Hoi Wim,
als allereerste van harte welkom op dit geweldige forum, hier ga je heel veel leesuurtjes aan spenderen.
Ik kan nog niet antwoord geven op de verschillende vragen die je hebt, daarvoor ben ik ook nog een newbie op het turbine gebied.
M`n eerste jet komt eraan en ik hoop die voor het seizoen 2010 vliegklaar te hebben, het verloop ervan kun je hier volgen:
m-n-eerste-jet-bosmodelair-deel-1-a
Om echt een turbine volledig te kennen is volgens mij geen must, ook ik ken voornamenlijk de basisprincipes (al heb ik wel meer geleerd vroeger) en daar blijft het ook wel een beetje bij steken.
Echter weerhoudt dit mij er niet van om ook de stap naar turbines te maken, ik hoop dan gewoon in de praktijk steeds meer te leren en bekender te raken ermee zodat ik op den duur ook alles (of althans een hoop) zelf kan doen.
De praktijk is de beste leerschool ;-)
Wat nu nog een beetje onduidelijk is, is je ervaring, je doet al aan modelvliegen maar met wat voor een kisten vlieg je momenteel en wat voor een besturing heb je.
Het jet vliegen is nu niet echt een wereld van verschil maar het is toch anders, ook zitten er vaak meerdere functies op een jet waardoor je zender wat uitgebreider moet zijn.
Voordat iemand hier een goed antwoord op kan geven zou je ons van wat meer info moeten voorzien.
Van de BEA Hawk is net een filmpje op dit forum geplaatst en ik weet zeker dat er daar ook modellen van te koop zijn (weet zelf even niet zo snel waar :-( ).
Ik weet al wel dat de jetvliegers onderling zeer behulpzaam zijn, vandaar ook dat mijn planning om t egaan jet vliegen veel sneller gebeurt dan gepland.
Ze helpen je aan alle kanten en weten precies waar je dit of dat kan verkrijgen.
Alvast succes en ik blijf het volgen.
Grt,
Berto.