nieuw

• Topicstarter Topicstarter bochie
  • Startdatum Startdatum
B

bochie

Guest
dag iedereen

ik ben al enige jaren bezeten van duikboten, films, boeken, foto's kortom alles moet ik gezien hebben
nu overweeg ik om zelf de handen uit de mouwen te steken en een te maken, wel moet hij statisch duiken, dynamisch vind ik maar niks
ervaring ? tja modelbouw deed ik in mijn jeugdjaren wel, ik ben wel handig
budget ? maandelijks kan ik er 100 euro aan spenderen het is niet veel maar als huisvader heb je een berg andere kosten
verlangen ? ik ben niet van plan om een tweede te kopen dus van de eerste keer maar een waar ik jaren plezier zel van hebben, ik ben ook niet van plan om in zwembaden te duiken

kunnen jullie mij helpen bij de keuze, wat ik nodig heb zender, ballast, .......... en vooral wat gaat het mij kosten
kan ik eerst aan de romp van de boot beginnen, en na enige maand de elekronica, moet ik een bouwdoosnemen..........?
alvast bedankt voor de moete
alain

Hallo alain,

Welkom in onze hoek van modelbouw.

Eerste vraag is wat heb je allemaal al, en dan bedoel ik heb je al een zender en zo.

De boot om mee te beginnen, tja daar is wel wat over te zeggen en hangt sterk af wat je zelf wilt.

Een bouwdoos als dat een optie is kan ik je de Lafajette van Engel aanbevelen, we hebben al aardig wat ervaring met dit model en hij is goed varend te krijgen zo uit de doos.
En dat kunnen we niet zeggen van de andere modellen van Engel.
En als je alles nog moet hebben heeft Engel zelfs een starter kit van de Lafajette met alles er bij, en daar kan douglas je alles over vertellen.

Ik zelf heb hem gebouwd en ben er zeer tevreden over ,Douglas heeft nu ook één en legt er nu de laatste hand aan.

Je kunt ook een Robbe boot nemen,bv een U47 of de U2540, de instap is goedkoper maar vergt nogal wat meer van je modelbouw en oplossings kunsten, om daar mooie en goed werkende duikboten van te maken.

Kijk maar eens goed op dit forum er staat wel het één en ander over dit onderwerp.

Maar laat je niet afschrikken, we zullen je helpen waar we dat kunnen alleen één ding , je zal het zelf moeten doen. :lol:

En op meeting's je licht opsteken is ook handig.

Groeten,

Jan Huizenga.

Hoi Alian,

Welkom in de wondere wereld van de modelduikboten!

Als ik het goed begrijp zoek je een duikboot waar je veel plezier aan wil hebben. Een 2e is geen optie, dus wil je echt een goede duikboot. Hier kan ik heel kort over zijn. De Lafayette is DE boot voor dit doeleind. Misschien zullen er mensen zijn die dit tegenspreken, maar die zullen er altijd wel zijn.....

De Lafayette is een gemakkelijke boot om te bouwen, in een niet al te lange tijd. Hij is niet te groot en gemakkelijk te vervoeren.
Verder is de bouwdoos zeer compleet, ik zelf heb de complete kit gekocht incl zender en de hele mik mak.......
Het is dan bouwen en varen. Je kan ook een romp kopen, zelf alles ontwerpen wat betreft de inhoud, en er vervolgens achter komen dat je mogelijk te duur uit bent..... Als je alles zelf wil doen, duurt het echt lang voordat je model af is.

Ik zelf ben erg enthousiast over de Lafayette, Heb er echt veel plezier aan gehad om deze te bouwen.
De Lafayette heb ik in juli gekocht, en ben nu bijna klaar......... Wel ben ik tijdens het bouwen tegen een paar dingen aangelopen die niet echt kloppen, maar dit is eenvoudig op te lossen!

Ik heb geen aandelen in de firma Engel, maar met mijn Lafayette ben ik erg blij mee....
De keuze moet je uiteindelijk zelf maken.

Douglas

Hallo en welkom,

Dit is de boot die ze bedoelen

prijs nieuwe 775,-

1594_NEW_g.jpg

en dit is wel en pracht boot heb zelf ook de boot gehad maar niet zelf gebouwd is gebouwd door jos

Hoi Alain,

ook van mij een hartelijk welkom! Ten eerste een verzoek: wil je profiel wat verder invullen, zodat we naast de berichten die je post ook kunnen zien waar je woont. Dit is wel zo handig want 'ons duikboters' zitten behoorlijk verstrooid door het land èn ik denk dat het voor jou wel handig is om eerst 'ns wat te gaan kijken bij één of meerdere duikbootkapiteins, gewoon om eens te zien wat er zoal te koop is.
Op basis van je modelbouwervaring moet je je toch voorstellen dat het een pittige hobby kan zijn, zeker als je helemaal zelf van tekening (dus van scratch) een boot zou willen bouwen. Er zijn een aantal mannen die dat doen, en het is heel leuk om zo'n zelf gebouwde en unieke boot te hebben maar het vraagt nogal wat materiaalkennis (epoxy, GFK, mallen maken) en vaardigheid.
Kant-en-klaar modellen van duikboten in de zin van 'plastic Revell modellen' inclusief een statisch duiksysteem zijn er eigenlijk niet (met uitzondering van de Lafayette van Engel - http://www.engel-modellbau.de -). De overige Engel-modellen zijn a) pittig in prijs b) mooi compleet c) absoluut NIET makkelijk te bouwen d) de laatste jaren van verminderde afwerking.
De twee modellen van Robbe die Jan Huizenga al aanhaalde zijn 'makkelijker' te bouwen (kunnen voor de verwende detail-freak een hele uitdaging zijn) en zijn uit-de-doos dynamisch. Je zal ze dan zelf verder moeten ombouwen tot statisch. Gelukkig zijn enkelen je daarbij al voorgegaan en drie forumbewoners daar mee bezig (waaronder ik).
Er zijn nogal wat fabrikanten nog verder van huis (USA, GB etc.) maar zij leveren vaak 'lege' rompen die goed van kwaliteit zijn maar nogal pittig in prijs (BTW betalen aan de grens) en vaak moet je er lang op wachten.
Steek dus eerst's je licht op bij wat duikboters, en bekijk hun boten is. Een bezoekje van een paar uur zegt meer dan honderd postings.
Trouwens...100 Euro per maand is echt niet slecht...er gaan maanden voorbij dat ik dit niet uitgeef aan m'n boten!

Groeten,

:pim:
Jos

alvast bedankt voor de info
ik ben van lissewege, nabij brugge belgie dus
die lafayette lijkt inderdaad een mooie sub, maar ik heb geen schrik van een eigen ontwerp
aangezien ik er toch maar een wens te maken had ik hem graag top, en met mijn maandbudget ben ik zo even bezig
zo een robbe met alles in de doos lijkt me tof en heel handig, aleen moet ik daar meer dan een jaar voor sparen en ondertussen doe ik niets, met mijn maandbedrag kan ik waarschijnlijk elke maand iets doen en zie ik mijn sub als het ware groeien
het liefst zou ik zelf iets ontwerpen, graag met jullie hulp zelfs ik denk dat alle onderdelen zoals balast tank, schroeven, motoren, batterijen etc. los te verkrijgen zijn. hij mag ook lekker groot zijn ( tot 2 meter )
wat denken jullie is een zelfontwerp een haalbare kaart ? gezien in een periode van twee jaar en een budget van 2400 euro ?
uiterlijk komt op de tweede plaats, hij moet mooi zijn maar wendbaar en vooral zijn prestaties zijn belangrijker
groeten alain

hallo

welkom hier bij de duikboot freaks

op het forum kom je me wel overal tegen
de lafaette is inderdaad een goed en mooi model
er varen er zo verschillende rond en die doen het heel goed
een eigen model kan ook maar ???
hoe vaardig ben je in haast elk gebied van de modelbouw
in mijn duikboot bunker liggen een stuk of 14 duikboten waar er enkele van zelf gebouwd zijn
er zullen er enkele volgend weekeinde tentoongesteld staan in marche en flamenne in de WEX tentoonstellings hallen
er is daar namelijk een tentoonstelling
als je een bezoekje overweegt aan de stand van MYCL ben je welkom voor een leuke babbel en zoveel info als je wil
ik zit daar ook aan mijn zelfbouw type 23 te werken
hebben de toeschouwers ook eens iets te zien wat ze anders nooit tezien krijgen
ik ga er ook met een paar mini duikbotjes "geeltjes"demonstratie varen
en je kan daar eventueel ook een baantje mee trekken als voorsmaakje

mijn visie is
hou het simpel dan kan er ook nie veel kapot

groeten raf

ik ben al enige maaanden aan het denken als het haalbaar is om zowel te werken met accu-motor onder water en benzine-motor boven water zoals de gewone sub's
het ootste probleem is de uitlaat, eens die onderwater zit mag daar geen water inkomen, dan heb je nog de warmte ontwikkeling binnen in de boot, en hoe zithet met het starten van het motortje op afstand? bestaan er eigenlijk sub's die met beide motoren werken in de wonderbaarlijke RC wereld ?

Op zijn hoogst 1. Ik dacht er ooit iets over gelezen te hebben.
Er zijn enkele die met een compressor hun perslucht verzamelen.
duitse boten natuurlijk. Echt niet in elkaar gehobby't maar professioneel
"gefabriceerd" door lui met jaren ervaring plus een vak in die richting.

Heel verleidelijk om de grenzen te verleggen, weet ik uit ervaring.
Maar mijn eerste model heeft nooit gevaren omdat ik het zo nodig moest "verbeteren".
Dat model was een robbe seawolf trouwens, dit model is een goedkope doos
tegenwoordig, maar duikt dynamisch.

hou het leuk, wees zuinig op de centen die je erin steekt en begin dus
bij het begin (is echt al moeilijk genoeg...)

Er komt echt wel een tweede als de eerste goed werkt.
Hij komt er waarschijnlijk niet als de eerste een mislukking wordt...

hallo

zij die gaan sterven groeten u

de mensen die daar mee bezig zijn die zijn echt niet normaal(positief bedoelt)
een stoom duikboot heeft ook reeds gevaren
maar is ook al een keertje onder gegaan

hybride duikboten is niet eenvoudig
niet allen je uitlaat maar ook je inlaat moet je kunnen afsluiten
de motor terug starten is geen probleem (vrijlooplager uit de vliegtuig modelbouw)
maar het enige argument wat de doorslag gaat geven is

WAAR GA JE DER MEE VAREN
de meeste verenigingen laten benzine aangedreven modellen niet toe
bij welke club ben je aangesloten ?????

hou het eenvoudig dan gaat er weinig kapot
maar dat ben jij niet van plan zo te lezen

groeten raf

In Duitsland is men een duikboot aan het bouwen met een diesel motor er in.
Ik zal eens informeren wie dat is.
Kijk ook eens bij
www.modelluboot.de

maar vooral een goede raad zoals Raf ook al geeft

en zeker als het je eerste duikboot is.
Anders beland hij op een donkere zolder zoals zoveel boten al belandt zijn.
Gewoon rustig beginnen en je niet focussen op een maandbedrag wat je kunt spenderer.
De ene maand geef je bv € 5,--uit en de andere € 200,--
Kom eens op treffens kijken.
Veel succes in iedere geval.

Hein

alvast leuke site met veel verschillende plannen van sub's
http://www.heiszwolf.com/subs/plans/plans.html#rossler2001
kan je een romp maken met enkel mdf, di je daarna aan beide kanten, binnen en buiten met een epoxyhars behandeld
mdf werkt heel plezant, makkelijk zagen en schuren en vooral bij temperatuursverschillen geen krimp of uitzettingsverschijnselen
groeten alain

hallo

mdf en duikboten ?????????????
mdf zuigt water als een spons en wordt dan 3 keer zo dik als normaal

de methode om een romp te maken is heel eenvoudig en als je de gegeven links volgt dan zou je gezien hebben hoe het moet

het wiel terug uitvinden is reeds een paar keer gedaan

spantjes maken in triplex(mdf kan ook)
daartussen bouwschuim (platen) rode of blauwe
dan zijn er twee richtingen
lekker veel schuren richting
afplakken met tape waar je dozen mee dicht plakt(meestal bruin)en daarna een paar lagen polyester er over heen
en dan lekker veel schuren tot hij glad is

voordeel je moet geen malle maken (vorm)dus je bent goedkoper uit

tweede manier
bouwschuim met epoxy bekleden en glad schuren
daar een negatief vorm van maken
de vorm met een laag gelcoat bekleden en daarna polysteren tot de gewenste dikte
hier weer twee richtingen
werk je met een WTC dan kan je romp dun blijven (laagje of 2 is voldoende)
gebruik je de romp als druklichaam dan moet je dikker polysteren tot 1 a 1.5 cm dikte

de plannen die je hier liet zien zijn oude bekende
diegene die op internet staan kloppen voor geen meter
diegene die je kan kopen zijn hopelijk van een betere qualiteit
ga je voor de akula dan kan ik je een rompje bezorgen ik heb daar de vorm voor
ook de thypoon heb ik hier liggen

details moet je zelf nog aanbrengen en zoals ik al zei
de plannen zijn niet 100% zoals de echte

foto's van beide vind je onder de foto albums hier op het forum

groeten raf

raf zei:
hallo

zij die gaan sterven groeten u

de mensen die daar mee bezig zijn die zijn echt niet normaal(positief bedoelt)
een stoom duikboot heeft ook reeds gevaren
maar is ook al een keertje onder gegaan

hybride duikboten is niet eenvoudig
niet allen je uitlaat maar ook je inlaat moet je kunnen afsluiten
de motor terug starten is geen probleem (vrijlooplager uit de vliegtuig modelbouw)
maar het enige argument wat de doorslag gaat geven is

WAAR GA JE DER MEE VAREN
de meeste verenigingen laten benzine aangedreven modellen niet toe
bij welke club ben je aangesloten ?????

maar dat ben jij niet van plan zo te lezen

groeten raf

hoi,
ik ben bij géén club, misschien is dit het grootste probleem
het is een zotte droom, waarschijnlijk onuitvoerbaar
wie weet, al ettelijke halve nachten de kop eraan gebroken, blijven denken en oplossingen zoeken
waar ik ermee wil varen wil je echt niet weten, nog zoiets zot
groeten alain
p.s. ook bij de stervenden jammer genoeg

raf zei:
hallo

mdf en duikboten ?????????????
mdf zuigt water als een spons en wordt dan 3 keer zo dik als normaal

de methode om een romp te maken is heel eenvoudig en als je de gegeven links volgt dan zou je gezien hebben hoe het moet

het wiel terug uitvinden is reeds een paar keer gedaan

daartussen bouwschuim (platen) rode of blauwe??????
lekker veel schuren richting
afplakken met tape waar je dozen mee dicht plakt(meestal bruin)en daarna een paar lagen polyester er over heen
en dan lekker veel schuren tot hij glad is

voordeel je moet geen malle maken (vorm)dus je bent goedkoper uit

tweede manier
bouwschuim met epoxy bekleden en glad schuren
daar een negatief vorm van maken
de vorm met een laag gelcoat bekleden en daarna polysteren tot de gewenste dikte
hier weer twee richtingen
werk je met een WTC dan kan je romp dun blijven (laagje of 2 is voldoende)
gebruik je de romp als druklichaam dan moet je dikker polysteren tot 1 a 1.5 cm dikte

de plannen die je hier liet zien zijn oude bekende
diegene die op internet staan kloppen voor geen meter
diegene die je kan kopen zijn hopelijk van een betere qualiteit
ga je voor de akula dan kan ik je een rompje bezorgen ik heb daar de vorm voor
ook de thypoon heb ik hier liggen

details moet je zelf nog aanbrengen en zoals ik al zei
de plannen zijn niet 100% zoals de echte

foto's van beide vind je onder de foto albums hier op het forum

groeten raf

hallo

laat me raden

battlesluis zennegat ergens in die buurt????
dat is ergens aan mechelen

brugge das dan de vaart waar je op zou iunnen varen daar aan dat stenen bruggetje met die mooie ijzeren railing met achter de dam dat kafeetje

groeten raf

ps zennegat is ook een cafeetje
eigenlijk zijn er haast aan elk vaarwater hier in belgie wel een cafe of restaurant .

hallo alain

als je naar een beurs wil komen die echt de moeite waard is
dan hier de info

WEX -Wallonie Expo : Rue des Deux Provinces 1
6900 Marche-en-Famenne - tel : +32-84-340 800
fax :+32- 84-340 809 - info @ wex.be - www.wex.be

groeten raf

hallo

ha ik ben nog wat vergeten te schrijven
daarmee je reactie

daartussen bouwschuim (platen) rode of blauwe??????

heel die mikmak van spanten en bouw schuim gaat er daarna uit
zodat je een schaal over houd die leeg is
en waardan daarna als je kiest voor een buis als wtc spanten in lijmt waar je die buis kunt inschuiven

of kies je om heel de romp te gebruiken dan moet je natuurlijk de polyseter dikker zetten
en hou je alsnog een een holle schaal over waarna je de kop en heck spant er moet in zetten
liefst uit kunststof

enige klaarheid gebracht hoop ik

en dat bouwschuim zijn van die gekeurde platen en niet isimo met van die bolletjes er in
dat schuurt voor geen meter en is moeilijk te lijmen

groeten raf

raf zei:
hallo alain

als je naar een beurs wil komen die echt de moeite waard is
dan hier de info

WEX -Wallonie Expo : Rue des Deux Provinces 1
6900 Marche-en-Famenne - tel : +32-84-340 800
fax :+32- 84-340 809 - info @ wex.be - www.wex.be

groeten raf
ja heel graag, niet bij de deur maar in het week-end moet ik altijd werken,kok weet je wel spijtig
in januari heb ik wel een tweetal weken verlof
en lissewege ligt eigenlijk dichter bij Zeebrugge, daar heb je enorm veel vaarwater, vandar een hybride met krachtige benzine-motor, en ja iedereen die ik er over aansprak vind dit onmogelijk, ik weet het maar ben een keikop
groeten alain

ja nu begrijp ik het, bouwisolatie die ze tussen de muren steken, die kan je inderdaad schuren
maar als je van die tape erover doet kan je dat dan nog deftig polyesteren?en wat is de gootste maat van bajonetsluiting of bestaan er andere deftige sluitmethodes?

Back