nieuwe aanschaf subc cellen

hoi .ik moet nieuwe sub c cellen hebben voor in mn boot
nu vaar ik met 14 cellen side by side gesoldeerd (2x7)
nu kan ik losse cellen bestellen en zelf side bij side gaan solderen?
of 2 keer een kant en klaar pakket bij bijv vapextech kopen.
maar als ik die packs zie dan zie ik dat ze zeg maar op mekaar gesoldeerd.zijn behalve de laatste cel?
nu vraag ik me af wat het verschil zal zijn met side by side en die andere packs?
heb ooit ergens een draadje hier over gelezen maar kan hem niet meer vinden.
als ik ze in serie schakel heb ik dan meer vermogen meer volt?en ga ik dan harder
en bij die andere pack kan ik dan langer varen
alvast bedankt groet patrick

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je oude pakketten (2 x 7 cellen) in serie worden geschakeld.
Bij serieschaken van twee pakketten wordt de totale spanning de som van de spanning van de twee individuele pakket. De capaciteit mag je niet optellen.

Bij parallel schakelen van twee accupakketten bijft de spanning gelijk aan de spanning van de individuele pakketten echter de capaciteit van beide pakketten kan worden opgeteld.

Het maakt niet uit of cellen met stripjes worden doorverbonden of kop-kont worden gesoldeerd, ze worden altijd in serie geschakeld.
Kop-kont solderen heeft wel voordelen. De verbinding tussen de cellen is kort en de veelal metalen stripjes (geen koper) vervallen. Deze stripjes hebben een naar verhouding hoge weerstand.

Kop-kont solderen vraagt speciaal gereedschap en vaardigheid.

waarom nog subc cellen kopen ?En er niet gewoon lipo's in leggen ?.
En de pakketen bij vapes zijn kop kont gesoldeert dit omdat er dan hogere stromen doorheen kunnen lopen.Side by side zal gesoldeert zijn gebruik makende van lipjes.Elke mm extra is een extra verlies en risico.Vapex cellen zijn zeker goede cellen worden nog regelmatig bij wedstrijden gebruikt.
En zoals gemeld, kop kont solderen kun je zelf doen, maar moet hiervoor wel een speciale soldeerbout enz hebben

tja waarom geen lipo?volgens mij zijn die nog steeds erg duur.ik heb wel lipos maar dan voor in mn vliegtuigjes.en nu iedereen overstapt op lipo kan ik hun cellen overnemen .
heb trouwens een tijd terug 14 gp cellen van jou overgenomen.
maargoed ik kan dus 2 paketten bij vapextech bestellen en dan aan de onderkant van het pakket de + en de- aan mekaar doorverbinden.en boven de + en de - voor de regelaar? dan komt het goed denk ik.en kop kont zolderen heb ik wel geprobeerd met mini cellen maar ging niet echt best.ik moet eerst maar een hamerkopsoldeerbout kopen en dan op oude cellen oefenen.lipos komen later wel. ik ben nu het 1 en ander op het forum aan het lezen over lipos over het aantal c enz enz kom er nog niet echt uit want ik snap de balle niks van stroom en dergelijke
groet patrick

Back