nieuw

• Topicstarter Topicstarter bochie
  • Startdatum Startdatum
sorry dat ik al die vragen stel, maar waar kan ik beter terrecht met al mijn domme vragen
groeten

Beste Bochie

Hier onder mijn link hoe ik mijn duikboot heb gebouwd,ben begonnen met platen schuim.

http://home.planet.nl/~oldeh030/

Als je weinig of geen ervaring in modelbouw hebt ga dan eerst een bovenwaterbootje bouwen anders kan het op een teleurstelling uit draaien.

Gr.Joop

hallo alain

waarom zouden het domme vragen zijn?????

zeebrugge ???? da riekt naar zeewater
als er ook maar iets van zout in het water zit vergeet het dan maar met je duikboot
max 10 cm onderwater en weg ontvangst

niemand denk er aan maar Bv de maas bevat zout
in de walen kieperen ze dat daar is das ergens een afvalproduct van de een of andere chemieindustrie
hebben ze eindelijk ook eens door gekregen in brussel dat ze eigenlijk geen zout moesten aankopen in het buitenland om de wegen ijsvrij te houden maar ja de aanbestedingen waren reeds gedaan.

wat die bajonetsluiting betreft
kijk op de site van norbert brugge daar kan je elke maat bestellen als je maar over genoeg geld beschikt

groeten raf

Joop.O.H. zei:
Beste Bochie

Hier onder mijn link hoe ik mijn duikboot heb gebouwd,ben begonnen met platen schuim.

http://home.planet.nl/~oldeh030/

Als je weinig of geen ervaring in modelbouw hebt ga dan eerst een bovenwaterbootje bouwen anders kan het op een teleurstelling uit draaien.

Gr.Joop
schitterend, fantastisch, gewoon te gek, je hebt duidelijk modelbouw en modelbouw, maar het werk dat je daar levert is meer dan top, ik hoop dat ik je fotomateriaal mag gebruiken de komende maanden
zie ik het goed dat je alle elektronica in waterdichte dozen stopt, waarna de gehele boot gewoon volloopt?
oja hengelo, dat ligt toch in de buurt van Ootmarsum, of niet, ik heb dar nog gewerkt in hotel de Wiemsel, prachtige zaak trouwes
groeten alain

trouwens bedankt aan iedereen voor het goede ontvangst en de super tips en hulp tot nu toe
hopelijk zal dat in de toekomst verder gaan eens ik begonnen ben met mijn miserie-sub
salut

raf zei:
hallo alain

waarom zouden het domme vragen zijn?????

zeebrugge ???? da riekt naar zeewater
als er ook maar iets van zout in het water zit vergeet het dan maar met je duikboot
max 10 cm onderwater en weg ontvangst

niemand denk er aan maar Bv de maas bevat zout
in de walen kieperen ze dat daar is das ergens een afvalproduct van de een of andere chemieindustrie
hebben ze eindelijk ook eens door gekregen in brussel dat ze eigenlijk geen zout moesten aankopen in het buitenland om de wegen ijsvrij te houden maar ja de aanbestedingen waren reeds gedaan.

wat die bajonetsluiting betreft
kijk op de site van norbert brugge daar kan je elke maat bestellen als je maar over genoeg geld beschikt

groeten raf

ja dat zoutwater mag ik al vergeten, trouwens dat zout knaagt alles stuk in no time
grtz
trouwens als ik in plaats van een kopie een eigen ontwerp wil maken zijn er dan bepaalde afmetingen, of zaken die echt als gouden regel tellen bij de sub's
ik ga nu al eens rondneuzen voor bouwschuim

Hoi Alain,

zaken waar je in ieder geval aan moet denken:

- Groot is leuk maar is het wel vervoerbaar? Dan bedoel ik niet alleen de ruimte in je auto maar ook het gewicht dat het schip gaat wegen als je'm afgebouwd hebt. Vergis je daar niet in: ook al bouw je een boot met 40 liter inhoud met een ballasttank van 10 liter, dan nog zal hij 30 kilo moeten wegen om'm onderwater te krijgen.
- Als je een model bouwt naar voorbeeld (dus naar een bestaande boot) hou dan de waterlijn in de gaten in combinatie met je ballasttank. Hiermee bedoel ik dat je de boot aan de oppervlakte zoveel mogelijk natuurgetrouw wilt hebben drijven: hierop trim je de boot af. Het komt voor dat bouwers zich vergissen in de inhoud van de ballasttank, waardoor de boot niet wil zinken. Als je dan meer loodballast moet toevoegen om'm onder te krijgen drijft hij boven water weer te diep. In principe is de noodzakelijke inhoud van de ballasttank pas bekend als de boot af is (of als je vooraf exact weet wat het totale drijfvermogen van álle onderdelen).
- Probeer vooraf goed na te denken over de plaatsing van de onderdelen in je boot: hoe meer je de onderdelen verdeelt t.o.v. je centrale zwaartepunt, hoe stabieler de boot wordt. Wel zorgen dat het meeste gewicht laag in de boot zit ter voorkoming van slagzij.
- Probeer de bovenkant van je waterdichte ruimte (WTC) gelijk te krijgen met de waterlijn van de boot: dit voorkomt dat je een gigantische hoeveelheid ballast moet innemen wil de boot zinken.
- Denk vooraf na over het noodzakelijke onderhoud aan de ingewanden: mijn voorkeur is om álles demontabel te houden.
- Bezuinig niet op 'safeties', hiermee bedoel ik elektronische snufjes om te zorgen dat je boot in principe altijd aan de oppervlakte komt (bij lekkage, verlies van signaal van de zender, lege accu's etc.).

Da's wel genoeg om mee te beginnen denk ik...

Jos

hoi
aan alle zelf bouwers, misschien een tip
stabilisatie is altijd het probleem, probeer in verhouding de romp te vergroten ,als het mogelijk is.
als voorbeeld 2cm omhoog en 1cm breder dit kan natuurlijk varieren door een specifieke romp vorm, hierdoor krijg je meer stabilisatie en kan er meer ballast onderin maar dit houd in dat de toren ook aangepast moet worden aan de andere maten, maar dit lijkt mij voor de weinige zelfbouwers geen probleem.
deze aanpassingen zijn absoluut niet te bemerken en zo wel ? wat dan nog, er is altijd een verschil tussen een model op de kast of een varende.

Ik ben het met Fred eens.

Die boot van mij zou 2,65 worden ,maar daar was niet mee te werken ,dan mocht ik wel een dieplader aanchaffen.
Ik heb hem 2 mtr. gemaakt maar wel de breedte aan gehouden waardoor hij wel stabiel in het water lig en zijn ingewanden beter kwijt kon.

Eerst had ik 1 ltr. ballast tanks voor en achter maar later vergroot naar 1 1/2 ltr. waardoor hij wat hoger in het water lig.

Verder ben ik het met de bouwtips van Jos eens.

Ik was ook helemaal nieuw in de modelbouw en dan gelijk een duikboot bouwen en halvewege heb ik pas dit modelbouwforum ondekt waarvan ik een hoop geleerd heb waardoor mijn boot van binnen niet meer te vergeljiken is van wat op de foto site staat.

Gr.Joop

hallo

boot wat dikker ???
boot wat korter???
waarom bouw je dan die boot

een paar cm zie je niet ????

als jos dan een paar 100 euro uitgeeft om een mooi messing dek op zijn XXI is het dan weg gegooit geld
want deze kleine details zie je toch niet
ook de klinknagel set kan dan beter weg gelaten worden want die paar mm zie je toch niet

waarom zouden we dan nog de toren aan de binnenkant bekleden want je ziet het toch niet

laten we dan meteen heel de boot weglaten en alleen met een zender aan een plaswater gaan staan
want een duikboot zie je toch niet

het heeft voordelen hoor
je hoeft niet te laden
zelfs je zender hoeft niet te werken
lekjes kan je nooit krijgen
en je hoeft niets in en uit je wagen te laden
en je hebt een 100% kosten besparing

alleen als je ergens komt waar twee dezelfde boten staan dan valt er eentje door de mand
en dan vallen wel ineens de verschillen op
en komen wel de details op de mooie messing dekken naar boven
en die boot met die klinknageltjes en lasnaden lijkt dan wel net dat beetje echter
en die figuurtjes aanboord geven net dat beetje meer dat hij op een echte lijkt

dit is een modelbouw forum dacht ik

groeten raf

Beste Raf,
Ik sluit me aan bij Joop.
Ik hoor hier dan ook niet.
Maar bedenk wel dat een ieder zijn (onze) hobby op zijn eigen wijze beleeft.
We zijn gelukkig niet allemaal elektronicus of fijnmechanieker.
De een koopt een bouwdoos en vaart er dynamisch mee en de ander gaat hem geheel verbouwen.

gelukkig maar anders zouden er allemaal de zelfde boten varen, nu kunnen we nog iets van elkaar leren, rondneuzen enz.....

mvg Rene

gallo

mijn antwoord hier op is eenvoudig
inderdaad ieder bouwd naar zijn vermogen en kunnen
maar bewust een model breder of langer maken om meer stabiliteit te verkrijgen vind ik niet moeten
er zijn andere manieren genoeg om dit te doen
en dat gaat uit van een goede planning van het opstellen van het materiaal IN de boot
een paar cm zie je niet
op de wereld tentoonstelling was er een modelletje tezien van de eenhoorn van kuifje
met figuurtjes en alles er op en die boot was maar 5 cm groot
de nimitz van revel met aan de zijkanten de bemanning in geef acht
met een vergrootgelas zag je dat ze allemaal ogen oren mond en neus hadden
het model is maar 30 cm lang
dat het haar van aziatische vrouwen gebruikt werd om reling stutjes te maken waarna er drie gaatjes in geboord werden om daar europeese haren door te trekken om een volledige reling te maken op een sleepbootje
iedereen bouwd dus inderdaad naar vermogen en kunnen
maar is het niet de bedoeling om zo juist mogelijk te bouwen
waarom zijn er dan zovelen die de onjuist geplaatste gaten aan de torpedo luiken van de XXI dicht plamuren en opnieuw boren op de juiste plaatsen
als je dan de modellen ziet waar ook mee gevaren wordt maar die zelfs een gyrokopter aanboord hebben en extra toebehoren zoals deksel van de redings vlotten en munitie kamers

maar ieder heeft zijn eigen mening hier over en ik heb de mijne gepost en laat het hier bij

groeten raf

Alle machinen stop!!!

nou ben ik geen moderator maar ik wil toch even kwijt:
:offtopic:

Volgens mij was dit draadje toch opgestart door een aspirant-duikboter waarbij hij om informatie vroeg. De laatste handvol postings geven informatie genoeg maar dat is volgens mij niet echt waar hij op zit te wachten...

Dus hierbij mijn verzoek om de (rubberen) strijdbijl te begraven en de discussie 'Wat is de enige correcte stijl van bouwen' hier te beëindigen; het is geen probleem om die discussie in b.v. een nieuw draadje op te starten/voort te zetten.

Dus, volgende posting weer :ontopic:

Alzubliefdankuwel?

:pim:

Hoi allemaal,

Ik ben het voor 400% eens met Jos.
Joop en Rene duik aub niet onder.
En Douglas ook niet.

Hallo Raf
Dus ik hoor hier niet thuis.
Gr.Joop

Beste Raf,
Ik sluit me aan bij Joop.
Ik hoor hier dan ook niet.
Maar bedenk wel dat een ieder zijn (onze) hobby op zijn eigen wijze beleeft.
We zijn gelukkig niet allemaal elektronicus of fijnmechanieker.
De een koopt een bouwdoos en vaart er dynamisch mee en de ander gaat hem geheel verbouwen.
gelukkig maar anders zouden er allemaal de zelfde boten varen, nu kunnen we nog iets van elkaar leren, rondneuzen enz.....
mvg Rene

Denk maar aan de spreuk: De beste stuurlui staan aan de wal.
Julie boten varen goed en veel.
En wat maakt hij uit of een bolder goed staat of 2 mm te ver naar voren of achter
En duik aub niet onder, we willen julie nog veel zien op het forum.

En om nog op een zinsnede terug te komen,

als je dan de modellen ziet waar ook mee gevaren wordt maar die zelfs een gyrokopter aanboord hebben en extra toebehoren zoals deksel van de redings vlotten en munitie kamers

Die VII C waar het hier over gaat is wel het mooiste schip wat ik ken en velen zullen met mij eens zijn dat het ook het mooiste schip van Europa en verre omgeving is.
Alles werkt op dat schip.
De 2 Bibers kunnen zelfstandig varen, de "heli" die er op is draait.
Doe dat maar eens na.
En dat schip kan zo in een vitrine gezet worden, maar kan ook varen!
Iedereen bouwt naar zijn eigen plezier en kunnen.
Is ook heel goed want anders hebben zo'n eenheids worst op en onder het water.
Dus jongens niet onderduiken maar gewoon op het forum blijven!!

Hein

als de heren gedaan hebben met kibbelen kunnen we verder gaan
het is denk ik veel leuker om als tot de perfectie te maken, maar als ik echt moet kiezen heb ik danveel liever dat hij vaart zoals het hoort dan dat elke klinknagel op zijn plaats zit, maar ik ben dan ook een leek, dus dit weekend heb ik mijn bouwschuim, die ga ik dus aan elkaar kleven, aftekenen en beginnen snijden, schuren en schaven, welke sub het word? ik ben zot van de U-96, hoe kan het ook anders, maar nergens geen deftig bouwplan te vinden, dus ik zoek nog een paar dagen, vind ik nikd nuttig maak ik de eerste belgische duikboot (lol), en de emoticons werken bij mij niet. Om mijn booschappenlijst aan te vullen, wat neem ik het best, polyester of epoxy-hars, en hoe maak ik het best een wtc, of is deksel makkelijker
alvast bedankt
grtz alain

Hallo Bochie,
kijk eens in de boekhandel.
In veel boeken zit vaak een tekening, wel niet zo gedetailleerd.
Of je moet eens op de Duitse forum's kijken, Schiffspropeller, Modelwerft.
Hier in Nederland zullen ook wel mensen zijn met een tekening.
Wat betreft je vragen,

wat neem ik het best, polyester of epoxy-hars, en hoe maak ik het best een wtc, of is deksel makkelijker

Polyester of epoxy-hars daar kun je maanden over schrijven.
Er zijn voorstanders van de een en tegenstanders van de ander.
Vaak is het echter een kwestie van prijs.
En het waterdichte gedeelte zou ik persoonlijk maken van een buis met bajonet.
Minder doorvoeringen (schroeven van de deksel), en je kunt makkelijk met een bajonet de boel open en dicht maken.
Maar deze punten staan al ergens hier op het forum.
Even zoeken maar :D
Succes verder.

Hein

Hoi Alain,

Voor je U96 (type VIIc) twee boeken:

- 'Vom Original zum Modell' van Fritz Köhl & Axel Niestle isbn 3-7637-6002-4. Bij dit boek is een tekeningenset apart te koop: 'planrolle VIIc': isbn 3-7637-6003-2.
- 'U-boot typ VII - eine Darstellung in Wort und Bild' van David Westwood (in Duits en Engels verkrijgbaar) isbn (Duitse versie): 3-7883-0131-7.

Verkijk je trouwens niet teveel op de 'U-96 uit 'Das Boot' want het verhaal in de film klopt helemaal niet! De U-96 was namelijk een opleidingsboot en heeft geen enkele oorlogsmissie gevaren! Het idee is wel mooi natuurlijk, vandaar dat mijn U-47 van Robbe ook verbouwd is tot U96. Als je dezelfde schaal als de Robbe boot aanhoudt (1:40) kàn je gebruik maken van de vele accesoires die voor deze boot op de markt zijn. Zo heeft 'Dream-arts' ( http://www.dream-arts.de ) voor deze boot diverse torens, deks etc. in de verkoop. Alles zelf maken kan natuurlijk ook en als je dat voor goed voor elkaar wil krijgen heb je een reuze uitdaging!
Bekijk even http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=359 voor een paar foto's van mijn U-96..

En de emoticons links naast het venster dat je gebruikt om een nieuw bericht in te geven werken inderdaad niet. Als je onder die emoticons 'Meer emoticons' aanklikt, opent zich een nieuw versie met dezelfde (en nog meer) emo's. Deze werken wel....een bugje in de programmatuur denk ik.

Succes,

:pim:
Jos

Beste Alain

Ga je NIET blindstaren op die foto site van mij!

Ik zou voor de WTC een cilinder kiezen en dan met een duikcilinder/tank van Engel b.v.

De meesten onder ons varen met dat systeem en is kant en klaar in de handel verkrijgbaar,mijn systeem is niet verkrijgbaar en heb alles zelf moeten maken,speciaal het persgas systeem is niet in de handel verkrijgbaar en vraagd nogal kennis van gassen i.v.b. met de hoge drukken waar ik mee werk.

Als je kennis van modelbouw zo goed is als je kookkunst dan zit dat wel goed ,anders kom je écht niet in de keuken van de Wiemsel te werken!

Gr.Joop

Back