nieuwe accu defect??

ik heb een nieuwe accu gekocht (bij conrad )2400 ma 12 cellen
ik heb de accu voor de eerste keer geladen met een laadstroom van 1c
na het laad proces was er een gat ontstaan in de krimpfolie van de eerste cel (door de warmte )
ik heb de accu geprobeerd leeg te draaien met een aangesloten ampere meter en volt meter.
de motor stopte na ongeveer 5 seconde (bec)de stroom was op dat moment 22 ampere en de spanning zakte gelijk helmaal in :cry: :? 8O
hoe kan dit :?: heb ik iets fout gedaan of was dit een slechte accu :?:
zou ik hiermee terug kunnen gaan?
groeten gertjan

Als er één cel zo heet is geworden dat de krimpkous is gesmolten dan is er iets grondig fout met die cel.
Was de rest van de accu net zo heet of bleef die koel? Laden met 1C zou, als alles normaal zou zijn, nooit zoveel warmte mogen ontwikkelen. Een beetje warm worden is oke maar nooit heet.
Als de rest koel bleef zou ik garantie claimen bij Conrad en een nieuwe accu vragen want dit lijkt duidelijk op een fabrikage fout. Één rotte cel in het pakket. Dat kan gebeuren daar kan Conrad meestal ook niets aan doen maar ze moeten (vind ik) wel garantie verlenen en de accu netjes omruilen.

Tja dat hebben wij nu net ook gehad.

Je koopt een nieuwe accu en tijdens het gebruik blijkt dat 2 cellen wel heel erg warm worden tegenover de andere cellen in het pakket. De eigenaar gaat ermee terug naar de modelbouwwinkel (de Zwaluw) omdat we denken dat er 2 cellen kapot of slecht zijn maar de winkel wil het pakket niet terugnemen onder garantie omdat ze niet weten wat wij ermee hebben gedaan en hoe wij ze hebben opgeladen. Helaas staat er geen sticker op het pakket waar dit vandaan kwam anders passeeerde ik die winkel en ging rechtstreeks naar die fabrikant. Het betrefd hier een 7 cellen pakket Kan 1050.

Theo Coenen zei:
maar de winkel wil het pakket niet terugnemen onder garantie omdat ze niet weten wat wij ermee hebben gedaan en hoe wij ze hebben opgeladen. .

Ik had persoonlijk het pakket aan een baksteen gebonden....
De rest kan je wel raden denk ik :D

Die winkel boort tenslotte toch geld door de neus

Als winkel bezorg je jezelf alleen maar een slechte naam zo

Eigenlijk heb je wel iets verkeerd gedaan.

Een nieuw pack moet je traag opladen de eerste malen (.1C ofzo)

Het kan zijn dat de eerste cel al opgeladen was, en door er nog eens 1C door te jagen heb je die cel overladen en heet gestookt. (nota, de lader kijkt naar het hele pack, niet naar individuale cellen)

Nu, je kan altijd wel een slecht pack hebben, ik heb het onlangs gehad (na 3x laden bijna niets meer). In mijn geval heeft de winkel me zonder discussie geholpen.

Patrick

zelf ontlaad ik ze en vervolgens leg ik ze aan een onderhoudslading,,

de 1ste 3x doet ik dat altijd rustig met zo'n 0,2A

ze ontladen kan ook risico inhouden, je kan een cel onder het min voltage brengen en ompoling veroorzaken.

(geen expert hier ook)

gewoon zachtjes opladen lijkt me het beste.

Patrick

inderdaad. Eerst zorgen dat ze allemaal vol zijn door 0.1C laden voor 14 uur oid. Dat kan weinig kwaad en je weet zeker dat de cellen gelijk vol zijn. Dat is erg belangrijk als je sneller gaat laden.

Dat formeren zoals dat heet werkt alleen bij Nicad's.

Bij Nimh's dien je de cellen eerst allemaal naar een gelijk niveau te brengen en dan pas kan je een serieël pakketje ervan maken. Ik neem aan dat de fabrikanten dit dan ook doen als ze hiervan een pakketje maken. Helaas voor ons dus niet met dit pakketje wat wij hadden.

weinig (lees haast geen) zullen alle NiMh cellen eerst apart opladen voordat ze ze aan elkaar solderen. Gewoon rustig laden maakt zo ook gelijk. Dat overladen gebeurt op zo'n laag vermogen dat de cellen dat wel kwijt kunnen.

Overladen is voor geen enkele accu goed maar de meeste NiCad en ook NiMH accu's hebben enige "reserve" ingebouwd zitten. Wanneer je niet helemaal zeker (meer) bent of alle cellen nog wel netjes met elkaar in de pas lopen dan moet je de accu langzaam laden. Wanneer je een nieuwe accu koopt is zo'n moment waarop je daar niet zeker van bent. Dat betekend dus laden met ongeveer 0,1C en dat gedurende 12 tot 14 uur. Dan ben je er helemaal zeker van dat ze weer netjes gelijk zijn. Dat je dan de accu eningszins overlaad geeft niet zo veel omdat de ingebouwde "reserve" dat zonder problemen op kan vangen. Doe je dat overladen met een grotere stroom dan kan die "reserve" dat niet opvangen en krijg je problemen. NiCad accu's kunnen tijdens dat overladen ook wat meer last krijgen van de vorming van (te) grote kristallen, daarom moet je het ook niet te vaak doen en dat is ook niet nodig.
Toch mag een accu cel niet kapot gaan als je hem direct met ongeveer 1C gaat laden. Wanneer dat toch gebeurt is er gewoon iets mis geweest met die cel en omdat het een nieuw pakket is moet dat een fabrieksfout zijn en heb je garantie. Het is een ander verhaal als de accu al vele keren geladen is geweest en vooral als hij heel erg snel is geladen. Als er dan plotseling één cel mee ophoudt dan is de fout meer te zoeken in de laadmethode maar als je laad met ongeveer 1C zal je daar niet zo snel problemen mee krijgen.

Back