nieuwe accu laden

zou het niet kunnen zijn dat je em eerst peroongeluk verkeerdom had? of heb je stekkers die er maar op 1 manier aan kunnen?

want regelaar hoort niet warm te worden, onder geen enkele voorwaarde...
 
stekker is maar op 1 manier

heb een originele 1200mAh geschakeld en effe,tjes volle bak gezet en wordt ook warm ( ik geloof dat ik dat toch ergens gelezen heb dat dat serieus warm kan worden) en de ESC kan maar max 8A trekken ,dus is dat misschien kantje boord.
 
heb het een nachtje laten rusten , en vandaag eentest gedaan , dit op originele 1200mA en 2300mA (aldi)

met als resultaat dat de draaitijd full throtle bijna gelijk is aan elkaar , qua warmte zowel batterij en ESC vallen uiteindelijk mee ( louwarm - niet kokend)
zal de batterijen eens 1/10 laden en zal de test nogmaals overdoen.ook tijd opmeten wanneer hij juist afslaat.
Is er iemand die ervaring heeft met de zelf gemaakte pack ( eventueel links )
 
Als je de accu met 0,1 x C wil laden (langzaam laden) moet je dat met een universeellader doen. De Ultramat 10 is daarvoor niet geschikt, zoals je al hebt gemerkt. Dit is namelijk een snellader met delta-peak afslag.

Een delta-peak lader kijkt naar het spanningsverloop van de accu. Zodra een Ni-accu vol is, loopt de spanning iets terug en wordt de accu warm. Met delta peak wordt dan ook de spanningscurve bedoeld, die een Ni-accu laat zien: aan het eind van de lading een snel oplopende spanning, een korte top-spanning (=vol), gevolgd door een dalende spanning (=te vol, dus lader slaat af). Bij NiMH-accu's moet de lader iets eerder afslaan dan bij NiCd's, vandaar dat 5 mV/cel bij NiMH's een goede startwaarde is en dat je bij NiCd's 15 mV/cel aanhoudt. Deze waarden gelden echter alleen voor versneld en voor snel laden.

Bij langzaam laden is het spanningsverloop van de accu veel minder duidelijk. De lader kan dan ook niet op een correcte manier vaststellen of de accu vol is. De lader slaat dan voortijdig af of blijft gewoon doorladen. Trouwens, ook bij versneld laden kan dit gebeuren als de conditie van de accu niet in orde is.
 
had de ultramat ingesteld :tijd 300 min/delta peak 5mV/I=0,2 A -----> op display CHG Ni 0,2/7,89V na 8 minuten beep signaal en er stond "END" ging kijken hoeveel hij had geladen --> 35mA.

k'heb hem opnieuw aangeschakeld met dezelfde instelling , we zijn nu al 50 min aan het laden en we zitten al op 175mA.

hoplelijk blijft hij laden en zal hem in de toekomst misschien laden met de simprop lader op 25mA.

maar ik vindt het nog altijd vreemd dat de draaitijd bijna gelijk is.
 
Back
Top