Nieuwe Align Trex 500X Dominator

er is weer een nieuwe align 500 helicopter
de riem aandrijving komt blijkbaar weer terug , ben benieuwd als er ook een nieuwe 550, 600 , 700 komt:)

 
De 550 en de 700 zijn er al, tenminste de x varianten.
Ik ga in ieder geval een 500 aanschaffen maar duurt lang voordat ze beschikbaar zijn!

Groet, Dennis
 
riemaandrijving is voor velen ook een stuk vriendelijker, dus in dat opzicht is het logisch.

alleen vind ik riemen persoonlijk lastig om in te schalen, versleten of niet, kapot of niet.
Dus mijn voorkeur gaat uit naar torque tube.. Maar voor velen zal riem handiger zijn
 
Waarom zou het handiger zijn? Ik denk alleen al aan het probleem van het uitzetten en krimpen van de heli bij koud en warm weer. Ik heb dus de voorkeur voor tt.
 
Zoals ik nog wel eens hoor..
Als je met een tt je staart een keer in een graspol parkeert, kun je gaan sleutelen.
een snaar tikt ff door, maar gaat normaal niet kapot.
Ik zie op die manier ook tijdens transport nog wel eens een tt tandwiel sneuvelen.

Persoonlijk snap ik die twee niet zo erg, kwestie goed landen en een beetje rustig met je heli omgaan tijdens transport.
maar het gebeurt.

Daarnaast, heel veel mensen vliegen met goed weer, niet met kouder weer..
en misschien dat de carbon staartbuizen tegenwoordig niet zo zettingsgevoelig meer zijn.
of men heeft een spannertje toegevoegd, maar volgens mij niet.

persoonlijk heb ik ook liever tt..
Als je er een beetje op let, heb je er geen omkijken naar.
En ik heb gewoon meer gevoel met tandwielen, snaren zie je zo weinig aan.
Maar, dat is een mening.
En blijkbaar zijn de tt liefhebbers in de minderheid bij align ;-)
 
Ik zelf ook liever TT aandrijving , en met tandwielen strippen valt reuze mee hooguit bij een crash.
een vriend van mij had eens een walkera heli met TT dat was wel een ramp , een gras sprietje en hij was stuk
en idd ligt ook aan hoe je er mee omgaat :)

had ze nog niet gezien de 550x en 700x , maar zien er ook goed uit
zijn alle x versies nu met riem of ook met TT te bestellen?

groet Nick
 
De enige heli met torque tube die ik heb gehad was een blade 130x en dat was meer ergernis dan plezier ;) kortom het ligt ook aan de implementatie; denk aan de modellen van: Compass, Mikado, MSH en Sab maar beide hebben gewoon voor- en nadelen. Toen ik eens een msh protos 500 hoorde hoveren meende ik wel dat bij elektrisch een zo stil mogelijke aandrijving het mooist is.
Deze trex heeft in ieder geval een riem aandrijving met poelie op de hoofdas en een spanner. Het ontwerp met tandwielen zou wel zijn geweest om te kunnen kiezen voor tube of belt.
http://www.align.com.tw/new-t-rex-500x-dominator-super-combo-combo/
 
Op zich, als er een spanner op zit, hebben ze het grootste nadeel van de snaar verwijderd.
Dan moet er eigenlijk alleen ergens nog een adviesje komen voor de levensduur van zo'n snaar.

Jammer is alleen, dat de thunder tiger .50 de spanner al had. en meerdere heli's.
Maar, beter laat begonnen dan helemaal niet :D

Ben wel benieuwd hoe dat zich houdt.
 
Heb altijd heli's gevlogen met belt, nog nooit met TT.

Maar nog nooit problemen gehad met een belt.
Ze knappen echt niet zomaar, en ik vervang ze dan preventief na een jaar, maar ben er van overtuigd dat ze 't nog wel langer volhouden.
afhankelijk van je vlieggedrag en frequentie dat je vliegt.

Wel kies is ik altijd voor belt's uitgegeven door de fabrikant zelf.
 
belt rules 100x op een tube

geen herrie
geen tandwiel ellende
nooit sleutelen
minder crashkosten
efficienter

dat zijn de redenen dat alle gerenomeerde merken terug gaan op belt.

zelfde als dat ze van dfc koppen terug gaän op mixkoppen.
soms is het oude gewoon beter
 
Ik denk dat het misschien ook wel verschil maakt met welk model je vliegt . Is het gewoon pod &boom dan kan je makkelijk aan de riem om aan te spannen , met een schaalmodel wordt dat al anders . Of heb ik het mis ? Ik lees hier eerder in dit draadje ook iets over een blade 130x , nu dat was zeker geen voorbeeld van een goede TT LOL . Ik heb al met beide gevlogen en soms had ik het gevoel dat met een riem de aandrijving net iets soepeler aanvoelt . In principe kan je TT vergelijken met een cardan van een auto . Minder slijtage maar voelt iets stroever aan . Riem zou je kunnen vergelijken met een ketting van motorfiets . Bij remmen voel je de cardan bij riem veel minder .
 
Alles heeft te maken met materialen en goed gebruik.

Een tt met de juiste tandwielen (materiaal), plaatsing etc, is niet perse efficienter..
Verkeerd materiaalgebruik in de tandwielen, en je krijgt een zware loop, overmatige slijtage etc.

Dat materiaal is ook een reden waarom de tt's onder maatje 450 ruk zijn.
Te klein, kunnen ze meestal niet echt heel houden.

Snaar is, met de juiste constructie, juiste snaar ook gewoon goed.

Maar wel met de juiste materialen, op elkaar afgestemd..


De distrubutieriem in heel veel motoren is gewoon een riem..
Kan ook een ketting zijn. Of een tanwiel overbrenging.
Volkswagen heeft bij zijn tfsi motoren (benzine met turbo en compressor) een tijd een verkeerde distributieketting gebruikt, waardoor een hele rits auto's opeens met een kapotte motor stonden.
Even de juiste ketting erop.. en het moet weer erg lang meegaan.

Ik ben eigenlijk van mening dat het puur persoonlijk is, technisch geloof ik niet dat er echt harde voor of nadelen te noemen zijn.
Bij clones is een snaar wat meer foolproof.. tandwielen in een tt moeten wel van kwaliteitsspul zijn...
 
Vandaag om 5 uur binnen gekregen nu alleen de elektronica nog inbouwen.
9d8469c3d880c58409ecf959f78feea4.jpg
a2bc8c272bf97c66be11b8f30edf9537.jpg
f1c5ef5942cb2d14ebbba1a1387d8ccc.jpg
602466d96b4b01868e11fe74d285d614.jpg
 
Wat even beetje lelijk is is dat ik deze kit gisteren binnen kreeg en nu doet Align een trex 500xt met een Hobbywing regelaar... mooi klote misschien kan ik de regelaar nog ruilen. Het is natuurlijk een rebranded Hobbywing maar goed.
 
Nou hij is af, heeft gevlogen en vliegt goed. 6 E vlucht neergezet afgetoert en is omgetipt door een vage wobbel. Nu maar wachten tot de reserve onderdelen leverbaar zijn.
 
Al met al nog niet tevreden met de heli. De rotor hub lijkt niet goed te zijn waardoor er trillingen ontstaan... gewoon om te huilen deze machine
 
kijk voor de grap eens of de bladhouders nog wel recht zijn?
soms zijn ze na een tik scheef, staat het ene blad een haartje anders dan het andere. dat veroorzaakt een hoop gerammel.

laat hem een langzaam draaien.. focus je blik op het midden van de rotorhub, bovenaf gezien..
kijk of hij heen en weer gaat.
doe hetzelfde vanaf de zijkant.
bij sommige after market rotor hubs hebben ze het midden gat waar de hoofdas in zit, scheef uitgelijnd. of gewoon niet recht geboord.
wie weet hier ook aan de hand?
dan zie je de hoofdas netjes recht omhoog gaan, en niet bewegen tijdens draaien. maar de hub zie je dan wel bewegen..

Die hoofdas wil ook wel eens niet recht uit het zakje komen..

let op de ruimte tussen bladhouder en rotor hub. als de bouten loslopen, of de ringen niet hetzelfde zijn links/recht, kan er verschil ontstaan tussen beide bladhouders.
dan zit het ene blad verder naar buiten dan het andere, kan ook een hoop trilling geven.

Zowieso de opbouw met ringen, lagers en zo in en rond de bladhouders zijn nogal kritisch.
en align heeft ze wel eens verkeerd om in de doos links en rechts.. controle is altijd handig..
 
Back
Top