Nieuwe accu's kopen en laadtechniek vraag

corvl

verslagschrijvers
Hallo ,

Na 3 jaar niets meer in de modelbouw te hebben gedaan ga ik rustig weer de modelvliegerij oppaken. :D

Ik heb een Futaba FF9 met de originele accu erin, als ik me goed herinner 900mah, maar laatst heb ik een keer ontladen en geladen, maar de schulze 330 sloeg af bij 700 mah. Tijd voor nieuwe accu's dus. (900-700 mah vind ik zowiezo al te weinig).

Ik begreep in andere topics dat Nicads eruit gaan en nimh beter is en me geen zorgen hoeft te maken dat nimh onveiliger zijn.

Met mijn Nicads en schulze lader ontlade ik altijd voor het vliegen mn accupacks en "gooide" ze dan altijd vol met de "automatische" afslag, 3 redenen:
1: ik ga/ging ervanuit dat ontladen beter was ivm "geheugen effect", na veel topics vandaag te heben gelezen bestaat dit niet meer (bij nimh), dus niet meer nodig.
2: bij ontladen en volladen weet ik precies wat er in en uit is gegaan op het einde van de laadcyclus, dus ik weet de toestand van de accu is.
3: schulze lader slaat af als de accu vol is, maar als ik "bijlaad" en de accu is niet vergenoeg leeg dan slaat de schulze lader niet automatisch af, kans op overladen.

Punt 1 is me geheel duidelijk dat het niet meer nodig is, maar punt 2 en vooral punt 3 vind ik belangrijk... wat is jullie standpunt?

De volgende vraag: ik koop tegenwoordig vrijwel alles via internet omdat ik op het einde van de wereld woon. Ik heb al wat internetshops afgestruind , maar ik kan alleen maar accupacks vinden voor aandrijvingen of ontvangerpacks, maar kan niets specifieks vinden voor de Futaba zenders. Weet iemand een goede internetshop , voorkeur Oostenrijk/Duitsland >>Nederland >> rest van europa >> rest van de wereld.

bedankt,
Cor

corvl zei:
......2: bij ontladen en volladen weet ik precies wat er in en uit is gegaan op het einde van de laadcyclus, dus ik weet de toestand van de accu is.
3: schulze lader slaat af als de accu vol is, maar als ik "bijlaad" en de accu is niet vergenoeg leeg dan slaat de schulze lader niet automatisch af, kans op overladen.

Punt 1 is me geheel duidelijk dat het niet meer nodig is, maar punt 2 en vooral punt 3 vind ik belangrijk... wat is jullie standpunt?......
Als je een goed geladen accu hebt is hij vol. Je weet dan precies wat erin zit dus weet je de toestand van de accu is. Maar waarom zou je daarvoor eerst de accu ontladen? Wat er in de accu is gegaan is van gering belang. De lader zal ALTIJD meer "stroom" in de accu stoppen dan er wordt opgeslagen. Het kost namelijk enegie om energie op te slaan. Een deel van de stroom die de lader door de accu stuurt wordt dus gebruikt om de rest op te slaan. Hoeveel is daarvoor nodig? Dat is heel moeilijk te zeggen want dat hangt van heel veel factoren af.
Dus als je lader je "verteld" dat hij 2800mAh in een accu heeft gestopt moet jij maar raden hoeveel daarvan werkelijk is opgeslagen dat kan 2500mAh maar ook 2200mAh of 2600mAh zijn. Weinig zinvolle informatie dus.

Een goede lader zal stoppen als de accu vol is. Daar zijn diverse systemen voor maar veruit de meest gebruikte is het delta piek detectie systeem. Dat werkt erg betrouwbaar en gecombineerd met een timer geeft dat een goed en betrouwbaar laadsysteem. Bang voor overladen hoef je daarmee feitelijk niet te zijn.
Voor de lader maakt het niet uit of de accu nog half vol is of dat hij helemaal leeg is als je gaat laden. Het al genoemde detectie systeem "ziet" dat de accu vol is en stopt dan het laden. Dat geldt ook voor de Schültze laders of jij moet een hele oude niet automatische lader hebben maar dat is erg onwaarschijnlijk denk ik.
Kijk wel na of de lader die je hebt (ook) geschikt is voor NiMH Accu's en zet het schakelaartje in de stand NiMH of zet in het menu de lader in de NiMH mode (als het een computerlader is).

hallo Ernst,

Ik heb een schulze 330 lader , nieuw gekocht een jaar of 3,5 - 4 geleden , en als ik me goed herinner kan die ook nimh acuu's laden.
Wat ik me ook herinnerd is dat hij minstens een bepaalde tijd moet kunnen laden om een delta piek vast te kunnen stellen. weet niet zeker of het een 15 minuten was of een uur. Dat was ook een van de reden om hem altijd eerst te ontladen.
Ik was me ervan bewust dat het energie kost om de accu vol te maken. Wat ik maakte voor elke accu was een soort logboek. Een keer per half jaar helemaal vol en helemaal leeg , bij helemaal leeg wist wat ik precies wat er uit de accu gehaald kon worden. Wanneer ik de accu dan weer ontlaad, laad en hij stopt er een x hoeveel energie in, (dat was bij mij altijd vrij constant), dus wist ik dat de accu nog inorde was. Dus elke keer als ik hem ontlade en dan weer vollaade keek ik naar de hoeveelheid mah die erin was gepropt en vergeleek dat met de hoeveelheid mah die hij er normaal instopt.

Verkeerde redenatie? :oops:

@Mark DRC2 : ik heb al een nieuwe pack gevonden voor mn zender op de website , ik ga nog wel ff vragen welk merk het is. maar voor de ontvangers zie ik door het bomen het bos niet meer. ik zie verschillende grote, en ik bedoel niet die hoeveelheid mah , maar de grote van de packs zelf terwijl de mah vrijwel gelijk zijn.

Bijvoorbeel een "allzweck" accu van een 2200 mah (grotere batterijen als AA) , of "leistungs" ontvangeracuu van 1850 mah, dan hebben ze het nog over tiepe KR of HR wat zijn de verschillen en wanneer gebruikt men wat?

Voorheen gebruikte ik altijd packs van 4.8V, heeft het een voordeel om naar 6 volt te gaan. Als ik me goed herinner heb ik hier wat onderwerpen over gelezen. Servo's gaan sneller kapot maar hebben meer kracht en snelheid, het meeste maak ik gebruik van standaard servo's van futaba (s3001) maar de tijden gana veranderen en hoop binnenkort wat grotere modellen te maken en wat duurdere aparatuur aan te schaffen zoals wellicht digitale servo's e.d.

Alvast bedankt voor de info,

cor

corvl zei:
..... Wat ik me ook herinnerd is dat hij minstens een bepaalde tijd moet kunnen laden om een delta piek vast te kunnen stellen. weet niet zeker of het een 15 minuten was of een uur. Dat was ook een van de reden om hem altijd eerst te ontladen.
Dat klopt, heel veel laders "kijken" de eerste 10 minuten, of minder, NIET naar een delta piek. Dit om te voorkomen dat de lader op een spanningsdipje zal reageren en uitschakelen (valse delta piek). Vooral BIJ LEGE en TE VER LEGE accu's zal de spanning een beetje op en neer gaan voordat het echte laden begint. Dat komt doordat de platen zich een beetje moeten formeren. Een accu die niet (te) ver leeg is zal dit effect niet of maar heel gering optreden.
De tijd dat een lader dus niet reageert op een delta piek is zo kort dat je feitelijk niet bang hoeft te zijn dat je accu al vol is voordat de lader ernaar gaat kijen. Als je accu gebruikt is gaat er meestal zoveel in dat je duidelijk langer zal laden dan 10 minuten (ik denk niet dat het meer is, het is zeker geen uur). Aandrijfaccu's zullen zowat altijd zo goed als leeg zijn als je ze gaat laden dus daarbij hoef je helemaal niet bang te zijn. Je zender en ontvanger accu moet je eigenlijk niet snel laden. Laden met 0,5C is voor die accu's prima. De lader zal dus best even aan het laden zijn om de accu weer vol te krijgen. Daarom hoef je ook bij deze accu's niet bang te zijn dat je de mist in zal gaan doordat de lader geen delta piek ziet.

corvl zei:
..... Ik was me ervan bewust dat het energie kost om de accu vol te maken. Wat ik maakte voor elke accu was een soort logboek. Een keer per half jaar helemaal vol en helemaal leeg , bij helemaal leeg wist wat ik precies wat er uit de accu gehaald kon worden. Wanneer ik de accu dan weer ontlaad, laad en hij stopt er een x hoeveel energie in, (dat was bij mij altijd vrij constant), dus wist ik dat de accu nog inorde was. Dus elke keer als ik hem ontlade en dan weer vollaade keek ik naar de hoeveelheid mah die erin was gepropt en vergeleek dat met de hoeveelheid mah die hij er normaal instopt.

Verkeerde redenatie? :oops: .......
Nee dit gedeelte is totaal geen verkeerde redenatie. :)
De informatie die je krijgt gebruik je om een vergelijking te kunnen maken met eerdere metingen. Door die vergelijkingen kan je WEL conclusies trekken. Het probleem is dat de meeste mensen dat niet doen en alleen maar kijken naar hoeveel mAh de lader in de accu heeft gestopt. Aan alleen die informatie heb je dus weinig of niets.
Zoals je al ontdekt hebt is er een bepaalde verhouding tussen wat er in de accu gaat en wat eruit komt. Gedurende lange tijd zal die verhouding ongeveer constant zijn. Als je ziet dat er steeds meer energie in de accu moet worden gestopt en je er steeds minder uit kan krijgen dat weet je dat je accu aan vervanging toe is.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je steeds met dezelfde lader laad en dat de omstandigheden zo veel mogelijk gelijk zijn. Als je de accu normaal gesproken bij kamer temperatuur laad en je doet het dan een keer buiten terwijl het vriest of in de palle zon bij 35°C dan kan je die waardes niet meer met elkaar vergelijken.

Zo... het seizoen gaat weer beginnen, en het is tijd om de nieuwe accu's te bestellen.

Ik heb een link gekregen van powerpacks.at , maar die gast heeft niet veel , (wel op zijn website maar alles is bijna uitverkocht :-( )

Hij bied mij het volgende aan: Jamara Hochstromzellen sub c.
Ik wil deze gaan gebruiken voor ontvanger akkus.

Weet iemand of dit een goed merk is?

Bedankt,
cor

Niemand die het merk JAMARA kent?, of niemand die er problemen mee heeft...... of niemand die er erg tevree mee is? :-/

Bestaat er zoiets als een slecht merk herlaadbare accu's

cor

Mijn voorkeur ging al uit naar Sanyo, ik ga dan die bestellen , bij battman.

Bedankt voor de tip.

cor

Back