Nieuw project: Shoalbuster 2208 in aanbouw

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Adam, 1 dec 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JopTop

    JopTop

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er al goed uit!
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Adam,

    door niet symmetrisch te werken loop je het risico dat het geheel krom gaat trekken.

    Wim
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb er wel over nagedacht, maar tot de conclusie gekomen dat het voor zo'n kort rompje wel los zou lopen :lol: (wishfull thinking)

    De bodem plaat zit er trouwens wel in dus misschien helpt dit ook nog wel een beetje.
     
  4. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Adam,

    ook mede door de twee hardhoutenlijsten welke je erin hebt gemaakt verwacht ik dat kromtrekken niet gebeurt, het is zeker bij grotere rompen absoluut een must om symetrisch te werken !!!!! Ik kan je uit eigen ervaring verzekeren dat het hele zaakje krom gaat !!!! en dan rest slechts de open haard, dan stook je uuuuuuuren werk in een paar minuten op.......

    Ga rustig verder zo, had je al nagedacht over de verschansing en de achterkant, neem je die gelijk mee in de mal ???

    Tom Boere
     
  5. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    hoi adam,

    iksluit me volledig aan bij de rest van mijn forumgenoten. maar als jij zegt dat het niet gebeurt geloof ik je maar verder.... het schiet lekker op en keep up the good work. wil ik wel eens zien varen.

    gr,
    wouter zzw
     
  6. tnijenhuis

    tnijenhuis

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    Beste Adam,

    Ik deel je mening m.b.t. het scheef trekken van de romp. Toch had ik het anders gedaan; om en om beplanken, want je weet het maar nooit.
    Overigens kan je pas na een eerste laklaag zien hoe goed je geschuurd hebt en kan je aan gaan passen precies wat je denkt te gaan doen. Zo heb ik dat met mijn (vorige) Herman ook gedaan.

    Ton.
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Sinds begin januari ben ik in het bezit van een klein freeskolometje, maar ik had er tot op heden nog niets mee gedaan, en ik wilde hem toch een keer proberen.
    Nu was ik al een poosje op zoek naar materiaal om de schroeftunnels van te maken.
    Laat ik nu op de werf waar ze onze boot aan het maken zijn tegen een aluminium pijp aan lopen met de juiste maten. Uitwendig rond 60 mm en inwendig rond 40 mm.
    Hier van een klein stukje (70 mm) gekregen zodat ik aan de gang kon.

    Eerst even de bewerkings volgorde uit dokteren, want ik had niet voldoende materiaal om een misser te maken.
    Na wat puzzel werk ben ik tot de onderstaande werkvolgorde gekomen:

    1)Eerst de buitenzijde op de juiste diameter gedraaid (58mm).
    2)Onder een hoek van 8 graden de buitenzijde verder afgedraaid zodanig ver dat ik aan de achterzijde een diameter van 52mm kreeg .
    3)Vervolgens de binnenzijde (45 mm) op de juiste maat gedraaid.
    4)Hierna de tunnel afgestoken op de juiste lengte + 1mm
    5)Vervolgens de boel opgespannen in de binnen klauwen en de tunnel op de juiste lengte maat gedraaid.
    6)Met een zelf gemaakt profielbeiteltje heb ik met wat kunst en vliegwerk de inloop radius gedraaid.
    7)Als laastse een keer omgespannen en de uitloop onder 7 graden gedraaid.
    Voor de tweede tunnel de zelfde procedure gevolgd.

    De roeren worden echter aan de onderzijde nogmaals gelagerd.
    Hiervoor moest de freeskolom "opgestart" worden.
    Met een vingerfrees van 3mm een sleufje uitgefreesd waar ik een stuk vierkant messing 3mm in kan lijmen waar het onderlager voor de roerkoning aan gesoldeerd zit.

    Klaar was kees

    [​IMG]
    Het restant van het ruwe materiaal en wat het geworden is.

    [​IMG]
    Op deze manier is het de bedoeling dat het onderlager in de schroeftunnel gelijmd word.
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    je moet nog wel de einde rond maken he niet zo haaks laten
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Het "einde" heeft een uitloophoek van 7 graden, en heeft alleen "gebroken" kanten.
    De inloop kant heeft wel een radius, maar dat is op de foto niet zichtbaar.
     
  10. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Adam,

    ziet er mooi uit.

    Misschien een tip voor je lagerbalk van messing. Ik zou deze met schroeven vastzetten, zou kun je makkelijker de roeren demonteren.

    Ik heb dit ook gedaan bij de Smit Siberie en werkt prima.

    André
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Het gaatje waarin de roerkoning zit, heb je die ook onder een hoek geboord, of loopt de balk voor het onderlager vlak?
    had je het uitbesteed dan ? :wink:
    Blijft een mooi staaltje draaiwerk.
    Helaas heb ik maar een klein bankje (Emco U3) zonder bovensupport, waardoor ik niet conisch kan draaien.
    En, wederom helaas, een freesbankje heb ik ook al niet.

    Wim
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Je had ook aan de bovenkant een sleuf kunnen fraisen was makkelijker geweest om hem aan het schip te bevestigen dacht ik zo ik weet natuurlijk niet hoe of dat je hemaan het casco vastzet he maar dat horen we dan nog wel :?: :D
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    @ Andre,

    Ik vrees dat jou uithouder wat groter is dan die van mijn "bootje" :(
    Als ik er een M2 in zou maken hou ik maar een wandsterkte van 0.5mm.
    Ik zit er over te denk om dezelfde constructie te maken als de Zeemeeuw II van Tom.
    Een flens boven op het roer, en dan hier een stelboutje in waarmee je het roerblad fixeerd op de as.
    Nadeel hiervan is dat je dan ook je roerhevels los moet maken, en daar kun je nou weer heel slecht bij.
    Het liefst verzin ik iets zodanig dat de roerhevels kunnen blijven zitten, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

    @ Wim,

    De uithouder loopt idd vlak, parallel aan de hartlijn van de tunnels.

    @ F. van Gent.

    Er komt nog iets van een console op de romp die de tegenvorm van de tunnels heeft.
    Op die manier krijg ik een vrij groot oppervlak waar ik ze op vast kan lijmen.
    Mischien tap ik er zelfs nog twee draadgaten in zodat ik ze op de consoles vast kan schroeven.
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    je kan het niet solderen zo als je zelf schrijft
    alluminium op koper denk als dat dat niet gaat
     
  15. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Sorry, maar volgens mij heb ik dat nergens geschreven :(

    Ik heb m'n aluminium tunnels onder mijn Smit-LLoyd 123 met Stabilit gelijmd en deze zitten er al zo'n 12 jaar probleemloos onder, dus ik zie in lijmen geen enkel probleem, zeker niet als het lijm oppervlak groot genoeg is.
     
  16. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Adam,

    roerhevel niet loshalen, tjonge dat is bijna niet te doen, als je de roerhevel wil laten zitten moet je de roeras naar boven toe eruit halen, kortom dan moet je roer ook los van de as, en heb je ook redelijk wat ruimte nodig waarvan je eigenlijk al zegt dat dat er niet echt is.

    Is het een idee om de roerhevel op je as te zetten dmv en vierkante kop op het bovenste gedeelte van de roeras, de roerhevel heeft vervolgens een vierkante binnenkant, zakt er dus zo overheen, kan die gelijk nooit slippen, dmv een schroef bovenop zit hij gelijk vast, je kan dan overwegen om het roer vast te fixieren aan zijn as, dan moet weer wel het onderste lager demontabel zijn, kortom we gaan allemaal meedenken om dit opgelost te krijgen.

    Ik heb nog wel een idee, ik overweeg dat ook bij de Zeemeeuw, alles vastlijmen en er vanuit gaan dat de roeren er niet meer onderweg hoeven...........in het slechtste geval moet ik het onderste roerlager losbreken om de roeren te kunnen verwijderen.

    Uiteraard voorzie ik dan wel in een smeermogelijkheid en de doorvoer binnen zit "ruim" boven de waterlijn.

    Bij mijn schepen heb ik eigenlijk nog nooit een roer of schroef eronder vandaan moeten halen, bij sommige boten zit het al meer dan 10 jaar met redelijk wat vaaruren, misschien ga ik het gewoon maar eens doen.

    Ik ga niet zeggen dat jij het ook moet doen, dat moet ieder voor zich weten, en wie weet staat straks hieronder iemand met de gouden tip, want 1 modelbouwforum weet meer dan 1 modelbouwer, ik ben ook benieuwd.

    Tom Boere
     
  17. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik zit nog te brainstormen over een oplossing met een flens, à la sommige echte roeren.
    Deze flens zit dan vast op het roerkoning gedeelte wat uit het schip komt.
    Aan het roer met as zit dan een tegen flens.
    Door deze flenzen met kleine boutjes te koppelen krijg je één geheel.
    Als je roer (of schroefas) er dan eens uit moet kun je de boutjes uit deze flenzen los maken.
    Het bovenste gedeelte blijft dan zitten, en ook de roer hevels hoeven niet los.
    Volgens mij moet je dan je roer er zo uit kunnen kantelen.
    M'n grootste probleem zal echter worden om dit soort flenzen te maken en deze ook nog koppelbaar te maken met hele kleine boutjes, en dat dan ook nog een beetje redelijk op schaal.
     
  18. Gerjan

    Gerjan Guest

    adam als je nu het onderste mesing gedeelte met de onderlager voor het roer zo maakt dat je dat van de straalbuis kan schroefen
    dan kun je het onderst stuk er dus van af halen en kun je zo het roer eruit halen en daarna de schroef en schroefas

    Groeten Gerjan
     
  19. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Adam,

    wat jij zoekt is:

    [​IMG]


    Als je wilt kan ik je deze tekening ook mailen, ze is dan groter.
    Dit kun je makkelijk namaken, bij een treinen zaak kleine M1 boutjes en moeren halen en de twee platen tegen elkaar schroeven.

    André
     
  20. mennojan

    mennojan Guest

    [​IMG]
    Zoiets?

    Het Beckerroer van coaster "Antina".
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina