Alles heeft te maken met materialen en goed gebruik.
Een tt met de juiste tandwielen (materiaal), plaatsing etc, is niet perse efficienter..
Verkeerd materiaalgebruik in de tandwielen, en je krijgt een zware loop, overmatige slijtage etc.
Dat materiaal is ook een reden waarom de tt's onder maatje 450 ruk zijn.
Te klein, kunnen ze meestal niet echt heel houden.
Snaar is, met de juiste constructie, juiste snaar ook gewoon goed.
Maar wel met de juiste materialen, op elkaar afgestemd..
De distrubutieriem in heel veel motoren is gewoon een riem..
Kan ook een ketting zijn. Of een tanwiel overbrenging.
Volkswagen heeft bij zijn tfsi motoren (benzine met turbo en compressor) een tijd een verkeerde distributieketting gebruikt, waardoor een hele rits auto's opeens met een kapotte motor stonden.
Even de juiste ketting erop.. en het moet weer erg lang meegaan.
Ik ben eigenlijk van mening dat het puur persoonlijk is, technisch geloof ik niet dat er echt harde voor of nadelen te noemen zijn.
Bij clones is een snaar wat meer foolproof.. tandwielen in een tt moeten wel van kwaliteitsspul zijn...