Nieuw project, een zeil boot zonder enige info.......

Hallo,

Dit weekend heb ik een romp gekregen van iemand, het is een romp van 130cm lang , 27 cm breed met een gewicht van 7,3 kg.

c0e13i34lsrmfe4s1.jpg

c0e13x62s5j9syd2p.jpg

c0e14e0gyib6u8yi9.jpg

Het is de eerste zeilboot die ik wil gaan bouwen, ik heb geen tekening bij de romp gekregen.

Het belangrijkste ist de positie van de mast, kan iemand mij zeggen hoe ik deze kan bepalen? hoe kan ik bepalen hoelang de mast moet worden?

Ik hoop dat ik met behulp van de kennis die op dit forum aanwezig is een goed funktionerende zeilboot kan bouwen.

Voor ik begin met de bouw wil ik van de voren het een en ander op papier zetten. Is er een makkelijke manier om de romp in een 3d cad file te krijgen?

Mfg tom

Tommy voor ik je raad kan geven heb ik wat meer info nodig,
Ga je deze romp RC maken, is deze romp al voozien van ballast onder aan de kiel? is er al een roer voorzien ?
Een vuistregen de lengte van de mast romp lente + 1/4 = ~ 160 à 170 cm

Met delftship kan je de romp inbrengen als je goede foto's hebt van zij, boven en vooraanzicht + de juiste maten lengte, breette en hoogte van je dek tot onderzijde kiel

De plaats van je mast haangt van je zeilplan af.
Je zeilpunt =~ 7 % van de lengte van je waterlijn voor het lateraalpunt van romp + kiel + roer deze kunnen we met delftship bepalen.

Hallo,

Met delfship heb ik nog geen ervaring.....jammer genoeg.De foto's moeten ook niet het probleem zijn

Het is de bedoeling dat de romp RC gemaakt gaat worden. De ballast zit in de kiel en de romp weegt met het ballast 7.3 kg. Wat ik er misschien nog wel even bij moet zeggen is dat het een GFK romp is, de plaats van het roer is ook al bepaald, verder heb ik er niks bijgekregen.

Kan men z'n zeilplan zelf maken?

Het klinkt misschien raar dat ik meteen met z'n project begin, maar ik ben ervan overtuigd dat met een beetje hulp alles gaat goedkomen. Ik hou erzelf van de lat een beetje hoger te leggen, dan doe ik er maar wat langer over.

mvg tom

Laatst bewerkt:
lijkt op een Saudade

Wel iets, maar de Saudade heeft de kiel breder uitlopend aan de onderkant, en is geen 130 cm. Ook mis ik de scheg waar het roer in zit, bij deze loopt de bodem "vlak" vanaf de achterkant van de kiel.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Die zeilboten hebben allemaal wel iets weg van elkaar... Ik zou zeggen, begin 's eerst met die romp een ordentelijk uiterlijk te geven. Het ziet er allemaal een beetje rommelig uit. Wetsanden, eventueel plamuren, wetsanden, primer opbrengen, waterlijn markeren en spuiten.

Het gaat zeker lukken om 'm varend te krijgen met een klein beetje moeite.

Romplengte

Hallo, ik zou de romplengte nog maar een goed nameten. Bij eigenbouw is het belangrijk de juiste getallen te gebruiken.
succes en groet, Ben10

snou ook wat..

Ze zeggen weleens 'look before you leap'
eerst thread lezen, dan pas berichten plaatsen. deed ik niet, en nu kan ik nergens vinden waar je een eigen post kan verwijderen. Zit ik een beetje een leuke thread te vervuileren.. zucht..

Evengoed leuk om mijn Saudade in deze thread te zien :)

Laatst bewerkt:
Als ik de foto's bekijk is het een eigen ontwerp.
Maar de lengte van 1.3 meter is wel wat lang geschat.
aan de hand van de stoeptegels zou ik zeggen 1meter lang!!!
Maar gewoon een model zoeken waar de lengte en breete overeen komen op schaal; en dan aan de hand van die foto's het model afmaken.

@Tom: Wat een leuk zeilschip! Biedt volop mogelijkheden. Begin eerst 'ns met opschonen binnenzijde, wetsanden buitenzijde en niet te vergeten òf aanbrengen nieuw dek, of mooi pas maken met de romp (ik zie wat overlap, maar dat kan gezichtsbedrog zijn).

Back