nieuwe aanwinst maar hoe zat het nouw ook alweer?

ik heb een nieuwe aanwinst de carson montana (nieuw)

Ze heeft een 3.5 cc van force en ben nog bezig met het inlopen
ik loop hem niet in via de wot methode zo als hier op het forum veel wordt aangegeven.

dit is de situatie:

de eerste start ging eigenlijk absurd snel (1 keer trekken en hij liep al) wel nadat ik eerst zonder gloeiplug driver de nitro in de carb heb laten lopen en gezorgt heb dat de motor goed gesmeert was. toen heb ik hem voor een half tankje latenstaan en toen viel die uit en was het tijd om wat te eten. daarna besloot ik om er mee te gaan rijden. dus heb ik dat andere halfe tankje leeg gereden. met net aan genoeg gas om vooruit te komen. en zo is het 2de tankje er ook door heen gegaan.
bij het 3rde tankje besefte ik dat hij eigenlijk te mooi loopt voor het inrijden dus had ik hem maar flink wat rijker gezet. en met de 4de tank begin ik de snelheid optevoeren naar een ''hardloop'' snelheid zo af en toe en daarna weer rustig. nu heb ik het 5de tankje gehad maar hoe zat het nou ook alweer?

hoeveel tankjes moet je inprincipe leegrijden voordat hij klaar is voor het echte werk?
in de handleiding staat niet na hoeveel tankjes hij helemaal ingereden is en op het internet vindt ik andwoorden dat varieert tussen de 4 en de 12 tankjes

bij mijn yada had ik wel 12 tankjes gedaan maar ik vindt dat naar mijn idee iets te lang?
vandaar de vraag

dan heb ik denk ik iets fout gedaan want de temperatuur was rond de 110/120
is dat erg?
ik las net dat als je hem inrijdt op de bedrijf temperatuur dat dan de speling tussen de zuiger en de cilinder eigenlijk groter wordt dan dat de bedoeling is omdat metaal uitzet door de hitte?

dus eigenlijk heb ik een motortje vergalt?

Laatst bewerkt:
als je de motor inrijd kan je dat het beste doen net onder bedrijfs temp,

maar waarom niet eerst advies inwinnen en dan rijden?
je doet het nu andersom.

als je alle draadjes nu eerste eens goed doorleest hoeven wij geen antwoorden meer te geven.

omdat volgens de handleiding je de motor 2 tankjes stationair moest laat draaien op de fabrieks instellingen en vandaar uit steeds armer gaat rijden. meer stondt er niet echt in.
vandaar nam ik aan dat het wel goed zat. en ook toen ik mijn eerste motor inreed 4 jaar terug ik eigelijk het zelfde had gedaan gewoon heel rijk inrijden en toen was er ook helemaal niks gezegt over de temp.

ook de winkel zij toen dat de temperatuur ook veel verschilt tijdens het inrijden.
daarom begon er dus een lampje te branden van hoe zit dat nou precies want overal staat wat anders.

maar goed wat is dan voor nu het beste om te doen? om veder te gaan

http://www.rc-junkies.nl/news/index.php/2010/07/het-inlopen-van-een-nitro-motor/ ( hier staat alleen max 130 graden )

en in het topic van roelof: de zin en onzin rondom nitromotoren

) Inlopen.
Als je hier op het forum zoekt kom je veel discussies tegen. Inweze is iedere vorm van een inloopproces voor iedere nitro-motor te gebruiken. De methodes waarbij je niet aan de naalden hoeft te draaien maar dmv. het gas geven de motor in beperkingen houdt is niet de meest mooiste maar als je er prima aan houdt werkt het. Deze methode is eigenlijk voor de mensen die je wegens gebrek aan ervaring het liefst niet aan een motor laat draaien.

en zo staat er nog veel meer dingen van over op het net
http://www.llc-aeria.nl/joomla/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=31
en hier lijkt het alsof ze 2 dingen door elkaar halen wat gewoon erg vervelend en verwarrend is

Laatst bewerkt:
110/120 graden is helemaal niet erg, op deze manier krijgt de motor ook zijn heat cycles. Bij deze temperatuur is het wel beter om na een tankje de motor af te laten koelen, maar dat terzijde.

Gewoon nog lekker 3 tankjes leegtuffen en daarna de motor tankje voor tankje iets scherper gaan zetten. Je maakt je teveel zorgen, motoren kunnen best wat hebben en je hebt geen temperaturen van 200 graden gehaald tijdens het inlopen, dan heb je kans op schade aan je motor.

Het meest belangrijkste is dat je de motor niet in toeren gejaagd hebt want dat is het meest schadelijke wat je hem aan kunt doen. Afhankelijk van de motor kan 110 graden een te arme afstelling voor het inlopen zijn maar nogmaals: als je de toeren beperkt hebt gehouden is er niet veel aan de hand, je 1e tankjes stationair heeft het meest kwetsbare deel al opgevangen.

omdat volgens de handleiding je de motor 2 tankjes stationair moest laat draaien op de fabrieks instellingen en vandaar uit steeds armer gaat rijden. meer stondt er niet echt in.
vandaar nam ik aan dat het wel goed zat. en ook toen ik mijn eerste motor inreed 4 jaar terug ik eigelijk het zelfde had gedaan gewoon heel rijk inrijden en toen was er ook helemaal niks gezegt over de temp.

ook de winkel zij toen dat de temperatuur ook veel verschilt tijdens het inrijden.
daarom begon er dus een lampje te branden van hoe zit dat nou precies want overal staat wat anders.

maar goed wat is dan voor nu het beste om te doen? om veder te gaan

Het inlopen van een nitro motor ( hier staat alleen max 130 graden )

en in het topic van roelof: de zin en onzin rondom nitromotoren

) Inlopen.
Als je hier op het forum zoekt kom je veel discussies tegen. Inweze is iedere vorm van een inloopproces voor iedere nitro-motor te gebruiken. De methodes waarbij je niet aan de naalden hoeft te draaien maar dmv. het gas geven de motor in beperkingen houdt is niet de meest mooiste maar als je er prima aan houdt werkt het. Deze methode is eigenlijk voor de mensen die je wegens gebrek aan ervaring het liefst niet aan een motor laat draaien.

en zo staat er nog veel meer dingen van over op het net
http://www.llc-aeria.nl/joomla/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=31
en hier lijkt het alsof ze 2 dingen door elkaar halen wat gewoon erg vervelend en verwarrend is

je zoekt elders je info terwijl er hier op het forum al bijna boeken over geschreven is.

dat topic van roelof is goed ja lees dat maar eens goed door.

mvg Hans

oh oke dan zit het wel goed want ik heb hem absoluut niet in de toeren 9 van de 10 keer al gaf ik een kleinbeetje minder gas stond hij gewoon stil. alleen het laatste tankje zat ik al op 1/4 gas. en na ieder tankje laat ik hem wel altijd afkoelen todat hij gewoon weer koud is ( +- 30 min )
maar goed dan ga ik hem veder inrijden.

wat wordt er eigelijk bedoeld met heat cycles?

k snap wel wat het betekent in het nederlands maar wat wordt er eigelijk mee bedoeld moet de motor wennen aan de hitte?

net terug van het inrijden en heb hem wat armer gezet bij de 9de tank maar hij staat nu nog redelijk rijk en komt net niet op zijn top omdat hij volgens mij daar voor nog iets te rijk staat. waneer mag je dan weer met kap rijden?

In principe wordt aangeraden om nooit zonder kap te rijden.
Dus je mag hem er zeker wel opzetten als je het er zelf tijd voor vindt.

oke :) iedereen bedankt.

een rechthoekig gat van 3 cm hoog en 6 cm lang in de vooruit is toch voldoende? voor de koeling en ik heb een gat boven de koelkop uit de kap gesneden

k snap wel wat het betekent in het nederlands maar wat wordt er eigelijk mee bedoeld moet de motor wennen aan de hitte?

Opwarmen....afkoelen....opwarmen.....afkoelen....opwarmen....afkoelen....

Het doet veel zonder dat je er iets van merkt. Alle metalen delen zullen zich langzaam gaan zetten door het verlies van spanningen in het materiaal en de zuiger zal op molecuulniveau iets veranderen. Uiteindelijk gebeurt het toch wel door rijden en stoppen met rijden maar als je het tijdens de inloop al doet zal je na de inloop iets minder last van bepaalde bijkomstige eigenstappen hebben.

Mijn ervaring is dat de heatcicle sneller de pinch weg haalt terwijl als je de inloop in 1 stuk doet er langer een pinch blijft bestaan. Het is maar wat je beter vindt.....

Back