Nieuwe 20 C Lipo's

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
P

Pjotrrr

Guest
:D

Hoorde net van mijn broer dat er weer een nieuw merk Lipoly's aankomt...
Net als de te verschijnen grotere maten Kokam's 20 C belastbaar...
Indien je de foto wat uitvergroot is te lezen dat het om APL cellen gaat; made in Malaysia.......

Het wordt een mooie zomer voor ons elektrovliegers :)

Peter

http://www.ansaproducts.co.uk/

range_separate_APL_cells_centre.jpg

Misschien heb ik iets gemist, maar zouden die Kokam's 20C al niet verkrijgbaar moeten zijn. Ik hoor de laatste tijd weinig nieuws uit de Kokam hoek.

m.vr.gr.

Rick

Die 350's zijn toch 34C (piek dan), heb zelf 2 pakketjes 3s1p liggen.

Met de 20C bedoelde ik de 2000 mAh cellen.

Rick

We hebben het gewoonlijk over continu belastbaarheid en dat is 20 C voor de 340's
De Kokams zijn er inderdaad nog niet, volgens het verslag van de Toledo beurs op www.ezonemag.com waren daar wel een paar pakketjes aanwezig....
Met een maandje hopelijk twee fabrikanten met 20 C continu lipo's; goed voor de concurrentie :)
(Nieuwe E-Tec cellen schijnen enkele maanden uitstel opgelopen te hebben)

Peter

Vanmiddag een 3s1p kokam 350HD pakket gekocht. Nog even duidelijk laten stellen dat het om de 20C types gaat.
Thuisgekomen kijk ik nog eens op het stickertje en zie:

KOKAM HD Li-Po BMI
#19980 LiPo 11,1V-340mAh
Charge 1C at 12,6V constant

Nu heb ik mij een paar dikke oren gezocht in de zoekfunctie, en zie in dit draadje dat hier ook vraagtekens staan betreffende de 340 en 350 typen.
  1. Weet iemand wat het verschil is en/of beiden 20C typen zijn?
  2. Van horen zeggen kan/mag je deze cellen met max. 4C laden. Klopt dat? Als dat zo is dan kan ik mijn Schulze lader op 3Xlipo 1200mAh laten staan, kan ik ook geen fout maken met overladen. 4 keer 350 is 1400, dus 1200 is nèt onder 4C
Weet iemand het hoe en wat?

4C laden gaat misschien goed, maar ik verwacht dan wel een VEEL korter levensduur...
Ik ken verschillende mensen die ze al heel lan g probleemloos op 500 mA laden maar niemand die hoger gaat dan dat!
Type 340/350 is altijd 20 C continu belastbaar geweest, zeer korte pieken (5-10 sec.) van 30 C; bijvoorbeeld opstijgen uit een hover zijn ook geen probleem.
Gebruikt op deze manier gaan de cellen heel lang mee :-)

Peter

Ik sluit mij geheel bij de vorige spreker aan.

Tom, in een aantal draadjes op dit forum is al een aantal keer voorbij gekomen dat je Lipo's met (iets) meer dan 1C kan ( =niet mag !! ) laden.
Niet voor niets wordt er aangeraden(gebruiksaanwijzing) om met 1C te laden.
Waarom wil je dan sneller laden?
Alleen om dat je misschien uit slordigheid je Lipo's met de verkeerde setting van je lader zou kunnen laden?
Dan vraag ik je dus heel eerlijk, als je zo slordig zou kunnen zijn, moet je dan wel aan Lipo's beginnen?
Dit klinkt misschien niet aardig, maar ik bedoel dit heel serieus.
Lipo's vragen om een bijzondere behandeling, en als je alles goed doet dan gaat er niets mis.
Als je weet van jezelf dat je er fouten mee zou kunnen maken, moet je dan misschien niet de Lipo's laten liggen?

Groeten,
Hans.

p.s. let's be carefull out there.
( Vrij naar Hill Street Blues )

Tja, ik ben een oude rot op modelbouwgebied, al reeds 42 jaar, met zowel brandstof als electro. Wat nieuw voor mij is, is het lipo-gebied. Met van horen zeggen is het zo dat ik van één van de broertjes van der Vecht, niet de minste op hun gebied, persoonlijk het 4 maal C laden hoorde. Aangezien ik niet op 1 uitspraak afga, was mijn vraag bedoeld om meer ervaringen van andere mensen op te doen, en niet omdat ik bang ben om iedere accu mijn lader opnieuw af te stellen, zo alleen wel zo makkelijk zijn. :wink:

misschien dat 1 vd broertjes vd vecht dan even opheldering kan geven voor iemand zijn huis, auto of model affikt ? :wink:

Ik laad mijn pakketje met 0.8 A en zit nu tussen de 300 mAh en 320 mAh.
Ik gebruik dit pakketje al een half jaar een paar keer per week.Ik heb geen problemen met bol staan.
Hij heeft in het begin 340 mAh aangegeven maar na een keer net iets te lang doorvliegen was de spanning net iets te veel gedaald en geeft hij sinds dien iets minder aan.
Ik ben van de winter ook een keer in de akker beland doordat de spanning iets te ver in zakte door de kou, maar sindsdien zitten ze als het koud is onder mijn oksel.

De Kokam 350's zijn inderdaad de enige lipo's die je met meer dan 1C kunt laden. De grens is ongeveer 3C of te wel 1Amp. Meer stroom heeft geen zin omdat dan de laadspanning snel tot het maximum op loopt waardoor de laadstroom weer afneemt. Sneller laden dan 1C gaat overigens wel ten koste van de levensduur en is niet echt aan te raden. De relatieve verkorting van de laadtijd is slechts minimaal omdat door het versneld laden eerder het spannings maximum bereikt wordt zodat de laadstroom weer snel afneemt.

Het belang van de grotere laadstroom mogelijkheid van de 350 cellen is vooral van toepassing bij het parallel schakelen van cellen met een ongelijke spanning. De kortstondig optredende vereffenings stroom kan beter verwerkt worden.

Iemand die ons wat kan bijpraten met de laatste stand enverkrijgbaarheid en verkoop adressen vd div Lipo's?

Die Kokam 2000 cellen waren zondag in Keldonk al volop in gebruik door JePe. Hij gebruikte 4s1p in zijn Pyranha. Hij verkoopt deze cellen (pakketten) nu ook.
De rest van de adressen laat ik aan Dick over.

Het laden van accu's kan je vergelijken met het inschenken van een pilsje (of een cola voor de niet bierdrinkers).
Als je het langzaam doet duurt het wel langer maar je krijgt veel meer in het glas. Ga je snel gieten dan is het glas heel snel vol en moet je stoppen met gieten anders stroomt het over. Het probleem is echter dat na een poosje het glas nog lang niet vol blijkt te zijn. Het schuim is ingezakt en je kan er nog heel wat bij gieten.
Uiteindelijk duurt het net zo lang voordat je het glas echt vol hebt. Voor bier of cola maakt het verder niet zo veel uit maar voor lipo's wel degelijk. Heel snel laden vinden die cellen gewoon niet fijn. De levensduur van die cellen gaat met sprongen achteruit. Omdat dit heel snel laden ook weinig winst betekend in effectieve laadtijd lijkt mij de conclusie simpel, NIET SNELLER LADEN DAN DE FABRIKANT OPGEEFT.

Theo, dat waren de 'Cobra' pakketjes. Volgens de specificatie's van Kokam zijn dit 10Ccontinu 15Cpiek cellen. Hoorde Emile iets zeggen van 18C en een vliegtijd van 3,5 minuut. Heb het niet getimed maar het leek langer.

Quartel schijnt ze ook te leveren, of toch niet Bert?

Verder levert Mamo Models de cellen ook los tegen een redelijke prijs, of is iemand al een goedkoper adres tegen gekomen. Ben namelijk op zoek naar een redelijk aantal losse cellen om zelf wat 3S2P pakketjes samen te stellen. Formaat moet dan ongeveer gelijk zijn aan 8 SubC cellen.

Groetjes,

Rick

P.S.: Kokam heeft ook 2100 20C cellen, maar dat zijn zware brede jongens.

Back