Nieuw projectje afstelapparatuur.

WVK Performance zei:
trouwens...ik heb dat probleem met een evt. kromme stabi nie :wink: "gewoon je geometrie aanpassen zodat je geen stabie meer nodig hebt :P (en erna stoppen met racen :? , inkoppertje roelof :wink: )

Mja.... als het allemaal werkte reed de hele wereldtop wel met 5 dempers en zonder een stabi rond.... ;)

Ik zal het geheel eens op een plank zetten en gewoon de plank een beetje schuin houden wat voor effect dat heeft.

Weegschaaltjes getest met een GP1100 cel en alle geven precies 22 gram, klinkt mij gelijk genoeg.

Dan mijn stelvelgjes erbij gehaald en de voorvelgen hadden maar 0.2 gram verscil en de achtervelgen 0.5 gram verschil, niet echt noemenswaardig maar ik kan ze nog precies gelijk maken.

Maar ok, even de dempers los geschroefd en de auto op steunblokken gezet zodat de wielen in de stabilisatie op de weegschalen staan.

Voorkant:
frontbefore.jpg

Na wat verdraaiing:
frontafter.jpg

Achterkant:
rearbefore.jpg

Na wat stelwerk:
rearafter.jpg

Op zich was het niet veel wat ik moest doen maar bleek toch wel wat. Ellendig is gewoon dat je blijft pielen om het goed te krijgen omdat je het zo nauwkeurig kan aflezen ;)

En dan met de dempers een beetje aan de veren stellen:
total.jpg

Erg grappig om te zien hoe je aan de veren moet draaien om de gewenste balans te krijgen, op 1 punt moest ik zelfs de veer losser draaien om meer druk te krijgen.

dat is met een losse stabie?
perfecter dan dit zal flink lastiger worden....of de achterkant is erg gelijk (binnen de 50 gram verschil) OF de voorkant..maar nooit samen.

dit krijg je simpelweg met een standaard auto niet perfect... de non uitlaatkant is namelijk velemale zwaarder, zoals te zien is op de laatste foto.

mooie vooriemspanner trouwens!

Dit is met stabi, op zich ziet het er nu redelijk in balans uit en kan wel zeggen dat dit gaat werken.

Wat de spanner betreft, het is niet echt een spanner maar een snaargeleider. Hij drukt nog net de snaar beter om de kleine poelie voor een tandje extra grip wat de levensduur extra verlengt:

spanner.jpg

WVK Performance zei:
R3an!m@ted zei:
Als je alles waterpas heb staan kan je de auto naar voor en naar achter rollen zonder dat de metingen veranderen, dat is het hele doel daarvan. :D
jij werkt cker met die bmw 320ietjes of wat??

Tuurlijk maakt dat wel degelijk uit!
je verandert namelijk het statisch gewicht op de scales... er hangt dan meer auto boven de voor/achter weegschaaltje he!

bij echte auto's merk je dat niet zo snel omdat die met kilo's werken, en als ze daar de wieldruk aanpassen blijft de auto gewoon staan.
een 1:8 of 1:10 komt niet boven de 350 gram per wiel uit.

tis dat mijn weegschaaltjes in bij mijn ouders liggen anders had ik wel ff een filmpje gemaakt om te laten zien wat ik bedoel.... :roll:

Werk met formule renault 2 liters, maar als ik mijn auto heen en weer rol op de schalen verandert de verdeling tussen links en rechts amper tot niet, of bedoel je iets anders?.

En om de corner weights beter te krijgen zou je misschien eerst kunnen proberen om de auto te balanceren op die hudy balans blokjes, dus gewicht toevoegen aan de uitlaatkant. Dan hoef je minder te compenseren d.m.v. de shocks.

R3an!m@ted zei:
Werk met formule renault 2 liters, maar als ik mijn auto heen en weer rol op de schalen verandert de verdeling tussen links en rechts amper tot niet, of bedoel je iets anders?.

Davy heeft op de weegschalen vaseline gemeerd en daarop weer een plaatje aluminium gelegd. De plaat blijft ongeacht de invloed van de band glijden en beïnvloed zo minder de weegschaal.

R3an!m@ted zei:
En om de corner weights beter te krijgen zou je misschien eerst kunnen proberen om de auto te balanceren op die hudy balans blokjes, dus gewicht toevoegen aan de uitlaatkant. Dan hoef je minder te compenseren d.m.v. de shocks.

Het is een idee maar ik denk dat als je eenaal de onbalans weet je geen 0-meting hoeft te weten

Om de balans te controleren kan je ook met een veel eenvoudiger stukje gereedschap uit de voeten wat slechts enkele euroos hoeft te kosten.
Je maak van alu hoekprofiel een T vorm ,je bevestig op de dwarsbalk een waterpas oog en zet dit dwarsbalkje op schroefpootjes.
Je bevestig vervolgens aan de andere kant ook een dwarsbalk die je met kogellagers op het profiel bevestigd die de dwarsbalkjes met elkaar verbindt ,op de gelagerde dwarsbalk bevestig je ook een waterpas oog ,zorg dat deze gelagerde dwarsbalk in balans is (deze dwarsbalk raakt dus de grond niet) het verbindingsprofiel wordt ondersteunt.
Vervolgens zorg je ervoor dat wanneer je een vlakke plaat op de vaste dwarsbalk plaatst de waterpas op de bewegende dwarsbalk overeen komt met de waterpas op het vaste deel.
Als je de wielen van de auto nu op het vaste deel zet ,komen de andere wielen op het beweegbare deel ,als de auto in balans is zullen de beide waterpassen gelijk aanwijzen,druk je vervolgend de auto naar beneden (uiteraard in het midden drukken) dan mag de waterpas op het bewegende deel niet veranderen . Ongelijkheid van stabi,veren en dempers komen direkt aan het licht . Als je de auto zover naar beneden drukt dat het chassis op de vaste plaat komt te liggen kan je ook zien of het chassis recht is .
Ik heb dit stukje gereedschap al jaren in mijn kist en heeft al nuttige diensten bewezen. (beweegbare deel kan ik afnemen waardoor gemakkelijk op te bergen)
Het principe van de weegschaaltjes is hetzelfde maar omdat ,zoals eerder gezegt, het gewicht niet belangrijk is maar het gaat om de balans kan je met een waterpas hetzelfde bereiken.
Ik hoop dat de uitleg niet te ingewikkeld overkomt want het apparaatje is zeer eenvoudig.

hansdo zei:
Ik hoop dat de uitleg niet te ingewikkeld overkomt want het apparaatje is zeer eenvoudig.

Hans, fijne vent.... ik snap niets van je uitleg... :wink:
Dus ik kom wel een keer een bakkie bij je doen, en neem mijn auto mee... :mrgreen:

Roel,je kan het idd een tweakbar noemen ,maar werk prima en doet minimaal het zelfde als de weegschaaltjes .
Martin,moet je wel gewoon naar mijn huis komen daar heb ik ook koffie en de 'tweakbar'bij de hand. :morning:

Vandaag even gereden met de auto. Eerst 4 verse banden onder gezet en de gewichten verdeeld dat het in balans was. Ik moet zeggen dat dat vrij snel gaat en de auto op de baan direct goed aanvoelde. Het is nu wachten op een mooie alu plaat.

hansdo zei:
Roel,je kan het idd een tweakbar noemen ,maar werk prima en doet minimaal het zelfde als de weegschaaltjes .
Martin,moet je wel gewoon naar mijn huis komen daar heb ik ook koffie en de 'tweakbar'bij de hand. :morning:

Komt goed Hans, je woont om de hoek, dus....... :P

Back