aangaf, de eerste gaf inderdaad veel te veel toeren.
    https://www.conrad.nl/p/brushed-universele-elektromotor-motraxx-x-drive-555-1-5700-omwmin-244478
    Ik heb wel gemerkt dat er power genoeg inzit,reageert goed en hij is waterdicht en met alles erin, loodaccu 12V - 7Ah en een beetje ballast.
    Totaal gewicht 5 Kg. Er hoort wel een boegschroef in maar ga het eerst zo eens proberen.
    Eind van de week eens kijken of ik een proefvaart kan maken.
    In ieder geval bedankt voor alle tips en adviezen.

    Gr, Peter
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het allemaal een beetje lukt Peter. Geef bij de proefvaart niet teveel gas, vooral niet op achteruit. Mocht jouw zender een dual rate functie hebben, maak daar dan gebruik van. Daarmee kan je het uitgestuurde signaal wat dempen en wat rustiger varen (schaalsnelheid). Heb je toch wat meer vermogen nodig schakel dan dual rate uit. Meestal kost het wat tijd om de balans te vinden tussen wat nog wel of net niet meer prettig vaart. Geen idee hoe je in je vrije tijd zit, maar ga anders eens een keer mee varen in Maasdam. Gr. Klaas.
     
  20. Peter48

    Peter48

    Lid geworden:
    10 jul 2019
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo Klaas,

    Over de zender gesproken die is al zo'n 35 jaar oud en het verbaasd me dat het nog werkt, ondanks dat er onderdelen zijn die een beetje geoxideerd zijn en de dual rate functie zit daar niet op.
    Ik wil trouwens toch een nieuwe aanschaffen dus let ik daar ook even op.
    Maar de komende weken komt daar niet veel van, ik heb te veel vrije tijd al bijna 11 jaar hihi.
    Maar ik zou graag een keer meegaan naar Maasdam maar dat wordt niet eerder dan eind september, aankomend weekend bij dochterlief oppassen op de poezen en daarna gaan we zelf naar la france op vakantie tot eind september, Maar ik hoor daarna graag wanneer er wordt gevaren in Maasdam.

    Bedankt voor je reactie, Gr. Peter
     

Deel Deze Pagina