nieuw winter project

hallo. ik weet dat de hoofdwielen eigenlijk wat groter zouden moeten zijn, maar ik krijg ze anders niet in de romp. nu gaan ze boven en onder precies in t deur klepje met een marge van 1 a 2 mm

en ik heb de hoek aangehouden die op de uitsparing van de vleugel stond. misschien als ik m onder een scherpere hoek zet dat t wel gaat maar dan kun je max een wiel van 5mm groter nemen.

en wat ik bij de airworld mig zie is dat de deurklepjes helemaal tot onder op de naad van de romp lopen en dat is bij de golden west mig niet. vandaar dus dat er ook geen grotere wielen onder kunnen, bedenk ik me nu :D maar goed is ook weer gewichts besparing
 
Laatst bewerkt:
na nader inzien denk ik toch dat ik de deurkleppen ga verlengen zodat ze van onderaf op de naad los klappen waardoor ik dus grotere wielen erop kan zetten wat ook beter en mooier staat :D
 
na nader inzien denk ik toch dat ik de deurkleppen ga verlengen zodat ze van onderaf op de naad los klappen waardoor ik dus grotere wielen erop kan zetten wat ook beter en mooier staat :D

Lijkt me een strak plan, de echte staat juist bekent om z'n overdreven grote wielen zodat ze ook van onprepareerde banen konden starten, zie hieronder.

Strake bak hoor!

Grt,
Gerald

VietnameseMig21Taxying.jpg
 
bedankt heren. maar heb gister even de wielen van de macchini afgehaald en op de mig gezet, en staat toch een stuk beter :D
ze zijn nu 8 cm



001-24.jpg


002-23.jpg


003-15.jpg


004-19.jpg


005-14.jpg
 
Laatst bewerkt:
vandaag even de deurtjes verlengt. eerst onder uitgesneden en geschuurd, daarna deur plus uitgesneden stuk weer aan elkaar gezet met plakband en terug geplaatst. vervolgens met glasvezel matten bekleed en laten uitharden.
plakband eraf gehaald en deurtjes weer klaar. t volgende is t glasvezel glad shuren en met een plamuur alles netjes afwerken en weer wit spuiten :D
 
vandaag nog even de remkleppen uitgesneden, helaas kan ik de achterste remkleppen niet monteren want daar loopt t spant overheen.

wederom ga ik de achterkant van de remkleppen en in de romp om de uitsparingen heen alles weer inleggen met carbon matten ter versteviging. das ganze must ja eine brock werden :D

nou leg ik straks dus een carbon mat helemaal over de uitsparingen heen,eenmaal uitgehard snij ik t op een halve centimeter van de rand terug uit,dan heb ik gelijk een rand waar de klep mooi op aansluit

001-25.jpg


moest trouwens ook nog een uitsparing in de romp maken vanwegen t wiel boven de klep

002-24.jpg



en vandaag nog alle kleindelen binnen gekregen. schanieren, schroefjes,boutjes,cylinders,koppelingen,airvalves,lucht slang. kortom de hele ratteplan :D

dus dat word weer een heel gekraak in de bovenkamer met t monteren en aansluiten ervan


003-17.jpg
 
Laatst bewerkt:
gister tot middernacht bezig geweest met de cylinders, heveltjes en aansluitingen. en t opent en sluit perfect, de cylinders van de deuren heb ik niet vast gelijmt op t spant maar met een schroefje geborgt zodat ie nog een beetje mee kan draaien met de beweging van de deur anders heb je kans dat ie wat gaat knellen en de cylinder minder goed werkt of wat stugger gaat. nu nog de boutjes erdoorheen,moertjes erop en dan gaat er nog 1 laagje carbon/koolstof vezel overheen ter afwerking,want dat glasvezel ziet er zo nog niet zo fraai uit :D

de middelste heveltjes staan wat terug anders zou t wiel met t inklappen ertegenaan komen, de buitenste staan zover mogelijk naar buiten ook vanwegen t wiel en dan gaat alles nog op de mm.



010-4.jpg


toch jammer dat ik de deuren zo heb moeten veranderen. in t echt klapt t wiel om waardoor die rechtop tegen de zijkant van de romp staat. waardoor die dus ook in zo,n klein deurtje kan.

Sq47727.jpg


009-9.jpg


006-13.jpg


eigenlijk had de cylinder m van de achterkant naar beneden moeten drukken maar dat ging niet vanwegen de tank. nu moet ik de remklep dus vanaf t schanier af goed gaan verstevigen eventueel met triplex latjes ingelegd in carbon/koolstof of ijzeren staafjes,maar daar moet ik nog even over nadenken


015-2.jpg


016-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
mezelf vandaag voorgenomen om nog twee extra cylinders op de remklep te monteren, en wel tegen de tank naar beneden alleen ff de juiste maat zien te verkrijgen.

en vandaag nog 1 cylinder bij de neuswiel gemonteerden de tank opgehoogd en op een paar punten vastgezet. later nog twee pvc pijpjes langs de tank lijmen, waar alle slangen en kabeltjes en stekkers doorheen moeten waar ze nu lopen op de foto.


002-25.jpg


001-27.jpg
 
Laatst bewerkt:
vandaag nog ff de tweede cylinder erin gezet. mooie aan de mig is dat alles een beetje ruw is en niet altijd even recht. maar dat misstaat t toestel niet, hoort er een beetje bij :D

001-28.jpg


002-26.jpg


001-29.jpg
 
Laatst bewerkt:
geschuurd en wel is ie klaar voor de afwerking van zowel binnen en buitenwerk :D

geen geouwehoer, ik vind m best stoer


011-4.jpg


002-27.jpg


008-9.jpg


006-14.jpg


009-10.jpg



004-22.jpg


ik vlieg met alles, maar meestal nooit lang
 
Laatst bewerkt:
Kleuren/striping is altijd moeilijk.
Maar ik zou het dichtbij zijn roots zoeken, een lekkere stoere camouflage oid.
 
misschien maak ik m wel t zelfde als de mig die op de foto in t muzeum op pagina 1 staat. maar goed zal eens zien :D
 
Laatst bewerkt:
schema

Da's zeker de mooiste tenminste dat vindt ik dan, die Tsjech is zóóóóó mooi.
Maar ehhhhhh, wat weegt tie nu?
Heb de MIG van Ali op Pampa gezien maar die vloog op low-speed nou niet bepaald als een dociel kissie, moest best wel een hoop speed op gehouden worden maar in de vlucht was het een genot om te zien.

Ger.
 
wauw, deze had ik nog niet gezien.

Wat ik zo mooi vind aan dit toestel is dat het er echt uitziet alsof de piloot op een raket zit. Er zit niks onnodigs aan, het is een straalbuis met vleugels.
 
zoals ie er nu bij staat weegt ie 5,5 kg. vliegklaar met volle tanks zal t wel rond de 9 a 10 kilo zijn. en kwa vlieg eigenschappen. ik heb er zelf ook nog niet genoeg ervaring mee om m te vliegen, zeer zeker niet, en t ligt er ook aan wie er achter de sticks staat natuurlijk. maar algemeen bekend is dat schaal modellen minder makkelijk vliegen.
 
maar algemeen bekend is dat schaal modellen minder makkelijk vliegen.

Een beetje understatement, zeker voor die MIG21, ondanks dat de sport versie (semischaal) een iets groter vleugel oppervlakte heeft, zal het spannend zijn om hem te vliegen :mrgreen:
Hopelijk blijf je onder de 10 kilo, vliegklaar, beter nog onder de 9 maar dat zal zeker gezien de accessoires die je erop gemaakt hebt wat moeilijker worden.
En nu...................... welke turbine ga je erin lepelen?

Groet Ger.
 
Back
Top