nieuwe accu carson

• Topicstarter Topicstarter siegerink
  • Startdatum Startdatum
S

siegerink

Guest
hallo
mijn accu van mijn carson attack is kappot, ik wil er 1 bestellen bij conrad maar ik weet niet welke.
op mijn accu staat carson 1500 mah E-pack ni-cd 6.0v

gr

Hallo,
Er staat dus 1500mah=de waarde van de accucapaciteit.
6 volt = de spanning van de accu.
dan kijk je bij conrad naar een accu van 6v 1500 mah
Je kunt nog beter de maat van de accu opmeten en kijken of er een accu met een hogere capaciteit in gaat, dan kun je ook langer rijden.
succes

heey ron, ik heb bij conrad een accu gevonden met de zelfde afmetingen aleen is die accu 3700 mha , is dit te veel of kan het wel?

Hallo,
De accu zal waarschijnlijk wel passen.
Je moet wel even checken of je lader genoeg kan leveren om hem goed te laden.
succes

ik heb een ansmann racing lader waar 3 kabels aan zitten, deze lader had ik nog van mijn nitro auto.
er zit er 1 aan voor de gloeiplug 1 voor de zender en ontvanger, de stekker bus van de ontvanger is het zelfde als van mijn kapotte accu.
ik kan dan toch gewoon deze lader gebruiken?

Siegerink. De accu die je nu hebt is een NiCad accu. Je zal over moeten gaan naar NiMH omdat NiCad langzaam maar zeker eruit gaat. Milieu overwegingen, Cadmium is een gevaarlijk zwaar metaal!
De accu die Hans voorsteld is te gebruiken maar dan moet je lader wel geschikt zijn om NiMH accu's te laden. Wanneer je lader specifiek gemaakt is voor NiCad zal hij NiMh niet goed kunnen laden. Tenminste hij laad wel goed maar hij stopt niet of niet op tijd. Je kan je NiMH accu er hopeloos mee overladen en dus mollen. Pas daar goed op!
Kijk ook eens bij de modelbouw FAQ en lees daar de stukjes over de accu's die er staan. Een hoop info die je nodig kan hebben!
Succes.

Ja, dat klopt, maar zo lang wil je normaal niet wachten.
in het uiterste geval zul je en andere lader moeten aanschaffen.

Dat klopt niet. Als je NiMh accus gaat laden met een veel lagere stroom dan ongeveer 0.1C dan laadt de accu zich niet meer goed op. De energie gaat verloren aan warmte en het laden lukt niet of niet meer volledig.

Dat klopt niet. Als je NiMh accus gaat laden met een veel lagere stroom dan ongeveer 0.1C dan laadt de accu zich niet meer goed op. De energie gaat verloren aan warmte en het laden lukt niet of niet meer volledig.

een accu word geladen met een overspanning waardoor er een stroom gaat lopen.
bij 0,1c word geen warmte ontwikkelt of heel weinig.
als de accu de totale spanning+de overspanning heeft berijkt is hij vol want dan gaat er geen stroom meer.

gr Hans

Let er wel op dat je een big-scale accupack koopt?

Daarvan zijn de cellen naast elkaar gesoldeerd en niet met de kop/kont aan elkaar:lol:

Jouw ladertje kan volgensmij wel NIMH laden, maar ik zou beter een snelladertje kopen, kosten ook niet meer zoveel...

Greetz,
Joram

ik heb een andere accu gezien bij conrad (link werkt niet) het is er 1 met de stekker die ik nodig heb maar heeft 1700 mah.
kan dit ook?

Laatst bewerkt door een moderator:
een accu word geladen met een overspanning waardoor er een stroom gaat lopen.
bij 0,1c word geen warmte ontwikkelt of heel weinig.
als de accu de totale spanning+de overspanning heeft berijkt is hij vol want dan gaat er geen stroom meer.

gr Hans
Dat klopt. Bijna. Een accu wordt geladen met een stroombron en de spanning is het resultaat van de vaste stroom en de betrokken weerstanden (in de accu en de lader) en de spanning van de accu.

Een accu is een chemische reactie. De stroom moet een minimale drempelwaarde overschrijden omdat anders de chemische reactie niet of niet volledig op gang komt. Ik weet niet meer precies waar die grens ligt, ik dacht ergens tussen 1/20 en 1/30 C. Daaronder gebeurt er niet veel meer.

Je hebt gelijk dat de warmte ontwikkeling klein zal zijn. Maar de er ingestopte energie wordt niet of niet volledig gebruikt om de accu op te laden maar zal in warmte verdwijnen. Deze warmte ontwikkeling is heel klein omdat ook de toegevoerde energie heel klein is. Je voelt het niet aan de accu.

Laatst bewerkt:
ik heb bij conrad een ander accu gezien 1 met de stekker die ik nodig heb, aleen deze is 3700 mah kan dit wel?

ik heb een andere accu gezien bij conrad (link werkt niet) het is er 1 met de stekker die ik nodig heb maar heeft 1700 mah.
kan dit ook?

Als je lader een 1500mAh accu aan kan dan zal een 1700mAh ook wel geen probleem zijn.
Belangrijker is het aantal cellen. Het aantal cellen bepaalt de spanning en die moet hetzelfde zijn als van je oude accu. De capaciteit (het aantal mAh) is voor de auto niet van belang. Je kunt met hogere waarden langer rijden maar er kan niets stuk gaan als de spanning maar hetzelfde is.

Ik zou zeggen als hij past, de spanning (en dus het aantal cellen) is hetzelfde dan kun je veilig die accu nemen m.b.t. de auto.

Met betrekking tot je lader moet je even op de post van Ernst letten. Als het een druppellader (14 uur laden) is dan maakt het niet uit of je nu NiMh neemt i.p.v. NiCd maar als het een snellader (binnen een paar uur vol of minder) is dan maakt het wel uit en moet je lader expliciet geschikt zijn voor NiMh.

Back