nieuwe accu laden

Ik heb zopas een accu (Nosram 3300 mAh 7.2V Nihm) gekocht en een lader (Graupner
Ultramat10) en de eerste keer heb ik mijn accu (volgens advies van de verkoper) geladen op 1.5A
en nu ga ik ze voor de tweede keer laden en ik had nog wat vragen.

1 Is het beter voor de levensduur en prestaties van de accu dat hij echt he-le-maal leeg gereden is
alvorens ze te laden of maakt het niet uit dat er nog wat stroom inzit?

2 Tegen welke stroom kan ik hem het beste laden?
 
Hoi, de accu hoef je niet leeg te maken en kun je gewoon bijladen.
Lees de FAQ van Ernst Grundmann maar eens door.

Je kunt jouw accu het best laden met 1C dat wil zeggen 3,3 amp. Dan werkt de delta peak van je lader ook goed.
 
dan had je met 330 mA (14 uur) moeten laden, dan zou je inderdaad je accu eeen paar keer voorzichtig mee moeten opladen alvorens ze ineens met 1C o(3300 mA, +/- 1 uur) op te laden.

maar het is prima dat je er op let dat je accu niet ineens nieuw superveel kan hebben :)
 
Ik heb ze de eerste keer op 1.5 A geladen omdat de verkoper me dat aanbevolen had.
Heeft het nu nog zin om de accu met 330 mA te laden?
Ik zie nu dat op de accu ook staat Standard Charge 16 hrs at 330 mA.
 
nee, laat maar zitten, is wle goed zo :)
gewoon rustig opladen nog 1 keer met 1.5 a ofzo, en dan de keer dr na gewoon met 3.3 a in een uur vol, dan zijn ze als het goed is ook lekker warm aan dhet eind van de laadcyclus, dan meteen gebruiken, dan bevatten ze het meeste energie :)
 
Alexander zei:
nee, laat maar zitten, is wle goed zo :)
gewoon rustig opladen nog 1 keer met 1.5 a ofzo, en dan de keer dr na gewoon met 3.3 a in een uur vol, dan zijn ze als het goed is ook lekker warm aan dhet eind van de laadcyclus, dan meteen gebruiken, dan bevatten ze het meeste energie :)
Als je een 3300mAh accu gaat laden met 1,5A dan is hij in ongeveer 2 tot maximaal 2,5 uur vol. Als je langer gaat laden betekend dat een duidelijke VERKORTING van de levensduur van je accu en MINDERE prestaties! Als je een goede lader gebruikt zal deze stoppen als de accu vol is. De kans dat je dan gaat overladen is miniem dus ook de kans op schade aan de accu.
Hoe warmer je accu na het laden is des te meer energie is er tijdens het laden verloren gegaan! Dat kan gebeurt zijn doordat met een te hoge stroom is geladen maar ook doordat er te lang is geladen. Beide zijn niet goed en zullen op den duur voor slechtere prestaties zorgen.
Ook is het een fabeltje dat een accu beter presteerd als hij warm of zelfs heet is. Deze accu's presteren het beste als ze tussen de 20°C en 30°C zijn. Daarboven en daaronder zullen ze absoluut een lagere capaciteit hebben en minder stroom kunnen leveren. Bovendien is het voor NiMH accu's levensgevaarlijk om warmer te worden dan ongeveer 60°C, sommige 70°C. Boven deze temperaturen komt het waterstofgas vrij uit het metaal hydride waardoor de capaciteit van de accu heel snel terug loopt.
Lees ook eens de stukjes bij de modelbouw FAQ over de NiCad en de NiMH accu's eens goed door.
 
Met welke stroom kan ik dan het beste laden om de levensduur van de accu en de prestaties
zo hoog mogelijk te houden?
 
Dat hangt sterk af van het type accu dat je gebruikt. Er zijn er die je met niet meer dan 0,5C kan laden maar ook die je met 3C kan laden. Over het algemeen kan je stellen dat je een accu welke grote stromen moet leveren ook sneller kan/moet laden. Je zender en ontvanger accu laad je het best met maximaal 1C maar liever met niet meer dan 0,5C.
Maar zoals ik al eerder schreef:
Ernst Grundmann zei:
Lees ook eens de stukjes bij de modelbouw FAQ over de NiCad en de NiMH accu's eens goed door.
 
mag ik eens iets vragen ,

ik heb dit gelezen op het net "Wat zijn oplaadbare battery-packs?

Dit zijn grote oplaadbare batterijen die zijn samengesteld uit meerdere kleinere batterijen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt voor videocamera's, mobiele en draadloze telefoons, laptops en vele industriële apparaten. De battery-packs hebben een hogere spanning en een hogere capaciteit, omdat de kleinere batterijen aan elkaar vast zitten. Bijvoorbeeld 6 penlites van 1,2 Volt - 1100 mAh in serie aan elkaar gemaakt levert een pack van 7,2 Volt - 1100 mAh. Dezelfde 6 penlites parallel levert een pack van 1,2 Volt - 6600 mAh, of 6,6 Ampère. Battery-packs worden vaak op maat ontwikkeld voor bepaalde apparaten."

mijn vraag is als volgt : als ik nu gewone oplaadbare in de gewone winkel gekochte 6 penlites aan elkaar soldeer heb ik dan dezelfde batterij als een batterijpack die je in een RC winkelkoopt ? Kan je dan die zelfgemaakte batterijpack gebruiken om een Permax 400 ( easystar) aan te drijven , of zit daar een verschil in de samenstelling ( prijsverschil is er zeker )

met dank
 
volgens mij doen de oplaadbare penlites van de aldi en van de kruidvat het het beste in de easystar :) maar dat heb ik ook maar van horen zeggen, dus laat iemand anders daar nog ff op antwoorden :)

en solderen, inderdaad, goed bezig (want je hebt ook mensen die met zo'n batterijhoudertje aan de gang gaan, dat werkt dus *niet* goed, solderen wel :))
 
In de topic nicd versus nimh had ik iets gevraagd om zelf batterijen te maken , wel ik heb gedaan , 6 AA's van de Aldi 2300mAh aan elkaar gesoldeeerd , getest door 7.5 V te meten , daarna had is ze opgeladen met de ultramat 10 , ingesteld op 2,3 A een een delta peak van 15mV per cel omdat dit zo in het boekje van de ultramat stond.
resultaat na een 5 a 10 minuten hadden de batterij zeer heet , ik heb uit veiligheid er maar afgehaald.

heeft er hier iemand ervaring mee hoe dat zou kunnen komen ,en is het wel verstandig om op die manier batterijen zelf te fabriceren.

easystar
 
mag wel iets lager dan 15 mv, doe maar 5-8 mv per cel ofzo..
en als je ze de eerste keer als pack laad moet je ze soqiso met 1/10c laden ofzo, gewoon langzaam, 14 uur, dan kunnen de cellen goed gelijk in balans komen!
 
is de accu nu nog te betrouwen denk je .............. na die hitte die ze ontwikkeld hebben
 
ja hoor :) nog steeds neits mis mee. je was er op tijd bij..

ze zijn waarschijnlij knu wel vol, dus maak ze ffleeg met een motortje en prop, en laad ze dan eens met 1/10c of minder op, dan zou het gewoon moeten gaan verder :)
 
En iets minder hoog laden,je kunt beter eerstt rond de 1A beginnen,en als de accu,als ie bijna vol is,niet echt warm is, het wat omhoog schroeven,de volgende keer dat je gaat laden.Blijkbaar kunnen de cellen toch niet zoveel A aan.
 
na wat aarzelen heb ik het opnieuw aangesloten , op 0,2 A / deltapeak 5mV , na nog geen 5 minuten later klinkte er een Beepsignaal , ging kijken en er stond te lezen "END" , ik keek in display en er was maar een goeie 45mA bijgekomen.

Als je een batterij aansluit op de ultramat 10 weet de lader niet hoeveel stroomwaarde er aanwezig enkel na of tijdens lading hoeveel stroomwaarde hij bijlaad , juist toch ????
 
jep.en nog kun je daar niet compleet op vertrouwen,wat het belangrijkst is,is dat ie de Peak op tijd vind en stopt met laden als ie vol is.Je ziet dan ook de spanning langzaam terug lopen.
 
k'heb hem ondertussen eens aangeschakeld aan de EZ , eerst bleef het LED-je v/d ESC constant branden , na nog eens geschakeld te hebben kreeg ik de dubbele beep , full throtle ---> geen probleem ,toevallig voelde ik aan de ESC en die voelde zeer warm aan , heb er anders nooit op gelet dat dat warm wordt , dat is normaal zeker,

en als alles normaal is ga ik morgen volle bak laten draaien om de tijd te weten hoelang de batterij mee gaat
 
Back
Top